Waarom niet? Als het Gods wil is dat de mens een vrije wil en dus een vrije keuze heeft, is God dan minder God omdat hij mensen een stuk verantwoordelijkheid geeft? Je kan dan overigens niet stellen dat er dingen buiten zijn wilsbesluit gebeuren. Hij wil immers dat de mens vrije wil heeft en een keuze kan maken. Kortom, het was Gods wil dat we het goede konden kiezen, maar ook het kwade. De zondeval is tegen Gods wil, maar zijn besluit was om de mens een vrije wil te geven.mayflower schreef:Als God niet volkomen Soeverein is en er dingen gebeuren buiten de wilsbesluit van God, dan kan men niet spreken van de Here GOD van de Heilige Schriften.Alexander CD schreef:In de vrije genade onderscheidt de Christelijke Godsdienst zich van alle andere Godsdiensten, deze ondercheiding is het meest zichtbaar in Gods soevereinteit.
Christenen moeten komen tot een gebroken geest, en dat is Gods weg ten volle accepteren als de beste en enige weg.
Nou is Christus een Steen waaraan men zich kan stoten tot ergernis, deze ergernis komt vaak tot uiting Hem niet kunnen accepteren als Heere ( Degene die jouw leven regeert en bestuurt).
De mens denkt dan God, heeft niet het recht alles in mijn leven te beslissen.
Mensen Ware Godsdienst komt tot uiting in God als God te accepteren en daar vrede mee te hebben, dat is VREDE MET GOD.
Hoezo? De Bijbel spreekt regelmatig over Gods hart, over Gods gevoelens. Van liefde, behagen, van woede, boosheid, medelijden... En van teleurstelling (lees Ezechiel 16 bijvoorbeeld eens) en van berouw. Het berouwde God dat Hij de aarde gemaakt had. Van het kwaad dat Hij Nineve had aangezegd. Enz. Natuurlijk openbaart Hij zich op een voor mensen begrijpelijke manier aan mensen, maar we moeten niet doen alsof God geen gevoel heeft omdat Hij alles al weet.... en de manier van spreken van de Bijbel afdoen als oneerbiedig omdat het ons te menselijk lijkt. Vergeet niet dat wij, mensen met gevoel, naar Gods beeld geschapen zijn. Natuurlijk heeft Hij gevoel... ook al is het anders, veel heiliger, dan bij mensen.Luther schreef:ik vind dit neigen naar oneerbiedigheid: Hoe kun je nu de begrippen boos en teleurgesteld koppelen aan God de Schepper?Joannah schreef:God vervloekte de slang en het hele aartrijk, zo boos en teleurgesteld was hij.In dat we niet wilden LUISTEREN.
En dat willen we nog steeds niet. We weten het nog steeds beter, en willen vooral niet de mindere zijn.Mijn achterlijke brein vertelt me dat God geen meerdere eer zou willen als Hij ons niet had liefgehad.
Laten we niet proberen wijs te zijn boven hetgeen men behoort wijs te zijn.
Zozo jij durft.... Iets wat de Bijbel zelf leert, wat Hij ons openbaart, als Godslastering afdoen.Bert Mulder schreef:Neigen naar godslastering....Luther schreef:ik vind dit neigen naar oneerbiedigheid: Hoe kun je nu de begrippen boos en teleurgesteld koppelen aan God de Schepper?Joannah schreef:God vervloekte de slang en het hele aartrijk, zo boos en teleurgesteld was hij.In dat we niet wilden LUISTEREN.
En dat willen we nog steeds niet. We weten het nog steeds beter, en willen vooral niet de mindere zijn.Mijn achterlijke brein vertelt me dat God geen meerdere eer zou willen als Hij ons niet had liefgehad.
Laten we niet proberen wijs te zijn boven hetgeen men behoort wijs te zijn.
Alsof onze sovereine God een veranderlijk mens is...
Dat gaat tegen Zijn Verbondsnaam in: Jehovah: IK ZAL ZIJN DIE IK ZIJN ZAL!
God is geen mens.... maar we lezen zoals ik al heb aangegeven, wel over gevoel van boosheid, teleurstelling, berouw... en ook over positieve gevoelens. God spreekt in de Bijbel regelmatig over zijn hart. En we moeten uitkijken dat we zijn soevereiniteit en almacht daar niet tegen gaan uitspelen, dat we van Hem een harteloze god maken, in plaats van de God van hemel en aarde, zoals Hij zich in de Bijbel openbaart. Soeverein, almachtig.... en tegelijkertijd met gevoelens, met een hart. Zo lezen we in de Bijbel ook regelmatig dat God zich laat verbidden. Dat Hij zijn aangekondigde straf (die we niet op basis van soevereiniteit kunnen afdoen als "dreigen met iets, iets aanzeggen terwijl Hij dat toch niet gaat doen") niet uitvoert. De Bijbel noemt wat jij hier noemt, maar ook een andere kant... en die moet je niet tegen elkaar uit gaan spelen of wegredeneren. Dan krijg je een eenzijdig verhaal, een eenzijdig Godsbeeld. Laten we die dingen nou maar naast elkaar staan, zoals de Bijbel dat ook doet.