Nedergedaald ter helle

vlinder

Re: Nedergedaald ter helle

Bericht door vlinder »

Bart schreef:Ik vind dit moeilijk en ook wel eng eigenlijk. Ik bedoel wanneerje nu dood gaat wordt dan direct het oordeel geveld voor de hel of paradijs ?

Zelf dacht ik altijd dat de Heer is nedergedaald ter helle omdat voor Zijn komst er nog geen sprake was van ...Hij zal komen en alle zonden op zich te nemen.

Ja tuurlijk in de oude profetieën werd dit voorspeld maar daadwerkelijk was dit nog niet gebeurd

Eerlijk gezegd kan ik hier wel eens van wakker liggen
Op het moment dat je overlijdt is de genadetijd voorbij. Dan maakt het toch niet meer uit op welke manier of welke volgorde je geoordeeld wordt? Je moet vóór die tijd zalig zijn, anders is het te laat. Als je om die reden wakker ligt wens ik je toe dat het tot zegen mag zijn.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Joannah

Bericht door Joannah »

vogeltje schreef:
Joannah schreef:
Marnix schreef:Hm, dat is moeilijk te zeggen. De Bijbel leert dat we zullen opstaan als Jezus terugkomt en dan het oordeel zal zijn. Maar Jezus zegt tegen de moordenaar: Heden zult u met mij in het paradijs zijn. Hoe het precies zit weet ik niet. Maar waarom kan je er zo van wakker liggen? Maakt het zoveel uit hoe en wanneer het precies gebeurt?
Heden zult u met mij in het paradijs zijn.

Nee, Jezus zei, ik zeg u heden, U zult met mij in het paradijs zijn.
Vertalingen.....
Het woordje 'heden' heeft voor de komma geen functie.
Waarom noem je het woordje dan en laat het niet weg?
Ik snap je niet helemaal.
Jezus ging die dag niet naar het paradijs, maar daalde neder ter helle. Pas na de opstanding van iedereen,op de jongste dag, gaan we naar onze eeuwige bestemming, nadat we geoordeeld worden.
Tot die tijd verkeren onze zielen in een soort diep coma(of dodenrijk), denk ik, maar goed daarover staat niet veel in de bijbel
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
vlinder

Bericht door vlinder »

Joannah schreef:
vogeltje schreef:
Joannah schreef:
Marnix schreef:Hm, dat is moeilijk te zeggen. De Bijbel leert dat we zullen opstaan als Jezus terugkomt en dan het oordeel zal zijn. Maar Jezus zegt tegen de moordenaar: Heden zult u met mij in het paradijs zijn. Hoe het precies zit weet ik niet. Maar waarom kan je er zo van wakker liggen? Maakt het zoveel uit hoe en wanneer het precies gebeurt?

Vertalingen.....
Het woordje 'heden' heeft voor de komma geen functie.
Waarom noem je het woordje dan en laat het niet weg?
Ik snap je niet helemaal.
Jezus ging die dag niet naar het paradijs, maar daalde neder ter helle. Pas na de opstanding van iedereen,op de jongste dag, gaan we naar onze eeuwige bestemming, nadat we geoordeeld worden.
Tot die tijd verkeren onze zielen in een soort diep coma(of dodenrijk), denk ik, maar goed daarover staat niet veel in de bijbel
Hoe verklaar je dan de gelijkenis dat de rijke man in de hemel keek en daar Lazarus en Abraham zag? Hij vroeg zelfs of er niet iemand terug kon naar de aarde om zijn broers te gaan waarschuwen. Ik denk dat je direct geoordeeld wordt.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Joannah

Bericht door Joannah »

Dat zou in tegenspraak zijn met wat het boek Openbaringen zegt.
De gelijkenis van de rijke man en Lazarus was een GELIJKENIS!
Als iedereen na het overlijden al gelijk wordt geoordeeld, waartoe dient dan de oordeelsdag en onze wederopstanding?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
refo

Bericht door refo »

We weten er eigenlijk niets van.
Er zijn een aantal overwegingen waarom de mens niet onmiddellijk na het sterven geoordeeld wordt, tenminste in onze tijdrekening.

Daar gaan we namelijk al meteen de fout in. Als de eeuwigheid aanbreekt wat is dan 'onmiddellijk'?
Als er een onmiddellijk oordeel volgt, waarom dan nog de opstanding ten oordeel?
De ziel is niet een bijbels gegeven. Wel de opstanding.

Afgelopen zondag had de ds het er ook nog open. Een beetje badinerend sprak hij over lieden die de zieleslaap aanhangen. Die slaap is helemaal niet nodig. De bijbel spreekt niet over een ziel en dus ook niet over zieleslaap.

Bijbels bewijs? Aan Paulus werd wat ongerust gevraagd wat er nu van hen die gestorven zijn zal worden? Die lopen nu de wederkomst mis. Het antwoord dat we AD 2009 zouden geven: die juichen al voor Gods troon! Zij zijn voorgegaan. Maar Paulus zegt wat anders. Zij die gestorven zijn zullen opstaan en zij die dan nog leven in een punt des tijds veranderd worden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Joannah

Bericht door Joannah »

refo schreef:We weten er eigenlijk niets van.
Er zijn een aantal overwegingen waarom de mens niet onmiddellijk na het sterven geoordeeld wordt, tenminste in onze tijdrekening.

Daar gaan we namelijk al meteen de fout in. Als de eeuwigheid aanbreekt wat is dan 'onmiddellijk'?
Als er een onmiddellijk oordeel volgt, waarom dan nog de opstanding ten oordeel?

Afgelopen zondag had de ds het er ook nog open. Een beetje badinerend sprak hij over lieden die de zieleslaap aanhangen. Die slaap is helemaal niet nodig. De bijbel spreekt niet over een ziel en dus ook niet over zieleslaap.

Bijbels bewijs? Aan Paulus werd wat ongerust gevraagd wat er nu van hen die gestorven zijn zal worden? Die lopen nu de wederkomst mis. Het antwoord dat we AD 2009 zouden geven: die juichen al voor Gods troon! Zij zijn voorgegaan. Maar Paulus zegt wat anders. Zij die gestorven zijn zullen opstaan en zij die dan nog leven in een punt des tijds veranderd worden.
Zij die in Jezus sterven en opstaan geloven, zullen bij Zijn wederkomst, bij het klinken van de bazuin, opstaan.Ontslapen heet dat.1 Thess 4:14
God woont in de Hemel met Zijn engelen, en Jezus bereidt daar een plaats voor, voor zijn volgelingen.
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Joannah schreef:
refo schreef:We weten er eigenlijk niets van.

Zij die in Jezus sterven en opstaan geloven, zullen bij Zijn wederkomst, bij het klinken van de bazuin, opstaan.Ontslapen heet dat.1 Thess 4:14
God woont in de Hemel met Zijn engelen, en Jezus bereidt daar een plaats voor, voor zijn volgelingen.
Ontslapen is toch het zelfde als sterven?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Onze zielen gaan wel degelijk gelijk naar de hemel zogauw we gestorven zijn:

Openbaring 6:9
En toen Het het vijfde zegel geopend had, zag ik onder het altaar de zielen dergenen die gedood waren om het Woord Gods, en om de getuigenis die zij hadden.

Openbaring 20:4 11En ik zag tronen, en zij zaten op dezelve; den het oordeel werd hun gegeven; en ik zag ede zielen dergenen die 12onthoofd waren om de getuigenis van Jezus, en om het Woord Gods, en die fhet beest en gdeszelfs beeld niet aangebeden hadden, en die hhet merkteken niet ontvangen hadden aan hun voorhoofd en aan hun hand; ien zij leefden en heersten als koningen met Christus, 13de duizend jaren.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Bijbels bewijs? Aan Paulus werd wat ongerust gevraagd wat er nu van hen die gestorven zijn zal worden? Die lopen nu de wederkomst mis. Het antwoord dat we AD 2009 zouden geven: die juichen al voor Gods troon! Zij zijn voorgegaan. Maar Paulus zegt wat anders. Zij die gestorven zijn zullen opstaan en zij die dan nog leven in een punt des tijds veranderd worden.
Beide antwoorden kloppen. Er is namelijk onderscheid tussen lichaam en ziel.
Marnix

Bericht door Marnix »

Joannah schreef:Dat zou in tegenspraak zijn met wat het boek Openbaringen zegt.
Als iedereen na het overlijden al gelijk wordt geoordeeld, waartoe dient dan de oordeelsdag en onze wederopstanding?
Zoals Bert ook zegt, staat in Openbaring dat de zielen van hen die gedood waren om hun geloof, van onder het altaar roepen.

9 Toen het lam het vijfde zegel verbrak, zag ik aan de voet van het altaar de zielen van al degenen die geslacht waren omdat ze over God hadden gesproken en vanwege hun getuigenis. 10 Ze riepen luid: ‘O heilige en betrouwbare Heer, wanneer zult u de mensen die op aarde leven eindelijk straffen en ons bloed op hen wreken?’ 11 Ieder van hen kreeg witte kleren. Verder werd hun gezegd nog een korte tijd geduld te hebben, totdat ook de andere dienaren, hun broeders en zusters die net als zij zouden worden gedood, zich bij hen gevoegd zouden hebben.

Let op, daar zijn dus zielen die roepen. Maar ze roepen om het oordeel. Kortom, dat ze daar zijn wil nog niet zeggen dat er al een oordeel is geweest. Terecht merk je op wat in onze geloofsbelijdenis staat. Jezus zal terugkomen om te oordelen, de levenden en de doden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Joannah

Bericht door Joannah »

Marnix schreef:
Joannah schreef:Dat zou in tegenspraak zijn met wat het boek Openbaringen zegt.
Zoals Bert ook zegt, staat in Openbaring dat de zielen van hen die gedood waren om hun geloof, van onder het altaar roepen.

9 Toen het lam het vijfde zegel verbrak, zag ik aan de voet van het altaar de zielen van al degenen die geslacht waren omdat ze over God hadden gesproken en vanwege hun getuigenis. 10 Ze riepen luid: ‘O heilige en betrouwbare Heer, wanneer zult u de mensen die op aarde leven eindelijk straffen en ons bloed op hen wreken?’ 11 Ieder van hen kreeg witte kleren. Verder werd hun gezegd nog een korte tijd geduld te hebben, totdat ook de andere dienaren, hun broeders en zusters die net als zij zouden worden gedood, zich bij hen gevoegd zouden hebben.

Let op, daar zijn dus zielen die roepen. Maar ze roepen om het oordeel. Kortom, dat ze daar zijn wil nog niet zeggen dat er al een oordeel is geweest. Terecht merk je op wat in onze geloofsbelijdenis staat. Jezus zal terugkomen om te oordelen, de levenden en de doden.
Mee eens.
refo

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
refo schreef:Bijbels bewijs? Aan Paulus werd wat ongerust gevraagd wat er nu van hen die gestorven zijn zal worden? Die lopen nu de wederkomst mis. Het antwoord dat we AD 2009 zouden geven: die juichen al voor Gods troon! Zij zijn voorgegaan. Maar Paulus zegt wat anders. Zij die gestorven zijn zullen opstaan en zij die dan nog leven in een punt des tijds veranderd worden.
Niet in de Bijbel. De mens werd een levende ziel. Door de adem van God gekregen.

Verder zijn de teksten uit Openbaring ook niet echt een bewijs. Allerlei beelden worden in dat boek gegeven. Als het ons uitkomt nemen we iets letterlijk en past het niet dan is het een beeld.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

refo schreef:
Tiberius schreef:
Niet in de Bijbel. De mens werd een levende ziel. Door de adem van God gekregen.

Verder zijn de teksten uit Openbaring ook niet echt een bewijs. Allerlei beelden worden in dat boek gegeven. Als het ons uitkomt nemen we iets letterlijk en past het niet dan is het een beeld.
En Zondag 22 vraag 57 is ook niet Bijbels?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Joannah schreef:

Vertalingen.....
Er staat wel degelijk: Voorwaar zeg Ik u, heden zult gij met mij in het paradijs zijn.

Er staat ongeveer 50x in de Bijbel: 'Voorwaar (voorwaar) zeg Ik u'. Nooit staat er: 'Voorwaar zeg Ik u heden'.
Dat laatste is onzin, inlegkunde en ook in strijd met de normale plaats van de tijdsbepaling in de zin in het Grieks, omdat een tijdbepaling gewoonlijk vooraan staat in het Grieks en niet achteraan.
De gebruikelijke vertalingen zijn dan ook geheel correct.
Joannah

Bericht door Joannah »

Johann Gottfried Walther schreef:
refo schreef:
Tiberius schreef:

En Zondag 22 vraag 57 is ook niet Bijbels?
Het onvergankelijke lichaam krijgen zij, die zich tot Christus hebben bekeerd, op dat ondeelbare moment, als de bazuin klinkt,Wanneer Jezus op de wolken komt(1 Cor 15:52).In de verwijsteksten bij zondag 22 vraag 57 komt geen enkele keer tot uitdrukking, wanneer dit moment is.
Plaats reactie