O.k., gewoon huis-tuin en keukendingen. Tsja, het handigst is gewoon ja of nee. Als ik het niet zeker weet, dan moet ik er over nadenken.vogeltje schreef:simpele dingen.priscilla schreef:vogeltje schreef:Je hebt gelijk Luther; ik denk dat ik veel te vaak 'misschien' zeg!
Nu al vijf keer een vage belofte gedaan.
Maarja...als ze je zo uitzuigen. Wilt u , wilt u, wilt u...![]()
Ik ga er zeker op letten.
Tips om het anders te doen zijn welkom. ( Ik doe het trouwens maar bij één van de kinderen; die steeds iets samen met mij wil doen)
Bij volwassenen ben ik zeer karig met toezeggingen.
Wat voor soort beloftes aan je kinderen bedoel je dan?
mam...doet u zo stratego met me?
mam...mag ik na het eten nog naar buiten?
mam...gaat u zo nog even voorlezen
mam...ik wil nog even kwartetten, doen we dat over tien minuten?
mam...mag ik over een uur en drie kwartier op de computer want dan...
mam...kunt u nu alvast zeggen of ik na de koffie nog even...
mam...ik wil nu weten of ik vandaag op Kits.nl mag
Etc.
Die vragen gaan de hele dag door.![]()
En meestal zegt ik: misschien.
Iets beloven...
Re: Iets beloven...
Wat houd beloven eigenlijk nou heel precies in?
Je kan ook gewoon wat zeggen - en het echt menen, en doen... en nagaan...

Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
denk maar even aan : belofte maakt schuld.........dat houdt dus beloven in, dát je iets voor iemand zult doen.....en dan behoor je het ook te doen. anders ben je een soort van woordbreker.judith schreef:Wat houd beloven eigenlijk nou heel precies in?
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Misschien is ook vaag en een kind weet niet wat hij/zij er aan heeft. Ik vond dat als kind heel moeilijk en door te zeggen: Oké, ze doet het wilde ik proberen dat mijn moeder me zielig vond. Ik heb liever dat iemand ja of nee zegt. Bij nee is het even vervelend, maar je weet wel waar je aan toe bent.vogeltje schreef:simpele dingen.priscilla schreef:vogeltje schreef:Je hebt gelijk Luther; ik denk dat ik veel te vaak 'misschien' zeg!
Nu al vijf keer een vage belofte gedaan.
Maarja...als ze je zo uitzuigen. Wilt u , wilt u, wilt u...![]()
Ik ga er zeker op letten.
Tips om het anders te doen zijn welkom. ( Ik doe het trouwens maar bij één van de kinderen; die steeds iets samen met mij wil doen)
Bij volwassenen ben ik zeer karig met toezeggingen.
Wat voor soort beloftes aan je kinderen bedoel je dan?
mam...doet u zo stratego met me?
mam...mag ik na het eten nog naar buiten?
mam...gaat u zo nog even voorlezen
mam...ik wil nog even kwartetten, doen we dat over tien minuten?
mam...mag ik over een uur en drie kwartier op de computer want dan...
mam...kunt u nu alvast zeggen of ik na de koffie nog even...
mam...ik wil nu weten of ik vandaag op Kits.nl mag
Etc.
Die vragen gaan de hele dag door.![]()
En meestal zegt ik: misschien.
In mijn werk heb ik ook altijd veel dingen beloofd aan bewoners. Nu zeg ik tegen mijn patiënten: het gaat nu niet lukken, maar vanmiddag wel tussen 14.00 en 16.00 uur. De patiënt gaat niet steeds bellen: denk u er nog aan zuster, of zuster doet u het nu? Nee, ze weten dat ik tussen die en die periode kom (om bijv. nagels te knippen en dat soort karweitjes). De patiënt weet waar hij aan toe is en ik heb even rust om mijn aandacht aan dringende zaken te besteden.
(en dan gebeurt het vervelende dat je een spoedopname via de SEH krijgt.....zuster u zou toch......Ja inderdaad, maar ook ik heb maar 1 lichaam en één paar benen zodat ik me niet in 4-en kan delen.)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
- MarthaMartha
fluitje schreef:Het is ook iets wat we zeker moeten leren. Of het nu man of vrouw is.Bert Mulder schreef:een man een man
een woord een woord....
misschien dat we leren moeten onze woorden nakomen...
Het hoort ook bij onderhouden van vriendschappen bijvoorbeeld.
Overigens, je spreekwoord is niet compleet:
een man een man
een woord een woord
een vrouw een vrouw
een woordenboek.

Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
MarthaMartha schreef:fluitje schreef:Het is ook iets wat we zeker moeten leren. Of het nu man of vrouw is.Bert Mulder schreef:een man een man
een woord een woord....
misschien dat we leren moeten onze woorden nakomen...
Het hoort ook bij onderhouden van vriendschappen bijvoorbeeld.
Overigens, je spreekwoord is niet compleet:
een man een man
een woord een woord
een vrouw een vrouw
een woordenboek.

Moderatorbericht:
Wijze woordenvlinder schreef:Misschien is ook vaag en een kind weet niet wat hij/zij er aan heeft. Ik vond dat als kind heel moeilijk en door te zeggen: Oké, ze doet het wilde ik proberen dat mijn moeder me zielig vond. Ik heb liever dat iemand ja of nee zegt. Bij nee is het even vervelend, maar je weet wel waar je aan toe bent.
In mijn werk heb ik ook altijd veel dingen beloofd aan bewoners. Nu zeg ik tegen mijn patiënten: het gaat nu niet lukken, maar vanmiddag wel tussen 14.00 en 16.00 uur.

Dank je wel vlinder.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Dankje. Het is al duidelijker...Rens schreef:denk maar even aan : belofte maakt schuld.........dat houdt dus beloven in, dát je iets voor iemand zult doen.....en dan behoor je het ook te doen. anders ben je een soort van woordbreker.judith schreef:Wat houd beloven eigenlijk nou heel precies in?
Ik beloof nooit wat... Ik zeg alleen wat... dat is mischien ook wel beloven gewoon zo'n zin: "ik kom zo!" Ik kom je zo helpen" Is dat ook beloven?
Tuurlijk is dat ook beloven.judith schreef:Dankje. Het is al duidelijker...Rens schreef:denk maar even aan : belofte maakt schuld.........dat houdt dus beloven in, dát je iets voor iemand zult doen.....en dan behoor je het ook te doen. anders ben je een soort van woordbreker.judith schreef:Wat houd beloven eigenlijk nou heel precies in?
Ik beloof nooit wat... Ik zeg alleen wat... dat is mischien ook wel beloven gewoon zo'n zin: "ik kom zo!" Ik kom je zo helpen" Is dat ook beloven?
Je belooft toch dat je komt?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Nee, ik zeg dat ik kom. Maar dat zal dan ook wel beloven betekenen.vogeltje schreef:Tuurlijk is dat ook beloven.judith schreef:Dankje. Het is al duidelijker...Rens schreef:denk maar even aan : belofte maakt schuld.........dat houdt dus beloven in, dát je iets voor iemand zult doen.....en dan behoor je het ook te doen. anders ben je een soort van woordbreker.judith schreef:Wat houd beloven eigenlijk nou heel precies in?
Je belooft toch dat je komt?

@ Vogeltje: ik zat mijn post te lezen en werd er bijna zelf geen wijs meer uit....
Gelukkig begrijp je wat ik bedoel.
@ Judith: Wat is het verschil met: " ik kom zo" en je komt niet, en:" Ik kom morgen op je verjaardag en ik kom niet. Dat is toch allebei een belofte? Je zegt toe dat je komt, maar je maakt je toezegging niet waar.

@ Judith: Wat is het verschil met: " ik kom zo" en je komt niet, en:" Ik kom morgen op je verjaardag en ik kom niet. Dat is toch allebei een belofte? Je zegt toe dat je komt, maar je maakt je toezegging niet waar.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Oké, ja, is waar...vlinder schreef:@ Vogeltje: ik zat mijn post te lezen en werd er bijna zelf geen wijs meer uit....Gelukkig begrijp je wat ik bedoel.
Ik denk dat ik het ga begrijpen.