Twee vrienden over de wedergeboorte en rechtvaardigmaking

DWW
Contacteer:

Re: Twee vrienden over de wedergeboorte en rechtvaardigmaking

Bericht door DWW »

Bert Mulder schreef: Dan zijn we het toch niet eens.

Want de levendmaking komt in logische orde voor het geloof en de rechtvaardigmaking.
Zie je nou dat jij de rechtvaardiging van de levendgemaakte zondaar leert, Bert....??
Want de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen dat alrede was levend gemaakt.

Zie daar de leerdwaling van Bert Mulder....!!!

(PS. in deze zaken zit geen enkele logica, Bert)
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DWW schreef:

Want de levendmaking komt in logische orde voor het geloof en de rechtvaardigmaking.
Zie je nou dat jij de rechtvaardiging van de levendgemaakte zondaar leert, Bert....??
Want de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen dat alrede was levend gemaakt.

Maar DWW, Bert heeft toch alleen gesproken over een orde, niet over een tijdspanne tussen levendmaking en geloof?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Luther schreef:
DWW schreef:

Maar DWW, Bert heeft toch alleen gesproken over een orde, niet over een tijdspanne tussen levendmaking en geloof?
Bert, hangt in zijn schrijven zeer duidelijk een standelijke heilsweg aan, beste Luther. Dat is echt geen misschientje, hoor. Hierin is hij een volgeling van ds. Kersten. Bert verafschuwd de stondelijke heilsleer der Reformatie, die Zonderling, PVS en ik, aanhangen en trachten te verdedigen.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DWW schreef:
Luther schreef:
DWW schreef:

Bert, hangt in zijn schrijven zeer duidelijk een standelijke heilsweg aan, beste Luther. Dat is echt geen misschientje, hoor. Hierin is hij een volgeling van ds. Kersten. Bert verafschuwd de stondelijke heilsleer der Reformatie, die Zonderling, PVS en ik, aanhangen en trachten te verdedigen.
Beste DWW, standelijk en stondelijk.... (zucht) Ik schreef eerder:
Tegelijkertijd zie ik in dit hele topic twee zaken continue door elkaar lopen. En Afgewezen heeft dat eigenlijk steeds ook laten merken:
1. Hoe genoemde zaken dogmatisch vanuit de Schrift tot ons komt.
2. Hoe je met deze zaken pastoraal omgaat, als je met iemand in gesprek bent, die iets verteld, over wat er in hem/haar omgaat.
En de fout die daarin nogal eens gemaakt wordt, dat een vraag op het niveau van punt 2 louter beantwoord wordt met een waarheid vanuit punt 1.

Want laten we wel wezen: Als wij er niet uit komen hoe God werkt, als wij met een spanningsveld te maken krijgen, als wij dogmatisch niet kunnen rijmen wat we af en toe horen, dan kunnen we ons desondanks allemaal vinden in het volgende: Dat iedere ziel die door het geloof op Christus mag zien, aan Hem verbonden wordt door de werkingen van Gods Geest, die is gered, diens zonden zijn vergeven, die is rechtvaardig.
En ik denk dat we er wel bij mogen zeggen dat van dát moment geldt: 'Geen leed zal 't ooit uit mijn geheugen wissen.'
En laten we maar niet al teveel gaan uitpluizen in welke toestand de zondaar zich dan bevindt, welke zaken er dan allemaal al gepasseerd zijn, wat er bevindelijk dan allemaal wel of juist niet doorleefd is. Het gaat om die ene vraag, die de Heere Jezus aan Petrus stelde: "Simon, zoon van Jona, hebt Gij mij lief?"
Of, om met Paulus te spreken: "Indien iemand de Heere Jezus Christus niet liefheeft, die zij een vervloeking. Maranatha!"
Laatst gewijzigd door Luther op 05 dec 2009, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
jvdg

Bericht door jvdg »

Luther schreef:Want laten we wel wezen: Als wij er niet uit komen hoe God werkt, als wij met een spanningsveld te maken krijgen, als wij dogmatisch niet kunnen rijmen wat we af en toe horen, dan kunnen we ons desondanks allemaal vinden in het volgende: Dat iedere ziel die door het geloof op Christus mag zien, aan Hem verbonden wordt door de werkingen van Gods Geest, die is gered, diens zonden zijn vergeven, die is rechtvaardig.
En ik denk dat we er wel bij mogen zeggen dat van dát moment geldt: 'Geen leed zal 't ooit uit mijn geheugen wissen.'
En laten we maar niet al teveel gaan uitpluizen in welke toestand de zondaar zich dan bevindt, welke zaken er dan allemaal al gepasseerd zijn, wat er bevindelijk dan allemaal wel of juist niet doorleefd is. Het gaat om die ene vraag, die de Heere Jezus aan Petrus stelde: "Simon, zoon van Jona, hebt Gij mij lief?"
Of, om met Paulus te spreken: "Indien iemand de Heere Jezus Christus niet liefheeft, die zij een vervloeking. Maranatha!"
Met dit deel, en in het bijzonder het door mij gecursiveerde gedeelte, van Luthers posting kan ik van harte en met liefde instemmen.
Ik zou er veel aan toe kunnen voegen, maar deze beknopte samenvatting zou ik graag intact laten.
seuter

Bericht door seuter »

Hoe vaak moet ik dit nog zeggen :
Wedergeboorte (van Gods zijde) begint met de EERSTE zaligmakende (soms kleine) werkingen in de ziel bearbeid door de Heilige Geest.
De ziel (aan mensen zijde) merkt dit vaak NIET op als zijnde zaligmakend.
Rechtvaardigmaking geschiedt veelal veel later in de tijd. Ook hier onderscheid in de daad van Gods zijde (welke dus door ons niet bewust beleefd wordt), maar ook aan mensenzijde gebeurt dit gelukkig tot ONeindig heil van zijn / haar eigen ziel, maar tot nut voor anderen (in de veirschaar der conciëntie).
Tot houd je altijd discussie of er ook alleen algemene werkingen van de Heilige Geest zijn (foei, trouwens om dit te zeggen).
God 3 eenig is een volmaakt Wezen en is nooit werkmeester van onheil. Onheilige zaken worden alleen door zondige mensen bedacht en beoefend.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

DWW schreef:

Dan ben ik maar een ketter. Maar ben met de apostel Paulus in goed gezelschap:

Romeinen 8 [1 v.] En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
pierre27

Bericht door pierre27 »

DWW schreef:
Luther schreef:
DWW schreef:

Al lezend denk ik dat je een mens bent vol van zelfgemaakte dogmatiek DWW, ik hoop dat je vaker een woensdag in Gouda komt om geopende ogen te krijgen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bert Mulder schreef:
DWW schreef:

Dan ben ik maar een ketter. Maar ben met de apostel Paulus in goed gezelschap:

Romeinen 8 [1 v.] En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
Ik volg je helemaal Bert
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

DWW schreef: Bert, hangt in zijn schrijven zeer duidelijk een standelijke heilsweg aan, beste Luther. Dat is echt geen misschientje, hoor. Hierin is hij een volgeling van ds. Kersten. Bert verafschuwd de stondelijke heilsleer der Reformatie, die Zonderling, PVS en ik, aanhangen en trachten te verdedigen.
nog even een enigszins verbaaste opmerking:

Vind het een beetje vreemd, dat op dit GerGem gezinde forum niemand tot de verdediging van Ds. Kersten, instument in Gods hand in de oprichting der GerGem, springt.....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
BJD

Bericht door BJD »

Bert Mulder schreef:
DWW schreef: Bert, hangt in zijn schrijven zeer duidelijk een standelijke heilsweg aan, beste Luther. Dat is echt geen misschientje, hoor. Hierin is hij een volgeling van ds. Kersten. Bert verafschuwd de stondelijke heilsleer der Reformatie, die Zonderling, PVS en ik, aanhangen en trachten te verdedigen.

Vind het een beetje vreemd, dat op dit GerGem gezinde forum niemand tot de verdediging van Ds. Kersten, instument in Gods hand in de oprichting der GerGem, springt.....
Dan doe ik dat.. :pan :)
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Zonderling schreef: We hoeven niet alleen verschillen te bespreken.
Maar, omdat je nogal nadrukkelijk sprak over rechtvaardigmaking van eeuwigheid en in de consciëntie, vroeg ik ernaar.
Het gebruik van deze term door jou wijst toch een verschil aan tussen ons, naar ik meen, omdat ik deze term beschouw als ongereformeerd.

De door mij (afzonderlijk) geciteerde woorden van Calvijn geven aan dat een mens in een verloren staat ligt zolang hij een ongelovige is. Dat betekent ook dat we wedergeboorte en rechtvaardigmaking beide aan het geloof moeten vastmaken. Zodat waar geen met Christus verenigend geloof is, er ook geen rechtvaardigmaking is en ook geen levendmaking of wedergeboorte.
Zowel de leer van rechtvaardigmaking van eeuwigheid als de leer van een levendmaking aan de zijde Gods vóór het geloof, verduisteren de verlorenheid van de mens totdat de mens als een geheel verlorene in de inwendige roeping tot Christus getrokken wordt en daar Zijn liefde, genade en gerechtigheid vinden en omhelzen mag.
Verschil of geen verschil, jouw positie in deze is mij allesbehalve duidelijk.
Ik had gehoopt dat Bert hier meer inhoudelijk op in zou zijn gegaan.
Want dit is de leer der Schriften.
Luther schreef:
PvS schreef:Johannes Bogerman zou gezegd hebben: "Gij wordt heengezonden, ite, ite, gaat, gaat..."
PvS, waarom moet dat nou altijd op zo'n toon??
Ben je uit op verbinding of op scheiding?
Op verbinding, maar Bert vraagt om scheiding.
Luther schreef:
DWW schreef:

Luther e.a., jullie weten heel goed dat Bert e.a. de levendmaking scheidt van de kennis aan Christus.
Wanneer deze "leer" van Bert e.a. wordt staande gehouden, dan ben ik in twijfel over hen.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Bert Mulder schreef:
Zonderling schreef:De door mij (afzonderlijk) geciteerde woorden van Calvijn geven aan dat een mens in een verloren staat ligt zolang hij een ongelovige is. Dat betekent ook dat we wedergeboorte en rechtvaardigmaking beide aan het geloof moeten vastmaken. Zodat waar geen met Christus verenigend geloof is, er ook geen rechtvaardigmaking is en ook geen levendmaking of wedergeboorte.

Zowel de leer van rechtvaardigmaking van eeuwigheid als de leer van een levendmaking aan de zijde Gods vóór het geloof, verduisteren de verlorenheid van de mens totdat de mens als een geheel verlorene in de inwendige roeping tot Christus getrokken wordt en daar Zijn liefde, genade en gerechtigheid vinden en omhelzen mag.

Verschil of geen verschil, jouw positie in deze is mij allesbehalve duidelijk.
Dan zijn we het toch niet eens.

Jammer dat je je niet wat duidelijker uitspreekt. Want over de logische orde wil ik niet twisten.
In logische orde plaatste ik in bovenstaande quote de inwendige roeping voor geloof en rechtvaardigmaking, wat ook in overeenstemming is met Romeinen 8:30.

Laten we nog eens de Dordtse Leerregels zien, III-IV.12:
En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en dadelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
Zo leren ook de D.L. ons:
- geen levendmaking zonder een dadelijk geloof en geloven (over hen die van jongsaf geheiligd zijn spreken we nu niet)
- geen geloof zonder levendmaking

Ben je het hiermee eens of niet?

Dan ook nog de kanttekening bij Efeze 2:5:
SV schreef:Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus ( uit genade zijt gij zalig geworden),

Levend gemaakt: Dat is, uit den dood der zonde verlost, door onze rechtvaardigmaking en wedergeboorte, gelijk terstond hierna verklaard wordt.
Dus: Ook levendmaking en rechtvaardigmaking zijn onafscheidelijk verbonden. Er is geen tijdsverschil, over de orde van beide wil ik niet twisten.

Nu ik toch bezig ben met citeren, geef ik nog maar een kanttekening, de kanttekening bij 1 Johannes 5:6:
SV schreef:12 Dat is, Hij is gekomen om niet alleen de weldaad der wedergeboorte of der reiniging onzer verdorven natuur, maar ook de weldaad der rechtvaardigmaking of verzoening met God tezamen teweeg te brengen, door Zijn Geest en bloed; welke twee weldaden van elkander niet worden gescheiden.
De weldaden van wedergeboorte en rechtvaardigmaking kunnen volgens deze kanttekening niet van elkaar worden gescheiden, dus ook niet voor één ogenblik?

Z.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 05 dec 2009, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Bert Mulder schreef:

Vind het een beetje vreemd, dat op dit GerGem gezinde forum niemand tot de verdediging van Ds. Kersten, instrument in Gods hand in de oprichting der GerGem, springt.....
Over ds. Kersten wil ik hier niets zeggen.

Maar wel een verbaasde opmerking van mijn kant:

Vind het een beetje vreemd dat de leer van het 'Sola fide - Sola gratia' enz. van de Reformatie - zoals die leer is uitgewerkt in onder meer de geschriften van Calvijn, onze belijdenissen en de kanttekeningen van de SV - hier zo het voorwerp geworden is van kritiek.

::salut
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

PvS schreef:Luther e.a., jullie weten heel goed dat Bert e.a. de levendmaking scheidt van de kennis aan Christus. Wanneer deze "leer" van Bert e.a. wordt staande gehouden, dan ben ik in twijfel over hen.
Daar gaan we weer: Er is geen levendmaking buiten Christus; er is geen kennis van Christus buiten de levendmaking. En loutere ellendekennis (voor de waarneming van de ziel) kan ook van Christus zijn: Waaruit kent Gij uw ellende? Uit de Wet Gods. Wat eist de Wet Gods van ons? Dat leert ons Christus...

Ik herhaal nog maar een keer:
Want laten we wel wezen: Als wij er niet uit komen hoe God werkt, als wij met een spanningsveld te maken krijgen, als wij dogmatisch niet kunnen rijmen wat we af en toe horen, dan kunnen we ons desondanks allemaal vinden in het volgende: Dat iedere ziel die door het geloof op Christus mag zien, aan Hem verbonden wordt door de werkingen van Gods Geest, die is gered, diens zonden zijn vergeven, die is rechtvaardig.
Plaats reactie