Nee, alleen de gelovigen zijn het eigendom van Christus. Zij zijn van Zijn schapen en de ongelovigen zijn dat niet. Als het waar is wat jij zegt, zou Christus wél de Zijnen kunnen verliezen.Luther schreef:Alle kinderen des verbonds zijn het eigendom van Christus en aan hen komt de boodschap van het heil in Hem. Maar als ze in ongeloof die boodschap blijven verwerpen zal de verbondswraak van Christus hun deel zijn.Afgewezen schreef:En daarom bestaat de gemeente ten diepste alleen uit ware gelovigen. Want niemand zal ooit één lid van de gemeente uit Christus' hand kunnen rukken, noch uit de hand Zijns Vaders.refo schreef:De hele gemeente is eigendom van Christus.
Wie en wat is de Gemeente?
Re: Wie en wat is de Gemeente?
Re: Wie en wat is de Gemeente?
En wat zegt de Heere dan bij de Doop?Afgewezen schreef:Nee, alleen de gelovigen zijn het eigendom van Christus. Zij zijn van Zijn schapen en de ongelovigen zijn dat niet. Als het waar is wat jij zegt, zou Christus wél de Zijnen kunnen verliezen.Luther schreef:Alle kinderen des verbonds zijn het eigendom van Christus en aan hen komt de boodschap van het heil in Hem. Maar als ze in ongeloof die boodschap blijven verwerpen zal de verbondswraak van Christus hun deel zijn.Afgewezen schreef:En daarom bestaat de gemeente ten diepste alleen uit ware gelovigen. Want niemand zal ooit één lid van de gemeente uit Christus' hand kunnen rukken, noch uit de hand Zijns Vaders.refo schreef:De hele gemeente is eigendom van Christus.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Wie en wat is de Gemeente?
God spreekt bij de doop: Ik ben uw God.Luther schreef: En wat zegt de Heere dan bij de Doop?
God vraagt van alle gedoopten dat ze in Hem geloven.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: Wie en wat is de Gemeente?
God vraagt van alle mensen die het Woord horen in Hem te geloven.henriët schreef: God vraagt van alle gedoopten dat ze in Hem geloven.
Een ongedoopt mens heeft evenveel beloften als een gedoopt mens.
Laatst gewijzigd door Gian op 14 jan 2010, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Re: Wie en wat is de Gemeente?
ja!Gian schreef:God vraagt van alle mensen die het Woord horen in Hem te geloven.henriët schreef: God vraagt van alle gedoopten dat ze in Hem geloven.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: Wie en wat is de Gemeente?
Nee, er zijn twee soorten verbondskinderen. Alleen degene die uitverkoren zijn, zijn Christus' eigendom.Luther schreef:Alle kinderen des verbonds zijn het eigendom van Christus en aan hen komt de boodschap van het heil in Hem. Maar als ze in ongeloof die boodschap blijven verwerpen zal de verbondswraak van Christus hun deel zijn.Afgewezen schreef:En daarom bestaat de gemeente ten diepste alleen uit ware gelovigen. Want niemand zal ooit één lid van de gemeente uit Christus' hand kunnen rukken, noch uit de hand Zijns Vaders.refo schreef:De hele gemeente is eigendom van Christus.
De Heere zegt bij de doop een belofte toe, maar die wordt pas vervuld, wanneer ze in die belofte geloven.
(Terzijde: de term verbondswraak zou ik hier ook niet op toepassen. Er zijn maar twee wegen: in of buiten Christus. En Gods wraak komt tot iedereen die buiten Christus is, verbondskind of niet.
Prof. Schilder was degene die, in de periode van de vrijmaking, die term toe ging passen op de ongelovige verbondskinderen van het NT, dus niet alleen voor de Israëlieten in het OT. Je komt met deze terminologie snel bij een praktiserend verbondsautomatisme terecht.)
Dat is maar zeer de vraag. Door een onjuiste verbondsvisie, zou je zomaar de conclusie kunnen trekken, dat je op grond van de doop het eigendom van Christus bent.Luther schreef:En uiteindelijk gaat het ook niet om de verbonds- (...) visie, maar of we het eigendom van Christus zijn door wedergeboorte, geloof en bekering.
Re: Wie en wat is de Gemeente?
Tja... en door een onbijbelse verbondsvisie kan je ook zomaar Gods beloften relativeren of afdoen als onzeker. Het is maar afwachten of het ook voor jou geldt, dat ligt er aan of je uitverkoren bent of niet. Ook hier is de lijn van de Bijbel een actieve lijn, die oproept tot een actieve houding en dan ook aangeeft dat we zeker mogen weten dat Gods beloften waar zijn, dat we op dat verbond mogen pleiten. Wat dat betreft kunnen we van het OT een hoop leren. De beloften voor iedereen, niet voor iedereen gaan ze in vervulling. Maar God denkt telkens weer aan Israel en roept ze op tot bekering. Het in het verbond zijn wordt gekoppeld aan geloof, het niet in het verbond zijn aan ongeloof. Laten we het daar maar bij houden. En geloven en ons dan beroepen op het verbond en de beloften van God die waar zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: Wie en wat is de Gemeente?
welke consequentie trek jij hier dan uit voor het aanbod van genade?Tiberius schreef: Nee, er zijn twee soorten verbondskinderen. Alleen degene die uitverkoren zijn, zijn Christus' eigendom.
De Heere zegt bij de doop een belofte toe, maar die wordt pas vervuld, wanneer ze in die belofte geloven.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: Wie en wat is de Gemeente?
Als ik zo alle reacties zie is het misschien verstandig om naar het volk Israël te kijken in het O.T.
Dat was voluit het verbondsvolk (kerkelijke gemeente) Zij droegen het verbondsteken (besnijdenis nu de doop)
Zij worden door de HEERE aangesproken als kinderen vaak afkerige kinderen en als Zijn volk.
Toch kon het merendeel van het volk niet ingaan in het beloofde land vanwege hun ongeloof.
De kerkelijke gemeente is voluit verbondsgemeente daar dragen wij allen het teken en zegel van
op ons voorhoofd. Zo wil de HEERE ook tot ons spreken door Zijn Woord zondag na zondag.
Toch zullen er velen van de verbondsgemeente niet kunnen ingaan vanwege hun ongeloof.
Daarom is ook de Heilige Geest gegeven om te overtuigen van de zonde (omdat zij in Mij niet geloven)
Want een ieder die mag geloven in de Gekruisigde Christus zal zalig worden.
Dat was voluit het verbondsvolk (kerkelijke gemeente) Zij droegen het verbondsteken (besnijdenis nu de doop)
Zij worden door de HEERE aangesproken als kinderen vaak afkerige kinderen en als Zijn volk.
Toch kon het merendeel van het volk niet ingaan in het beloofde land vanwege hun ongeloof.
De kerkelijke gemeente is voluit verbondsgemeente daar dragen wij allen het teken en zegel van
op ons voorhoofd. Zo wil de HEERE ook tot ons spreken door Zijn Woord zondag na zondag.
Toch zullen er velen van de verbondsgemeente niet kunnen ingaan vanwege hun ongeloof.
Daarom is ook de Heilige Geest gegeven om te overtuigen van de zonde (omdat zij in Mij niet geloven)
Want een ieder die mag geloven in de Gekruisigde Christus zal zalig worden.
Re: Wie en wat is de Gemeente?
Zie de posting van Huisman, waar ik het mee eens ben.henriët schreef:welke consequentie trek jij hier dan uit voor het aanbod van genade?Tiberius schreef: Nee, er zijn twee soorten verbondskinderen. Alleen degene die uitverkoren zijn, zijn Christus' eigendom.
De Heere zegt bij de doop een belofte toe, maar die wordt pas vervuld, wanneer ze in die belofte geloven.
Het aanbod komt tot iedereen die het evangelie hoort. Wij mogen daar niet de verkiezing tussen zetten.
Het is zoals ds. Van Eckeveld laatst in een Daniël zei. De verkiezing is als een mooie kast in een kamer. Je moet hem niet voor de deur zetten, want dan kan niemand erin. Maar hij moet tegen een muur geplaatst worden; als je eenmaal in de kamer bent, kan je die kast bewonderen. Als je nog in de hal bent, kan je niet zeggen: ik ga daar niet naar binnen, want er staat een kast voor die deur; dat weet je namelijk niet.
Re: Wie en wat is de Gemeente?
Toch een vraag wat met het verbond te maken heeft. In de oude bedeling was het alleen Israel die de mogelijkheid had om zalig te worden. Buiten Israel was er geen zaligheid. Alleen als men Israëliet werd werd men ingelijfd.Tiberius schreef:Nee, er zijn twee soorten verbondskinderen. Alleen degene die uitverkoren zijn, zijn Christus' eigendom.Luther schreef:Alle kinderen des verbonds zijn het eigendom van Christus en aan hen komt de boodschap van het heil in Hem. Maar als ze in ongeloof die boodschap blijven verwerpen zal de verbondswraak van Christus hun deel zijn.Afgewezen schreef:En daarom bestaat de gemeente ten diepste alleen uit ware gelovigen. Want niemand zal ooit één lid van de gemeente uit Christus' hand kunnen rukken, noch uit de hand Zijns Vaders.refo schreef:De hele gemeente is eigendom van Christus.
De Heere zegt bij de doop een belofte toe, maar die wordt pas vervuld, wanneer ze in die belofte geloven.
In de nieuwe bedeling is de mogelijkheid van zalig worden uitgebreid tot de hele wereld. Waarom wordt er dan toch nog onderscheid gemaakt tussen de mensen die zondags naar een gereformeerde kerk gaan en de rest van de wereld?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Re: Wie en wat is de Gemeente?
Je eerste aanname klopt niet. Niet allen die in het natuurlijke Israël ingelijfd waren, waren uitverkorenen. Zoals je in 1 Kor 10 en Rom 6 kan lezen, was niet alles Israël wat Israël genoemd werd, in het merendeel heeft God geen behagen gehad. Anderzijds was het zo, dat er een aantal heidenen in Israël opgenomen waren (denk Rachel, Ruth, etc) en toch zalig werden.Gian schreef:Toch een vraag wat met het verbond te maken heeft. In de oude bedeling was het alleen Israel die de mogelijkheid had om zalig te worden. Buiten Israel was er geen zaligheid. Alleen als men Israëliet werd werd men ingelijfd.Tiberius schreef:Nee, er zijn twee soorten verbondskinderen. Alleen degene die uitverkoren zijn, zijn Christus' eigendom.Luther schreef:Alle kinderen des verbonds zijn het eigendom van Christus en aan hen komt de boodschap van het heil in Hem. Maar als ze in ongeloof die boodschap blijven verwerpen zal de verbondswraak van Christus hun deel zijn.Afgewezen schreef:En daarom bestaat de gemeente ten diepste alleen uit ware gelovigen. Want niemand zal ooit één lid van de gemeente uit Christus' hand kunnen rukken, noch uit de hand Zijns Vaders.
De Heere zegt bij de doop een belofte toe, maar die wordt pas vervuld, wanneer ze in die belofte geloven.
In de nieuwe bedeling is de mogelijkheid van zalig worden uitgebreid tot de hele wereld. Waarom wordt er dan toch nog onderscheid gemaakt tussen de mensen die zondags naar een gereformeerde kerk gaan en de rest van de wereld?
Er wordt nu onderscheid gemaakt, waar inderdaad eigenlijk geen onderscheid is: de mensen die zondags naar een kerk gaan, mogen Gods Woord horen; aan hen zijn de Woorden Gods toebetrouwd. Dat is niet aan de rest van de wereld.
Re: Wie en wat is de Gemeente?
Ik heb het toch ook niet over uitverkoren/zalig worden zijn? Ik heb het over de verbondsbediening in die tijd.Tiberius schreef:Je eerste aanname klopt niet. Niet allen die in het natuurlijke Israël ingelijfd waren, waren uitverkorenen. Zoals je in 1 Kor 10 en Rom 6 kan lezen, was niet alles Israël wat Israël genoemd werd, in het merendeel heeft God geen behagen gehad. Anderzijds was het zo, dat er een aantal heidenen in Israël opgenomen waren (denk Rachel, Ruth, etc) en toch zalig werden.Gian schreef: Toch een vraag wat met het verbond te maken heeft. In de oude bedeling was het alleen Israel die de mogelijkheid had om zalig te worden. Buiten Israel was er geen zaligheid. Alleen als men Israëliet werd werd men ingelijfd.
In de nieuwe bedeling is de mogelijkheid van zalig worden uitgebreid tot de hele wereld. Waarom wordt er dan toch nog onderscheid gemaakt tussen de mensen die zondags naar een gereformeerde kerk gaan en de rest van de wereld?
Dus ben je bondeling zodra je het Woord van God hoort of leest?Tiberius schreef:Er wordt nu onderscheid gemaakt, waar inderdaad eigenlijk geen onderscheid is: de mensen die zondags naar een kerk gaan, mogen Gods Woord horen; aan hen zijn de Woorden Gods toebetrouwd. Dat is niet aan de rest van de wereld.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Re: Wie en wat is de Gemeente?
Wij spreken als wij het over verkiezing hebben meestal over de verkiezing tot zaligheid.
Calvijn spreekt ook over de verkiezing om op te groeien in een Christelijk gezin en het is ook een
verkiezing om te horen bij een gedoopte verbondsgemeente waar de HEERE Zijn woorden aan heeft
toebetrouwd. Dit is niet gegaan buiten Gods wil. Daarom behoren wij ook dankbaar te zijn voor alles wat de
HEERE ons al gegeven heeft. Maar nu eist Hij van onze die nieuwe gehoorzaamheid uit het doopsformulier.
En als wij met onze doopbeloften niet bij de Belover terecht komen dan zal er voor zulke verbondsbrekers
geen slachtoffer overblijven .Dezen hebben het bloed van Jezus onrein geacht en op zo een grote zaligheid
geen acht gegeven.
Calvijn spreekt ook over de verkiezing om op te groeien in een Christelijk gezin en het is ook een
verkiezing om te horen bij een gedoopte verbondsgemeente waar de HEERE Zijn woorden aan heeft
toebetrouwd. Dit is niet gegaan buiten Gods wil. Daarom behoren wij ook dankbaar te zijn voor alles wat de
HEERE ons al gegeven heeft. Maar nu eist Hij van onze die nieuwe gehoorzaamheid uit het doopsformulier.
En als wij met onze doopbeloften niet bij de Belover terecht komen dan zal er voor zulke verbondsbrekers
geen slachtoffer overblijven .Dezen hebben het bloed van Jezus onrein geacht en op zo een grote zaligheid
geen acht gegeven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Wie en wat is de Gemeente?
Ga eerst eens in op wat ik gezegd heb.Luther schreef:En wat zegt de Heere dan bij de Doop?Afgewezen schreef:Nee, alleen de gelovigen zijn het eigendom van Christus. Zij zijn van Zijn schapen en de ongelovigen zijn dat niet. Als het waar is wat jij zegt, zou Christus wél de Zijnen kunnen verliezen.