Gods soevereiniteit

Democritus

Re: Gods soevereiniteit

Bericht door Democritus »

Bert Mulder schreef: Arminianisme zei ik? Nee, de reinste Schriftkritiek!
Terwijl Bullinger toch ook niet wilde spreken van een verwerping der eeuwigheid? Hij wilde schrift laten spreken waar deze sprak en stoppen met spreken waar deze stopte. Met daarin de conclusie dat er in de Bijbel niet van een verwerping van eeuwigheid wordt gesproken.

Bullinger verweet Calvijn dat deze te ver ging met zijn leer en zijn afgevaardigde in Dordt heeft niet met de formulering van Dordt inzake deze kwestie kunnen instemmen. (pas gelezen in een boekje over de Schotse reformatie- verbondsleer van DS Harinck)

Is Bullinger dan ook een Arminiaan en vervalt hij in schriftkritiek?
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Demo, is deze stelling arminiaans:
jakobmarin schreef:
God verwerpt degene die Hem verwerpen.
Lees even de verwerping der dwalingen, hoofd 1/1:

De rechtzinnige leer van de verkiezing en verwerping verklaard zijnde, verwerpt de Synode de dwalingen dergenen,

1 Die leren: Dat de wil Gods van zalig te maken degenen die zouden geloven en in het geloof en de gehoorzaamheid des geloofs zouden volharden, het ganse en gehele besluit van de verkiezing ter zaligheid is, en dat er niets anders van dit besluit in het Woord Gods is geopenbaard.
Want dezen bedriegen de eenvoudigen, en wederspreken klaarlijk de Heilige Schrift, die getuigt dat God niet alleen degenen die geloven zullen, wil zalig maken, maar dat Hij ook enige bepaalde mensen van eeuwigheid heeft uitverkoren, welke Hij in den tijd, boven anderen, met het geloof in Christus en met volstandigheid zou begiftigen; gelijk geschreven is: Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt (Joh. 17:6). En: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven (Hand. 13:48). En: Hij heeft ons uitverkoren in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig zijn, enz. (Ef. 1:4

Verder ook 3:

3 Die leren: Dat het welbehagen en voornemen Gods, van hetwelk de Schrift in de leer van de verkiezing gewag maakt, niet daarin bestaat dat God enige bijzondere mensen boven anderen heeft uitverkoren; maar daarin dat God uit alle mogelijke voorwaarden (onder welke ook zijn de werken der wet), of uit de gehele orde van alle dingen, de uit haar aard onverdienstelijke daad des geloofs en zijn onvolmaakte gehoorzaamheid tot een voorwaarde der zaligheid heeft uitgekozen, welke Hij voor een volkomen gehoorzaamheid genadiglijk zou hebben willen houden, en der beloning des eeuwigen levens waardig achten.
Want met deze schadelijke dwaling wordt het welbehagen Gods en de verdienste van Christus krachteloos gemaakt, en de mensen door onnutte vragen van de waarheid der genadige rechtvaardigmaking en van de eenvoudigheid der Schrift afgetrokken, en deze uitspraak van den apostel van onwaarheid beschuldigd: God heeft ons geroepen met een heilige roeping, niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus vóór de tijden der eeuwen (2 Tim. 1:9).

en 5:

5 Die leren: Dat de onvolkomen en niet-beslissende verkiezing van bijzondere personen ter zaligheid geschied is uit het voorgezien geloof, bekering, heiligheid, godzaligheid, die óf eerst begonnen, óf ook een tijdlang geduurd hebben; maar dat de volkomen en beslissende verkiezing geschied is uit de voorgeziene volharding tot het einde toe in het geloof, bekering, heiligheid en godzaligheid; en dat dit is de genadige en evangelische waardigheid, om welker wille hij die verkoren wordt, waardiger is dan hij die niet verkoren wordt; en dat derhalve het geloof, de gehoorzaamheid des geloofs, heiligheid, godzaligheid en volharding niet zijn vruchten van de onveranderlijke verkiezing ter heerlijkheid, maar dat het zijn voorwaarden, die tevoren vereist, en als volbracht wezende voorzien zijn in degenen die ten volle verkoren zullen worden, en oorzaken, zonder welke de onveranderlijke verkiezing ter heerlijkheid niet geschiedt.
Hetwelk strijdt tegen de gehele Schrift, die deze en diergelijke uitspraken in onze oren en harten telkens inscherpt: De verkiezing is niet uit de werken, maar uit den Roepende (Rom. 9:11). Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven (Hand. 13:48). Hij heeft ons uitverkoren in Hem, opdat wij zouden heilig zijn (Ef. 1:4). Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren (Joh. 15:16). Indien het door genade is, zo is het niet meer uit de werken (Rom. 11:6). Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft (1 Joh. 4:10

En zou bijna 8 vergeten:

8 Die leren: Dat God van niemand louter uit kracht van Zijn rechtvaardigen wil besloten heeft hem in den val van Adam en in den gemenen stand der zonde en verdoemenis te laten, of in de mededeling van de genade die tot het geloof en de bekering nodig is, voorbij te gaan.
Want dit staat vast: Hij ontfermt Zich diens Hij wil, en verhardt dien Hij wil (Rom. 9:18). En ook dit: Het is u gegeven de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven (Matth. 13:11). Insgelijks: Ik dank U, Vader, Heere des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard. Ja, Vader, want alzo is geweest het welbehagen voor U (Matth. 11:25, 26).

Verder, is hetgeen hij zegt Schriftkritiek? Meen dat Romeinen 9 duidelijk is...

Ben niet zo bekend met Bullinger. Maar als hij hetzelfde schrijven zou als JacobMarin hier, dan deed hij inderdaad aan Schriftkritiek. Want de Bijbel spreekt wel degelijk van 'vaten des toorns' die in het verderf gestort worden, ie. verwerping.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Bert Mulder schreef:Demo, is deze stelling arminiaans:
jakobmarin schreef:
God verwerpt degene die Hem verwerpen.
Lees even de verwerping der dwalingen, hoofd 1/1:

De rechtzinnige leer van de verkiezing en verwerping verklaard zijnde, verwerpt de Synode de dwalingen dergenen,

1 Die leren: Dat de wil Gods van zalig te maken degenen die zouden geloven en in het geloof en de gehoorzaamheid des geloofs zouden volharden, het ganse en gehele besluit van de verkiezing ter zaligheid is, en dat er niets anders van dit besluit in het Woord Gods is geopenbaard.
Want dezen bedriegen de eenvoudigen, en wederspreken klaarlijk de Heilige Schrift, die getuigt dat God niet alleen degenen die geloven zullen, wil zalig maken, maar dat Hij ook enige bepaalde mensen van eeuwigheid heeft uitverkoren, welke Hij in den tijd, boven anderen, met het geloof in Christus en met volstandigheid zou begiftigen; gelijk geschreven is: Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt (Joh. 17:6). En: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven (Hand. 13:48). En: Hij heeft ons uitverkoren in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig zijn, enz. (Ef. 1:4

Verder ook 3:

3 Die leren: Dat het welbehagen en voornemen Gods, van hetwelk de Schrift in de leer van de verkiezing gewag maakt, niet daarin bestaat dat God enige bijzondere mensen boven anderen heeft uitverkoren; maar daarin dat God uit alle mogelijke voorwaarden (onder welke ook zijn de werken der wet), of uit de gehele orde van alle dingen, de uit haar aard onverdienstelijke daad des geloofs en zijn onvolmaakte gehoorzaamheid tot een voorwaarde der zaligheid heeft uitgekozen, welke Hij voor een volkomen gehoorzaamheid genadiglijk zou hebben willen houden, en der beloning des eeuwigen levens waardig achten.
Want met deze schadelijke dwaling wordt het welbehagen Gods en de verdienste van Christus krachteloos gemaakt, en de mensen door onnutte vragen van de waarheid der genadige rechtvaardigmaking en van de eenvoudigheid der Schrift afgetrokken, en deze uitspraak van den apostel van onwaarheid beschuldigd: God heeft ons geroepen met een heilige roeping, niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus vóór de tijden der eeuwen (2 Tim. 1:9).

en 5:

5 Die leren: Dat de onvolkomen en niet-beslissende verkiezing van bijzondere personen ter zaligheid geschied is uit het voorgezien geloof, bekering, heiligheid, godzaligheid, die óf eerst begonnen, óf ook een tijdlang geduurd hebben; maar dat de volkomen en beslissende verkiezing geschied is uit de voorgeziene volharding tot het einde toe in het geloof, bekering, heiligheid en godzaligheid; en dat dit is de genadige en evangelische waardigheid, om welker wille hij die verkoren wordt, waardiger is dan hij die niet verkoren wordt; en dat derhalve het geloof, de gehoorzaamheid des geloofs, heiligheid, godzaligheid en volharding niet zijn vruchten van de onveranderlijke verkiezing ter heerlijkheid, maar dat het zijn voorwaarden, die tevoren vereist, en als volbracht wezende voorzien zijn in degenen die ten volle verkoren zullen worden, en oorzaken, zonder welke de onveranderlijke verkiezing ter heerlijkheid niet geschiedt.
Hetwelk strijdt tegen de gehele Schrift, die deze en diergelijke uitspraken in onze oren en harten telkens inscherpt: De verkiezing is niet uit de werken, maar uit den Roepende (Rom. 9:11). Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven (Hand. 13:48). Hij heeft ons uitverkoren in Hem, opdat wij zouden heilig zijn (Ef. 1:4). Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren (Joh. 15:16). Indien het door genade is, zo is het niet meer uit de werken (Rom. 11:6). Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft (1 Joh. 4:10

En zou bijna 8 vergeten:

8 Die leren: Dat God van niemand louter uit kracht van Zijn rechtvaardigen wil besloten heeft hem in den val van Adam en in den gemenen stand der zonde en verdoemenis te laten, of in de mededeling van de genade die tot het geloof en de bekering nodig is, voorbij te gaan.
Want dit staat vast: Hij ontfermt Zich diens Hij wil, en verhardt dien Hij wil (Rom. 9:18). En ook dit: Het is u gegeven de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven (Matth. 13:11). Insgelijks: Ik dank U, Vader, Heere des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard. Ja, Vader, want alzo is geweest het welbehagen voor U (Matth. 11:25, 26).

Verder, is hetgeen hij zegt Schriftkritiek? Meen dat Romeinen 9 duidelijk is...

Ben niet zo bekend met Bullinger. Maar als hij hetzelfde schrijven zou als JacobMarin hier, dan deed hij inderdaad aan Schriftkritiek. Want de Bijbel spreekt wel degelijk van 'vaten des toorns' die in het verderf gestort worden, ie. verwerping.
Bert, nogmaals mijn vraag:
Heeft God de verworpenen volgens jou om niet verworpen?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Alexander CD schreef:
Luther schreef:Iets van de verloren toestand waarin we ons reeds bevinden. In ieder geval genoeg om niet anders te kunnen dan te vluchten tot Jezus.
Maar de diepte van die verlorenheid zal daarna nog dieper geleerd worden, m.n. in het licht van Golgotha.
Dus je bent nog verloren, dat is niet best!
Als je naar Christus toevlucht kun je de diepte van de verloren niet dieper leren.
Als je Christus kent weet je van Zijn grote genade.
Sterker nog: tot onze laatste snik zal blijken dat wij verloren blijven en zijn naar de oude mens. En dat die oude mens ook nog zo vaak opspeelt. En er is ook nog zoiets als groei: GHij moet wassen, maar ik minder worden.
Kennelijk kan de kennis van Christus groter worden; daarmee zal ook de kennis van eigen verlorenheid, zonde, schuld en ongerechtigheid dieper worden. (Ezechiël 8)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bert Mulder
Contacteer:

Fjodor schreef:
Waarom zou je ooit denken dat ik dat zo stellen zou?

God had ons allen rechtvaardig in onze verdoeming kunnen laten liggen, om onze zonde in Adam.

Maar uit zijn oneindige goedheid en sovereiniteit alleen heeft hij zekere personen, niet beter of slechter dan anderen, verkoren tot zaligheid, van eeuwigheid, voor dat wij goed of kwaad gedaan hadden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
Fjodor schreef:

God had ons allen rechtvaardig in onze verdoeming kunnen laten liggen, om onze zonde in Adam.

Maar uit zijn oneindige goedheid en sovereiniteit alleen heeft hij zekere personen, niet beter of slechter dan anderen, verkoren tot zaligheid, van eeuwigheid, voor dat wij goed of kwaad gedaan hadden.
Op zich mee eens. Maar de discussie gaat nog een stapje verder. Je hebt het over "in de verdoeming laten liggen" dus geredeneerd vanuit de schuld en ellende waarin we door de zondeval kwamen. Kortom, God verwerpt mensen vanwege de zonde. En Hij kiest mensen uit uit oneindige goedheid en genade.

Je hebt Romeinen 9 aangehaald, ik lees daar wel over verwerping, maar niet over verwerping van eeuwigheid. Ik lees dat mensen (Esau bijv) vanwege hun zonden worden verworpen. En sommigen die niet beter zijn (Jakob) uit genade is uitverkoren. Maar ik lees in Romeinen 9 niet dat Esau voor zijn geboorte was verworpen (wel dat hij Jakob zou dienen) en al helemaal niet dat hij van eeuwigheid verworpen zou zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder
Contacteer:

Marnix schreef:
Bert Mulder schreef:
Fjodor schreef:

Op zich mee eens. Maar de discussie gaat nog een stapje verder. Je hebt het over "in de verdoeming laten liggen" dus geredeneerd vanuit de schuld en ellende waarin we door de zondeval kwamen. Kortom, God verwerpt mensen vanwege de zonde. En Hij kiest mensen uit uit oneindige goedheid en genade.

Je hebt Romeinen 9 aangehaald, ik lees daar wel over verwerping, maar niet over verwerping van eeuwigheid. Ik lees dat mensen (Esau bijv) vanwege hun zonden worden verworpen. En sommigen die niet beter zijn (Jakob) uit genade is uitverkoren. Maar ik lees in Romeinen 9 niet dat Esau voor zijn geboorte was verworpen (wel dat hij Jakob zou dienen) en al helemaal niet dat hij van eeuwigheid verworpen zou zijn.
Het staat er toch duidelijk, in het verband met de verwerping, dat er geschreven staat (vers 13), Jacob heb ik liefgehad, en Ezau heb ik gehaat, en in hetzelfde verband staat er geschreven (vers 11): als de kinderen nog niet geboren waren, enz.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Marnix schreef:
Bert Mulder schreef:
Fjodor schreef:

Marnix, ik wat uit de DL gehaald die hier hopelijk iets meer licht over geven.
Grt, Pierre

#Eph 2:8 Php 1:29

1-6. Dat God sommigen in den tijd met het geloof begiftigt, sommigen niet begiftigt, komt voort van Zijn eeuwig besluit. Want al Zijn werken zijn Hem van eeuwigheid bekend (Hand. 15:18), en Hij werkt alle dingen naar den raad van Zijn wil (Ef. 1:11). Naar welk besluit Hij de harten der uitverkorenen, hoewel zij hard zijn, genadiglijk vermurwt en buigt om te geloven; maar degenen die niet zijn verkoren, naar Zijn rechtvaardig oordeel, in hun boosheid en hardigheid laat. En hier is het dat zich voornamelijk voor ons ontsluit die diepe, barmhartige en evenzeer rechtvaardige onderscheiding der mensen, zijnde in evengelijke staat des verderfs, of het besluit van verkiezing en verwerping, in het Woord Gods geopenbaard. Hetwelk, evenals het de verkeerde, onreine en onvaste mensen verdraaien tot hun verderf, alzo den heiligen en godvrezenden zielen een onuitsprekelijken troost geeft.

#Ac 15:18 Eph 1:11

1-7. Deze verkiezing is een onveranderlijk voornemen Gods, door hetwelk Hij vóór de grondlegging der wereld een zekere menigte van mensen, niet beter of waardiger zijnde dan anderen, maar in de gemene ellende met anderen liggende, uit het gehele menselijk geslacht, van de eerste rechtheid door hun eigen schuld vervallen in de zonde en het verderf, naar het vrije welbehagen van Zijn wil, tot de zaligheid, uit louter genade, uitverkoren heeft in Christus, Denwelken Hij ook van eeuwigheid tot een Middelaar en Hoofd van alle uitverkorenen, en tot een Fundament der zaligheid gesteld heeft. En opdat zij door Hem zouden zalig gemaakt worden, heeft Hij ook besloten hen aan Hem te geven, en krachtiglijk tot Zijn gemeenschap door Zijn Woord en Geest te roepen en te trekken, of met het ware geloof in Hem te begiftigen, te rechtvaardigen, te heiligen, en in de gemeenschap Zijns Zoons krachtiglijk bewaard zijnde, ten laatste te verheerlijken, tot bewijzing van Zijn barmhartigheid en tot prijs van de rijkdommen Zijner heerlijke genade. Gelijk geschreven is: God heeft ons uitverkoren in Christus, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde; Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil; tot prijs der heerlijkheid Zijner genade, door welke Hij ons begenadigd heeft in den Geliefde (Ef. 1:4-6). En elders: Die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt (Rom. 8:30).

#Eph 1:4-6 Ro 8:30

1-8. De voormelde verkiezing is niet menigerlei, maar één en dezelfde, van al degenen die zalig worden, beide in het Oude en Nieuwe Testament. Aangezien de Schrift ons een enig welbehagen, voornemen en raad van den wille Gods voorstelt, waardoor Hij ons van eeuwigheid heeft verkoren, beide tot de genade en tot heerlijkheid, tot de zaligheid en tot den weg der zaligheid, denwelken Hij bereid heeft, opdat wij daarin wandelen zouden. (Ef. 1:4,5 en 2:10)

#Eph 1:4,5 Eph 2:10

1-9. Deze zelfde verkiezing is geschied, niet uit het voorgezien geloof en gehoorzaamheid des geloofs, heiligheid, of enige andere goede hoedanigheid of geschiktheid, als een oorzaak of voorwaarde, tevoren vereist in den mens, die verkoren zou worden; maar tot het geloof en gehoorzaamheid des geloofs, tot heiligheid, enz.; en dienvolgens is de verkiezing de fontein van alle zaligmakend goed, waaruit het geloof, de heiligheid, en andere zaligmakende gaven, en eindelijk het eeuwige leven zelf als vruchten vloeien; naar het getuigenis van den apostel: Hij heeft ons uitverkoren (niet, omdat wij waren, maar) opdat wij zouden zijn heilig en onberispelijk voor Hem in den liefde (Ef. 1:4).

#Eph 1:4

1-10. De oorzaak van deze genadige verkiezing is eniglijk het welbehagen Gods, niet daarin bestaande, dat Hij enige hoedanigheden of werken der mensen, uit alle mogelijke voorwaarden, tot een voorwaarde der zaligheid heeft uitgekozen; maar hierin, dat Hij enige bepaalde personen uit de gemene menigte der zondaren Zich tot een eigendom heeft aangenomen. Gelijk geschreven is: Als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, enz., werd tot haar (namelijk Rebekka) gezegd: De meerdere zal den mindere dienen; gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat (Rom. 9:11-13). En: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven (Hand. 13:48).

#Ro 9:11-13 Ac 13:48
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Luther schreef:
Alexander CD schreef:
Luther schreef:Iets van de verloren toestand waarin we ons reeds bevinden. In ieder geval genoeg om niet anders te kunnen dan te vluchten tot Jezus.
Maar de diepte van die verlorenheid zal daarna nog dieper geleerd worden, m.n. in het licht van Golgotha.
Als je naar Christus toevlucht kun je de diepte van de verloren niet dieper leren.
Sterker nog: tot onze laatste snik zal blijken dat wij verloren blijven en zijn naar de oude mens. En dat die oude mens ook nog zo vaak opspeelt. En er is ook nog zoiets als groei: GHij moet wassen, maar ik minder worden.
Kennelijk kan de kennis van Christus groter worden; daarmee zal ook de kennis van eigen verlorenheid, zonde, schuld en ongerechtigheid dieper worden. (Ezechiël 8)
Beste Luther, zou je ons ook kunnen vertellen/schrijven, hoe je er achter bent gekomen dat je die 'oude mens' omdraagt?

Dit naar Psalm 66:16; "Komt, hoort toe, o allen gij, die God vreest, en ik zal vertellen, wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft."
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
pierre27

Bericht door pierre27 »

PvS schreef:
Luther schreef:
Alexander CD schreef:
Beste Luther, zou je ons ook kunnen vertellen/schrijven, hoe je er achter bent gekomen dat je die 'oude mens' omdraagt?

Dit naar Psalm 66:16; "Komt, hoort toe, o allen gij, die God vreest, en ik zal vertellen, wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft."

Is dit niet meer iets voor een PB?
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Democritus schreef:Bullinger verweet Calvijn dat deze te ver ging met zijn leer en zijn afgevaardigde in Dordt heeft niet met de formulering van Dordt inzake deze kwestie kunnen instemmen. (pas gelezen in een boekje over de Schotse reformatie- verbondsleer van DS Harinck)

Is Bullinger dan ook een Arminiaan en vervalt hij in schriftkritiek?
Democritus

Bullinger was tijdens de Synode van Dordrecht allang overleden (evenals Calvijn), ik vraag mij dan ook af wie je bedoelt met de afgevaardigde van Bullinger in Dordt. Misschien kun je hier wat meer duidelijkheid over geven? Bedoel je de Zürichers?

Bij mijn weten werden de Dordtse leerregels door alle afgevaardigden onderschreven en waren er geen voorbehouden.
Wel weet ik van een voorbehoud van de Engelse afgevaardigden bij de verklaring van 'nedergedaald ter helle' in de Heidelbergse Catechismus.

Dus nogmaals: Misschien kun je duidelijker aangeven wat volgens jou speelde rond Bullinger / Zurich?
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Bert Mulder schreef:Het staat er toch duidelijk, in het verband met de verwerping, dat er geschreven staat (vers 13), Jacob heb ik liefgehad, en Ezau heb ik gehaat, en in hetzelfde verband staat er geschreven (vers 11): als de kinderen nog niet geboren waren, enz.
Dit werd voor het eerst geschreven door Maleachi (1400 jaar later dan toen Ezau leefde) en wordt door Paulus aangehaald (weer honderden jaren later). Hier kun je dus onmogelijk Gods verwerping van eeuwigheid in lezen. Veel theologen lezen dit in het kader van 2 volken: Israel en Edom, vrouwenzaad en slangenzaad. Dus om dit direct te lezen in de zin van uitverkiezing is de vraag.

En al zóu het zo zijn, dan kun je nooit een leer ophangen aan één enkele bijbeltekst.
Bert Mulder schreef:
jakobmarin schreef:God verwerpt degene die Hem verwerpen.
Dit is je reinste arminianisme!
Zeker nog niet aan Romijnen 9 toegekomen in je Bijbellezen?
Jammer van deze opmerking, jammer van de toonzetting.

Dat dit helemaal geen gekke gedachte is, kun je zien dat bijv. de neo-gereformeerde Prof Verboom dit ook zo letterlijk zegt in zijn Boek 'Belijdenis van een gebroken kerk'.

In een recensie: 'Verboom wil liever alleen spreken van een verwerping in de tijd: God verwerpt alleen wie Hem verwerpt. Verboom gaat met deze afwijzing van de verwerping van eeuwigheid in het spoor van de reformator Bullinger en ook van latere gereformeerde theologen als Kohlbrugge, Woelderink en Graafland'.

De Hervormde Dr. W. Balke spreekt vandaag in het RD in dezelfde trant, zie http://www.refdag.nl/artikel/1453724/Ca ... ezing.html

Waar zijn we toch mee bezig dat onverdachte theologen als bovengenoemd al beticht worden van 'reinste armianisme', 'schriftkritiek' en dat ze Rom 9 nog maar es moeten lezen. Dit komt op mij zeer, zeer hoogmoedig en kortzichtig over. Zonder ook maar enkele ruimte te laten voor een iets andere uitleg dan die je zelf voorstaat.
Laatst gewijzigd door jakobmarin op 29 dec 2009, 19:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

jakobmarin schreef:de gereformeerde Prof Verboom
correctie: neo-gereformeerde
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Bert Mulder schreef:
Fjodor schreef:

Ja, dat heb je natuurlijk nergens gesteld.
Ik blijf het moeilijk punt vinden, ik bedoel dat die bijbelteksten waarvan ik de juiste uitleg echt wel weet, moeilijk te verkroppen blijven voor me.
Maar zou je dan ook zeggen dat het feit dat God 'zekere personen' verkoren heeft tot zaligheid, duidt op willekeur? Of moet ik hier ophouden met denken? Want tegenwoordig is de gelijkheid een belangrijk moreel idee. Nu, ik weet ook wel dat dat de tijdgeest is, maar gelijke behandeling (op het gebied van de verkiezing) kent onze God niet?
Zou je dat dan ook zeggen Bert?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
pierre27

Bericht door pierre27 »

Jullie hebben toch allemaal ingestemd met de identiteit van RF, nu de DL zijn hier mijns inziens duidelijk in.
Plaats reactie