Precies; het opengaan van die deur zal Bonhoeffer dan wel kerstfeest noemenJoannah schreef:Als hij klopt op de deur zal hem opengedaan worden.Luther schreef:Ik las vandaag een mooi stukje van Bonhoeffer. Vanuit zijn cel schreef hij: Advent is net als een gevangeniscel: "Je hoopt, je bidt, je verwacht, maar de deur is dicht. En je weet dat de deur alleen van de buitenkant opengedaan kan worden."
(Luk 11:9,10)
Advent............ hoe sta jij in deze verwachtingsweken?
Re: Advent............ hoe sta jij in deze verwachtingsweken?
Inderdaad.1001 schreef:Precies; het opengaan van die deur zal Bonhoeffer dan wel kerstfeest noemenJoannah schreef:Als hij klopt op de deur zal hem opengedaan worden.Luther schreef:Ik las vandaag een mooi stukje van Bonhoeffer. Vanuit zijn cel schreef hij: Advent is net als een gevangeniscel: "Je hoopt, je bidt, je verwacht, maar de deur is dicht. En je weet dat de deur alleen van de buitenkant opengedaan kan worden."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wanneer het over "die deur" gaat, staat daar altijd "kloppen" bij.Luther schreef:Inderdaad.1001 schreef:Precies; het opengaan van die deur zal Bonhoeffer dan wel kerstfeest noemenJoannah schreef:Als hij klopt op de deur zal hem opengedaan worden.Luther schreef:Ik las vandaag een mooi stukje van Bonhoeffer. Vanuit zijn cel schreef hij: Advent is net als een gevangeniscel: "Je hoopt, je bidt, je verwacht, maar de deur is dicht. En je weet dat de deur alleen van de buitenkant opengedaan kan worden."
Klopt en u zal opengedaan worden.
Wat een leven had die man, wat een sterk karakter.Zulke mensen zijn er nog maar weinig, denk ik wel eens.
Of moeten er eerst oorlogen uitbreken, voordat we weer optimaal gaan leven?In dit verband moieten we de luxe en welvaart helemaal niet als een zegening zien, als het de mens goed gaat, heeft hij God nauwelijks nodig....
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Ik snap helemaal geen sikkepit van wat je schrijft.Joannah schreef:Wanneer het over "die deur" gaat, staat daar altijd "kloppen" bij.
Wat een leven had die man, wat een sterk karakter.Zulke mensen zijn er nog maar weinig, denk ik wel eens.
Of moeten er eerst oorlogen uitbreken, voordat we weer optimaal gaan leven?In dit verband moieten we de luxe en welvaart helemaal niet als een zegening zien, als het de mens goed gaat, heeft hij God nauwelijks nodig....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ik van jou ook niet.Luther schreef:Ik snap helemaal geen sikkepit van wat je schrijft.Joannah schreef:Wanneer het over "die deur" gaat, staat daar altijd "kloppen" bij.
Of moeten er eerst oorlogen uitbreken, voordat we weer optimaal gaan leven?In dit verband moeten we de luxe en welvaart helemaal niet als een zegening zien, als het de mens goed gaat, heeft hij God nauwelijks nodig....
Hoe kun je een stukje mooi vinden van iemand die op zijn dood zit te wachten in een gevangenis?
Verder dacht ik misschien iets verder door dan jij, over wat Bonhoeffer zei.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Ik moest bij Advent denken aan:
En nu, wat verwacht ik, o HEERE! Mijn hoop, die is op U. (Ps 39)
Ik blijf den Heer' verwachten... (psalm 130)memento schreef:Ik moest bij Advent denken aan:
Je staat wel uiterst negatief in het leven hè? Verschrikkelijk.Joannah schreef:Wanneer het over "die deur" gaat, staat daar altijd "kloppen" bij.
Welvaart is wel een zegening. Zeggen dat mensen als gevolg daarvan God niet meer nodig hebben, is het paard achter de wagen spannen. Blijkbaar was er dan al iets loos.
En wie bedoel je eigenlijk met 'we'?
Mij is altijd uitgelegd dat welvaart eerder een vloek dan een zegening is, en armoede ook.freek schreef:Je staat wel uiterst negatief in het leven hè? Verschrikkelijk.Joannah schreef:Wanneer het over "die deur" gaat, staat daar altijd "kloppen" bij.
Welvaart is wel een zegening. Zeggen dat mensen als gevolg daarvan God niet meer nodig hebben, is het paard achter de wagen spannen. Blijkbaar was er dan al iets loos.
Opdat ik, zat zijnde,24 U dan niet verloochene, en zegge: Wie is de HEERE? of dat ik, verarmd zijnde, dan niet stele, en den Naam25 mijns Gods aantaste.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion schreef:Mij is altijd uitgelegd dat welvaart eerder een vloek dan een zegening is, en armoede ook.freek schreef:Je staat wel uiterst negatief in het leven hè? Verschrikkelijk.Joannah schreef:Wanneer het over "die deur" gaat, staat daar altijd "kloppen" bij.
Job had het allebei en het was hem tot een zegen!
Opdat ik, zat zijnde,24 U dan niet verloochene, en zegge: Wie is de HEERE? of dat ik, verarmd zijnde, dan niet stele, en den Naam25 mijns Gods aantaste.
met "we" bedoel ik de mens in het algemeen.albion schreef:Mij is altijd uitgelegd dat welvaart eerder een vloek dan een zegening is, en armoede ook.freek schreef:Je staat wel uiterst negatief in het leven hè? Verschrikkelijk.Joannah schreef:Wanneer het over "die deur" gaat, staat daar altijd "kloppen" bij.
Opdat ik, zat zijnde,24 U dan niet verloochene, en zegge: Wie is de HEERE? of dat ik, verarmd zijnde, dan niet stele, en den Naam mijns Gods aantaste.
Albion begrijpt me gelukkig beter.
Nog nooit heeft de mens zoveel bezit, luxe en gemak gekend als tegenwoordig.
Toch zijn we zijn ontevredener dan ooit.
Misschien snap je nog niet helemaal hoe de mens in elkaar zit.
We mogen dan welvaart hebben, het welzijn ontbreekt.De geestelijke woestijn rukt op
Noem het maar negatief, ik zie het als realistisch.
Voel je je nu niet een tikje arrogant. Tegen iemand die je totaal niet kent zeggen 'misschien snap je nog neit helemaal hoe de mens in elkaar zit'Joannah schreef: met "we" bedoel ik de mens in het algemeen.
We mogen dan welvaart hebben, het welzijn ontbreekt.De geestelijke woestijn rukt op
Noem het maar negatief, ik zie het als realistisch.

Om eerlijk te zijn ben ik helemaal niet ontevreden. Dus ik voel me wat dat betreft niet aangesproken. Dat veel mensen het wel zijn, kan aan de huidige welvaart liggen. Maar het kan ook heel andere oorzaken hebben.
- JolandaOudshoorn
Eerlijk gezegd vind ik het ook wel erg algemeen gesproken. En in een erg makkelijke vorm: we en dan de mens bedoelend in zijn algemeen. Ik kom vrij weinig echt ontevreden mensen tegen. En ben zelf ook niet ontevreden, ik heb meer dan voldoende en voel me daarin ook gezegend en gelukkig.freek schreef:Voel je je nu niet een tikje arrogant. Tegen iemand die je totaal niet kent zeggen 'misschien snap je nog neit helemaal hoe de mens in elkaar zit'Joannah schreef: met "we" bedoel ik de mens in het algemeen.
Noem het maar negatief, ik zie het als realistisch.![]()
Om eerlijk te zijn ben ik helemaal niet ontevreden. Dus ik voel me wat dat betreft niet aangesproken. Dat veel mensen het wel zijn, kan aan de huidige welvaart liggen. Maar het kan ook heel andere oorzaken hebben.
En als ik mij soms ongelukkig voel, dan komt dat beslist niet doordat ik ontvreden zou zijn met mijn materialistiesche zaken.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ik vond de uitspraak van Bonhoeffer ook een vertroostende kant hebben.Joannah schreef:Ik van jou ook niet.Luther schreef:Ik snap helemaal geen sikkepit van wat je schrijft.Joannah schreef:Wanneer het over "die deur" gaat, staat daar altijd "kloppen" bij.
Of moeten er eerst oorlogen uitbreken, voordat we weer optimaal gaan leven?In dit verband moeten we de luxe en welvaart helemaal niet als een zegening zien, als het de mens goed gaat, heeft hij God nauwelijks nodig....
Hoe kun je een stukje mooi vinden van iemand die op zijn dood zit te wachten in een gevangenis?
Verder dacht ik misschien iets verder door dan jij, over wat Bonhoeffer zei.
Hij zat zelf in de gevangenis en vergeleek zijn persoonlijke advent met zijn lijfelijk vastzitten in de cel: je hoopt, je verwacht, je bidt, het is donker, het is gesloten, maar, o wonder, de deur kan open! Maar wel van de andere kant.
Is dat niet precies de lichtstraal die een vastgelopen ziel in adventstijd nodig heeft?
Ja,Luther schreef:Is dat niet precies de lichtstraal die een vastgelopen ziel in adventstijd nodig heeft?
Een licht, zo groot, zo schoon,
Gedaald van 's hemels troon,
Straalt volk bij volk in d' ogen;
Terwijl 't het blind gezicht
Van 't heidendom verlicht,
En Isrel zal verhogen.