Sinterklaas

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23931
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Sinterklaas

Bericht door refo »

In wezen staat de hele schepping ons ten dienste. Als we een pompoen uit willen hollen en daar een kaarsje in zetten hebben we een uitgeholde pompoen met een kaarsje erin. Meer is het niet en het is ook nog leuk om te zien. Zo'n ding wordt er echt niet occult van. We doen het niet om onzer zwakken broeders en zusters geloof niet op de proef te stellen.

Willen we in ons gezin elkaar middels lootjes trekken verwennen, foppen, plagen of op geschenken onthalen dan is het niet meer dan dat. Er bestaan geen heiligen. Dus ook St Nicolaas niet. Was het maar waar, dan hoefde ik er niet zelf op uit en ook geen gedicht te produceren. :jongle :wiz
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Sinterklaas

Bericht door -DIA- »

refo schreef:In wezen staat de hele schepping ons ten dienste. Als we een pompoen uit willen hollen en daar een kaarsje in zetten hebben we een uitgeholde pompoen met een kaarsje erin. Meer is het niet en het is ook nog leuk om te zien. Zo'n ding wordt er echt niet occult van. We doen het niet om onzer zwakken broeders en zusters geloof niet op de proef te stellen.

Willen we in ons gezin elkaar middels lootjes trekken verwennen, foppen, plagen of op geschenken onthalen dan is het niet meer dan dat. Er bestaan geen heiligen. Dus ook St Nicolaas niet. Was het maar waar, dan hoefde ik er niet zelf op uit en ook geen gedicht te produceren. :jongle :wiz
Met andere woorden: waarom is de reformatie toch nodig geweest? Er bestaan geen heiligen nee, maar ja, Luther kwam geloof ik toch tot een iets andere conclusie met diezelfde gegevens.... En ja, waarom niet eens een keertje proberen glaasje te draaien, je zal er toch niet occult belast mee worden? Pfff wat een onzin toch allemaal he! :P
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Sinterklaas

Bericht door henriët »

helma schreef:
ik ben benieuwd...hoop wel de dienst bij te wonen :garde
oh echt super!
dan zal ik je nog wel zien, als ik gezond ben zeg maar..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Sinterklaas

Bericht door caprice »

helma schreef:
caprice schreef:
Gijs83 schreef:
caprice schreef: Vriendin? :fouet Verloofde zul je bedoelen. +1:(( En bijna getrouwd. ::sors

Nee, ik was het zelf. :)
Zo, dat gaat snel!
Ja, lees op die dag de krant maar eens goed.
ik ben benieuwd...hoop wel de dienst bij te wonen :garde
Oke, vooruit, het is D.V. 10 december. En de dienst begint om 14.15 uur.
Fijn dat je komt!
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Sinterklaas

Bericht door Marnix »

-DIA- schreef:
refo schreef:In wezen staat de hele schepping ons ten dienste. Als we een pompoen uit willen hollen en daar een kaarsje in zetten hebben we een uitgeholde pompoen met een kaarsje erin. Meer is het niet en het is ook nog leuk om te zien. Zo'n ding wordt er echt niet occult van. We doen het niet om onzer zwakken broeders en zusters geloof niet op de proef te stellen.

Willen we in ons gezin elkaar middels lootjes trekken verwennen, foppen, plagen of op geschenken onthalen dan is het niet meer dan dat. Er bestaan geen heiligen. Dus ook St Nicolaas niet. Was het maar waar, dan hoefde ik er niet zelf op uit en ook geen gedicht te produceren. :jongle :wiz
Met andere woorden: waarom is de reformatie toch nodig geweest? Er bestaan geen heiligen nee, maar ja, Luther kwam geloof ik toch tot een iets andere conclusie met diezelfde gegevens.... En ja, waarom niet eens een keertje proberen glaasje te draaien, je zal er toch niet occult belast mee worden? Pfff wat een onzin toch allemaal he! :P
Inderdaad, wat een onzin allemaal :) Er bestaan wel heiligen. Glaasje draaien is een heel ander verhaal... je haalt een hoop door elkaar... ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18760
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Sinterklaas

Bericht door helma »

Inderdaad, wat een onzin allemaal
Verder vind ik het inderdaad gezeur.
Het is overtrokken.
Ik vind zulke artikelen vermoeiend. Gehakketak over middelmatige zaken. Laten we ons bezighouden met zaken die er echt toe doen.
als iemand ergens principiële bezwaren tegen heeft kunnen we dat niet gewoon van elkaar accepteren?
Je mag van mij best zeggen dat je een andere mening hebt maar er wordt gelijk met zulk grof geschut geschoten.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Sinterklaas

Bericht door Afgewezen »

helma schreef:
Inderdaad, wat een onzin allemaal
Verder vind ik het inderdaad gezeur.
Het is overtrokken.
Ik vind zulke artikelen vermoeiend. Gehakketak over middelmatige zaken. Laten we ons bezighouden met zaken die er echt toe doen.
als iemand ergens principiële bezwaren tegen heeft kunnen we dat niet gewoon van elkaar accepteren?
Je mag van mij best zeggen dat je een andere mening hebt maar er wordt gelijk met zulk grof geschut geschoten.
Ik reageer maar op mijn eigen citaatje ("verder vind ik het inderdaad gezeur"): ik vind dat ds. Ten Lohuis nogal met grof geschut schiet. Daar ging mijn citaatje op in. :)
En verder vind ik het jammer als iemand principiële bezwaren tegen Sinterklaas heeft: je berooft jezelf toch van een stukje gezelligheid en je stelt die van anderen in een kwaad daglicht.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Sinterklaas

Bericht door Tiberius »

Hier een stukje uit het sinterklaas topic van vorig jaar (uit de tijd dat er nog geen sprake was van de 50-woorden-grens):
In veel gemeenten komt sinterklaas vrijdag aan. R. A. Steenbergen roept de gereformeerde gezindte op niet aan het feest mee te doen vanwege het heidense en roomse karakter ervan. Hij citeert uitgebreid uit een boek van Petrus Wittewrongel.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23931
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Sinterklaas

Bericht door refo »

Maar nu is er wel de 50 woorden grens.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Sinterklaas

Bericht door Marnix »

helma schreef:
Inderdaad, wat een onzin allemaal
Verder vind ik het inderdaad gezeur.
Het is overtrokken.
Ik vind zulke artikelen vermoeiend. Gehakketak over middelmatige zaken. Laten we ons bezighouden met zaken die er echt toe doen.
als iemand ergens principiële bezwaren tegen heeft kunnen we dat niet gewoon van elkaar accepteren?
Je mag van mij best zeggen dat je een andere mening hebt maar er wordt gelijk met zulk grof geschut geschoten.
Dia zette in zijn post: "wat een onzin allemaal". En ik reageerde daarop met "wat een onzin allemaal".

Natuurlijk mag Dia gewoon zijn mening hebben maar die vind ik nogal gechargeerd. Als daar dan op gereageerd wordt in de zin van: Kom op, het is onzin om Sinterklaas vieren en glaasje draaien te gaan vergelijken is dat toch geen hele vreemde reactie? Ik kraak zijn mening dan ook niet af, ik ga alleen kritisch in op zijn argumentatie. Das wat anders ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Sinterklaas

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Maar nu is er wel de 50 woorden grens.
Zo beter? :)
Marco
Berichten: 3621
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Sinterklaas

Bericht door Marco »

Sinterklaas heeft met de waarheid niets te maken. Klopt. Net zoals andere zaken met de waarheid niets te maken hebben.

Voor wat betreft de afkomst van Sinterklaas:
Sinterklaas lijkt wel een beetje op het offervlees dat gegeten kon worden. Sommigen zagen de link met de afgoden nog, en zouden dat nooit eten. Anderen hadden zoiets van: die afgoden zijn niets, dus dat vlees kan je gewoon eten.
Zo zien sommigen nog steeds een link met een Turkse heilige, de paapse invloed en heidense elementen. Die moeten het maar niet vieren. Anderen zien dat als onzin, het is gewoon een leuk familiefeest. Die kunnen het vieren, zolang ze anderen daarmee niet tot zondigen verleiden.

Uit deze discussie krijg ik sterk de indruk dat de meningen wel verdeeld zijn. Niet snel zal dus een verstokte tegenstander Sinterklaas vieren omdat de buren vinden dat het wel kan. Zelf vind ik wel dat de argumenten zo langzamerhand wat gezocht overkomen.. maar dat is mijn persoonlijke mening. Als al wetenschappelijk onderzoek nodig is naar de achtergrond van Zwarte Piet, dan moeten we de dag van morgen maar midweekdag gaan noemen...

Met dat alles is Sinterklaas als geheel inderdaad een middelmatige zaak geworden, die met de waarheid nogmaals niets te maken heeft.
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: Sinterklaas

Bericht door Oude-Waarheid »

Tiberius schreef:
refo schreef:Maar nu is er wel de 50 woorden grens.
Zo beter? :)
1 keer per jaar een stukje gezelligheid dat is zo erg nog niet :quoi :humhihi
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Sinterklaas

Bericht door Hendrikus »

~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Sinterklaas

Bericht door Ariene »


Ik kon hem al maar hij is echt GEWELDIG!

Afbeelding
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gesloten