jaartelling

albion

jaartelling

Bericht door albion »

geschiedenisvraag:

Ik las in Standvastig een opmerking: de wijzen uit het oosten kwamen pas in Bethlehem nádat Jozef en Maria met Christus in de tempel waren geweest.

Ik hoorde dat in 40 dagen alles geschied is: geboorte, herders, wijzen, naar Egypte en het gaan naar de tempel.

Ook hoorde ik dat de Heere Jezus niet in het jaar O (volgens onze jaartelling) maar -4 v Chr. geboren is. En Herodes is ook in dat jaar overleden, dus konden Maria en Jozef ook weer terugkeren naar Israël.

Internet schreef: Herodes de Grote wordt koning
Herodes begint als bestuurder van Galilea. Eerder heeft hij op wrede wijze een opstand in Galilea neergeslagen. Wanneer Augustus de eerste keizer wordt van het Romeinse rijk en Herodes hem steunt wordt hij koning van Israël. Hij regeert 33 jaar van 37 tot 4 voor de gewone jaartelling
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
vlinder

Re: jaartelling

Bericht door vlinder »

Klopt allemaal voor zover ik goed ingelicht ben. Wat is precies je vraag? (Ik zie namelijk nergens een vraagteken... :langue )
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
gallio

Bericht door gallio »

albion schreef:geschiedenisvraag:

Ik las in Standvastig een opmerking: de wijzen uit het oosten kwamen pas in Bethlehem nádat Jozef en Maria met Christus in de tempel waren geweest.

Ik hoorde dat in 40 dagen alles geschied is: geboorte, herders, wijzen, naar Egypte en het gaan naar de tempel.

Ook hoorde ik dat de Heere Jezus niet in het jaar O (volgens onze jaartelling) maar -4 v Chr. geboren is. En Herodes is ook in dat jaar overleden, dus konden Maria en Jozef ook weer terugkeren naar Israël.
Ik hoorde .... is een beetje vaag. Ik zou wel eens willen weten waar die periode van 40 dagen staat. De volgorde is ws. geboorte, herders, het gaan naar de tempel, bezoek van de wijzen, naar Egypte en terugkeer naar Nazareth.

Over de geboorte in het jaar 4 voor Christus zijn de meesten het wel eens. Doet er ook niet zo veel aan toe.
Joannah

Bericht door Joannah »

Doet er wel degelijk toe, mijns inziens.
Als het precieze jaar bekend is weten we ook op welke dag 14 Nissan viel.
Howel ik wel eens een studie heb gelezen aan de hand van Daniels jaarweken, die ook op het precieze jaar uitkwamen
Aangezien het jaar 0 niet meetelt, moeten we daar ook nog rekening mee houden.
Albion, je doet net alsof je verbaasd bent.
Maar je dacht toch ook nooit dat Jezus op 25 december geboren is?
(Als het trouwens echt belangrijk was geweest had het er wel bijgestaan, maar we hebben nu een gregoriaanse kalender , ook al dankzij u weet wel, dus de bijbelse jaartelling daar zullen we bij onze joodse broeders misschien om raad kunnen vragen.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
albion

Bericht door albion »

Joannah schreef:Doet er wel degelijk toe, mijns inziens.
Als het precieze jaar bekend is weten we ook op welke dag 14 Nissan viel.
Howel ik wel eens een studie heb gelezen aan de hand van Daniels jaarweken, die ook op het precieze jaar uitkwamen
Aangezien het jaar 0 niet meetelt, moeten we daar ook nog rekening mee houden.
Albion, je doet net alsof je verbaasd bent.
Maar je dacht toch ook nooit dat Jezus op 25 december geboren is?
(Als het trouwens echt belangrijk was geweest had het er wel bijgestaan, maar we hebben nu een gregoriaanse kalender , ook al dankzij u weet wel, dus de bijbelse jaartelling daar zullen we bij onze joodse broeders misschien om raad kunnen vragen.

Waar ik eigenlijk een beetje over verbaasd ben is dat alles binnen die 40 dagen geschied is. Als je het Evangelie leest lijkt het allemaal veel langer. Ik dacht ook eerst dat ze eerst naar de tempel zijn gegaan en daarna pas naar Egypte, maar ik hoorde eerst naar Egypte en daarna gingen ze naar de tempel. Menelijkerwijs gesproken zou Herodes alle toegangswegen naar Jeruzalem afgesloten hebben.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

albion schreef: Waar ik eigenlijk een beetje over verbaasd ben is dat alles binnen die 40 dagen geschied is. Als je het Evangelie leest lijkt het allemaal veel langer. Ik dacht ook eerst dat ze eerst naar de tempel zijn gegaan en daarna pas naar Egypte, maar ik hoorde eerst naar Egypte en daarna gingen ze naar de tempel. Menelijkerwijs gesproken zou Herodes alle toegangswegen naar Jeruzalem afgesloten hebben.
Hoe kom je tot de gevolgtrekking dat ze in de eerste 40 dagen al naar Egypte geweest zijn? Temeer daar ze van Egypte naar Nazareth gegaan zijn...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Bert Mulder schreef:
albion schreef: Waar ik eigenlijk een beetje over verbaasd ben is dat alles binnen die 40 dagen geschied is. Als je het Evangelie leest lijkt het allemaal veel langer. Ik dacht ook eerst dat ze eerst naar de tempel zijn gegaan en daarna pas naar Egypte, maar ik hoorde eerst naar Egypte en daarna gingen ze naar de tempel. Menelijkerwijs gesproken zou Herodes alle toegangswegen naar Jeruzalem afgesloten hebben.
Hoe kom je tot de gevolgtrekking dat ze in de eerste 40 dagen al naar Egypte geweest zijn? Temeer daar ze van Egypte naar Nazareth gegaan zijn...
ik dacht altijd dat de wijzen pas veel later was, omdat herodes naarstig de wijzen ondervroeg over de tijd dat de ster verscheen, en toen alle jongetjes onder de 2 (!) jaar liet doden......
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
albion

Bericht door albion »

Bert Mulder schreef:

Ben ik wel met je eens. Kwamen ze ee1rst niet in Jeruzalem voordat ze naar Nazareth doorgingen? Dat beschrijft de geschiedenis niet.

@Martha
Toen de wijzen geweest waren zijn ze via een andere weg naar huis teruggegaan. Ondertussen zijn Maria en Jozef gevlucht naar Egypte. Herodes kwam er achter dat hij bedrogen werd en vermoorde de kinderen van Bethlehem. Omdat hij niet wist wanneer precies de Heiland was geboren nam hij het zekere voor het onzekere en vermoorde de kinderen onder de 2 jaar.

Waar ik mee zit is dat de kinderen in Israël toch al besneden moest worden op de achtste dag en gebeurde dat niet in de Tempel? Dus kan ik me dat niet voorstellen dat ze eerst naar Egypte zijn gegaan en daarna naar de tempel?
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

albion schreef:
Bert Mulder schreef:

Ben ik wel met je eens. Kwamen ze ee1rst niet in Jeruzalem voordat ze naar Nazareth doorgingen? Dat beschrijft de geschiedenis niet.

@Martha
Toen de wijzen geweest waren zijn ze via een andere weg naar huis teruggegaan. Ondertussen zijn Maria en Jozef gevlucht naar Egypte. Herodes kwam er achter dat hij bedrogen werd en vermoorde de kinderen van Bethlehem. Omdat hij niet wist wanneer precies de Heiland was geboren nam hij het zekere vo
or het onzekere en vermoorde de kinderen onder de 2 jaar.

Waar ik mee zit is dat de kinderen in Israël toch al besneden moest worden op de achtste dag en gebeurde dat niet in de Tempel? Dus kan ik me dat niet voorstellen dat ze eerst naar Egypte zijn gegaan en daarna naar de tempel?
albion, de kinderen werden gewoon thuis besneden op de achtste dag, in de tempel was de voorstelling... maar dat is anders dacht ik.... ze konden toch niet op de achtste dag uit alle delen van het land naar de tempel, gebeurde gewoon thuis dacht ik,
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wat ik vooral uit de wereld zou willen helpen, is de stelling dat alles "midden in de winternacht" is gebeurd, terwijl het allemaal in de voorzomer is geweest.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

8 En hen naar Bethlehem zendende, zeide: Reist heen en onderzoekt naarstiglijk naar dat Kindeken, en als gij Het zult gevonden hebben, boodschapt het mij, opdat ik ook kome en Datzelve aanbidde.
9 En zij, den koning gehoord hebbende, zijn heengereisd; en zie, de ster die zij in het oosten gezien hadden, 11ging hun voor, totdat zij kwam en stond boven de plaats waar het Kindeken was.
10 Als zij nu de ster zagen, verheugden zij zich met zeer grote vreugde.
11 En in het huis gekomen zijnde, 12vonden zij het Kindeken met Maria, Zijn moeder, en nedervallende hebben zij Hetzelve aangebeden. En hun schatten opengedaan hebbende, brachten zij Hem geschenken: 13goud en wierook en mirre.
12 En door Goddelijke openbaring vermaand zijnde in den droom, dat zij niet zouden wederkeren tot Herodes, vertrokken zij door een anderen weg weder naar hun land.

Naar Egypte
13 Toen zij nu vertrokken waren, zie, de engel des Heeren verschijnt Jozef in den droom, zeggende: Sta op, en neem tot u het Kindeken en Zijn moeder, en vlied in Egypte, en wees aldaar, totdat ik het u zeggen zal; want Herodes zal het Kindeken zoeken om Hetzelve te doden.
14 Hij dan opgestaan zijnde, nam het Kindeken en Zijn moeder tot zich in den nacht, en vertrok naar Egypte,
15 En was aldaar tot den dood van Herodes; opdat vervuld zou worden hetgeen van den Heere gesproken is door den cprofeet, zeggende: 14Uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen.

De kindermoord te Bethlehem
16 Als Herodes zag dat hij van de wijzen 15bedrogen was, toen werd hij zeer toornig, en enigen afgezonden hebbende, heeft 16omgebracht al de kinderen die binnen Bethlehem en in al deszelfs landpalen waren, van twee jaren oud en daaronder, naar den tijd dien hij van de wijzen naarstiglijk onderzocht had.
17 Toen is vervuld geworden hetgeen gesproken is 17door den profeet Jeremía, zeggende:
18 dEen stem is 18in Rama gehoord, geklag, geween en veel gekerm; 19Rachel beweende haar kinderen, en wilde niet getroost wezen, omdat zij niet zijn.

Naar Nazareth
19 Toen Herodes nu gestorven was, zie, de engel des Heeren verschijnt Jozef in den droom, in Egypte,
20 Zeggende: Sta op, neem het Kindeken en Zijn moeder tot u, en trek in het land Israëls; want zij zijn gestorven die 20de ziel van het Kindeken zochten.
21 Hij dan, opgestaan zijnde, heeft tot zich genomen het Kindeken en Zijn moeder en is gekomen in het land Israëls.
22 Maar als hij hoorde dat Archeláüs in Judéa koning was, in de plaats van zijn vader Herodes, vreesde hij daarheen te gaan; maar door Goddelijke openbaring vermaand in den droom, is hij vertrokken in de delen van Galiléa.
23 En daar gekomen zijnde, nam hij zijn woonplaats in de stad genaamd Nazareth; opdat vervuld zou worden wat door de eprofeten gezegd is, 21dat Hij Nazaréner zal geheten worden.

21 En als gacht dagen 26vervuld waren, dat men het Kindeken besnijden zou, zo werd Zijn hNaam genaamd 27JEZUS, welke genaamd was van den engel, eer Hij in het lichaam ontvangen was.

De voorstelling in den tempel
22 En als de dagen 28harer ireiniging vervuld waren, naar 29de wet van Mozes, brachten zij Hem te Jeruzalem, opdat zij Hem den Heere voorstelden
23 (Gelijk geschreven is kin de wet des Heeren: Al wat 30mannelijk is dat de moeder opent, zal den Heere 31heilig genaamd worden),

merken we op:

1. Zijn geboorte
2. Zijn besnijdenis (dag 8)
3. Zijn voorstelling/offerte (dag 40)
4. de wijzen uit het oosten (hoewel het mogelijk is dat die in de eerste 40 dagen kwamen, lijkt dit wel onwaarschijnlijk, daar ze dan eerst naar Jeruzalem moesten, terwijl Herodus Hem zocht)
5. de vlucht naar Egypte
6. de terugkeer naar Nazareth

Ik ga dus ermee overeen wat Dhr. Scholten erover schrijft.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:8 En hen naar Bethlehem zendende, zeide: Reist heen en onderzoekt naarstiglijk naar dat Kindeken, en als gij Het zult gevonden hebben, boodschapt het mij, opdat ik ook kome en Datzelve aanbidde.
9 En zij, den koning gehoord hebbende, zijn heengereisd; en zie, de ster die zij in het oosten gezien hadden, 11ging hun voor, totdat zij kwam en stond boven de plaats waar het Kindeken was.
10 Als zij nu de ster zagen, verheugden zij zich met zeer grote vreugde.
11 En in het huis gekomen zijnde, 12vonden zij het Kindeken met Maria, Zijn moeder, en nedervallende hebben zij Hetzelve aangebeden. En hun schatten opengedaan hebbende, brachten zij Hem geschenken: 13goud en wierook en mirre.
12 En door Goddelijke openbaring vermaand zijnde in den droom, dat zij niet zouden wederkeren tot Herodes, vertrokken zij door een anderen weg weder naar hun land.

Naar Egypte
13 Toen zij nu vertrokken waren, zie, de engel des Heeren verschijnt Jozef in den droom, zeggende: Sta op, en neem tot u het Kindeken en Zijn moeder, en vlied in Egypte, en wees aldaar, totdat ik het u zeggen zal; want Herodes zal het Kindeken zoeken om Hetzelve te doden.
14 Hij dan opgestaan zijnde, nam het Kindeken en Zijn moeder tot zich in den nacht, en vertrok naar Egypte,
15 En was aldaar tot den dood van Herodes; opdat vervuld zou worden hetgeen van den Heere gesproken is door den cprofeet, zeggende: 14Uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen.

De kindermoord te Bethlehem
16 Als Herodes zag dat hij van de wijzen 15bedrogen was, toen werd hij zeer toornig, en enigen afgezonden hebbende, heeft 16omgebracht al de kinderen die binnen Bethlehem en in al deszelfs landpalen waren, van twee jaren oud en daaronder, naar den tijd dien hij van de wijzen naarstiglijk onderzocht had.
17 Toen is vervuld geworden hetgeen gesproken is 17door den profeet Jeremía, zeggende:
18 dEen stem is 18in Rama gehoord, geklag, geween en veel gekerm; 19Rachel beweende haar kinderen, en wilde niet getroost wezen, omdat zij niet zijn.

Naar Nazareth
19 Toen Herodes nu gestorven was, zie, de engel des Heeren verschijnt Jozef in den droom, in Egypte,
20 Zeggende: Sta op, neem het Kindeken en Zijn moeder tot u, en trek in het land Israëls; want zij zijn gestorven die 20de ziel van het Kindeken zochten.
21 Hij dan, opgestaan zijnde, heeft tot zich genomen het Kindeken en Zijn moeder en is gekomen in het land Israëls.
22 Maar als hij hoorde dat Archeláüs in Judéa koning was, in de plaats van zijn vader Herodes, vreesde hij daarheen te gaan; maar door Goddelijke openbaring vermaand in den droom, is hij vertrokken in de delen van Galiléa.
23 En daar gekomen zijnde, nam hij zijn woonplaats in de stad genaamd Nazareth; opdat vervuld zou worden wat door de eprofeten gezegd is, 21dat Hij Nazaréner zal geheten worden.

21 En als gacht dagen 26vervuld waren, dat men het Kindeken besnijden zou, zo werd Zijn hNaam genaamd 27JEZUS, welke genaamd was van den engel, eer Hij in het lichaam ontvangen was.

De voorstelling in den tempel
22 En als de dagen 28harer ireiniging vervuld waren, naar 29de wet van Mozes, brachten zij Hem te Jeruzalem, opdat zij Hem den Heere voorstelden
23 (Gelijk geschreven is kin de wet des Heeren: Al wat 30mannelijk is dat de moeder opent, zal den Heere 31heilig genaamd worden),

merken we op:

1. Zijn geboorte
2. Zijn besnijdenis (dag 8)
3. Zijn voorstelling/offerte (dag 40)
4. de wijzen uit het oosten (hoewel het mogelijk is dat die in de eerste 40 dagen kwamen, lijkt dit wel onwaarschijnlijk, daar ze dan eerst naar Jeruzalem moesten, terwijl Herodus Hem zocht)
5. de vlucht naar Egypte
6. de terugkeer naar Nazareth

Ik ga dus ermee overeen wat Dhr. Scholten erover schrijft.
Ik heb ook altijd begrepen dat e.e.a. zo'n twee jaar bestrijkt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Luther schreef:Wat ik vooral uit de wereld zou willen helpen, is de stelling dat alles "midden in de winternacht" is gebeurd, terwijl het allemaal in de voorzomer is geweest.
ik denk dat de meeste mensen dat wel zullen weten.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

JolandaOudshoorn schreef:
Luther schreef:Wat ik vooral uit de wereld zou willen helpen, is de stelling dat alles "midden in de winternacht" is gebeurd, terwijl het allemaal in de voorzomer is geweest.
Nou, dan snap ik niet dat dat lied ook dit jaar weer op vele kerstprogramma's staat. Uitbannen dat lied, zou ik willen zeggen.
jvdg

Bericht door jvdg »

Luther schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Nou, dan snap ik niet dat dat lied ook dit jaar weer op vele kerstprogramma's staat. Uitbannen dat lied, zou ik willen zeggen.
Of veranderen: "midden in de zomernacht".
Plaats reactie