Met Kerst kadootjes ?

albion

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door albion »

henry30 schreef:
Marnix schreef:Van mij hoeft het niet per se. Maar zoals ik al zei, we kunnen het symbolisch ook vanuit christelijk perspectief toelichten. Het ligt er maar aan hoe je het gebruikt. Ik zeg dus niet: Je moet het doen. Of je moet het niet doen. De vraag is: Hoe doe je het. Daarmee valt of staat of iets goed is of niet. In een kerk waar een kerstboom staat en Hij niet centraal staat is leegte in alles, inclusief in die boom. In een dienst waar Hij centraal staat en een kerstboom staat is dat niet het geval. Daar is die kerstboom op zich al niet verkeerd en kan je het ook nog gebruiken om iets toe te lichten. En natuurlijk heb je daar die kerstboom niet per se voor nodig dus een kerk zonder kerstboom is ook prima, als Hij er centraal staat. Daar gaat het om en laten we elkaar daar op bevragen... in plaats van op uiterlijkheden af te gaan.

Dat is natuurlijk leuk geredeneerd. Maar als er bij jou op je werk of school of wat dan ook zometeen een kerstboom wordt geplaatst, accepteer je dat dan zwijgend? Of denk je: ik vind het best, 't is toch niet bij mij thuis? Of ga je onder de boom staan getuigen van Hem? Trouwens Hem? Hij? Ik vind het zo afstandelijk als we over Hem praten, zonder Zijn naam te noemen...
Pak concreet die vragen eens bij de kop. We moeten hier niet allerlei redeneringen op gaan hangen over hoe je het gebruikt of dat je er wel bij denkt dat Iemand (!) centraal staat.
Spits het op jezelf toe!!

Er is een OGG gemeente die al jarenlang een kerk huurt waar de 'vrijzinnigen' in kerken. Met kerst staat er een héle grote kerstboom en met pasen een tafel met wat er bij pasen hoort.
Door de weeks wordt er gepreekt door onze dominees en zondags wordt er preek gelezen. Wat moeten ze anders???
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Josephus

Bericht door Josephus »

albion schreef:Maar waarom een kerstboom in de kerk? Waarom een paarse doek met een vis erop tijdens pasen. Wat is de meerwaarde hiervan?
Dat zijn twee verschillende zaken, hoor. Een kerstboom in de kerk valt hooguit in de categorie 'sfeerverhoger' (van mij hoeft het niet trouwens). Een bepaalde kleur bij een bepaalde zondag heeft een liturgisch karakter (de kleur van Pasen is overigens niet paars maar wit).
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
albion

Bericht door albion »

Josephus schreef:
albion schreef:Maar waarom een kerstboom in de kerk? Waarom een paarse doek met een vis erop tijdens pasen. Wat is de meerwaarde hiervan?
Dat zijn twee verschillende zaken, hoor. Een kerstboom in de kerk valt hooguit in de categorie 'sfeerverhoger' (van mij hoeft het niet trouwens). Een bepaalde kleur bij een bepaalde zondag heeft een liturgisch karakter (de kleur van Pasen is overigens niet paars maar wit).
Waar slaat het paars dan op?
Josephus

Bericht door Josephus »

albion schreef:
Josephus schreef:
Dat is de liturgische kleur van de Advenstijd en de Veertigdagentijd.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
albion

Bericht door albion »

Josephus schreef:
albion schreef:
Josephus schreef:

heeft de veertigdagen tijd dan niets met pasen te maken?
Josephus

Bericht door Josephus »

albion schreef:heeft de veertigdagen tijd dan niets met pasen te maken?
In zoverre, dat de Veertigdagentijd de 'aanloop' is naar Pasen. Maar in liturgisch opzicht zijn het twee gescheiden werelden (net zoals Advent en Kerst). Als jij met Pasen dus ergens een paars kleed aantreft, heeft men het daar op dat punt niet helemaal begrepen... ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

albion schreef:
Josephus schreef:
albion schreef:
Josephus schreef: Dat zijn twee verschillende zaken, hoor. Een kerstboom in de kerk valt hooguit in de categorie 'sfeerverhoger' (van mij hoeft het niet trouwens). Een bepaalde kleur bij een bepaalde zondag heeft een liturgisch karakter (de kleur van Pasen is overigens niet paars maar wit).

heeft de veertigdagen tijd dan niets met pasen te maken?
Het gaat eraan vooraf, ook wel bekend als de lijdenstijd. ;)
Zacheüs

Bericht door Zacheüs »

Wat het topic betreft: wij geven met Kerst geen cadeautjes aan de kinderen, maar ze krijgen een mooi leesboek van de kerk. Op Oudejaarsavond houden wij al een paar jaar 'pakjesavond' ipv met sinterklaas of kerst. Na de kerkdienst is het nog best een rukkie tot 12 uur en dan doen we iets gezelligs met de kinderen (spelletjes, cadeautjes en lekker oliebollen eten).
M'n schoonouders zijn hier ong 30 jaar geleden al mee begonnen en ik vond het een SUPER idee.
albion

Bericht door albion »

Josephus schreef:
albion schreef:heeft de veertigdagen tijd dan niets met pasen te maken?
In zoverre, dat de Veertigdagentijd de 'aanloop' is naar Pasen. Maar in liturgisch opzicht zijn het twee gescheiden werelden (net zoals Advent en Kerst). Als jij met Pasen dus ergens een paars kleed aantreft, heeft men het daar op dat punt niet helemaal begrepen... ;)

Dan is het mijn fout dat ik een link zie met Pasen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Zacheüs schreef:Wat het topic betreft: wij geven met Kerst geen cadeautjes aan de kinderen, maar ze krijgen een mooi leesboek van de kerk. Op Oudejaarsavond houden wij al een paar jaar 'pakjesavond' ipv met sinterklaas of kerst. Na de kerkdienst is het nog best een rukkie tot 12 uur en dan doen we iets gezelligs met de kinderen (spelletjes, cadeautjes en lekker oliebollen eten).
M'n schoonouders zijn hier ong 30 jaar geleden al mee begonnen en ik vond het een SUPER idee.
is inderdaad wel leuk. Wij doen met Sinterklaas niet aan kadootjes, met kerst ook niet. Dan doen we alleen lekker eten. Schoonfamilie doet helaas wel aan sinterklaas en ik doe geheel onvrijwillig mee :D Met oud en nieuw doen niet aan bovenstaande zaken. Maar is het wel altijd gezellig :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
helma

Bericht door helma »

Zacheüs schreef:Wat het topic betreft: wij geven met Kerst geen cadeautjes aan de kinderen, maar ze krijgen een mooi leesboek van de kerk. Op Oudejaarsavond houden wij al een paar jaar 'pakjesavond' ipv met sinterklaas of kerst. Na de kerkdienst is het nog best een rukkie tot 12 uur en dan doen we iets gezelligs met de kinderen (spelletjes, cadeautjes en lekker oliebollen eten).

zo ziet het er bij ons ook zo ongeveer uit, maar wij hebben de pakjesavond op 1 januari :)
henry30

Bericht door henry30 »

[/quote]

zo ziet het er bij ons ook zo ongeveer uit, maar wij hebben de pakjesavond op 1 januari :)[/quote]

Pakjesavond, kadootjes... Waar komt dat eigenlijk allemaal vandaan. Ik geef toe ik doe er ook aan mee, maar hoe zo moet je eigenlijk met allerlei feestdagen iets aan elkaar geven? Vaak gaat het nergens over, krijg je iets waarvan je denkt: leuk, maar zelf had ik het niet gekocht (kijk naar de overvolle rommelmarkten bij allerlei kerkelijke gemeenten) en uiteindelijk gaat het meer over de pakjes dan over de aanleiding tot de pakjes. Wie heeft het op sint nicolaas over die heilige man? Wie heeft het met kerst, tijdens het eten van een vette karbonade en met een nieuwe cd naast je bord, ineens over het grote heilsfeit? Als je jarig ben ook: kadootjes!! Je zit eerst een half uur na te denken wat je nou eens op je verlanglijst zet, zodanig dat je niet allerlei pulp krijgt en als je jarig ben zijn die kadoos superbelangrijk (??). Die cd of dat boek is niet helamaal wat je bedoelt, maar goed, het zij zo. Over een jaar kom je het tegen in de stand van "troep ten bate van de zending" ofzo. Echt, dat heen en weer gepomp van al die goederen, dat is puur commercie vereren en rotzooi kweken, geld rondpompen waar ze in zimbabwe een week van kunnen eten. Let wel: ik ben echt niet tegen gezelligheid of zo, maar laten we niet gaan klagen over recessie ofzo als we bovenstaande ongebreideld in stand houden.
Zo, de toon is gezet!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik vind kadootjes geven en krijgen leuk!! Ik zie het ook als vorm van waardering. Maar dat is voor iedereen anders.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

henry30 schreef:

Pakjesavond, kadootjes... Waar komt dat eigenlijk allemaal vandaan. Ik geef toe ik doe er ook aan mee, maar hoe zo moet je eigenlijk met allerlei feestdagen iets aan elkaar geven? Vaak gaat het nergens over, krijg je iets waarvan je denkt: leuk, maar zelf had ik het niet gekocht (kijk naar de overvolle rommelmarkten bij allerlei kerkelijke gemeenten) en uiteindelijk gaat het meer over de pakjes dan over de aanleiding tot de pakjes. Wie heeft het op sint nicolaas over die heilige man? Wie heeft het met kerst, tijdens het eten van een vette karbonade en met een nieuwe cd naast je bord, ineens over het grote heilsfeit? Als je jarig ben ook: kadootjes!! Je zit eerst een half uur na te denken wat je nou eens op je verlanglijst zet, zodanig dat je niet allerlei pulp krijgt en als je jarig ben zijn die kadoos superbelangrijk (??). Die cd of dat boek is niet helamaal wat je bedoelt, maar goed, het zij zo. Over een jaar kom je het tegen in de stand van "troep ten bate van de zending" ofzo. Echt, dat heen en weer gepomp van al die goederen, dat is puur commercie vereren en rotzooi kweken, geld rondpompen waar ze in zimbabwe een week van kunnen eten. Let wel: ik ben echt niet tegen gezelligheid of zo, maar laten we niet gaan klagen over recessie ofzo als we bovenstaande ongebreideld in stand houden.
Zo, de toon is gezet!
kadootjes geven is leuk.
kadootjes krijgen is ook leuk.
door alle kadootjes kunnen er rommelmarkten worden gehouden.
de rommelmarkten leveren veel geld op, meestal voor goede doelen.
Handige kringloop wel.

:offtopic : Je noemt Zimbabwe? heb je iets speciaals met zimbabwe? weleens geweest ofzo? (ik ben wat nieuwsgierig soms)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

MarthaMartha schreef:kadootjes geven is leuk.
kadootjes krijgen is ook leuk.
Dat is wel persoonlijk. Geen algemeen geldende waarheid, me dunkt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie