Speciaal voor hén die vóór 1978 geboren zijn!!!!

Rens

Speciaal voor hén die vóór 1978 geboren zijn!!!!

Bericht door Rens »

Ben je geboren voor 1978?

Verder lezen

Na 1978 geboren:

NIET LEZEN, DIT BEGRIJP JE NIET! :nonnon :langue

Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat wij als geborenen in de 50-er/60-er/70-er jaren, nog leven
Volgens de theorieën anno 2004 ? 2005 ? 2006 zouden we toch al lang dood moeten zijn?
WAAROM?

LEES MAAR!

Wij zaten in auto?s zonder veiligheidsstoeltjes, gordel of airbag.
Onze bedden en speelgoed waren geschilderd met verf vol lood en cadmium.
Boven aan een trap was geen hekje; wie te ver ging kukelde naar beneden.

Als je wakker werd in bed hoorde niemand dat, en als er echt iets was moest je hard schreeuwen voordat je ouders het merkten.
Flessen met gevaarlijke stoffen en alle apotheekflessen konden we gewoon met onze handjes en beperkte motoriek openen

Poorten en deuren gingen gewoon dicht en als je met je vingers er tussen zat waren ze weg.
Op de fiets zat je achterop met je kont op de bagagedrager en probeerde je je vast te houden aan de schroefveren van het zadel voor je.

Een helm hadden ze nog niet eens op een bromfiets, laat staan op een fiets.
Water dronken we uit de kraan, niet uit een fles.
Kleur en smaakstoffen moeten ook toen al bestaan hebben, want zo rood, groen of geel als die limonade toen was, zie ik ze nu echt niet meer.

Een kauwgom legde je 's avonds op het nachtkastje en stak je 's morgens weer in je mond.
Op school hadden ze maar één maat bank en met zo'n heerlijk gevaarlijke klep eraan.
Schoenen waren meestal al ingedragen door broer, zus, neef of zo, en ook je fiets was of te groot of te klein.
Een fiets had geen versnellingen en als een band kapot was leerde je vader je zo snel mogelijk om hem zelf te plakken.

We gingen 's morgens weg van huis en we kwamen terug als de straatverlichting aan ging. Niemand wist in de tussentijd waar we waren en we hadden geen GSM mee!
Het bos of een park was een plek om te spelen en geen vieze mannetjesverzamelplek.
Als we naar een vriendje gingen, liep je er gewoon naar toe, je hoefde niet aan te bellen en ook geen afspraak te maken. Er ging ook geen volwassene met je mee.

Wij aten ook al koekjes en kregen brood met veel boter en werden toch niet dik.
We dronken uit dezelfde fles als onze vrienden en niemand werd er ziek van.

Wij hadden geen playstation, nintendo, X-box, 64 televisiezenders, videofilms, dvd, surround sound, eigen televisies, computer of internet. Wij hadden vrienden!

De televisiezender begon pas om 18.00 uur. Dan kwam een uurtje wat leuks voor kinderen en oh wee als je daarna durfde op te staan om op een knopje van een andere zender te duwen (die zaten aan het toestel vast). Pa bepaalde wat en hoe lang je daarna nog keek.

We hebben ons gesneden, botten gebroken, tanden uitgevallen en hier werd niemand voor naar de rechter gesleept. Dat waren gewoon ongelukken en soms kreeg je er ook nog zelf een extra pak slaag voor.

Wij vochten en sloegen elkaar soms groen en blauw, er was geen volwassene die zich er druk over maakte, laat staan dat je een lieveheersbeestje op je jas knoopte.

Pedagogisch verantwoord speelgoed maakten we zelf; met stokken sloegen we naar ballen, we bouwden zeepkisten en merkten onder aan de berg dat we de rem vergeten waren.
We voetbalden op straat, en alleen wie goed was mocht mee doen; wie niet goed genoeg was moest maar blijven kijken en leren omgaan met teleurstellingen.

Op school zaten ook domme kinderen. Zij gingen en kwamen op dezelfde tijd als wij en kregen de zelfde lessen. Zij deden soms een klas nog een jaar en daarover waren ook geen discussies op ouderavonden. De Meester had altijd gelijk.

We smeerden onze boterhammen zelf, met een grote mensen mes, en als je ze vergeten was kon je op school niets kopen! Als je de korst niet at had je een beetje meer honger de rest van de dag.
Wij gingen met de fiets naar school, helemaal zelf, ook in de winter!

Als je moeder aan de huisdeur naar je zwaaide was je een watje!
Als je problemen veroorzaakt had waren je ouders het eens met de politie. Ze kwamen wel om je te halen, maar niet om je er uit te praten. Onze daden hadden consequenties. Dat was duidelijk en je kon je niet verstoppen.

Wij hadden vrijheid, mislukkingen succes en verantwoordelijkheid. We hebben moeten leren er mee om te gaan.
Onze generatie heeft veel mensen voortgebracht die problemen kunnen oplossen, innovatief bezig zijn en daarbij risico durven nemen en instaan voor de gevolgen.
Hoor jij ook daar bij?

GEFELICITEERD!
WIJ WAREN HELDEN!

Geboren na 1978?
EIGENWIJS EN TOCH DOORLEZEN HE?
NU WEET JIJ, ZACHT WATTENKIND, OOK WEER EENS WAT HELDEN ZIJN!
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
vlinder

Re: Speciaal voor hén die vóór 1978 geboren zijn!!!!

Bericht door vlinder »

Ik denk dat ik 3/4 ook zo heb meegemaakt in mijn jeugd en toch ben ik niet van voor 1978. (en ja ik heb het wel gelezen.) Ik herken hier heel veel van, dus zooooo oud is dat helemaal niet meer.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik heb zelfs het pre-Lego tijdperk nog meegemaakt.
We hadden wel van dergelijke bouwsteentje, maar die
waren van KIA... Kort daarop werden de kinders overspoeld
met LEGO... Wel hadden we Meccano bouwdozen, en een
zeldzaam mooie collectie Dinky Toys en Matchboxes (waar die
van nu echt helemaal bij verbleken). Mijn meest kostbare
Dinky Toy was een goudbruine HOLDEN, een australisch
product van GM... :)

Verder hekje-voor-de-trap hadden we eerst niet: gevolg: 2 x van de trap gekukeld zonder noemenwaardig letsel...

Tja de tijden zijn wel een beetje veranderd, en niet altijd ten goede.
Ik heb geweldig fijne jeugdherinneringen, ondanks alles wat er niet was, of misschien wel juist omdat het niet was...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

vlinder schreef:Ik denk dat ik 3/4 ook zo heb meegemaakt in mijn jeugd en toch ben ik niet van voor 1978. (en ja ik heb het wel gelezen.) Ik herken hier heel veel van, dus zooooo oud is dat helemaal niet meer.
Exact wat mijn vrouw en ik tegen elkaar zeiden na het lezen van dit stuk.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

tjonge... als de mensen van na 1978 het al herkennen, hoe getraumatiseerd moet 'ik dan wel niet zijn..... :Oo
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Democritus

Bericht door Democritus »

MarthaMartha schreef:tjonge... als de mensen van na 1978 het al herkennen, hoe getraumatiseerd moet 'ik dan wel niet zijn..... :Oo
Het begint te dagen. Dat het vanaf 1980 pas wat is geworden.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Democritus schreef:
MarthaMartha schreef:tjonge... als de mensen van na 1978 het al herkennen, hoe getraumatiseerd moet 'ik dan wel niet zijn..... :Oo
Het begint te dagen. Dat het vanaf 1980 pas wat is geworden.
:mdr

ja met een mega topper in 1981 :nananere

Maarre... als dat besef bij jou al langer aanwezig is, ben je wel mooi stom bezig vriend..... :hum
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Rens schreef:Wij gingen met de fiets naar school, helemaal zelf, ook in de winter!
Nou, in de winter gingen we wel een paar weken lang met de bus. Maar verder: fietsen, een uur heen en een uur terug.

Wat ik nog miste:

Onze auto zetten we 's avond gewoon voor de deur, maar niet op slot. En de volgende ochtend stond 'ie er gewoon nog. Auto op slot doen was iets voor neuroten en mensen die leden aan paranoia.
~~Soli Deo Gloria~~
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Hendrikus schreef: Nou, in de winter gingen we wel een paar weken lang met de bus. Maar verder: fietsen, een uur heen en een uur terug.

Dat dateert me toch...

Toen ik naar school ging (in Nederland!), gingen we gewoon nog in onze woonplaats naar school. De 'Refoschool' was nog niet uitgevonden....

Calvijnschool (de lagere school) - CGK/GG/GGinN
Ichtus College (Mavo-Havo) - NHK/CGK/GK/GKv/GG/GGinN (als ik me goed herinner)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Bert Mulder schreef:
Hendrikus schreef: Nou, in de winter gingen we wel een paar weken lang met de bus. Maar verder: fietsen, een uur heen en een uur terug.
Dat dateert me toch...

Toen ik naar school ging (in Nederland!), gingen we gewoon nog in onze woonplaats naar school. De 'Refoschool' was nog niet uitgevonden....
Hoezo concludeer je dat ik naar een refoschool ging? Die bestond nog niet in mijn tijd. Maar VWO (dat heette toen nog atheneum) was niet dichterbij verkrijgbaar, dus dat werd fietsen geblazen, door weer en wind.
~~Soli Deo Gloria~~
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Hendrikus schreef:
Bert Mulder schreef:
Dat dateert me toch...

Hoezo concludeer je dat ik naar een refoschool ging? Die bestond nog niet in mijn tijd. Maar VWO (dat heette toen nog atheneum) was niet dichterbij verkrijgbaar, dus dat werd fietsen geblazen, door weer en wind.
Mijn excuses...

Ben ik dan ook in een groter dorp opgegroeid....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
vlinder

Bericht door vlinder »

Fietsen heb ik ook gedaan. Anderhalf uur heen, anderhalf uur terug. Soms nog omfietsen om een vriendinnetje langs te halen. Op de terugweg nog een krantenwijk van anderhalf uur. (Ja RD en als ik het samen met mijn zusje deed drie kwartier). Elke dag rond 18.00 uur thuis.
En verder nog veel meer van die lijst. Geen traphekjes, spelen met oude blikken verf en kwarsten die in de terpetine stonden. Tijdens het behangen per ongeluk spijkers in een stopcontact duwen......
Rens

Bericht door Rens »

vlinder schreef:Tijdens het behangen per ongeluk spijkers in een stopcontact duwen......
en er een rare haardos van krijgen.........stekels rechtovereind............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
vlinder

Bericht door vlinder »

Rens schreef:
vlinder schreef:Tijdens het behangen per ongeluk spijkers in een stopcontact duwen......
en er een rare haardos van krijgen.........stekels rechtovereind............
Mijn broertje dubbel van het lachen, het onweert binnen. Mijn moeder kon geen lampjes meer aan doen, alle stoppen eruit en mijn zusje wilde niet meer op een kamer slapen waar "vuur uit de muur" kwam.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Er waren ook nog geen strippenkaarten en iedereen moest in de tram of in de bus een kaartje kopen en op de grote (en kleine?) stations kon je niet zomaar op het perron komen en we zaten niet met onze schoenen op de bank en we wachtten nog netjes tot het stoplicht op groen s´prong, enzovooer, enzovoort.
En het woord 'hangjongeren' bestond nog niet.
Plaats reactie