Psalmen

Tiberius
Administrator

Re: Psalmen

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:What's the difference?
Ik mis in Helma's verhaal de GG-bashing, GG wordt zelfs niet genoemd.
In jouw verhaal herkent men Psalm 13 niet, maar er is geen enkele link, laat stil staan onderbouwing, met je voorgaande opmerking: "O ja, dat gebeurt in de GG, en niet uitzonderingsgewijs."
refo

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:En werd je toen verboden om dat te spelen?
Inmiddels is daar wel de richtlijn dat je alleen bekende psalmen mag spelen, ja.
Maar daar heb ik geen last meer van. :huhu
Ok, dus je voorbeeld heeft daar niets mee te maken.
Heeft waar niks mee te maken?
Het verhaal van Helma: men waardeert het niet als psalm 11 wordt gespeeld en men doet een decreet uitgaan dat er alleen nog bekende psalmen mogen worden gespeeld.
Mijn verhaal: men herkent psalm 13 niet, denkt dat het een gezang is, en doet na verloop van tijd een decreet uitgaan dat er alleen nog bekende psalmen mogen worden gespeeld.
What's the difference?
Het is de dwaling van Marcion.
Een gekortwiekte canon.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo

Bericht door refo »

Josephus schreef:Interessante vraag: wat zijn de criteria waaraan een psalm moet voldoen om in de afdeling 'bekende psalmen' te geraken?
Blacklist maken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
wim

Bericht door wim »

Josephus schreef:Interessante vraag: wat zijn de criteria waaraan een psalm moet voldoen om in de afdeling 'bekende psalmen' te geraken?
Vroeg ik me ook al af. Elke psalm zou bekend moeten zijn. Want elke psalm verdient het om gezongen te worden. Dat ten eerste. Waarschijnlijk is het criterium: de kerkenraad moet het in de categorie 'meezingers' scharen. Gevoelige deuntjes blijven over. Volg deze regel consequent en je houdt binnen afzienbare tijd nog slechts een handjevol psalmen over.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:
Josephus schreef:Straks gaan ze ook nog bepalen welke registers er wel of niet gebruikt mogen worden, ...
Alleen die registers die in Psalm 150 genoemd worden, of zo?
Bijvoorbeeld. Hoewel ze daar dan waarschijnlijk snel van zullen terugkomen. :D
Moeten eerst de nazaten van de firma Serassi naar Nederland komen...
http://www.youtube.com/watch?v=wF85zYP5 ... r_embedded#
~~Soli Deo Gloria~~
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Het is de dwaling van Marcion.
Een gekortwiekte canon.
Ehm, ten tijde van Marcion was er nog geen canon. :)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
In jouw verhaal herkent men Psalm 13 niet, maar er is geen enkele link, laat stil staan onderbouwing, met je voorgaande opmerking: "O ja, dat gebeurt in de GG, en niet uitzonderingsgewijs."
Mijn ervaring onderbouwt dat, en niet zo zuinig ook. Tot de dag van vandaag aan toe.
~~Soli Deo Gloria~~
Jongere

Bericht door Jongere »

Mijn ervaring ontkracht het en de enige uitzonderingen hoor ik van dit forum. Dus het zal wel met de streek van leven te maken hebben. In mijn omgeving worden alle psalmen gespeeld en in verschillende gg-gemeenten hoorde ik onlangs een gezang gespeeld worden na de dienst.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:
Mijn ervaring onderbouwt dat, en niet zo zuinig ook. Tot de dag van vandaag aan toe.
Tja, daar kunnen we niet zoveel mee, wanneer jouw ervaring een niet relevant verhaaltje betreft.

En als het je mocht helpen: mijn ervaring ontkracht dat, en ook niet zo zuinig ook. En eveneens tot de dag van vandaag toe. :)
wim

Bericht door wim »

Jongere schreef:Mijn ervaring ontkracht het en de enige uitzonderingen hoor ik van dit forum. Dus het zal wel met de streek van leven te maken hebben. In mijn omgeving worden alle psalmen gespeeld en in verschillende gg-gemeenten hoorde ik onlangs een gezang gespeeld worden na de dienst.
Het zal wel een Oosters fenomeen zijn. Niet alleen maar wijzen daar.
Bij ons wordt ook alles gespeeld en gezongen. Na de dienst worden ook wel eens gezangen gespeeld (buiten de 'enige' gezangen).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

wim schreef:
Jongere schreef:Mijn ervaring ontkracht het en de enige uitzonderingen hoor ik van dit forum. Dus het zal wel met de streek van leven te maken hebben. In mijn omgeving worden alle psalmen gespeeld en in verschillende gg-gemeenten hoorde ik onlangs een gezang gespeeld worden na de dienst.
Het zal wel een Oosters fenomeen zijn. Niet alleen maar wijzen daar.
Bij ons wordt ook alles gespeeld en gezongen. Na de dienst worden ook wel eens gezangen gespeeld (buiten de 'enige' gezangen).
Bij ons hetzelfde. Soms worden ook vóór de dienst gezangen gespeeld (Ere zij God, rond Kerst; Een vaste burcht, rond Hervormingsdag, etc); maar inderdaad meestal er na.
wim

Bericht door wim »

Tiberius schreef: Tja, daar kunnen we niet zoveel mee, wanneer jouw ervaring een niet relevant verhaaltje betreft.
Volgens mij vind jij iets al heel snel 'niet relevant' als het niet in je straatje past. Ik zie niet in waarom Hendrikus' waarneming niet relevant zou zijn. Je zou maar moeten kerken in zo'n gemeente. Of erger: je zou er maar organist moeten zijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

wim schreef:
Tiberius schreef: Tja, daar kunnen we niet zoveel mee, wanneer jouw ervaring een niet relevant verhaaltje betreft.
Volgens mij vind jij iets al heel snel 'niet relevant' als het niet in je straatje past. Ik zie niet in waarom Hendrikus' waarneming niet relevant zou zijn. Je zou maar moeten kerken in zo'n gemeente. Of erger: je zou er maar organist moeten zijn.
Het niet relevante zit hem m.i. in dit geval hierheen: Hendrikus haalt een casus naar voren (iemand herkent Psalm 13 niet als psalm). Dit vormt geen illustratie van zijn bewering "Dat verbod om onbekende psalmen te spelen komt vaak voor in de GG".
sela

Bericht door sela »

de gg staat boven het feit dat in sommige gggemeenten onbekende psalmen verboden zijn? of mag het bespreekbaar zijn dat dit de praktijk is in enkele (zo noem ik maar even) ggs?
Jongere

Bericht door Jongere »

sela schreef:de gg staat boven het feit dat in sommige gggemeenten onbekende psalmen verboden zijn? of mag het bespreekbaar zijn dat dit de praktijk is in enkele (zo noem ik maar even) ggs?
Het gaat erom dat Hendrikus zegt dat het 'niet uitzonderingsgewijs' voorkomt in de GG. Met andere woorden: geregeld. Dan verbaas ik me toch echt, want dit is het eerste voorbeeld wat ik ervan hoor. En zoals ik typte gaat mijn ervaring juist eerder een andere kant op.
Gesloten