Nee God wil niet dat mensen verloren gaan. Hij wil dat alle mensen zalig worden (1 Tim 2). En Hij heeft geen behagen in de dood van de goddeloze (of hoe het er ook staat).Mister schreef:Wil God dan dat mensen verloren gaan, denk je?Fjodor schreef:Dit kan je niet zo snel zeggen.refo schreef:Ik ben 'Eindelijk thuis' van Henri Nouwen aan het lezen.
Dat gaat over de gelijkenis van de verloren zonen.
De jongste zoon mag thuis komen vanwege de goedheid van de vader. Met die zoon identificeren we ons graag.
Niet met de oudste zoon. Maar toch zegt de vader: alles wat van mij is is van jou.
Kortom: Hij wil dat allen zalig worden.
De oudste zoon was al een zoon van de vader. De Vader wil inderdaad dat al zijn zonen zalig worden. Maar om dat nu te betrekken op alle mensen gaat mij wat kort door de bocht.
Toch is dat een te gemakkelijk antwoord. Want Hij verhart het hart van de Farao, en Hij heeft Judas voorbestemd tot het verraad. En Hij heeft Adam voorbestemd om te zondigen om Christus zo te kunnen verhogen.
Verder komt mijn geest niet. Ik zou zeggen, laten we de diepten van God niet gaan peilen.
Verder zegt de Vader in die gelijkenis niet dat Hij wil dat de zoon zalig wordt, Hij zegt dat alle dingen al van die oudste zoon zijn. Dat kan je helemaal niet betrekken op alle mensen.