Psalmen en/of gezangen?

refo

Re: Psalmen en/of gezangen?

Bericht door refo »

Er staat een artikel over de psalmberijming in het RD. Joh Eusebius Voet heeft een paar 1773 Psalmen berijmd.
Hij verzucht: Och of God de tijd geboren liet worden, dat er meer christelijke gezangen en minder profetische vloekpsalmen in het openbaar mochten gezongen worden, en bij het lied van Mozes ook het lied van het Lam gevoegd worden.

De tegenstanders van gezangen draaien er een beetje omheen. Psalm 1 niet, Psalm 2 wel. Gaat u verder aub?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Bloempje28 schreef:In mijn beleving gaan de Psalmen een stukje dieper dan de gezangen. Laat ik voorop stellen dat er ook gezangen zijn die net zo diep gaan. Maar van de Psalmen en de gezangen uit de Bijbel weten we zeker dat ze goed zijn! Daar is toch geen discussie over mogelijk? En omdat we nog lang niet alle psalmen zingen en alle wijzen kennen, ben ik nog helemaal niet klaar met de Psalmen en zou ik daarom al helemaal geen 'lastige' psalmen willen vervangen, want wat gooien we daarmee waardevolle woorden weg. Een stukje God woord dus! In mijn ogen mag je daarom nooit (een gedeelte van) de psalmen uit het kerkboek halen.
-Op zich heb je gelijk met je constatering dat we nog lang niet alle psalmen goed kennen.
-Sommige psalmverzen worden nooit gezongen omdat we die woorden niet graag in de mond zouden nemen. Wraakpsalmen bijvoorbeeld.
-Er zijn maar betrekkelijk weinig landen waar men een integraal psalter in de liederenbundel heeft staan. Vaak beperkt het zich tot een paar bekende, geliefde psalmteksten die je dan tussen de gezangen kunt vinden.
Bloempje28 schreef:OVer de gezangen: er zijn genoeg gezangen waar vragen over zijn, waar de wijzen totaal niet klinken en waar weinig diepgang in zit. Ik wijs het zingen van gezangen echt niet af "Zingt, zingt een NIEUW gezang te HEERE!" Nieuwe gezangen mogen dus ook gezongen worden, maar we krijgen zo immens veel verschillende liederen... waarvan we de oorsprong vaak niet kennen en die vaak (ik zeg niet: altijd) remonstrants zijn.
-"Wijzen die totaal niet klinken" is een erg subjectieve waarneming. Smaken verschillen. Wat je wel kunt contateren, is dat sommige melodieën niet voor gemeentezang geschikt zijn.
-De oorsprong hoef je ook niet per se te kennen. Calvijn nam ook psalmberijmingen op waarvan hij niet wist wie ze gemaakt had: de kwaliteit overtuigde hem. Pas later kwam hij erachter dat ze door de hofdichter Marot waren gemaakt, die vooral bekend was om z'n wereldse poëzie. Maar die man verstond z'n vak wel!
-Remonstrants: dat was de dichteres van "'t Hijgend hert der jacht ontkomen" ook.
Bloempje28 schreef:Wie voelt zich geroepen om eens een goede bundel gezangen te maken, die èn diepgang hebben, contra-remonstrants zijn èn mooi klinken??? :slurp daar zou ik wel voor zijn! Kunnen we de psalters (de engelse psalmen) niet eens gaan zingen als toevoeging, daar zitten hele mooie tussen die ook nog twee-stemmig gezongen kunnen worden (en ze zijn heel Bijbels)... Psalm 25: "To Thee I lift my soul!" Errug mooi!
-"Mooi klinken" is wederom erg subjectief.
-Psalters zijn niet de Engelse, maar de Amerikaanse psalmen.
-Zou een goede bundel gezangen enige kans maken als een substantieel deel van de achterban a priori tégen gezangen is?
~~Soli Deo Gloria~~
Jongere

Bericht door Jongere »

ZWP schreef:
jvdg schreef:
ZWP schreef:Nogmaals, ik zing ze graag en uit vaak volle borst, maar om nu te zeggen dat de Heere Jezus duidelijk uit de Psalmen springt wat dit betreft, nee.
Jammer voor jou.
Ik moet moeite doen om Jezus niet terug te vinden in de psalmen en de "enige gezangen".
Ik wil niet vroom, mystiek of bevindelijk doen, maar elke psalm wijst heen naar Hem en Goddrieënig.
Dat is mijn ervaring.
::salut
Nou moe...
In de 'enige gezangen' gaat het uiteraard wel. :)

Maar dan ook de vraag aan jou: noem eens een concreet Psalmversje (berijming 1773) waar de Heere Jezus duidelijk naar voren komt. Dus niet als voorafschaduwing, niet indirect, maar concreet en duidelijk.
Wij willen misschien ook wel eens te weinig zien. Jezus verweet de Emmaüsgangers dat ze de Schriften niet kenden. En begonnen hebbende van Mozes en van al de profeten, legde Hij hun uit, in al de Schriften, hetgeen van Hem geschreven was. In het NT worden heel vaak teksten toegepast op Christus. Vaak zelfs op zo'n manier dat wij er weinig mee kunnen, exegetisch gezien dan. Maar daar kunnen we wel veel van leren.

Neemt niet weg dat dit wat mij betreft geen argument tegen gezangen is. Ja, het OT getuigt van Christus. Maar zoals de vroege kerk al deed in liederen, zo mogen ook wij concreet de nieuw-testamentische gebeurtenissen bezingen.
albion

Bericht door albion »

Bloempje28 schreef:In mijn beleving gaan de Psalmen een stukje dieper dan de gezangen. Laat ik voorop stellen dat er ook gezangen zijn die net zo diep gaan. Maar van de Psalmen en de gezangen uit de Bijbel weten we zeker dat ze goed zijn! Daar is toch geen discussie over mogelijk? En omdat we nog lang niet alle psalmen zingen en alle wijzen kennen, ben ik nog helemaal niet klaar met de Psalmen en zou ik daarom al helemaal geen 'lastige' psalmen willen vervangen, want wat gooien we daarmee waardevolle woorden weg. Een stukje God woord dus! In mijn ogen mag je daarom nooit (een gedeelte van) de psalmen uit het kerkboek halen.
Helemaal mee eens.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
refo

Bericht door refo »

Gaan we dan de Statenvertaling zingen? Of de NBV? Of nog beter: de Hebreeuwse tekst?
Zowel Datheen als '1773' bestaat zo goed uit als uit gezangen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
albion

Bericht door albion »

refo schreef:Gaan we dan de Statenvertaling zingen? Of de NBV? Of nog beter: de Hebreeuwse tekst?
Als je je er wel bij bevindt zing je ze toch thuis? Zouden ze de reien (o.a. ook van Mirjam) in de tempel hebben gezongen?

Of wat te denken van deze tekst? Reien is toch een uiting tot lof zingen?

En het geschiedde, als hij aan het leger naderde, en het kalf, en de reien zag,33 dat de toorn van Mozes ontstak, en dat hij de tafelen uit zijn handen wierp, en dezelve beneden aan den berg verbrak.34

de reien zag,
Versta, zodanige reien, waarbij gefluit en gespeeld werd, naar de wijze der heidenen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

albion schreef:
refo schreef:Gaan we dan de Statenvertaling zingen? Of de NBV? Of nog beter: de Hebreeuwse tekst?
Als je je er wel bij bevindt zing je ze toch thuis? Zouden ze de reien (o.a. ook van Mirjam) in de tempel hebben gezongen?

En het geschiedde, als hij aan het leger naderde, en het kalf, en de reien zag,33 dat de toorn van Mozes ontstak, en dat hij de tafelen uit zijn handen wierp, en dezelve beneden aan den berg verbrak.34

de reien zag,
Versta, zodanige reien, waarbij gefluit en gespeeld werd, naar de wijze der heidenen.[/quote

Hij zag niet alleen de reien, maar ook het kalf, het was niet tot eer van God, dat is dus altijd fout. Maar reidans, gezang tot eer van God kun je ook vinden!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:

de reien zag,
Versta, zodanige reien, waarbij gefluit en gespeeld werd, naar de wijze der heidenen.
De zangrei trad den speelrei voor,
in 't midden ging het vrolijk koor
der trommelende maagden.

Naar de wijze der heidenen, ongetwijfeld.

Ik bedoel maar: iets kan een heidense oorsprong hebben, maar dat sluit niet uit dat het door ons op een goede manier kan worden gebruikt.
~~Soli Deo Gloria~~
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Da's mooi voor de criticasters. Dan hébben ze al gezangen in de eredienst!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Erasmiaan schreef:
en een beetje beroerd voor de mensen die tegen gezangen zijn, want wat moeten die nu? Hun principes verloochenen?
~~Soli Deo Gloria~~
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Hendrikus schreef:
Erasmiaan schreef:
en een beetje beroerd voor de mensen die tegen gezangen zijn, want wat moeten die nu? Hun principes verloochenen?
Ach, ik zeg niet dat ík het met refo eens ben.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Erasmiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Erasmiaan schreef:
Dan zou ik ook gelijk de krant bellen :langue
~~Soli Deo Gloria~~
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Erasmiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Erasmiaan schreef:Da's mooi voor de criticasters. Dan hébben ze al gezangen in de eredienst!
Dan zou ik ook gelijk de krant bellen :langue
Gebruik dan niet meer dan 50 woorden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:Wij willen misschien ook wel eens te weinig zien. Jezus verweet de Emmaüsgangers dat ze de Schriften niet kenden. En begonnen hebbende van Mozes en van al de profeten, legde Hij hun uit, in al de Schriften, hetgeen van Hem geschreven was. In het NT worden heel vaak teksten toegepast op Christus. Vaak zelfs op zo'n manier dat wij er weinig mee kunnen, exegetisch gezien dan. Maar daar kunnen we wel veel van leren.

Neemt niet weg dat dit wat mij betreft geen argument tegen gezangen is. Ja, het OT getuigt van Christus. Maar zoals de vroege kerk al deed in liederen, zo mogen ook wij concreet de nieuw-testamentische gebeurtenissen bezingen.
Hier kan ik me wel in vinden. Met dien verstande, dat het dan wel berijmde bijbelgedeelten betreft.
vlinder

Bericht door vlinder »

Bloempje28 schreef:Was het in de tijd van de Bijbel zo dat de liederen die ze toen zongen al gebundeld waren of voorgeschreven waren in de dienst in de synagoge? Of mocht iedereen zijn eigen loflied/danklied/treurlied aanvangen? Stonden de liederen toen al vast??
Een synagoge was iets heel anders dan wat wij nu kerk zouden noemen. Naar mijn weten werd er niet in de synagoge gezongen. Misschien bedoel je de tempeldienst?
Verder ben ik ook benieuwd naar het antwoord op deze vraag.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie