Laatst gekochte boeken

Ichtus

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door Ichtus »

jakobmarin schreef:
-DIA- schreef:Ook een interessante hobby is het fotograferen van plaatsnaamborden! Ik heb een enorme
verzameling plaatsnaambordfoto's! Er zijn enkele mensen in Nederland met wie ik deze
hobby deel. Er is ook een interessante site waar per provincie, per gemeente alle
plaatsnaambordfoto's op staan. En bijhouden is een kweste van elkaar opscherpen!
Zie je een niew bord, dan meldt je dat even bij die plaatsnaambordsite. Die is denk ik
voor 99,8 % compleet...
Zie http://borden.plaatsengids.nl/
Er leuk Dia!

Afbeelding
Laat me raden: Fryslân
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
jvdg

Bericht door jvdg »

Jongere schreef:Te veel om op te noemen..
Ik was in Ermelo :blush
Ik was daar niet, maar toch......

Ik wacht op een bui van losbolligheid, neem mijn betere helft mee naar ons boekenkamertje, grijp een paar vuiliszakken, en dan maar weer eens ruimen.....

Hoewel.....
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:
Jongere schreef:Te veel om op te noemen..
Ik was in Ermelo :blush
Ik was daar niet, maar toch......

Ik wacht op een bui van losbolligheid, neem mijn betere helft mee naar ons boekenkamertje, grijp een paar vuiliszakken, en dan maar weer eens ruimen.....

Hoewel.....
Jajajajajaja.... :yahoo
albion

Bericht door albion »

-DIA- schreef:
Bonny schreef:
-DIA- schreef:Daar staan inderdaad meer nuttige dingen in...
Maar ja soms is het bekijken van kaarten (en Google Earth) wel een mooie ontspanning...
Topografie is niet voor niets een van mijn grootste hobbies.
D'r was eens een tijd dat ik niet met mijn neus uit de atlas te slaan was. Op een gegeven moment kon ik alle hoofdsteden van de landen uit mijn hoofd :).
Tja... Er is nog wel wat meer te leren en te bekijken als hoofdsteden...
Sommige mensen zijn echt topografiegekken. Soms vrees ik dat ik dat ook ben.

Er zullen heel weinig plaatsen in Nederland (en België en Luxemburg) die ik niet ken.
En dan bedoel ik letterlijk alle plaatsen, niet alleen de plaatsen met een bebouwde kom,
ook de meeste buurtschappen ken ik denk ik wel. Zeker in Overijssel, Gelderland en
Drenthe...

Heel interessant zijn ook de kerngestallen van het CBS. Schakel in Google Earth de CBS
cijfers in en je krijgt alle grenzen van plaatsen, wijken, buurtschappen etc te zien.
Met heel veel interessante gegevens die elk jaar worden aangepast.

Hoe veel inwoners telt b.v. Zuna? Hoe is Zuna omgrensd? Hoeveel huizen staan er in
Zuna? Hoeveel personenauto's zijn er in Zuna geregistreerd. enz.
Deze gegevens heb je dan van elke stad, wijk, buurtschap... Tot de kleinste toe.
Wie kent namen van buurtschappen (ik beperk me nu maar even tot Overijssel) als

Deldenerbroek, Deldeneresch, Oele, Twekkelo, Gammelke, Rectum, IJpelo/Ypelo (volgens
de borden heet het Ypelo, de topografische kaart zegt IJpelo), Tusveld, Azelo, Lichtenberg,
Look, Eelen, Rhaan (ook Eelen en Rhaan), Hancate (topografische kaart spelt Hankate),
Marle (gem Hellendoorn), Marle (gem. Olst-Wijhe), Piksen, Geerdijk, Bruinehaar, Mander,
Hezingen, Dulder, Zoeke, Nutter, Breklenkamp, Mekkelhorst, Beuningen, Volhe, etc.

Zomaar een paar kleine plaatsen (meest zonder bebouwde kom) maar het zijn wel plaatsen
die op de meeste kaarten worden vermeld als buurtschappen. Ook plaatsen met een eigen
historie, met hun eigen interessante dingen.

Voor mij klinkt b.v. Volthe net zo vertrouwd als een wat grotere plaats als Enschede...
Op een topografische kaart is enorm veel te bekijken, en dat maakt het land bijzonder
interessant als je wat rondrijdt door je eigen land. Topografie. Dat is een hobby
waar je niet snel genoeg van krijgt.

Ook een interessante hobby is het fotograferen van plaatsnaamborden! Ik heb een enorme
verzameling plaatsnaambordfoto's! Er zijn enkele mensen in Nederland met wie ik deze
hobby deel. Er is ook een interessante site waar per provincie, per gemeente alle
plaatsnaambordfoto's op staan. En bijhouden is een kweste van elkaar opscherpen!
Zie je een niew bord, dan meldt je dat even bij die plaatsnaambordsite. Die is denk ik
voor 99,8 % compleet...

Al die plaatsen en gehuchten, en al die CBS cijfers per plaats...
Sommige mensen zuller er vast tureluurs van worden...
Ik begrijp ze ook nog wel...

Jaren geleden kwam er bij ons een man uit Rijssen die per fiets het hele land doorging en zich bij iedere plaatsnaambord liet fotograferen.
Ik had er nog nooit van gehoord dat er mensen waren die dat als hobby hadden. Ik denk dat het waarschijnlijk echt Riessens is of komt
het vaker voor?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:Jaren geleden kwam er bij ons een man uit Rijssen die per fiets het hele land doorging en zich bij iedere plaatsnaambord liet fotograferen.
Ik had er nog nooit van gehoord dat er mensen waren die dat als hobby hadden. Ik denk dat het waarschijnlijk echt Riessens is of komt
het vaker voor?
Ach, rare kostgangers heeft onze liever Heer overal :langue
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

albion schreef:
Jaren geleden kwam er bij ons een man uit Rijssen die per fiets het hele land doorging en zich bij iedere plaatsnaambord liet fotograferen.
het vaker voor?

Het is beslist niet typisch Rijssens of zelfs Twents.
Degenen van wie ik weet dat die dezelfde hobby hebben wonen in de Randstad...
En... en foto van een plaatsnaambord waar een MENS bij op staat bederft de foto...
Vind ik...
Soms ook jammer dat er auto's bij op staan, maar dat is niet altijd te voorkomen.
Ook erg jammer als een bord door vandalen is beschadigd, of door nalatatigheid (van de gemeente?)
vies of stuk is.

Het hele plaatsingsbeleid van borden klopt trouwens niks van. Er zijn geen regels voor.
Het is gemeentelijk beleid. Elke gemeente doet wat goed is in zijn ogen.
Er zijn grote gehuchten die best een bebouwde-kombord mochten hebben, en er zijn zeer kleine
gehuchten verheven tot bebouwde kom. Ook het plaatsen van de witte buurtschapborden is heel
willekeurig. Er zijn ook geen regels voor. Sommige gemeenten plaatsen bij elke buurtschap een wit
bord, anderen doen het soms, en weer anderen doen het helemaal niet.

Onze eigen gemeente voert ook echt een raadselachtig beleid als het om plaatsen van buurtschapborden gaat.
Enkel bij Espelo en Lichtenberg staat een bord. Waarom dan niet bij Look, Borkeld, Beuseberg, Hoelterbroek,
Neerdorp, Helhuizen? Zijn die minder? Nee toch?
Een wit bord is alleen informatief. En zulke informaite is wel nuttig. Je weet altijd waar je bent. Het zou een goed
zijn als hier een regeling van bovenaf werd ingevoerd, zodat vergelijkbare toestanden ook vergelijkbaar zijn.
Bebouwde kommen telt onze gemeente er 3 van:
Rijsen de Stad, Holten het Dorp en Dijkerhoek de Kleine Kern.

Het verhaal wat je verteld heb ik verder ook nooit gehoord.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
learsi

Bericht door learsi »

Vandaag gekocht:
Ikonen...elsevier pocket
Ikonen en beeldverering.......Paul Moyaert
De varianten van religieuze ervaring.....William James(1842-1910)

Dit o.a. omdat een dochter van mij met een Joegoslaaf getrouwd is, die Oosters Orthodox opgevoed is.

Vandaag gekregen:
Bidden met iconen.....Jim Forest
Aan het lezen.........:
Tegen hen die de heilige ikonen smaden....Johannes de Damascener/Meer en Bartelink
Vorige week gekocht bij Den Hertog in Houten:
The power of speaking God´s Word.........R. Kent Hughes
A conversation with Jonathan Edwards.....Gary Crampton
On knowing Christ...............Jonathan Edwards
albion

Bericht door albion »

-DIA- schreef:
albion schreef:
het vaker voor?

Het is beslist niet typisch Rijssens of zelfs Twents.
Degenen van wie ik weet dat die dezelfde hobby hebben wonen in de Randstad...
En... en foto van een plaatsnaambord waar een MENS bij op staat bederft de foto...
Vind ik...
Soms ook jammer dat er auto's bij op staan, maar dat is niet altijd te voorkomen.
Ook erg jammer als een bord door vandalen is beschadigd, of door nalatatigheid (van de gemeente?)
vies of stuk is.

Het hele plaatsingsbeleid van borden klopt trouwens niks van. Er zijn geen regels voor.
Het is gemeentelijk beleid. Elke gemeente doet wat goed is in zijn ogen.
Er zijn grote gehuchten die best een bebouwde-kombord mochten hebben, en er zijn zeer kleine
gehuchten verheven tot bebouwde kom. Ook het plaatsen van de witte buurtschapborden is heel
willekeurig. Er zijn ook geen regels voor. Sommige gemeenten plaatsen bij elke buurtschap een wit
bord, anderen doen het soms, en weer anderen doen het helemaal niet.

Onze eigen gemeente voert ook echt een raadselachtig beleid als het om plaatsen van buurtschapborden gaat.
Enkel bij Espelo en Lichtenberg staat een bord. Waarom dan niet bij Look, Borkeld, Beuseberg, Hoelterbroek,
Neerdorp, Helhuizen? Zijn die minder? Nee toch?
Een wit bord is alleen informatief. En zulke informaite is wel nuttig. Je weet altijd waar je bent. Het zou een goed
zijn als hier een regeling van bovenaf werd ingevoerd, zodat vergelijkbare toestanden ook vergelijkbaar zijn.
Bebouwde kommen telt onze gemeente er 3 van:
Rijsen de Stad, Holten het Dorp en Dijkerhoek de Kleine Kern.

Het verhaal wat je verteld heb ik verder ook nooit gehoord.
'T Was een echte Riessenaer met van der voor zijn naam en een B als achternaam (als ik me niet vergis) :huhu
-DIA-

Bericht door -DIA- »

albion schreef:
-DIA- schreef:
'T Was een echte Riessenaer met van der voor zijn naam en een B als achternaam (als ik me niet vergis) :huhu
Dan moet ie hier welhaast bij zitten, want dit zijn de B´s in het telefoonboek met een LANGE RIJ...
Baan, Beldman, Beltman, ten Berge, Beunk, Bökkerink, ten Bolscher, Borghuis, Borkent, Bouwhuis, ten Brinke, Brinkman, Brinks, Bruins, van Brussel...

Maar ik ben zelf geen Rijssenaar van geboorte... hoewel mijn roots niet zo bar ver van Rijssen liggen. Toch zal ik nooit een echte Rijssenaar worden. Daarvoor zou ik de taal moeten spreken, en die typisch Rijssense klanken zijn onuitspreekbaar... :)
albion

Bericht door albion »

-DIA- schreef:
albion schreef:
-DIA- schreef:
Dan moet ie hier welhaast bij zitten, want dit zijn de B´s in het telefoonboek met een LANGE RIJ...
Baan, Beldman, Beltman, ten Berge, Beunk, Bökkerink, ten Bolscher, Borghuis, Borkent, Bouwhuis, ten Brinke, Brinkman, Brinks, Bruins, van Brussel...

Maar ik ben zelf geen Rijssenaar van geboorte... hoewel mijn roots niet zo bar ver van Rijssen liggen. Toch zal ik nooit een echte Rijssenaar worden. Daarvoor zou ik de taal moeten spreken, en die typisch Rijssense klanken zijn onuitspreekbaar... :)

Laat die naam er nu niet bijzitten wel een gedeelte ervan :huhu (maar er moet wel van der voorkomen)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

albion schreef:
-DIA- schreef:
albion schreef:
-DIA- schreef:

Laat die naam er nu niet bijzitten wel een gedeelte ervan :huhu (maar er moet wel van der voorkomen)

Oh, dan snap ik het! Mijn bovenbuurvrouw! Dat is de enige VDB hier, maar daar zijn er ook meer van... :)
freek

Bericht door freek »

Is het nog wat om morgen naar Ermelo te gaan? Of rest er op dat laatste dagje alleen nog maar pulp?
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

freek schreef:Is het nog wat om morgen naar Ermelo te gaan? Of rest er op dat laatste dagje alleen nog maar pulp?

Ja, dat is ook mijn vraag.
En wat is er zoal te koop ?
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Een paar kinderboeken van Aleit Schouten. ( tweedehands - mijn genre)
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
henriët

Bericht door henriët »

een prentenboekje!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gesloten