Hoi Refo, ik ben benieuwd, waarom je dit stukje toevoegt?refo schreef:. Je kunt de Geest wederstaan.
Misschien wil je het uitleggen?
h.g. Learsi
Hoi Refo, ik ben benieuwd, waarom je dit stukje toevoegt?refo schreef:. Je kunt de Geest wederstaan.
Die focus moet niet veranderd worden. De Geest werkt op de achtergrond, niet op de voorgrond.learsi schreef:refo schreef:En bovendien: geloven is iets totaal individueels geworden. De notie van een gelovende gemeente ontbreekt volkomen. Er is een elite ontstaan, die zich meent te kunnen permitteren iets van anderen te zeggen.
Wanneer slaat er weer een Luther een paar stellingen tegen de Boezemsingelkerkdeur?
Sola Scriptura, Sola Fide, Sola Gratia.
En niet Solo Spiritu (is nl begrepen in Scriptura)
En niet Sola Regeneratione
En niet Sola electione.![]()
De drie Sola´s geven voor mij ook aan waar in die tijd de focus op was.......
Misschien is deze tijd wel rijp om daar ook het Solo Spiritus aan toe te voegen.......
Net als de eerste Sola´s is het ook de bedoeling, dat bij het Solo Spiritus het doel is Christus te verheerlij
Dat velen geroepen worden tot het geloof, maar weinigen uitverkoren worden. Jezus zegt dit tegen de luisteraars in de wereld. Niet tegen de gelovigen.artistiek schreef:Er staat 'velen zijn geroepen'... Wat zijn volgens jou geroepenen, de wereld of de kerk?Marnix schreef:Het "velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren" wordt in de Bijbel niet op de kerk toegepast. Dat er "kaf tussen het koren" zit wel... maar dan hebben we het wel over totaal andere verhoudingen.artistiek schreef:
Ja de hele mensenwereld maar het betreft ook de hoorders van het Woord, zelfs de hoorders van de Heere Jezus Zelf:
Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.
Als jij me een hamer en een stel spijkers levert....refo schreef:En bovendien: geloven is iets totaal individueels geworden. De notie van een gelovende gemeente ontbreekt volkomen. Er is een elite ontstaan, die zich meent te kunnen permitteren iets van anderen te zeggen.
Wanneer slaat er weer een Luther een paar stellingen tegen de Boezemsingelkerkdeur?
Sola Scriptura, Sola Fide, Sola Gratia.
En niet Solo Spiritu (is nl begrepen in Scriptura)
En niet Sola Regeneratione
En niet Sola electione.
Dat zei ik nergens....refo schreef: Op de letter af is Matt 22:14 een aanwijzing dat weinig mensen uitverkoren zijn volgens de Bert Mulder definitie.
Maar als je het hoofstuk leest (en ook in hoofdstuk 20 komt het voor) slaat dat nergens op. De exegeet zal beter moeten kijken.
Verkiezing is in het OT altijd verkiezing om dienstbaar te zijn aan Gods plan.
In de eerste plaats is dat maar de vraag. Op de Pinksterdag werkt Hij in elk geval zeer opvallend. In de tweede plaats kan iets of iemand die op de achtergrond werkt, een cruciale betekenis hebben voor het geheel. Zo ook in dit geval.refo schreef:De Geest werkt op de achtergrond, niet op de voorgrond.
Dus eigenlijk zeg jij: Woord en Geest gaan altijd samen, maar pas door het onwederstandelijke werk van de Heilige Geest komt de mens tot geloof. Er moet ‘iets’ bij Woord en Geest moet komen, namelijk het onwederstandelijke werk van de Geest. In feite verschuif je daarmee het probleem, want je stelt dus dat Woord en Geest niet voldoende zijn, maar dat de Geest ook nog onwederstandelijk moet werken.refo schreef:Als het Woord gebracht wordt is daar de Geest altijd ook bij. Toch geloven sommigen niet. Hoe dat kan zal de eeuwigheid openbaren. Maar het gaat niet aan om dan te zeggen dat 'dus' de Geest er niet bij was. Dan spreekt de Bijbel van 'wederstaan'. Sommigen geloven wel. En dan werkt de Geest onwederstandelijk. Om aan te geven dat de mens wel in actie is te zien, maar dat alles Gods werk is. (Zie de strijd tegen de remonstranten. De R meenden ook louter menselijke actie te bespeuren.) Het is eigenlijk niet in woorden te vatten.
Maar het punt blijft: het Woord is aan allen precies hetzelfde Woord.
Het is beide: de uitgestorte Geest overtuigde de hoorders (zie Joh. 16), en de Geest ontvingen zij op het geloof. Waar het mij vooral om ging, is aan te wijzen dat er iets 'bij' het Woord moest komen, en dat het OT daar al op wees.Marnix schreef:Klopt. Het nieuwe verbond in Christus dat God zelf in ons schrijft. Aan de andere kant kan dit nooit tot passiviteit leiden, sterker nog, ik geloof dat het ontvangen van de Geest te maken heeft met een actieve houding. Ik weet dat dit gevaarlijk klinkt en ik moet ook uitkijken voor eenzijdigheid en Arminiaans denken. Toch even de onderbouwing:
Lucas 11: 13 Als jullie dus, ook al zijn jullie slecht, je kinderen al goede gaven schenken, hoeveel te meer zal de Vader in de hemel dan niet de heilige Geest geven aan wie hem erom vragen.’
Handelingen 2: 21 Dan zal ieder die de naam van de Heer aanroept worden gered.” (...) 37 Toen ze dit hoorden, waren ze diep getroffen en vroegen aan Petrus en de andere apostelen: ‘Wat moeten we doen, broeders?’ 38 Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden.
De volgorde die de Bijbel schetst is niet dat we pas in beweging komen als de Geest ons wordt geschonken, maar dat we in beweging moeten komen en de Geest dan geschonken zal worden... en Hij vernieuwt ons. Waarbij ik niet ontken dat dat eerste in beweging komen het werk is van God die ons roept, en niet iets dat in onszelf zit. Maar dat werk gaat wel via de oproepen tot beweging, waar Gods Woord klinkt blijft die oproep als het goed is niet achterwege.
Je kunt iets simpel omschrijven, zonder het simpel te maken. Laten we met zijn allen erkennen dat hier een spanningsveld is, dat we niet kunnen oplossen, noch door passiviteit, noch door activisme, noch door het poneren van gevaarlijke eenzijdigheden.Marnix schreef:Maar afgezien daarvan, het is een lastig spanningsveld tussen "wederstaan van de Geest" en dat ze de Geest anders ontvangen hebben dan de uitverkorenen. Weerstaan is wel "verzet" dus de Geest tegenhouden. En we moeten uitkijken dat we het niet afdoen als: De Geest wil eigenlijk ook niet binnenkomen. Met het denken in termen als "wederstandelijk en onwederstandelijk" hebben we het weer veel te simpel gemaakt.
De vraag is ook niet aan wie het afwijzen is toe te schrijven, maar aan wie het aannemen is toe te schrijven. Met die vraag lijk jij het moeilijk te hebben.refo schreef:Pinksteren is een interessante insteek.
Wat zie je op de eerste Pinksterdag?
De Geest wordt uitgestort op de discipelen en mogelijk op alle 120 mannen en vrouwen die bijeen waren. Vervolgens gaan deze preken. De Geest vervult de predikers en die gaan namens God Zelf preken. Woord en Geest samen. Als er ergens duidelijk is dat die twee immer onafscheidelijk zijn en tegelijk aan het werk zijn, dan wel daar.
Maar ook daar tweeërlei uitwerking.
Het afwijzen is toch niet toe te schrijven aan: ja, maar de Geest kwam niet mee?
Nou... afwachten dan maar he... blijkbaar zijn er maar weinig uitverkorenen in de kerk en werkt de Geest daarom maar in een enkeling onwederstandelijk en blijft de rest twijfelen.Precies; de inwendige werking van Gods Geest.
Tja... je bent of actief, of passief. Als activisme geen zin heeft zoals jij stelt, en ik geloof dat dat in bepaalde kerken ook een tendens is, is het logisch dat men vanzelf vervalt in een passieve houding.Oproepen tot activisme heeft sowieso geen zin: dan neemt men zijn toevlucht tot een verstandsgeloof.
En daar zit het verschil dan ook, denk ik. Heeft niets met passiviteit of afwachten te maken, maar met het besef dat wij onszelf niet kunnen bekeren, ook niet met Gods hulp.Marnix schreef:Tegelijkertijd geloof ik ook dat de bekering haalbaar is. De Bijbel wijst ons daarin de weg en dat is geen weg van passiviteit, van wachten of God gaat werken maar een die oproept tot activiteit en bekering omdat Hij in ons wil wonen en werken. En dat stukje mis ik... daar wilde ik bij de aanvulling vooral op wijzen.