Ik weet niet hoe het met reformatorische jongeren buiten de PKN gaat. Zoveel contact heb ik daar niet mee of het moet via Refoforum zijn.Jongere schreef: Veel jongeren die ik in mijn omgeving zie zijn totaal niet bezig met de vraag of hun geloof Gods werk is, maar dienen met plezier de zonde. Maar dat zou anders kunnen zijn in de Bond (dat meen ik serieus) of in jullie ervaringen? Ik zou dit citaat echter niet zo over willen nemen.
Ik merk via mijn kids, die contact hebben met pubers in de GerGem in ned, dat dat reformatorische pubers op een andere manier tobben over het geloof. Uitverkiezing is iets wat bij ons eigenlijk nooit een probleem is, evenals aanbieding of voor wie de beloften zijn. Maar als mijn kinderen vanuit de 'onze leer' uitleggen hoe ze erover denken, reageren de gergempubers erg star. Ze zeggen: Wat maakt het uit hoe ik leef, zolang ik niet weet of ik uitverkoren ben...
Dit is misschien erg zwart-wit. En ik ben maar een outsider natuurlijk.
Wij hebben de jv en de cat. Er zijn geloofsvragen, discussies en vooral veel openheid. Heel open! Wordt rechtstreeks met elkaar gepraat. Zo van: 'Wat vindt jij daar van, hoe ervaar jij dat, hoe sta jij daar in...'
Ik heb het gevraagd aan mijn 'puber'. ( tussen de 15-18) Die zegt dat zij ervaart dat haar leeftijdtijdsgenoten op de jv en cat. totaal anders zijn dan haar leeftijdsgenoten op de reformatorische school.
Ze zijn op jv en cat. heel open over het geloof. Als iemand iets niet snapt leggen ze het aan elkaar uit. Heerst een goede sfeer, net alsof iedereen vrienden van elkaar is.
Als er op de reformatorische school over het geloof gepraat wordt, wordt er volgens haar net gedaan alsof je daar niet over hoort te praten met elkaar. Of kijken ze je raar aan.
Wie zal zeggen dat jij één van die schaapjes bent, of uitverkoren bent.
Best pittig.
Ik denk idd dat er een verschil is tussen jeugd van zwaardere gemeentes ( niet lelijk bedoeld hoor) of de wat lichtere kerk.