Er is verschil tussen de groep mensen aan wie de belofte toegezegd wordt, en de groep mensen in wie hij vervuld wordt. Zo kreeg heel Israël Gods beloften, ook de onvoorwaardelijke beloften, en toch gingen die beloften niet in elke Israëliet in vervulling. Voor zover ik het bezie geldt dit voor het nieuwe verbond ook: Aan allen toegezegt, in de gelovigen tot vervulling gekomen.Afgewezen schreef:Je hebt getracht iets te onderstrepen, maar kennelijk je eigen post niet meer teruggelezen.memento schreef:Waar haalt ge dit uit de Schrift, met name het onderstreepte? Volgens mij kom je namelijk hopeloos in de knoei met hoe het "nieuwe verbond" door Jeremia (en de andere profeten) beschreven wordt.Ik denk dat je het zo moet zien: het oude verbond is opgericht met Abraham, en later met Israël als volk.
Het nieuwe verbond wordt opgericht met ... e gelovige, zowel uit Israël als uit de heidenvolkeren. Deze vormen met elkaar de gemeente.
Het nieuwe verbond ligt in het verlengde van het oude verbond, dat laatste was/is 'oud en nabij de verdwijning'. Het was het verbond van de schaduwen. Israël was een 'schaduwachtig' volk en beeld van de NT gemeente.![]()
Maar nu inhoudelijk:
In Joh. 6:45 zegt de Heere Jezus "Er is geschreven in de Profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn." Dat is typisch een belofte van het nieuwe verbond (zie Jer. 31).
Hoe gaat deze belofte in vervulling? "Een ieder dan, die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij."
Dus de belofte van het nieuwe verbond gaat in vervulling als iemand tot Jezus komt door het geloof.
Juist het verbonds-denken is hierin verhelderend. In de verbonden uit het oude Nabije Oosten gingen alle beloften, die in het verbond vaak onvoorwaardelijk geformuleerd waren, pas in vervulling als men gehoorzaam was aan de "grote koning", en hem liefde betoond (heel aardig is om te zien dat in die oude verdragen tussen heidense koningen niet alleen uiterlijke gehoorzaamheid geëist wordt, maar ook liefde, trouw, genegenheid, vertrouwen, etc). Kortom, theologisch gezegd: Slechts door een weg van gehoorzaamheid, vertrouwen/geloof en liefde komen de werkelijk gemeende en toegezegde beloften tot vervulling.