Nieten en nullen...

-DIA-

Nieten en nullen...

Bericht door -DIA- »

Misschien kennen we de uitdrukking nog: Nieten en nullen wil God vervullen...

Wat me beangstigend voorkomt is dat ik ze zo weinig meer tegenkom.
Waar hoor je nog een arme zondaar die zondaar voor God is geworden?
Een mensenkind dat zijn/haar verlorenheid inleeft...

We schijnen het tegenwoordig aardig te weten...
Misschien dat je wel eens hoorde van een oude prediker: Dat we het eens
niet meer zouden weten...

Dan denk ik ook aan Wilhelmus Schortinghuis. Bekende woorden van hem:
'Ik wil niet, ik kan niet, ik heb niet, ik weet niet, ik deug niet,'
De zogenaamde vijf 'dierbare nieten' werden ze wel genoemd.

Laat ik dit zeggen: Ik, u, wij allemaal zijn zo ver van de plaats.
En we weten het meest zelf niet eens. We voelen het niet...
Tenzij dat ons de ogen daarvoor worden geopend.
God moet zwijgen omdat wij het te goed weten...

Of niet?

Ik wil er niet over discussieren, nee dat is niet mijn bedoeling.
Dat past ook niet, zou ik denken.
Wel even proberen de vinger op de zere wonde te leggen bij u, bij jou en bij mezelf...

Als we het niet meer hebben, niet meer weten, niet meer verwachten,
als we ons echt onwaardig, ja ons helwaardig zouden keuren en kennen zou het dan
geen Advent worden?
Zeker! Het is maar dat God plaats mocht maken waar geen plaats voor is...
Bij u niet, bij jou niet, bij mij niet...

Laten we het maar eens overdenken. Het kan geen kwaad, dacht ik...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
refo

Re: Nieten en nullen...

Bericht door refo »

De hele kerk zit vol met nullen. Daar kan het niet aan liggen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:De hele kerk zit vol met nullen. Daar kan het niet aan liggen.
Al zat de hele kerk vol...
maar...
je weet het wel, toch?
Democritus

Bericht door Democritus »

-DIA- schreef: Dan denk ik ook aan Wilhelmus Schortinghuis. Bekende woorden van hem:
Klopt helemaal mee eens.

Maar:

Daarom zeg tot het huis Israels: Zo zegt de Heere HEERE: Ik doe het niet om uwentwil, gij huis Israels! maar om Mijn heiligen Naam, dien gijlieden ontheiligd hebt onder de heidenen, waarhenen gij gekomen zijt. Want Ik zal Mijn groten Naam heiligen, die onder de heidenen ontheiligd is, dien gij in het midden van hen ontheiligd hebt; en de heidenen zullen weten, dat Ik de HEERE ben, spreekt de Heere HEERE, als Ik aan u voor hun ogen zal geheiligd zijn. Want Ik zal u uit de heidenen halen, en zal u uit al de landen vergaderen; en Ik zal u in uw land brengen. Dan zal Ik rein water op u sprengen, en gij zult rein worden; van al uw onreinigheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen. En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven. En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.

Gelukkig kan de Ik zal zijn die Ik zijn zal wel alles. Maar het mooiste is dat Hij het ook beloofd in zijn verbond en Woorden en dat Hij het zelf doen zal. Daarnaast wil Hij het ook nog bevestigen in de Doop en het Heilig Avondmaal. Deze God is zo onmetelijk rijk en wil het aan een ieder om niet geven. Hij vraagt slechts één ding: Zie van jezelf af en zie op Hem.

Juist omdat God alles werk het willen en het weten daarom kan iedereen zalig worden en kan anders de eindconclusie alleen maar zijn ongeloof en gij hebt niet gewild.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
BJD

Bericht door BJD »

Democritus schreef:
-DIA- schreef: Dan denk ik ook aan Wilhelmus Schortinghuis. Bekende woorden van hem:
Klopt helemaal mee eens.

Maar:

Daarom zeg tot het huis Israels: Zo zegt de Heere HEERE: Ik doe het niet om uwentwil, gij huis Israels! maar om Mijn heiligen Naam, dien gijlieden ontheiligd hebt onder de heidenen, waarhenen gij gekomen zijt. Want Ik zal Mijn groten Naam heiligen, die onder de heidenen ontheiligd is, dien gij in het midden van hen ontheiligd hebt; en de heidenen zullen weten, dat Ik de HEERE ben, spreekt de Heere HEERE, als Ik aan u voor hun ogen zal geheiligd zijn. Want Ik zal u uit de heidenen halen, en zal u uit al de landen vergaderen; en Ik zal u in uw land brengen. Dan zal Ik rein water op u sprengen, en gij zult rein worden; van al uw onreinigheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen. En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven. En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.

Gelukkig kan de Ik zal zijn die Ik zijn zal wel alles. Maar het mooiste is dat Hij het ook beloofd in zijn verbond en Woorden en dat Hij het zelf doen zal. Daarnaast wil Hij het ook nog bevestigen in de Doop en het Heilig Avondmaal. Deze God is zo onmetelijk rijk en wil het aan een ieder om niet geven. Hij vraagt slechts één ding: Zie van jezelf af en zie op Hem.

Juist omdat God alles werk het willen en het weten daarom kan iedereen zalig worden en kan anders de eindconclusie alleen maar zijn ongeloof en gij hebt niet gewild.
Dit is denk ik het juiste antwoord
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Democritus schreef:één ding: Zie van jezelf af en zie op Hem.

Ja...
Maar...

Ja al die jamaren he?

Hoe zal de mens toch van zichzelf afzien? Nooit zal hij dat doen, als je jezelf een beetje kent toch?
Ik weet het, daar zit de haper.
Ik weet het, het niet willen... Afwijzen van de welmenende nodigingen die door de prediking tot
je komen... We mochten het vanavond nog horen.

Wat is een mens dan toch hard he? Een ogenblik ligt het beslag van de preek, en dan, komen die
vogelen des hemels weer... Ook zo'n last van?

Weet je wat ook zo'n vogel kan zijn soms? Ja je bent in de buurt.. Een enkele blik op het wereld-
wijde web.
Laten we maar bij ons zelf blijven. Dan hebben we toch meer dan genoeg...

Maar toch...
Zalig niets te wezen in eigen oog voor God.

Een plaats waar je jaloers met recht op mag zijn...
BJD

Bericht door BJD »

-DIA- schreef: Zalig niets te wezen in eigen oog voor God.

Die plek is nou niet zo benijdenswaardig.. en moet ook geen doel op zichzelf worden.
Vrede met God, dat is waar we naar moeten staan
Democritus

Bericht door Democritus »

-DIA- schreef:

Ja...
Maar...

Ja al die jamaren he?

Hoe zal de mens toch van zichzelf afzien? Nooit zal hij dat doen, als je jezelf een beetje kent toch?
Ik weet het, het niet willen... Afwijzen van de welmenende nodigingen die door de prediking tot

Wat is een mens dan toch hard he? Een ogenblik ligt het beslag van de preek, en dan, komen die

Weet je wat ook zo'n vogel kan zijn soms? Ja je bent in de buurt.. Een enkele blik op het wereld-
wijde web.

Maar toch...

Beste Dia...lever je wapens in. Zeg tegen Hem ik kan niet, ik wil niet, ik deug niet.....ik heb niets. Maar U hebt alles en omdat U het belooft in Uw Woord daarom en alleen daarom leg ik mijn hand op de belofte....om U heilige naam.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

-DIA- schreef:

Ja...
Maar...

Ja al die jamaren he?

wijde web.

Maar toch...

Beste Dia,

Al die ja-maars moeten ons nu tot schuld worden. En dat willen we niet.
Om nu te erkennen : Heere ik ben een vijand van vrije genade, ik wil zelf zo graag wat meebrengen.
Maar dan het grote wonder en het onbegrijpelijke van het Evangelie, onwillige, ja wederstrevige vijanden , die worden nu met God verzoend. Als we daar iets van mogen zien dan houden onze ja-maars op en blijft er verwondering over.
jvdg

Bericht door jvdg »

DIA schreef:
Ja...
Maar...

Ja al die jamaren he?

wijde web.

Maar toch...

Ik herken het, mijn 'ja maar' is mijn grootste vijand en mogelijkheid Hem niet te geloven.
Laatst gewijzigd door jvdg op 03 dec 2009, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Democritus schreef:
-DIA- schreef:

Ja...
Maar...

Ja al die jamaren he?

wijde web.

Maar toch...

Beste Dia...lever je wapens in. Zeg tegen Hem ik kan niet, ik wil niet, ik deug niet.....ik heb niets. Maar U hebt alles en omdat U het belooft in Uw Woord daarom en alleen daarom leg ik mijn hand op de belofte....om U heilige naam.
Ik ken die Waarheid ... Ik stem er ook mee in...
Toch... Als IK het deed - wat ik wel zou moeten doen...
Ja dan had IK het gedaan

Ik ken een mens, en die bidt:
Zeg GIJ tot mijn ziel: IK ben uw Heil alleen...

Ik hoop echt nooit door een mens bekeerd te woden...
Verder: laten we deze dingen maar eens overdenken.
Niet teveel discussieren, want daar schrijf en typ je vaak de
overdenkingen nog mee weg...
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

jvdg schreef:
Democritus schreef:
Ja...
Maar...

Ja al die jamaren he?

wijde web.

Maar toch...

Ik herken het, mijn 'ja maar' is mijn grootste vijand en mogelijkheid Hem niet te geloven.

oh oh verkeerde quote, want dit heeft demo niet geschreven!!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
jvdg

Bericht door jvdg »

MarthaMartha schreef:
jvdg schreef:
DIA schreef:
Ja...
Maar...

Ja al die jamaren he?

wijde web.

Maar toch...

oh oh verkeerde quote, want dit heeft demo niet geschreven!!

Mijn oprechte excuses Demo & MM.
Ik heb het aangepast.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

ons nieten en nullen zijn voor God is nooit diep genoeg. Ons zondebesef voor God is nooit groot genoeg. één zonde is voor God groter dan dat wij alle zonde van de hele aarde bezien.
Niets zijn voor God is misschien wel een van de grootste deugden van een kind van God. En mag daarom ook nooit geëist worden van een 'zoekende ziel'.

Maar gelukkig is dat voor de bekering helemaal niet ter zake doende. Ieder besef, hoe klein ook, die tot God uitdrijft is prima. En de een is dan een Nul, de ander misschien een 8 en weer een ander een 10. Als je weinig nieten en nullen ontmoet, zegt niet zoveel.
Ontmoet je weinig ootmoedige kinderen van God, dát zegt wel veel.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
henriët

Bericht door henriët »

-DIA- schreef:Misschien kennen we de uitdrukking nog: Nieten en nullen wil God vervullen...

Wat me beangstigend voorkomt is dat ik ze zo weinig meer tegenkom.
Waar hoor je nog een arme zondaar die zondaar voor God is geworden?
Een mensenkind dat zijn/haar verlorenheid inleeft...

We schijnen het tegenwoordig aardig te weten...
Misschien dat je wel eens hoorde van een oude prediker: Dat we het eens
niet meer zouden weten...

Dan denk ik ook aan Wilhelmus Schortinghuis. Bekende woorden van hem:
De zogenaamde vijf 'dierbare nieten' werden ze wel genoemd.

Laat ik dit zeggen: Ik, u, wij allemaal zijn zo ver van de plaats.
En we weten het meest zelf niet eens. We voelen het niet...
Tenzij dat ons de ogen daarvoor worden geopend.
God moet zwijgen omdat wij het te goed weten...

Of niet?

Ik wil er niet over discussieren, nee dat is niet mijn bedoeling.
Dat past ook niet, zou ik denken.
Wel even proberen de vinger op de zere wonde te leggen bij u, bij jou en bij mezelf...

Als we het niet meer hebben, niet meer weten, niet meer verwachten,
als we ons echt onwaardig, ja ons helwaardig zouden keuren en kennen zou het dan
geen Advent worden?
Zeker! Het is maar dat God plaats mocht maken waar geen plaats voor is...
Bij u niet, bij jou niet, bij mij niet...

Laten we het maar eens overdenken. Het kan geen kwaad, dacht ik...
met alle respect Dia,
ik begrijp werkelijk niets van je posting, jij vraagt je af waar er nog mensen zijn die arme zondaar voor God geworden zijn.
Weet je wat ik me afvraag, met welke mensen ga jij eigenlijk om.
Als ik in mijn vrienden/kennisenkring gesprekken heb, dan mag ik horen juist die dingen die zo belangrijk zijn, het niet kunnen.. maar juist het niet willen, het steeds weer bekeerd moeten worden, steeds weer voor Gods rechterstoel te moeten staan en dan niets te kunnen inbrengen dan alleen maar schuld, schuld, schuld, maar dan mag het ook verder gaan..
het schuldig worden voor God, het berouw, de overtuiging/ overbuiging, wanneer de Heere zo n ziel verder wil leiden, en het lijkt wel of jij daar niet in gelooft dat de Heere dat nog doet in deze tijd.
Wie van ons kan zonder Hem? Wanneer we eigen schuld niet inleven kan ook Christus geen waarde krijgen, als het uit ons zou moeten zijn, wie zou bestaan...
En ook dat moet de Heilige Geest werken.. maar Hij wil het ook.. voor verlorenen..
het is nu advent.. verwachting..
de komst van de Zoon van God.. en voor wie kwam Hij....
voor zondaren... voor goddelozen... voor zij die het niet meer weten...
buig je voor Hem neer.. roep Hem aan.. in de dag der benauwdheid!
Wie Hem zoekt, zoekt niet tevergeefs!!!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Plaats reactie