beroepen

Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: beroepen

Bericht door Josephus »

sela schreef:
Josephus schreef:
sela schreef:@ josephus, kun je je suggestie nog iets toelichten. ik denk dat ik je wel begrijp, maar zeker weten doe ik het niet.
Ik bedoelde dat je een talent niet per se beroepsmatig hoeft in te zetten. Je hoeft niet altijd te gaan voor het maximaal haalbare.
'bedacht me nog: maar maak je op dat moment van je ene talent wel 2?
Dat denk ik zeker wel, maar 50 ga je waarschijnlijk niet halen. God vraagt dat echter ook helemaal niet van ons. De man die zijn talenten in een zweetdoek stopte werd niet bestraft vanwege een te laag rendement, maar vanwege de bewuste nalatigheid om in zijn talenten te investeren.

Daarnaast: een mens heeft vaak meerdere talenten. Het is eenvoudigweg onmogelijk om uit al die talenten het maximale rendement te halen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: beroepen

Bericht door sela »

Josephus schreef: Dat denk ik zeker wel, maar 50 ga je waarschijnlijk niet halen. God vraagt dat echter ook helemaal niet van ons. De man die zijn talenten in een zweetdoek stopte werd niet bestraft vanwege een te laag rendement, maar vanwege de bewuste nalatigheid om in zijn talenten te investeren.

Daarnaast: een mens heeft vaak meerdere talenten. Het is eenvoudigweg onmogelijk om uit al die talenten het maximale rendement te halen.
misschien dat ik het daarom over 1 en 2 talent(en) heb?
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: beroepen

Bericht door sela »

wel nu, een nieuwe poging dan om te verwoorden wat ik beoog te zeggen. je ziet in onze kringen veel creatieve belofte. niet zelden komt het voor dat mensen hun eigen belofte niet inlossen, door bijvoorbeeld te kiezen voor een 'nuttig' beroep. over het algemeen kun je stellen dat wij ons niet mengen in het creatieve krachtenveld terwijl we als kring wel vaak feedback geven op dit veld. waarom wel feedback en geen participatie?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: beroepen

Bericht door Tiberius »

Ik denk dat je het beste met Hendrikus in gesprek kan gaan, als ervaringsdeskundige.
Of juist misschien niet.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: beroepen

Bericht door refo »

sela schreef:wel nu, een nieuwe poging dan om te verwoorden wat ik beoog te zeggen. je ziet in onze kringen veel creatieve belofte. niet zelden komt het voor dat mensen hun eigen belofte niet inlossen, door bijvoorbeeld te kiezen voor een 'nuttig' beroep. over het algemeen kun je stellen dat wij ons niet mengen in het creatieve krachtenveld terwijl we als kring wel vaak feedback geven op dit veld. waarom wel feedback en geen participatie?
Vroeger werden meisjes niets. Want niets was nuttig.
De 'wereld' heeft dat al lang geleden losgelaten. Op dat krachtenveld was ook veel feedback. Inmiddels is daar ook wat emancipatie doorgedrongen. Mogelijk lopen we gewoon jaren achter.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: beroepen

Bericht door sela »

Tiberius schreef:Ik denk dat je het beste met Hendrikus in gesprek kan gaan, als ervaringsdeskundige.
Of juist misschien niet.
je bedoelt dat albion dat het beste kan doen?
(zat me trouwens net de bedenken dat ik misschien best een algemene draai aan haar openingspost heb gegeven. ik hoop maar dat ze me dit niet al te kwalijk neemt; het komt me voor dat ze zich wat zorgen maakt.)
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: beroepen

Bericht door wim »

albion schreef: Ben ik helemaal met je eens, maar hoe breng je dat over op een tiener die al jááren helemaal geobsedeerd is van bewegen. En wat kan je als alternatief aanbieden?
Bewegingswetenschappen studeren aan de VU. Heeft mijn vrouw ook gedaan.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: beroepen

Bericht door memento »

wim schreef:
albion schreef: Ben ik helemaal met je eens, maar hoe breng je dat over op een tiener die al jááren helemaal geobsedeerd is van bewegen. En wat kan je als alternatief aanbieden?
Bewegingswetenschappen studeren aan de VU. Heeft mijn vrouw ook gedaan.
Of iets in de richting van fysio-therapeut...
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: beroepen

Bericht door sela »

(zijn er hier btw mensen die dat gedaan hebben, een andere opleiding gekozen vanwege onze traditie? en wat zijn de ervaringen daarmee? bood het voldoende alternatief?

ik las al even kort het voorbeeld van de kapper. alles goedgekomen met je moeder?)
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: beroepen

Bericht door Josephus »

sela schreef:wel nu, een nieuwe poging dan om te verwoorden wat ik beoog te zeggen. je ziet in onze kringen veel creatieve belofte. niet zelden komt het voor dat mensen hun eigen belofte niet inlossen, door bijvoorbeeld te kiezen voor een 'nuttig' beroep. over het algemeen kun je stellen dat wij ons niet mengen in het creatieve krachtenveld terwijl we als kring wel vaak feedback geven op dit veld. waarom wel feedback en geen participatie?
Het is ook een afweging die je maakt. Mijn keuze om destijds niet naar het conservatorium te gaan was vooral gebaseerd op praktische motieven. Voor een solocarrière vond ik mezelf niet goed genoeg en ik voelde er weinig voor om mijn arbeidzame leven te slijten als muziekdocent (niet om daar minderwaardig over te doen, maar zoiets moet je gewoon liggen). Vandaar dat ik toen gekozen heb voor een heel andere studie. Nu fungeert de muziek vooral als uitlaatklep en kan ik er toch nog regelmatig anderen een plezier mee doen. Neemt niet weg dat ik soms heus wel eens twijfel of ik met dat talent toch niet meer had c.q. zou moeten doen...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: beroepen

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
sela schreef:wel nu, een nieuwe poging dan om te verwoorden wat ik beoog te zeggen. je ziet in onze kringen veel creatieve belofte. niet zelden komt het voor dat mensen hun eigen belofte niet inlossen, door bijvoorbeeld te kiezen voor een 'nuttig' beroep. over het algemeen kun je stellen dat wij ons niet mengen in het creatieve krachtenveld terwijl we als kring wel vaak feedback geven op dit veld. waarom wel feedback en geen participatie?
Het is ook een afweging die je maakt. Mijn keuze om destijds niet naar het conservatorium te gaan was vooral gebaseerd op praktische motieven. Voor een solocarrière vond ik mezelf niet goed genoeg en ik voelde er weinig voor om mijn arbeidzame leven te slijten als muziekdocent (niet om daar minderwaardig over te doen, maar zoiets moet je gewoon liggen). Vandaar dat ik toen gekozen heb voor een heel andere studie. Nu fungeert de muziek vooral als uitlaatklep en kan ik er toch nog regelmatig anderen een plezier mee doen. Neemt niet weg dat ik soms heus wel eens twijfel of ik met dat talent toch niet meer had c.q. zou moeten doen...
Je zou dat talent ook uit kunnen bouwen, afhankelijk van je privé situatie. Bijvoorbeeld 3 dagen in de week geld verdienen met je huidige beroep en 2 dagen je muziektalent (op welke wijze dan ook) benutten.
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: beroepen

Bericht door sela »

@ josephus: welverdraaid, maar nu begrijp ik je reactie ook veel beter!
(vandaar die mooie nootjes onder je naam... welk(e) muziekinstrument(en) bespeel je trouwens?)
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: beroepen

Bericht door Ariene »

sela schreef:(zijn er hier btw mensen die dat gedaan hebben, een andere opleiding gekozen vanwege onze traditie? en wat zijn de ervaringen daarmee? bood het voldoende alternatief?

ik las al even kort het voorbeeld van de kapper. alles goedgekomen met je moeder?)
Nou..het blijft knokken. :hum

Ik wilde oprecht kapster worden.
Maar heb op aanraden van mijn ouders de zorg gekozen.

Ik heb dit werk altijd met veel liefde gedaan, maar als je me vraagt of dat nu echt was wat ik wilde gaan doen
weet ik dat niet.
Pas de laatste tijd realiseer ik me dat ik alles gewoon deed omdat mensen dat van me vroegen of omdat dat gewoon zo hoorde, praktisch was e.d.
Niet dat ik zielig ben, helemaal niet, maar ik onderging alles en deed gewoon met liefde mijn ding.

Maar achteraf denk ik wel eens, al had ik toen een bewuste keus kunnen maken dan had ik wat anders gekozen.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: beroepen

Bericht door Tiberius »

Ariene schreef:Maar achteraf denk ik wel eens, al had ik toen een bewuste keus kunnen maken dan had ik wat anders gekozen.
Tegen jou hetzelfde advies als aan Josephus: probeer binnen je mogelijkheden toch je droom te realiseren.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: beroepen

Bericht door Josephus »

sela schreef:@ josephus: welverdraaid, maar nu begrijp ik je reactie ook veel beter!
(vandaar die mooie nootjes onder je naam... welk(e) muziekinstrument(en) bespeel je trouwens?)
Laten we zeggen: als het maar toetsen heeft... ;)
Tiberius schreef:Je zou dat talent ook uit kunnen bouwen, afhankelijk van je privé situatie. Bijvoorbeeld 3 dagen in de week geld verdienen met je huidige beroep en 2 dagen je muziektalent (op welke wijze dan ook) benutten.
Zeker. Zo zie ik het zelf ook voor me. Op kortere dan wel langere termijn.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gesloten