beroepen

sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: beroepen

Bericht door sela »

Josephus schreef:
sela schreef:@ josephus, kun je je suggestie nog iets toelichten. ik denk dat ik je wel begrijp, maar zeker weten doe ik het niet.
Ik bedoelde dat je een talent niet per se beroepsmatig hoeft in te zetten. Je hoeft niet altijd te gaan voor het maximaal haalbare.
'bedacht me nog: maar maak je op dat moment van je ene talent wel 2?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: beroepen

Bericht door memento »

Daarnaast nog een nuchter argument: In choreografie zijn redelijk weinig banen beschikbaar, dus de kans dat je er een baan in krijgt is erg klein.
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: beroepen

Bericht door sela »

wel, je moet mijn posts maar zo lezen: er zijn ook onder ons artistiekelingen en als je daarmee belast bent is dat niet eenvoudig binnen onze refowereld. kijk maar naar de gemiddelde reactie in dit topic. voor hen probeer ik een lans te breken.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: beroepen

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:
Zita schreef:Of je choreograaf kunt worden, hangt enorm af van je visie op dans.
Hoewel ik in het algemeen teugen dansen ben, weet ik niet of ik op bijbelse gronden bijvoorbeeld klassiek ballet meteen zou moeten afwijzen.
Zoals voetbaltrainers meestal oud-voetballers zijn, die na hun actieve loopbaan toch met de sport bezig willen blijven en dus teams gaan coachen, zo zijn choreografen in de regel gewezen dansers. Hoe zou je ook een choreografie kunnen maken als je niet zelf op professioneel niveau gedanst hebt?

Een carrière als professioneel danser lijkt me moeilijk te verenigen met onze principes. Niet om het dansen op zich, wel om het wereldje waarin je dan terecht komt. Een wereldje waarin het draait om het uiterlijk, om het zinnelijke, een wereldje waar men het niet zo nauw neemt met de zedelijkheid, een milieu waarin homosexualiteit eerder regel dan uitzondering is en waar dat ook allemaal "moet kunnen". Wie daarin professioneel bezig wil zijn, zal ook nauwelijks om zondagsarbeid heen kunnen.
Een heldere bijdrage, Hendrikus!
Ik denk dat Albion hier meer aan heeft.
Hm ja... daar zit wel wat in. Op zich is met het beroep van choreograaf volgens mij nog niet zoveel mis. Maar bijv. die zondagsarbeid is wel een lastig punt... Kan je professioneel choreograaf worden en niet op zondag werken? je kan best waarschuwen tegen homoseksueliteit, zedelijke dansen schrijven etc. Maar zeggen: Ik wil wel optreden, maar niet op zondag? Dat is denk ik erg lastig.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: beroepen

Bericht door Marnix »

sela schreef:wel, je moet mijn posts maar zo lezen: er zijn ook onder ons artistiekelingen en als je daarmee belast bent is dat niet eenvoudig binnen onze refowereld. kijk maar naar de gemiddelde reactie in dit topic. voor hen probeer ik een lans te breken.
Misschien is het dan beter om niet van je hobby je werk te maken maar het bij een hobby te houden. Dat kan ook nog best lastig zijn... in de christelijke wereld is er wel draagvlak voor denk ik... (ik denk aan christelijke bands, cabaret etc.) maar dat is ook niet overal even geaccepteerd.... en of je er je geld mee kan en wil verdienen.... is maar de vraag.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: beroepen

Bericht door sela »

een hobby is niet hetzelfde als een noodzaak? zoiets komt in me op.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: beroepen

Bericht door refo »

sela schreef:een hobby is niet hetzelfde als een noodzaak? zoiets komt in me op.
Een hobby hoort thuis in de categorie waarin ook Sinterklaasvieren valt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: beroepen

Bericht door Marnix »

sela schreef:een hobby is niet hetzelfde als een noodzaak? zoiets komt in me op.
Hoe bedoel je? Bij hobbies heb je wat meer ruimte om het in te vullen. Choreograaf zijn en niet op zondag werken kan lastig zijn bijvoorbeeld. Maar als het je hobby is kan je bijv. voor een christelijk dansteam schrijven. Dat is dan weer een heel ander verhaal, hoewel de meningen daarover vast ook verdeeld zullen zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: beroepen

Bericht door Ariene »

Zo mocht ik van mijn moeder geen kapster worden.. :ouin

Niet om het knippen, maar om hoe de kapsters eruit zagen!

(Overigens liet ze zich wel dooor die kapsters knippen ;) )
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: beroepen

Bericht door refo »

Ariene schreef:Zo mocht ik van mijn moeder geen kapster worden.. :ouin

Niet om het knippen, maar om hoe de kapsters eruit zagen!

(Overigens liet ze zich wel dooor die kapsters knippen ;) )
Raadsel: In een dorp zijn twee kappers. De één is keurig geknipt. De ander ziet er niet uit.
Bij wie laat je je knippen?

Uiterlijk zegt niet alles.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: beroepen

Bericht door Ariene »

refo schreef:
Ariene schreef:Zo mocht ik van mijn moeder geen kapster worden.. :ouin

Niet om het knippen, maar om hoe de kapsters eruit zagen!

(Overigens liet ze zich wel dooor die kapsters knippen ;) )
Raadsel: In een dorp zijn twee kappers. De één is keurig geknipt. De ander ziet er niet uit.
Bij wie laat je je knippen?

Uiterlijk zegt niet alles.
Ik moet denken aan Jak 2
1 Broeders en zusters, het geloof in Jezus Christus, onze glorierijke Heer, staat niet toe dat u mensen op hun uiterlijk beoordeelt.
2 Stel dat uw samenkomst wordt bezocht door iemand die prachtige kleren en gouden ringen draagt, en tegelijkertijd door een arme in vodden.
3 Als u dan de eerste met alle zorg omringt en tegen hem zegt: ‘Neemt u plaats, hier zit u goed, ‘terwijl u tegen de tweede zegt: ‘Ga daar maar staan, of ga maar bij mijn voetenbank op de grond zitten,‘
4 maakt u dan geen ongeoorloofd onderscheid en wordt uw oordeel niet door verkeerde overwegingen bepaald?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: beroepen

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
Ariene schreef:Zo mocht ik van mijn moeder geen kapster worden.. :ouin

Niet om het knippen, maar om hoe de kapsters eruit zagen!

(Overigens liet ze zich wel dooor die kapsters knippen ;) )
Raadsel: In een dorp zijn twee kappers. De één is keurig geknipt. De ander ziet er niet uit.
Bij wie laat je je knippen?

Uiterlijk zegt niet alles.
Klopt. De kapper waar ik doorgaans heen ga, is kaal.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: beroepen

Bericht door refo »

Ariene schreef:
refo schreef:
Ariene schreef:Zo mocht ik van mijn moeder geen kapster worden.. :ouin

Niet om het knippen, maar om hoe de kapsters eruit zagen!

(Overigens liet ze zich wel dooor die kapsters knippen ;) )
Raadsel: In een dorp zijn twee kappers. De één is keurig geknipt. De ander ziet er niet uit.
Bij wie laat je je knippen?

Uiterlijk zegt niet alles.
Ik moet denken aan Jak 2
1 Broeders en zusters, het geloof in Jezus Christus, onze glorierijke Heer, staat niet toe dat u mensen op hun uiterlijk beoordeelt.
2 Stel dat uw samenkomst wordt bezocht door iemand die prachtige kleren en gouden ringen draagt, en tegelijkertijd door een arme in vodden.
3 Als u dan de eerste met alle zorg omringt en tegen hem zegt: ‘Neemt u plaats, hier zit u goed, ‘terwijl u tegen de tweede zegt: ‘Ga daar maar staan, of ga maar bij mijn voetenbank op de grond zitten,‘
4 maakt u dan geen ongeoorloofd onderscheid en wordt uw oordeel niet door verkeerde overwegingen bepaald?
Ehm...
Ik deed al een beetje aan 'klankexegese' en hoopte dat ;) zou worden ingevoegd. Nu ga je weer een beetje verder. Ik denk dat je moeder ondanks haar verbod niet in strijd met deze passage uit Jacobus handelde.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: beroepen

Bericht door Ariene »

refo schreef:
Ariene schreef:
refo schreef:
Ariene schreef:Zo mocht ik van mijn moeder geen kapster worden.. :ouin

Niet om het knippen, maar om hoe de kapsters eruit zagen!

(Overigens liet ze zich wel dooor die kapsters knippen ;) )
Raadsel: In een dorp zijn twee kappers. De één is keurig geknipt. De ander ziet er niet uit.
Bij wie laat je je knippen?

Uiterlijk zegt niet alles.
Ik moet denken aan Jak 2
1 Broeders en zusters, het geloof in Jezus Christus, onze glorierijke Heer, staat niet toe dat u mensen op hun uiterlijk beoordeelt.
2 Stel dat uw samenkomst wordt bezocht door iemand die prachtige kleren en gouden ringen draagt, en tegelijkertijd door een arme in vodden.
3 Als u dan de eerste met alle zorg omringt en tegen hem zegt: ‘Neemt u plaats, hier zit u goed, ‘terwijl u tegen de tweede zegt: ‘Ga daar maar staan, of ga maar bij mijn voetenbank op de grond zitten,‘
4 maakt u dan geen ongeoorloofd onderscheid en wordt uw oordeel niet door verkeerde overwegingen bepaald?
Ehm...
Ik deed al een beetje aan 'klankexegese' en hoopte dat ;) zou worden ingevoegd. Nu ga je weer een beetje verder. Ik denk dat je moeder ondanks haar verbod niet in strijd met deze passage uit Jacobus handelde.
Ik moest hier gewoon even aan denken n.a.v. jou keuze.

Mijn moeder baseerde haar verbod op het feit dat de dames altijd zo hip gekapt en geverfd waren.
Dus echt in strijd niet, maar ik heb wel moeten leren dat we niet alles alleen op het uiterlijk af mogen serveren.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: beroepen

Bericht door albion »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:
Zita schreef:Of je choreograaf kunt worden, hangt enorm af van je visie op dans.
Hoewel ik in het algemeen teugen dansen ben, weet ik niet of ik op bijbelse gronden bijvoorbeeld klassiek ballet meteen zou moeten afwijzen.
Zoals voetbaltrainers meestal oud-voetballers zijn, die na hun actieve loopbaan toch met de sport bezig willen blijven en dus teams gaan coachen, zo zijn choreografen in de regel gewezen dansers. Hoe zou je ook een choreografie kunnen maken als je niet zelf op professioneel niveau gedanst hebt?

Een carrière als professioneel danser lijkt me moeilijk te verenigen met onze principes. Niet om het dansen op zich, wel om het wereldje waarin je dan terecht komt. Een wereldje waarin het draait om het uiterlijk, om het zinnelijke, een wereldje waar men het niet zo nauw neemt met de zedelijkheid, een milieu waarin homosexualiteit eerder regel dan uitzondering is en waar dat ook allemaal "moet kunnen". Wie daarin professioneel bezig wil zijn, zal ook nauwelijks om zondagsarbeid heen kunnen.
Een heldere bijdrage, Hendrikus!
Ik denk dat Albion hier meer aan heeft.

Ja en ook aan zijn tip om eens te informeren bij CIOS/KALO. Ik laat in ieder geval jullie reacties lezen zodat het misschien tot hem doordringt dat niet alles oorbaar is.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gesloten