Helaas heb je het dan altijd verkeerd begrepen. Met de dag des Heeren wordt daar de opstandingsdag (= de zondag) bedoeld. Ergens op dit forum staat een uitleg van de verschillende Griekse woorden.Joannah schreef:Ik heb altijd begrepen dat de zondag aangeduid werd als eerste dag van de week, en dat de dag van de Heere, de oordeelsdag was.(vooral ook Op 1:10, daar gaat het hele hoofdstuk tenslotte over, het hele boek zelfs!!)
Jezus zegt toch dat hij (ook)Heer van de sabbat is, de zaterdag dus?
Sabbat op zondag?
Re: Sabbat op zondag?
Eén bladzijde terug...
In dat geval spreekt de volgende uitleg toch meer aan.Tiberius schreef:Helaas heb je het dan altijd verkeerd begrepen. Met de dag des Heeren wordt daar de opstandingsdag (= de zondag) bedoeld. Ergens op dit forum staat een uitleg van de verschillende Griekse woorden.Joannah schreef:Ik heb altijd begrepen dat de zondag aangeduid werd als eerste dag van de week, en dat de dag van de Heere, de oordeelsdag was.(vooral ook Op 1:10, daar gaat het hele hoofdstuk tenslotte over, het hele boek zelfs!!)
Let vooral op het heilige getal 7, verderop in het hoofdstuk, als het gaat over kandelaren, tronen en gemeenten!. Johannes vierde de Sabbat, zoals dit vers duidelijk laat zien. Bij de schepping kreeg de zevende dag van God een aparte plaats. Jezus zei: De zoon des mensen is Heer ook over de Sabbat.Hij vierde zelf de Sabbat en dit deden ook zijn apostelen. De Sabbat was gemaakt om de mens. voor zijn welzijn. Genesis 2:1-3; Exodus 20:'8. 11: Jesaja 58: 11-13; Markus 2:27-28; Lukas 4: 16; Handelingen 17:2; Handelingen 13:42-44.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Wat wil je nou precies zeggen? Welke uitleg heb je het over?Joannah schreef:In dat geval spreekt de volgende uitleg toch meer aan.Tiberius schreef:Helaas heb je het dan altijd verkeerd begrepen. Met de dag des Heeren wordt daar de opstandingsdag (= de zondag) bedoeld. Ergens op dit forum staat een uitleg van de verschillende Griekse woorden.Joannah schreef:Ik heb altijd begrepen dat de zondag aangeduid werd als eerste dag van de week, en dat de dag van de Heere, de oordeelsdag was.(vooral ook Op 1:10, daar gaat het hele hoofdstuk tenslotte over, het hele boek zelfs!!)
Let vooral op het heilige getal 7, verderop in het hoofdstuk, als het gaat over kandelaren, tronen en gemeenten!. Johannes vierde de Sabbat, zoals dit vers duidelijk laat zien. Bij de schepping kreeg de zevende dag van God een aparte plaats. Jezus zei: De zoon des mensen is Heer ook over de Sabbat.Hij vierde zelf de Sabbat en dit deden ook zijn apostelen. De Sabbat was gemaakt om de mens. voor zijn welzijn. Genesis 2:1-3; Exodus 20:'8. 11: Jesaja 58: 11-13; Markus 2:27-28; Lukas 4: 16; Handelingen 17:2; Handelingen 13:42-44.
dat de dag des Heeren in die tijd de Sabbat was.De zaterdag.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Het moge je aanspreken, maar het klopt niet, zoals in de vorige postings al is aangegeven.Joannah schreef:dat de dag des Heeren in die tijd de Sabbat was.De zaterdag.
Klopt Jesaja 66:23 dan ook niet?Tiberius schreef:Het moge je aanspreken, maar het klopt niet, zoals in de vorige postings al is aangegeven.Joannah schreef:dat de dag des Heeren in die tijd de Sabbat was.De zaterdag.
Ik weet dat het niet netjes is om een vraag met een wedervraag te beantwoorden, maar vandaag zal ik dat eens doen:Joannah schreef:Klopt Jesaja 66:23 dan ook niet?Tiberius schreef:Het moge je aanspreken, maar het klopt niet, zoals in de vorige postings al is aangegeven.Joannah schreef:dat de dag des Heeren in die tijd de Sabbat was.De zaterdag.
Denk je dat Jesaja in de tijd van Johannes geschreven is?
Een wedervraag is niet netjes?
Voor mij is dat gewoon discussieren, hoor .
Jesaja was zeker eerder geschreven, Daniel ook.
En ook die profetieen kwamen precies uit!
We kunnen de waarheidsquotient van de bijbel toch niet relativeren aan de hand van de tijd wanneer het is opgeschreven?
Voor mij is dat gewoon discussieren, hoor .
Jesaja was zeker eerder geschreven, Daniel ook.
En ook die profetieen kwamen precies uit!
We kunnen de waarheidsquotient van de bijbel toch niet relativeren aan de hand van de tijd wanneer het is opgeschreven?
Kortom: je bent het met me eens, dat een aanwijzing uit het Oude Testament (Jesaja) niet zonder meer overgezet kan worden naar het Nieuwe Testament (de tijd van Johannes)?
Wellicht wel, ja. Maar ik weet niet zeker of ik je wel begrijp, wat bedoel je precies?Tiberius schreef:Kortom: je bent het met me eens, dat een aanwijzing uit het Oude Testament (Jesaja) niet zonder meer overgezet kan worden naar het Nieuwe Testament (de tijd van Johannes)?
We hebben het toch over de vraag of de dag des Heeren, zoals die in het NT diverse keren genoemd wordt, zaterdag of zondag is?
Dan zeg ik, dat de uitleg die jou aanspreekt, niet klopt. Dat is op de inmiddels vorige pagina van dit topic aangegeven.
Vervolgens vraag je of Jesaja 66 dan ook niet klopt.
Mijn antwoord is dan, dat een tekst uit Jesaja niet zomaar over kan zetten naar de tijd van Johannes. De termen "dag des Heeren" kunnen in beider context een andere betekenis hebben.
Dan zeg ik, dat de uitleg die jou aanspreekt, niet klopt. Dat is op de inmiddels vorige pagina van dit topic aangegeven.
Mijn antwoord is dan, dat een tekst uit Jesaja niet zomaar over kan zetten naar de tijd van Johannes. De termen "dag des Heeren" kunnen in beider context een andere betekenis hebben.
-
Je bent dus een voorstander van contextuele interpretatie?
Misschien wel, ja.Bureaucraat schreef:Je bent dus een voorstander van contextuele interpretatie?
Mij is altijd geleerd, en (misschien daarom voel ik het ook zo) dat God en de bijbel onveranderlijk zijn, en alles bij elkaar en in elkaar past.Tiberius schreef:We hebben het toch over de vraag of de dag des Heeren, zoals die in het NT diverse keren genoemd wordt, zaterdag of zondag is?
Als ik dan lees dat er nergens over een verandering van zaterdag naar zondag wordt gerept, maar dat Jezus de vervulling der wet is, neem ik aan dat de sabbat voor de Joden was(is), (maar 100% overtuigd ben ik niet, tenslotte staat in Op 22:14 en op vele andere plaatsen dat Zijn geboden eeuwigdurend zijn,en onderhouden dienen te worden en dat wordt ook wekelijks voorgelezen in de kerk.)en dat wij de Opstanding gedenken en vieren op de eerste dag der week.
Ik ben bang dat de actieve verandering van Tijden en Wet( zevende dag van de week, nieuwe gregoriaanse kalender, sabbat)voorzegd in Daniel 7:25 , datgene is wat de Romeinse Keizer met de katholieke kerk in de 4de eeuw heeft ingevoerd.
Want er staat ook dat dit in zijns hands overgegeven zal worden.hij slaagt er dus in.
Leven wij in die tijd, is mijn vraag.
Of moet die tijd nog komen?