Iets beloven...
Iets beloven...
Iets beloven is niet zo moeilijk. Je belofte houden is een stuk lastiger.
Hoe gaan jullie daarmee om.
Beloof je wel eens te gauw iets?
Bijv: In de opvoeding of met vrienden.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Re: Iets beloven...
Ik ben er voorzichtig in geworden; want belofte maakt schuld en ik wil in ieder geval nakomen datgene wat ik beloof. Maar als ik iets beloof, dan wil ik het ook echt nakomen, al kost het van alles.vogeltje schreef:Iets beloven is niet zo moeilijk. Je belofte houden is een stuk lastiger.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ik heb het ook afgeleerd. Door schade en schande geleerd.
Ik beloof dus ook niet snel meer iets.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Ik ben iemand het soms helemaal niet door heb dat ik half en half iets beloof.Luther schreef:Ik ben er voorzichtig in geworden; want belofte maakt schuld en ik wil in ieder geval nakomen datgene wat ik beloof. Maar als ik iets beloof, dan wil ik het ook echt nakomen, al kost het van alles.vogeltje schreef:Iets beloven is niet zo moeilijk. Je belofte houden is een stuk lastiger.

Ik werk daar wel aan

Maar als ik hier in het gezin - "misschien doe ik dat wel" - zeg, geldt dat hier bijna als een belofte.
Misschien helpt het door nooit meer de woorden 'misschien' en 'eigenlijk' te gebruiken. (Of een tijdje na te gaan, hoe vaak je die woorden gebruikt.vogeltje schreef:Ik ben iemand het soms helemaal niet door heb dat ik half en half iets beloof.Luther schreef:Ik ben er voorzichtig in geworden; want belofte maakt schuld en ik wil in ieder geval nakomen datgene wat ik beloof. Maar als ik iets beloof, dan wil ik het ook echt nakomen, al kost het van alles.vogeltje schreef:Iets beloven is niet zo moeilijk. Je belofte houden is een stuk lastiger.
Bijv: In de opvoeding of met vrienden.![]()
Ik werk daar wel aan![]()
Maar als ik hier in het gezin - "misschien doe ik dat wel" - zeg, geldt dat hier bijna als een belofte.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
op de assertiviteitstraining leerde ik dat je altijd op een belofte mag terugkomen. Dat vond ik best een handige, maar achteraf denk ik: dan laat je ze niet zien hoe God is..
Ik doe ook wel eens van die vage beloftes als Vogeltje maar dat werkt inderdaad niet zo met kinderen...
(en zeker niet als je er een paar hebt met wat autistische problemen...)
Ik doe ook wel eens van die vage beloftes als Vogeltje maar dat werkt inderdaad niet zo met kinderen...
(en zeker niet als je er een paar hebt met wat autistische problemen...)
- Bert Mulder
- Contacteer:
een man een man
een woord een woord....
misschien dat we leren moeten onze woorden nakomen...
een woord een woord....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ik ben uiterst voorzichtig met iets beloven, juist omdat m'n mogelijkheden iets na te komen zo beperkt zijn.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
- MarthaMartha
wilde dat ik zover was.fluitje schreef:Ik heb het ook afgeleerd. Door schade en schande geleerd.
In veel dingen ben ik voorzichtig geworden (bijvoorbeeld beloven dat je nog eens ergens langs gaat, waar nooit van komt), maar als iemand in nood of zorgen is, dan beloof ik soms meer dan ik waar kan maken, ik wil dan wel van alles doen, maar het lukt me gewoon niet altijd. En daar baal ik van, omdat ik vind dat je moet doen wat je belooft.
Ik snap jouw dilemma Helma, over het terugkomen op een belofte. Toch doe ik dat ook wel eens. God houdt zijn woord, altijd, Hij kan ook altijd doen wat Hij beloofd. Als ik er op terugkom, doe ik dat ook wel met spijtbetuiging, dat ik weet dat ik het beloofd heb, maar dat het om die-en-die reden niet lukt.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Je hebt gelijk Luther; ik denk dat ik veel te vaak 'misschien' zeg!
Nu al vijf keer een vage belofte gedaan.
Maarja...als ze je zo uitzuigen. Wilt u , wilt u, wilt u...
Ik ga er zeker op letten.
Tips om het anders te doen zijn welkom. ( Ik doe het trouwens maar bij één van de kinderen; die steeds iets samen met mij wil doen)
Bij volwassenen ben ik zeer karig met toezeggingen.
Maarja...als ze je zo uitzuigen. Wilt u , wilt u, wilt u...

Tips om het anders te doen zijn welkom. ( Ik doe het trouwens maar bij één van de kinderen; die steeds iets samen met mij wil doen)

Het is ook iets wat we zeker moeten leren. Of het nu man of vrouw is.Bert Mulder schreef:een man een man
een woord een woord....
Het hoort ook bij onderhouden van vriendschappen bijvoorbeeld.
Overigens, je spreekwoord is niet compleet:
een man een man
een woord een woord
een vrouw een vrouw
een woordenboek.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Wie wel belooft en niet zal doen
is gelijk een mager hoen.
Die wel kakelt op haar stok,
maar geen ei legt in het hok.
is gelijk een mager hoen.
Die wel kakelt op haar stok,
maar geen ei legt in het hok.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
vogeltje schreef:Je hebt gelijk Luther; ik denk dat ik veel te vaak 'misschien' zeg!
Maarja...als ze je zo uitzuigen. Wilt u , wilt u, wilt u...![]()
Wat voor soort beloftes aan je kinderen bedoel je dan?
simpele dingen.priscilla schreef:vogeltje schreef:Je hebt gelijk Luther; ik denk dat ik veel te vaak 'misschien' zeg!
Maarja...als ze je zo uitzuigen. Wilt u , wilt u, wilt u...![]()
Wat voor soort beloftes aan je kinderen bedoel je dan?
mam...doet u zo stratego met me?
mam...mag ik na het eten nog naar buiten?
mam...gaat u zo nog even voorlezen
mam...ik wil nog even kwartetten, doen we dat over tien minuten?
mam...mag ik over een uur en drie kwartier op de computer want dan...
mam...kunt u nu alvast zeggen of ik na de koffie nog even...
mam...ik wil nu weten of ik vandaag op Kits.nl mag
Etc.
Die vragen gaan de hele dag door.

En meestal zegt ik: misschien.
vogeltje schreef:Ik ben iemand het soms helemaal niet door heb dat ik half en half iets beloof.Luther schreef:Ik ben er voorzichtig in geworden; want belofte maakt schuld en ik wil in ieder geval nakomen datgene wat ik beloof. Maar als ik iets beloof, dan wil ik het ook echt nakomen, al kost het van alles.vogeltje schreef:Iets beloven is niet zo moeilijk. Je belofte houden is een stuk lastiger.
Bijv: In de opvoeding of met vrienden.![]()
Ik werk daar wel aan![]()
Bij ons ook. Misschien wordt hier als 'ja goed' gezien. Ik ben er ook heel voorzichtig mee. Vorige week half en half toegezegd dat we misschien naar het hoge noorden zouden gaan en dat werd direkt omgezet in : we gaan.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)