Psalmen en/of gezangen?

BJD

Re: Psalmen en/of gezangen?

Bericht door BJD »

albion schreef:
BJD schreef:
Wilhelm schreef: Ik was verbaasd toen ik pas las dat op de begrafenis van de Oud Gereformeerde Ds Smits het bekende lied : "Rock of Ages, cleft for me" gespeelt werd. Het bleek een lied te zijn waardoor hij meermalen was bemoedigd.
Daaruit stelde ik in het vorige topic, wat echter verwijderd werd:

Als je dan vaststeld dat er liederen zijn die en Bijbels zijn en waardoor kinderen van God zijn bemoedigd.. waarom zouden die, kosten wat het kost buiten de eredienst moeten blijven. De eredienst, bij uitstek de plaats voor opbouw en versterking van het geloof?
Waarom wordt daar zo op gehamerd? Om naast de psalmen ook de gezangen te zingen? Wat is de meerwaarde hiervan? Waarom niet alleen de psalmen zingen?
Thuis zingen is toch ook prima en als je het fijn vindt dan zing je mee met een koor daar worden ze ook vaak gezongen.
Zie je dat er steeds geen antwoord op gegveen wordt..
albion

Bericht door albion »

BJD schreef:
albion schreef:
BJD schreef:
Wilhelm schreef: Ik was verbaasd toen ik pas las dat op de begrafenis van de Oud Gereformeerde Ds Smits het bekende lied : "Rock of Ages, cleft for me" gespeelt werd. Het bleek een lied te zijn waardoor hij meermalen was bemoedigd.

Als je dan vaststeld dat er liederen zijn die en Bijbels zijn en waardoor kinderen van God zijn bemoedigd.. waarom zouden die, kosten wat het kost buiten de eredienst moeten blijven. De eredienst, bij uitstek de plaats voor opbouw en versterking van het geloof?
Waarom wordt daar zo op gehamerd? Om naast de psalmen ook de gezangen te zingen? Wat is de meerwaarde hiervan? Waarom niet alleen de psalmen zingen?
Thuis zingen is toch ook prima en als je het fijn vindt dan zing je mee met een koor daar worden ze ook vaak gezongen.
Dan zijn ze het me eens, heb ik ergens gelezen. :) (als ze geen reactie geven... of ze denken: dit is water naar de zee dragen :huhu)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
hmprff

Bericht door hmprff »

Voor mij is de meerwaarde van het zingen van psalmen en gezangen in de dienst, dat psalmen een vooruitblik bieden op Jezus en in gezangen Jezus geprezen wordt voor wat Hij heeft gedaan.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
refo

Bericht door refo »

Het gros van de psalmverzen is helemaal niet zingbaar.
Driekwart wordt nooit gezongen. Laten we die verzen vervangen door mooie gezangen.
Als de Naam van Jezus gezongen zou worden, zou dat vast helpen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Auto

Bericht door Auto »

refo schreef:Het gros van de psalmverzen is helemaal niet zingbaar.
Driekwart wordt nooit gezongen. Laten we die verzen vervangen door mooie gezangen.
Jij moet jouw bevinding niet projecteren op anderen. Want ik herken totaal niet wat je hier roept. Daarnaast wordt het een zooitje t.a.v. de definitie wat mooie gezangen zijn.
albion

Bericht door albion »

Zingen ze bij jullie altijd dezelfde psalmverzen? Ja, dat vind ik een beetje eenzijdig.
Wij zingen vaak een andere vers van een psalm en alle psalmen worden toch ook wel regelmatig gezongen. Ze proberen de psalmen aan te laten sluiten bij de preek.

En wat zou er vast wel helpen als de Naam van Jezus gezongen zou worden?
Vraagje: denk je niet dat je hetzelfde euvel heb bij de gezangen dat je altijd hetzelfde zingt?

Nee, dan in Engeland. Daar zingen we alle verzen van de hymns en dat kan per zondag zelfs nog van tune veranderen. Wij hebben maar 1 tune bij de psalm, maar daar hebben ze heel wat meer mogelijkheden met de wijs van een hymn :)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:Nee, dan in Engeland. Daar zingen we alle verzen van de hymns en dat kan per zondag zelfs nog van tune veranderen. Wij hebben maar 1 tune bij de psalm, maar daar hebben ze heel wat meer mogelijkheden met de wijs van een hymn :)
Als alle psalmen in hetzelfde rijmschema waren gegoten, konden wij ook variëren (zoals nu in theorie zou kunnen met 100, 134, Daar juicht en toon). Het kenmerkende van het Geneefse psalter is juist die verscheidenheid aan versvormen, waardoor maar heel weinig melodieën onderling verwisselbaar zijn. De lettergeepschema’s van de psalmen 122 en 149 zijn zó uniek, daar past geen enkele andere wijs op, ook niet als je gaat zoeken in volksliederen of gezangen.
Anderzijds: in het Geneefse Psalter komen 15 melodieën twéé keer voor, 4 melodieën komen drie keer voor en één melodie komt zelfs vier keer voor: 24, 62, 95 en 111.

Nee, wat pas écht Engels is: de psalmen onberijmd zingen op chants.

Overigens ben ik het met Refo eens dat veel dominees (de positieve uitzonderingen daargelaten) maar heel dunne psalmboekjes hebben.
~~Soli Deo Gloria~~
BJD

Bericht door BJD »

albion schreef:
BJD schreef:
albion schreef:
BJD schreef:

Dan zijn ze het me eens, heb ik ergens gelezen. :) (als ze geen reactie geven... of ze denken: dit is water naar de zee dragen :huhu)
Ik ga er dan vanuit dat er geen redelijk antwoord op is.. Neem de moeite om mij te overtuigen dat
-als gezangen Bijbels zijn
-God's kinderen door dergelijke gezangen bemoedigd zijn
ze niet in de eredienst gezongen mogen worden.

neem bv een lied uit Openbaring 5 "En zij zongen een nieuw lied, zeggende: Gij zijt waardig dat boek te nemen, en zijn zegelen te openen; want Gij zijt geslacht, en hebt ons Gode gekocht met Uw bloed, uit alle geslacht, en taal, en volk, en natie;” Ik stel voor dat Ds Meeuwse, die kan nogal dichten, hier een mooi lied op maakt bv :)
ZWP

Bericht door ZWP »

Auto schreef:
Jij moet jouw bevinding niet projecteren op anderen. Want ik herken totaal niet wat je hier roept. Daarnaast wordt het een zooitje t.a.v. de definitie wat mooie gezangen zijn.
Toch herken ik het wel een beetje hoor. Hoe vaak zing je niet de geijkte (en inderdaad vaak mooie) psalmverzen?

Een definitie van mooie gezangen is: zijn ze Bijbels? En dan hoeft (net als in de Psalmen) echt niet in elk gezang ellende - verlossing en dankbaarheid voor te komen. Vaak zijn er al hele mooie boekjes met verantwoorde liederen (LCJ, HHJO JBGG hebben wel wat liggen).

Maargoed, misschien is het goed om de discussie op een Bijbels spoor te brengen, door ons af te vragen wat Paulus met de genoemde tekst voor ogen had. Inderdaad een indeling van de Psalmen, of misschien toch meer?
Efeziërs 5:19
Sprekende onder elkander met psalmen en lofzangen en geestelijke liedekens, zingende en psalmende den Heere in uw hart.

Of zijn de tegenstanders van Bijbelse gezangen in de eredienst er zo heilig van overtuigd dat hier alleen Psalmen worden bedoeld, dat er geen discussie hierover mogelijk is? Ik weet het niet.
Auto

Bericht door Auto »

ZWP schreef:
Auto schreef:
Toch herken ik het wel een beetje hoor. Hoe vaak zing je niet de geijkte (en inderdaad vaak mooie) psalmverzen?

Een definitie van mooie gezangen is: zijn ze Bijbels? En dan hoeft (net als in de Psalmen) echt niet in elk gezang ellende - verlossing en dankbaarheid voor te komen. Vaak zijn er al hele mooie boekjes met verantwoorde liederen (LCJ, HHJO JBGG hebben wel wat liggen).

Maargoed, misschien is het goed om de discussie op een Bijbels spoor te brengen, door ons af te vragen wat Paulus met de genoemde tekst voor ogen had. Inderdaad een indeling van de Psalmen, of misschien toch meer?
Sprekende onder elkander met psalmen en lofzangen en geestelijke liedekens, zingende en psalmende den Heere in uw hart.

Of zijn de tegenstanders van Bijbelse gezangen in de eredienst er zo heilig van overtuigd dat hier alleen Psalmen worden bedoeld, dat er geen discussie hierover mogelijk is? Ik weet het niet.
Uit een topic van de vragenrubriek van refoweb
Het klopt dat de berijmde psalmen zoals wij ze kennen, pas in de tijd van de Reformatie zijn gevormd. Wat zongen Paulus en Silas? Het Grieks van Hand. 16:25 zegt dat ze “hymnen”, dat is: lofzangen, zongen. In Mattheüs 26:30 is dat een aanduiding voor de Psalmen uit de Paasliturgie. In de Griekse vertaling van het Oude Testament, de zogenaamde Septuaginta, worden de “Psalmen van David” (2 Kron. 7:6) ook met deze term aangeduid. In het Nieuwe Testament vinden we deze term verder nog in Ef. 5:19, Kol. 3:16.

Als we al deze gegevens op een rij zetten, kunnen we nog niet met zekerheid zeggen wat Paulus en Silas precies zongen, maar het is zeer waarschijnlijk dat de Psalmen bedoeld zijn. Niet berijmd zoals die van ons, maar op een andere manier gezongen. De Psalmen werden gezongen, zo veel is duidelijk, maar hoe precies? Dat weet ik ook niet.

Wat voor geestelijke liederen werden er in de Nieuwtestamentische tijd gezongen? Er zijn bepaalde gedeelten in het Nieuwe Testament die wel beschouwd worden als een soort “hymnen”, denk bijvoorbeeld aan Filippenzen 2:6-11 en 1 Timotheüs 3:16. In Efeze 5:19 (en Kol. 3:16) lezen we: "Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart." De vraag voor de uitleg van dat vers is: zijn “psalmen, lofzangen en geestelijke liederen” drie geheel verschillende categorieën (met andere woorden: is een lofzang géén psalm), óf zijn het drie benamingen voor de Oudtestamentische Psalmen? Dat laatste zou goed kunnen, omdat de Septuaginta (Griekse vertaling van het Nieuwe Testament) deze termen daadwerkelijk gebruikt voor verschillende Psalmen.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. Huijgen
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

hmprff schreef:Voor mij is de meerwaarde van het zingen van psalmen en gezangen in de dienst, dat psalmen een vooruitblik bieden op Jezus en in gezangen Jezus geprezen wordt voor wat Hij heeft gedaan.
Denk je dat de Psalmen niet van Christus spreken?
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

In mijn beleving gaan de Psalmen een stukje dieper dan de gezangen. Laat ik voorop stellen dat er ook gezangen zijn die net zo diep gaan. Maar van de Psalmen en de gezangen uit de Bijbel weten we zeker dat ze goed zijn! Daar is toch geen discussie over mogelijk? En omdat we nog lang niet alle psalmen zingen en alle wijzen kennen, ben ik nog helemaal niet klaar met de Psalmen en zou ik daarom al helemaal geen 'lastige' psalmen willen vervangen, want wat gooien we daarmee waardevolle woorden weg. Een stukje God woord dus! In mijn ogen mag je daarom nooit (een gedeelte van) de psalmen uit het kerkboek halen.

OVer de gezangen: er zijn genoeg gezangen waar vragen over zijn, waar de wijzen totaal niet klinken en waar weinig diepgang in zit. Ik wijs het zingen van gezangen echt niet af "Zingt, zingt een NIEUW gezang te HEERE!" Nieuwe gezangen mogen dus ook gezongen worden, maar we krijgen zo immens veel verschillende liederen... waarvan we de oorsprong vaak niet kennen en die vaak (ik zeg niet: altijd) remonstrants zijn.

Wie voelt zich geroepen om eens een goede bundel gezangen te maken, die èn diepgang hebben, contra-remonstrants zijn èn mooi klinken??? :slurp daar zou ik wel voor zijn! Kunnen we de psalters (de engelse psalmen) niet eens gaan zingen als toevoeging, daar zitten hele mooie tussen die ook nog twee-stemmig gezongen kunnen worden (en ze zijn heel Bijbels)... Psalm 25: "To Thee I lift my soul!" Errug mooi!
Laatst gewijzigd door Bloempje28 op 11 nov 2009, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ZWP schreef:
Auto schreef:

Daar ben ik het wel mee eens.
Alleen hoeft dat voor mij niet zo nodig in de eredienst, zeker niet vanwege het argument dat Christus er niet genoeg bezongen wordt. Want dan doorgrondt men de psalmen niet voldoende. Juist omdat er zulke heldere profetieën in de psalmen staan, zijn toevoegingen niet nodig.
Een verder bezwaar is nog, dat de meeste gezangen een erg dubieuze inhoud hebben.
ZWP schreef:Maargoed, misschien is het goed om de discussie op een Bijbels spoor te brengen, door ons af te vragen wat Paulus met de genoemde tekst voor ogen had. Inderdaad een indeling van de Psalmen, of misschien toch meer?

Discussie hierover is prima, maar ik denk dat je de bijbeltekst geweld aan doet, door er iets anders dan alleen Psalmen in te willen lezen. Dat geldt ook voor de lofzang die de Heere Jezus gezongen heeft. Dat zijn ook Psalmen (en wel Ps 113-118).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bloempje28 schreef:Wie voelt zich geroepen om eens een goede bundel gezangen te maken, die èn diepgang hebben, contra-remonstrants zijn èn mooi klinken??? :slurp daar zou ik wel voor zijn!
De jeugdbonden, JBGG, LCJ, HHJO.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Tiberius schreef:
hmprff schreef:Voor mij is de meerwaarde van het zingen van psalmen en gezangen in de dienst, dat psalmen een vooruitblik bieden op Jezus en in gezangen Jezus geprezen wordt voor wat Hij heeft gedaan.
Denk je dat de Psalmen niet van Christus spreken?
Tja wat zegt de Heere Jezus "Wat van Mij gesproken is in de Wet van Mozes ,Profeten en Psalmen"
En dan heeft Ds W.L. Tukker een keer gezegd "dan zal u niet mis grijpen om te zingen in de kerstdag
van u leven van het Heil dat de aard in het rond verheugd"
Plaats reactie