Advent............ hoe sta jij in deze verwachtingsweken?

vogeltje

Re: Advent............ hoe sta jij in deze verwachtingsweken?

Bericht door vogeltje »

Joannah schreef:Ik heb weinig met advent, verwachtingsweken en andere door de RKK geintroduceerde "tijden en wetten".Wereldgelijkvormigheid dus.Ook kerstbomen, -ballen en geschenken, ik gruw ervan.
Jezus is niet geboren in december, maar begin october.Maar ik denk aan Hem en bezin me het hele jaar door.
Zijn dood werd onze redding, Hij riep ook op die te herdenken tijdens zijn laatste Pesach, waar Hij zo naar uitgekeken had om het met zijn discipelen te vieren.
Advent wordt voor het eerst vermeld in een boek van Gregorius van Tours (ca. 538-594), die schrijft dat St. Perpetus, een van zijn voorgangers, rond 480 een vastentijd van drie weken voorafgaand aan kerstmis zou hebben ingesteld. Of dit een nieuw gebruik was dan wel de bekrachtiging van een bestaande regeling is onduidelijk.
Ik heb ook niet zoveel met advent, al gruw ik niet van lichtjes etc in december. :tilt
Het is zo'n donkere maand.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Joannah

Bericht door Joannah »

Josephus schreef:
Joannah schreef:Ik heb weinig met advent, verwachtingsweken en andere door de RKK geintroduceerde "tijden en wetten".
Dat je niets met advent etc. hebt moet je zelf weten, maar die 'tijden en wetten' zijn in elk geval zeker niet door de Rooms-Katholieke Kerk geïntroduceerd.
Dan hoor ik graag wie er wel op de datum van 25 december gekomen is als kerstfeest.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Mijn oude Germaanse voorvader kwam tot bekering. Hij zwoer zijn oude goden af.
Voordat hij in de nieuwe Heiland geloofde vierde hij alle heidense feesten mee. Nu kon dat niet meer.
Zelfs de geboorte van het licht moest hij links laten liggen.
Terwijl zijn heidense volksgenoten feesten en offer brachten vanaf 25 december, als de dagen begonnen te lengen, zat hij eenzaam bij het haardvuur en luisterde naar het gejoel van zijn volksgenoten dat 13 dagen en 12 nochten duurde. Niemand werkte, er werd veel gegeten en gedronken en grote vuren gemaakt. Alles in het langhuis werd versierd met groenblijvende takken als teken met vruchtbaarheid.
Mijn voorvader zuchtte onder zijn eenzaamheid. Zou hij toch meedoen?
Gelukkig werd er in 325 wat aan gedaan, op het concilie van Nicea. Voortaan kwam er een plaatsvervangend iets: Kerst. Dat mocht gevierd worden op 25 december, zodat mijn gekerstende voorvader in de nacht van 24 december zijn oude feest van de zonnewende kon vervangen door 'iets moois' van zijn nieuwe geloof: Het Licht der wereld.
Heerlijk toch, voor onze voorvader!

oké; en dan is er nog dit verhaal:
In 221 stelde Julius Africanus, een belangrijk Romeins legerofficier, voor om de geboorte van Jezus Christus te gedenken en vieren op 25 december. Op deze dag werd door de aanhangers van de religie van Mitras (een van oorspronkelijk uit Perzië komende ´god´) zijn geboorte herdacht. Omdat de Romeinen deze dag als feestdag voor hun god vierden, vond Julius een gedenkdag (wat voor de Romeinen een eerbetoon was aan de jarige) ter ere van de geboorte van Jezus een goede tegenhanger. Veel bisschoppen die toen leefden, waren het niet eens met dit voorstel. Dit eigenlijk alleen om de datum. Dit hebben zij kunnen tegenhouden tot in de 4e eeuw.

In 312 was het keizer Constantijn de Grote die een visioen kreeg van een kruis en de woorden “in hoc signo vinces (door dit teken zult gij overwinnen). Omdat men eenheid wilde, besloot Paus Liberius in 354 door middel van een decreet, dat op 25 december de geboorte van Jezus Christus gevierd zou gaan worden, dit middels een speciale “kerst-mis”.

Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

vogeltje schreef:
Joannah schreef:Ik heb weinig met advent, verwachtingsweken en andere door de RKK geintroduceerde "tijden en wetten".Wereldgelijkvormigheid dus.Ook kerstbomen, -ballen en geschenken, ik gruw ervan.
Jezus is niet geboren in december, maar begin october.Maar ik denk aan Hem en bezin me het hele jaar door.
Zijn dood werd onze redding, Hij riep ook op die te herdenken tijdens zijn laatste Pesach, waar Hij zo naar uitgekeken had om het met zijn discipelen te vieren.
Advent wordt voor het eerst vermeld in een boek van Gregorius van Tours (ca. 538-594), die schrijft dat St. Perpetus, een van zijn voorgangers, rond 480 een vastentijd van drie weken voorafgaand aan kerstmis zou hebben ingesteld. Of dit een nieuw gebruik was dan wel de bekrachtiging van een bestaande regeling is onduidelijk.
Ik heb ook niet zoveel met advent, al gruw ik niet van lichtjes etc in december. :tilt
Zeker hier...

het is nu na 8 uur, en nog is het donker...

en rond de 4 uur vanmiddag zal het al weer donker worden...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Bert Mulder schreef:
vogeltje schreef:
Zeker hier...

het is nu na 8 uur, en nog is het donker...

en rond de 4 uur vanmiddag zal het al weer donker worden...
Dat bedoel ik.
:)
Joannah

Bericht door Joannah »

Kijk naar het woord "Kerstmis". Het betekent "mis van Christus" en heeft haar oorsprong in de praktijken van de Rooms Katholieke Kerk. Toch erkennen zelfs Katholieke bronnen dat Kerstmis niet bij de vroegste feesten van de kerk hoorde en dat het geen apostolische oorsprong heeft. Merk op: "Kerstmis (d.w.z. de mis van Christus) in de Christelijke Kerk, het geboortefeest van Jezus Christus..... Nog tot 245 verwerpt Origen in zijn achtste preek over Leviticus het denkbeeld van het houden van de geboortedag van Christus als zondig, 'alsof hij een koning Farao was'. De eerste vaststaande vermelding van 25 december staat in een Latijnse chronograaf van 354 n. Chr. voor het eerst volledig gepubliceerd door Mommsen..... [25 december was] een Mithras feest en wordt door de bovenstaande tijdschrijver naar verwezen, maar in een ander deel van zijn bundel, genaamd natalis invicti solis of "geboortedag van de onoverwinnelijke Zon". (Ecyclopaedia Britannica, 11e ed. artikel: "Christmas" (Kerstmis).

Het Nieuwe Testament maakt bepaalde belangrijke data duidelijk: het zegt ons bijvoorbeeld, dat Jezus Christus stierf op de dag van het Paschafeest. De H. Schrift noemt evenwel niet de datum van Jezus' geboorte en somt geen Christenen op, die Zijn geboorte vieren. Feitelijk associeert de Bijbel de viering van verjaardagen met praktijken van heidense koningen en noemt dergelijke vieringen nooit in een positief licht. Daarom was Origen - één van de vroege "vaders" van de Roomse Kerk en schrijver in de derde eeuw - geschokt door het denkbeeld van het vieren van de geboortedag van de Verlosser.

Toen de vroege Roomse Kerk een feest instelde voor de viering van de geboorte van de Messias, stelde zij dat feest vast zodat het samenviel met een bestaand heidens feest, dat de geboortedag van de zonnegod viert. Door bestaande heidense rituelen en gebruiken over te nemen trachtte de kerk de heidense massa's te winnen voor haar denkbeelden van het Christendom en stond bekeerlingen toe om door te gaan met het uitoefenen van vertrouwde gebruiken - maar alleen door deze onder verschillende namen te noemen.

Het thema van "moeder en kind" in de religie was welbekend in de oude heidense wereld. De oude Babyloniërs en Egyptenaren aanbaden een "Madonna", die zij vereerden als de "koningin van de Hemel" - een titel die de Roomse Kerk eeuwen later zouden gebruiken voor Maria, de moeder van Jezus. In Egypte was Isis de moeder en Horus het kind. In Mesopotamië was het Istar en Tammuz.

Deze verhalen voeren terug tot Semiramis en Nimrod in de beginjaren na Noachs vloed. Nimrod was een geweldige jager (zie Genesis 10-11) en leidde de rebellie van de mensheid tegen God bij de Toren van Babel. Nimrod was één van de belangrijkste architecten van de menselijke beschaving, die in Babylon begon en die zich over de wereld verspreidde toen mensen migreerden om de wereld na de grote vloed opnieuw te bevolken.

De ware oorsprong van Kerstmis gaat terug tot deze oude tijden, voordat het voortgezet werd door een afvallige "Christelijke" Kerk. De winter zonnewende - de dag met het kortste daglicht op het noordelijke halfrond - werd vroeger in verband gebracht met de geboorte van de zonnegod. Het was een tijd van festiviteiten. Door de Romeinen Saturnaliën genoemd, waren deze feestdagen een tijd, die sterk doet denken aan ons moderne Kerstmis en waarin cadeaus werden gegeven, vijandigheden ophielden, burgerambten tijdelijk werden gestaakt en feesten werden gehouden. "Het was gebruikelijk voor vrienden om cadeaus voor elkaar te maken; alle vijandigheid werd gestaakt, er werden geen criminelen terechtgesteld, scholen werden gesloten, er werd nooit oorlog verklaard, maar alles was vrolijkheid, uitbundigheid en losbandigheid". (Lempriere's Classical Dictionary - [Lempriere's Klassieke Woordenboek] - artikel: "Saturnalia")
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Auto

Bericht door Auto »

Joannah schreef:Kijk naar het woord "Kerstmis". Het betekent "mis van Christus" en heeft haar oorsprong in de praktijken van de Rooms Katholieke Kerk. Toch erkennen zelfs Katholieke bronnen dat Kerstmis niet bij de vroegste feesten van de kerk hoorde en dat het geen apostolische oorsprong heeft. Merk op: "Kerstmis (d.w.z. de mis van Christus) in de Christelijke Kerk, het geboortefeest van Jezus Christus..... Nog tot 245 verwerpt Origen in zijn achtste preek over Leviticus het denkbeeld van het houden van de geboortedag van Christus als zondig, 'alsof hij een koning Farao was'. De eerste vaststaande vermelding van 25 december staat in een Latijnse chronograaf van 354 n. Chr. voor het eerst volledig gepubliceerd door Mommsen..... [25 december was] een Mithras feest en wordt door de bovenstaande tijdschrijver naar verwezen, maar in een ander deel van zijn bundel, genaamd natalis invicti solis of "geboortedag van de onoverwinnelijke Zon". (Ecyclopaedia Britannica, 11e ed. artikel: "Christmas" (Kerstmis).

Het Nieuwe Testament maakt bepaalde belangrijke data duidelijk: het zegt ons bijvoorbeeld, dat Jezus Christus stierf op de dag van het Paschafeest. De H. Schrift noemt evenwel niet de datum van Jezus' geboorte en somt geen Christenen op, die Zijn geboorte vieren. Feitelijk associeert de Bijbel de viering van verjaardagen met praktijken van heidense koningen en noemt dergelijke vieringen nooit in een positief licht. Daarom was Origen - één van de vroege "vaders" van de Roomse Kerk en schrijver in de derde eeuw - geschokt door het denkbeeld van het vieren van de geboortedag van de Verlosser.

Toen de vroege Roomse Kerk een feest instelde voor de viering van de geboorte van de Messias, stelde zij dat feest vast zodat het samenviel met een bestaand heidens feest, dat de geboortedag van de zonnegod viert. Door bestaande heidense rituelen en gebruiken over te nemen trachtte de kerk de heidense massa's te winnen voor haar denkbeelden van het Christendom en stond bekeerlingen toe om door te gaan met het uitoefenen van vertrouwde gebruiken - maar alleen door deze onder verschillende namen te noemen.

Het thema van "moeder en kind" in de religie was welbekend in de oude heidense wereld. De oude Babyloniërs en Egyptenaren aanbaden een "Madonna", die zij vereerden als de "koningin van de Hemel" - een titel die de Roomse Kerk eeuwen later zouden gebruiken voor Maria, de moeder van Jezus. In Egypte was Isis de moeder en Horus het kind. In Mesopotamië was het Istar en Tammuz.

Deze verhalen voeren terug tot Semiramis en Nimrod in de beginjaren na Noachs vloed. Nimrod was een geweldige jager (zie Genesis 10-11) en leidde de rebellie van de mensheid tegen God bij de Toren van Babel. Nimrod was één van de belangrijkste architecten van de menselijke beschaving, die in Babylon begon en die zich over de wereld verspreidde toen mensen migreerden om de wereld na de grote vloed opnieuw te bevolken.

De ware oorsprong van Kerstmis gaat terug tot deze oude tijden, voordat het voortgezet werd door een afvallige "Christelijke" Kerk. De winter zonnewende - de dag met het kortste daglicht op het noordelijke halfrond - werd vroeger in verband gebracht met de geboorte van de zonnegod. Het was een tijd van festiviteiten. Door de Romeinen Saturnaliën genoemd, waren deze feestdagen een tijd, die sterk doet denken aan ons moderne Kerstmis en waarin cadeaus werden gegeven, vijandigheden ophielden, burgerambten tijdelijk werden gestaakt en feesten werden gehouden. "Het was gebruikelijk voor vrienden om cadeaus voor elkaar te maken; alle vijandigheid werd gestaakt, er werden geen criminelen terechtgesteld, scholen werden gesloten, er werd nooit oorlog verklaard, maar alles was vrolijkheid, uitbundigheid en losbandigheid". (Lempriere's Classical Dictionary - [Lempriere's Klassieke Woordenboek] - artikel: "Saturnalia")
Het kan allemaal waar zijn, maar geef mij het kerstfeest maar zoals wij het vieren en ook de adventstijd ervoor. Dat we meerdere dagen onder de verkondiging van Gods Woord mogen zitten en waar de Christus der Schriften verkondigd wordt.

Bij ons en in de gemeente waar wij kerken speelt bovenstaande absoluut niet en ik hoop dat bij ons de kerk vol mag zitten met mensen en kinderen die naar Gods Woord willen luisteren!
Joannah

Bericht door Joannah »

Dat is goed om te horen,
ik quote het ook alleen maar als antwoord aan JOSEPHUS, die zei dat de datum niet door de RKK was bedacht.
Josephus

Bericht door Josephus »

Joannah schreef:Dat is goed om te horen,
ik quote het ook alleen maar als antwoord aan JOSEPHUS, die zei dat de datum niet door de RKK was bedacht.
Wacht even, ik heb nergens iets gezegd over de datum van 25 december. Op deze manier krijg je forumvervuiling.

Jij had het over 'tijden en wetten, die door de RKK zijn geïntroduceerd'. Wees je er echter van bewust dat het 'kerkelijk jaar' (dus adventstijd, veertigdagentijd, etc.) zoals veel gemeenten dat nog steeds volgen terug is te voeren op de vroegchristelijke en joodse traditie en als zodanig dus helemaal niet door de RKK is 'bedacht' (tenzij je alles van vóór de Reformatie als RKK wilt beschouwen).
Laatst gewijzigd door Josephus op 08 dec 2009, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
1001

Advent

Bericht door 1001 »

HET ADVENTSGEBED
Wij besteden elk jaar vier weken voor het Kerstfeest aan de adventstijd, en daar horen vanzelfsprekend adventspreken, adventsverwachting en het adventsgebed bij. De strijdende kerk in deze wereld zal echter altijd moeten leven vanuit de heilsverwachting. Zij staat altijd met de handen boven de ogen te turen naar een betere toekomst. Dit geldt voor de kerk na Bethlehem zo goed als voor de kerk onder de schaduwen. Wij hebben onze toekomstverwachting verlegd van Christus' komst in het vlees naar Zijn komst op de wolken. Zo is het feitelijk niet goed gezegd, want de oudtestamentische profetie heeft geen onderscheid gemaakt tussen een eerste en een tweede komst van Christus. Pas achteraf hebben wij gemerkt, dat met Christus' komst in het vlees de uiteindelijke vervulling nog niet gekomen is. Daarom "verwachten wij", om met de Ned. Geloofsbelijdenis te spreken, "die grote dag met een groot verlangen, om ten volle te genieten de beloften Gods in Jezus Christus onzen Here".

Wij hebben in het bovenstaande net gedaan, of dat allemaal zo is, d.w.z. dat de kerk metterdaad Maranathakerk is, en opstaat en slapen gaat met het gebed in het hart: Kom spoedig, Here Jezus.

We zullen ook allemaal wel toestemmen dat het zo moest zijn. Wat te denken van de bruid die niet naar de bruidsdag verlangt? Het waren de slechte vaderlanders die in de bezettingstijd niet uitzagen naar de terugkeer van de koningin.

Het kunnen dus moeilijk goede burgers van het koninkrijk Gods zijn, die niet verlangen naar de terugkeer van de Koning.

De nuchtere werkelijkheid is, dat er van dit adventsverlangen weinig of niets te bespeuren is. We schrijven dit zomaar neer, en het verschrikkelijke is dat we dit kunnen schrijven zonder vrees van tegengesproken te worden. Dit is heel erg, want het betekent ons oordeel. Het staat er bij ons zó voor, dat we met z'n allen zijn blijven steken in de toestemming, dat het toch eigenlijk anders móést zijn. Evenals we na een preek het roerend met de dominee eens zijn, en gewoon doorgaan. Het staat te vrezen, dat het bij ons alleen maar advent is op de kalender van het kerkelijk jaar. En zelfs in die vier simpele adventsweken zien we nog kans de adventsgedachte te begraven, en het adventsgebed te doen verstommen. Enquêtes zeggen mij in de regel niet veel, maar ik zou toch wel willen weten hoevelen van ons de adventsverlangens in hun persoonlijk gebed meenamen. Die geen dag laten voorbijgaan zonder gevraagd te hebben: Here Jezus, komt Gij nu nog niet? Hoe lang moet ik nog wachten?

Hier raken we wel een zeer grote gebedsmoeilijkheid, namelijk dat we als regel niet bidden om wat een grote plaats in ons gebed moest hebben. De grote moeilijkheid is, dat velen het hier nog nooit moeilijk mee gehad hebben.

Er zijn misschien enkelen die dit nogal overspannen gedachten vinden, en die van oordeel zijn dat het practisch onmogelijk is om gedurig in deze spanning van de toekomst des Heren te leven. Wie dat gaat proberen is voor het leven een verloren man. Het is in deze moderne tijd niet meer mogelijk om verticaal te leven. Men kan dit alleen maar meer horizontaal doen. Wie niet uitkijkt, en niet om zich heen kijkt, wordt in het moderne verkeer verpletterd. Het is dus een levensgevaarlijk bedrijf om naar boven te kijken. Wie nog over adventsmotieven droomt kan het tempo van nu niet meer bijhouden, en kan zich in deze keiharde maatschappij niet meer op de been houden. De dingen van de dag slurpen ons eenvoudig op, en er zijn zóveel dingen die onze volle aandacht vragen, dat het eenvoudig onmogelijk is het iemand kwalijk te nemen, dat hij niet voldoende nadenkt over die kwesties die niet regelrecht bij de race naar een behoorlijk bestaan betrokken zijn.

Ik hoop niet dat iemand er mij van verdenkt, het pleit te willen voeren voor een adventschristendom, dat geen rekening houdt met de werkelijkheid van het leven.

Evenmin wil ik de kant uit van: "er moest toch wat meer "geestelijk leven" zijn". Op de manier van ambtsdragers op huisbezoek, die via verre en vreemde omwegen ten laatste komen op de vraag: en hoe staat het nu met uw geestelijk leven?

Dat riekt mij te veel naar het kookboek. Men neme één ons van dit en twee ons van dat. Mengde u wel een voldoend quantum "geestelijk leven" bij uw natuurlijk bestaan, weet u wel, zóveel scheutjes bijbellectuur en zóveel gram gebed, dan wordt het wel een smakelijk geheel. Heel dit cocktailchristen-dom is uit den boze. U leeft niet voor zóveel procent een natuurlijk bestaan, en voor zóveel procent een geestelijk bestaan; u is niet een mengsel van aardse en verheven gedachten, voor de helft uit de aarde en voor de helft geestelijk, maar u is een "geestelijk mens" of u is het niet. U is een adventschristen of u is het niet. Is u het wel, dan is u het in hart en nieren en tot in uw nagelpunten. U staat dan niet vreemd tegenover de dingen van de dag, maar u draagt uw geestelijke energieën er in. Precies zoals zij die het vurigst uitzagen naar de terugkeer van de koningin, de meest harde en onverschrokken werkers waren, de brekers èn de bouwers van een nieuwe staat van zaken, die helaas niet kwam, want de terugkeer van het koninklijk huis was de terugkeer van Jezus nog niet!

Deze geestelijke mens ziet de werkelijkheid niet voorbij en loopt niet als een dromer met gesloten ogen door de wereld.

Hij ziet de dingen juist veel scherper omdat hij nieuwe geestelijke ogen heeft.

Er is ook buiten het christendom een adventsverlangen, en er zijn idealisten genoeg, die met het corrupte "heden" niet tevreden zijn. Ze maken geniale plannen en bouwen stoutmoedige systemen op om de wereld van haar kwalen te genezen. Zij geloven in de verbroedering der mensheid, maar zij missen één ding: het nieuwe oog, en zij zien daarom één "kleinigheid" voorbij: de zonde!

Goed beschouwd is het drukke, gejaagde leven, dat ons geheel in beslag neemt geen instrument, waardoor "de gebeden verhinderd worden", maar juist omgekeerd een sterke prikkel, om het adventsgebed: "Kom, Here Jezus", te verdiepen en te vermenigvuldigen.

Want die met klare nuchtere geloofsogen de wereld inkijkt, ziet steeds duidelijker en benauwender de angstwekkende groei van de zonde. Hij ziet ook steeds duidelijker het daemonische. Het daemonische niet alleen en zelfs niet allereerst in de neergang der moraal; het daemonische ook niet uitsluitend in een dreigende oorlog, maar ook heel gewoon: de daemon op de weg, het duizenden mensenlevens verslindende verkeer met daarachter de rouw in de harten der tienmaal tienduizenden. De bijbel brengt meermalen het een met het ander in nauw verband. Men kan natuurlijk bij z'n ontbijt haastig de krant lezen, afgewisseld door vrolijke ochtendklanken door de radio, zonder zich van deze verwrongen wereld en het onzegbare wereldleed al te veel aan te trekken. Non stop recht door, naar school en kantoor.

Men kan er ook kapot aan gaan.

Men kan tenslotte ook gaan bidden: Kom, Here Jezus, en maak alle dingen nieuw. En intussen als nieuwe mensen onder het Licht dezer wereld dat reddend, en dus ook vernieuwend verschenen is, een beetje licht brengen in het donker om ons heen.
Bron: ds. H. Veldkamp; Beslagen Vensters - over het gebed
Auto

Re: Advent

Bericht door Auto »

Wat wil je hier mee zeggen?
1001

Re: Advent

Bericht door 1001 »

Auto schreef:Wat wil je hier mee zeggen?
Ik denk dat dit een heel relevant stuk is voor deze tijd van het jaar.
Misschien goed om met elkaar na te denken over advent.
Auto

Bericht door Auto »

Ik heb even het laatste advents topic samengevoegd met het alreeds aanwezige topic.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik las vandaag een mooi stukje van Bonhoeffer. Vanuit zijn cel schreef hij: Advent is net als een gevangeniscel: "Je hoopt, je bidt, je verwacht, maar de deur is dicht. En je weet dat de deur alleen van de buitenkant opengedaan kan worden."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Joannah

Bericht door Joannah »

Luther schreef:Ik las vandaag een mooi stukje van Bonhoeffer. Vanuit zijn cel schreef hij: Advent is net als een gevangeniscel: "Je hoopt, je bidt, je verwacht, maar de deur is dicht. En je weet dat de deur alleen van de buitenkant opengedaan kan worden."
Als hij klopt op de deur zal hem opengedaan worden.
(Luk 11:9,10)
Plaats reactie