Kinderdoop onbijbels?
-
Re: Kinderdoop onbijbels?
In Galaten 6 vers 15 staat Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht, noch voorhuid, maar een nieuw schepsel.
Dus als we voor besnijdenis de doop invullen.......
Dus als we voor besnijdenis de doop invullen.......
-
Welke tekst je ook leest in het N.T. overal staat dat je eerst moet geloven of dat je je moet bekeren of dat je dicipel worden moet en dat je dan moet laten dopen.
Er staat nergens dat je je eerst moet laten dopen en dat je daarna tot geloof komt of moet komen.
Ik zie de kinderdoop dan ook als een soort inlijvingsdoop.
De bijbel spreekt dat er maar één soort doop is. En dat is de doop die volgt op geloof en bekering.
Zelfs Jezus heeft ons hier het voorbeeld in gegeven ook hij heeft zich laten dopen ook al was hij besneden...en dus vebondskind.
Dus als we voor besnijdenis de kinderdoop plaatsen om tot het verbond te mogen behoren..... wat moeten we dan doen als we tot geloof gekomen zijn........belijdenis doen? Dat staat nergens in de bijbel. Dit is een door mensen bedachte ceremonie.
Nee Jezus gaf ons het voorbeeld....Hij liet zich dopen. Hij werd volledig ondergedompeld wat het woord dopen ook betekend trouwens.
En toen ontving hij ook de Heilige Geest en ging toen pas zijn bediening in
Er staat nergens dat je je eerst moet laten dopen en dat je daarna tot geloof komt of moet komen.
Ik zie de kinderdoop dan ook als een soort inlijvingsdoop.
De bijbel spreekt dat er maar één soort doop is. En dat is de doop die volgt op geloof en bekering.
Zelfs Jezus heeft ons hier het voorbeeld in gegeven ook hij heeft zich laten dopen ook al was hij besneden...en dus vebondskind.
Dus als we voor besnijdenis de kinderdoop plaatsen om tot het verbond te mogen behoren..... wat moeten we dan doen als we tot geloof gekomen zijn........belijdenis doen? Dat staat nergens in de bijbel. Dit is een door mensen bedachte ceremonie.
Nee Jezus gaf ons het voorbeeld....Hij liet zich dopen. Hij werd volledig ondergedompeld wat het woord dopen ook betekend trouwens.
Maar goed, dan vind je dus eigenlijk dat de kinderen onder het Nieuwe Testament minder rijk gezegend dan die van het Oude Testament. Of niet?
Dan moeten we dus als zuigeling besneden worden en op ons 30e gedoopt.Geborenomvrijtezijn schreef:Nee Jezus gaf ons het voorbeeld....Hij liet zich dopen. Hij werd volledig ondergedompeld wat het woord dopen ook betekend trouwens.
-
Afgewezen schreef:Dan moeten we dus als zuigeling besneden worden en op ons 30e gedoopt.Geborenomvrijtezijn schreef:Nee Jezus gaf ons het voorbeeld....Hij liet zich dopen. Hij werd volledig ondergedompeld wat het woord dopen ook betekend trouwens.
Nee dat zeg ik niet.
De Bijbel zegt dat we ons moeten bekeren ons dan moeten laten dopen.
Het oude verbond en de bij behorende rituelen is niet meer van kracht dus we hoeven ons niet te laten besnijden.
De Kinderen zijn geheiligd in de ouders dit heb ik ook al eerder geciteerd van uit de bijbel.
Galaten zes zegt ook dat het niet uit maakt of we besneden zijn of niet. Het gaat er om of we wedergeboren christenen zijn.
En Kinderen kunnen al op een redelijk jonge leeftijd tijd een keus voor God maken en dan mogen ook zij en wij als ouders weten dat ze een kind van God zijn en dat ze of naar de hemel gaan als ze sterven.
En zijn ze nog te jong voor een keus dan zijn ze geheiligd door de ouders. Is dat niet een geruststellende gedachte....
Je vergeet één ding: dat de kinderen er ook bij horen. Ook als ze dat zelf nog niet weten. En dat is nu precies de hele reden om kinderen te dopen.Geborenomvrijtezijn schreef:Afgewezen schreef:Dan moeten we dus als zuigeling besneden worden en op ons 30e gedoopt.Geborenomvrijtezijn schreef:Nee Jezus gaf ons het voorbeeld....Hij liet zich dopen. Hij werd volledig ondergedompeld wat het woord dopen ook betekend trouwens.
Nee dat zeg ik niet.
De Bijbel zegt dat we ons moeten bekeren ons dan moeten laten dopen.
Het oude verbond en de bij behorende rituelen is niet meer van kracht dus we hoeven ons niet te laten besnijden.
De Kinderen zijn geheiligd in de ouders dit heb ik ook al eerder geciteerd van uit de bijbel.
Galaten zes zegt ook dat het niet uit maakt of we besneden zijn of niet. Het gaat er om of we wedergeboren christenen zijn.
En Kinderen kunnen al op een redelijk jonge leeftijd tijd een keus voor God maken en dan mogen ook zij en wij als ouders weten dat ze een kind van God zijn en dat ze of naar de hemel gaan als ze sterven.
En zijn ze nog te jong voor een keus dan zijn ze geheiligd door de ouders. Is dat niet een geruststellende gedachte....
Klopt. Dat zal niemand ontkennen. Maar dan geldt het verbond ook voor je kinderen.Geborenomvrijtezijn schreef:Welke tekst je ook leest in het N.T. overal staat dat je eerst moet geloven of dat je je moet bekeren of dat je dicipel worden moet en dat je dan moet laten dopen.
Nee, dat zie je verkeerd.Geborenomvrijtezijn schreef:Ik zie de kinderdoop dan ook als een soort inlijvingsdoop.
Inlijven waarin dan? Omdat ze in de gemeente geboren zijn, zijn ze al in het verbond. De doop is een teken en zegel van het verbond.
Klopt. Maar ook hier weer: dat geldt ook voor je kinderen. Als in het Oude Testament mensen zich bij de Israëlieten voegden, werden ze besneden en hun hele gezin.Geborenomvrijtezijn schreef:De bijbel spreekt dat er maar één soort doop is. En dat is de doop die volgt op geloof en bekering.
Dat was om alle gerechtigheid te voldoen, niet om een voorbeeld te geven.Geborenomvrijtezijn schreef:Zelfs Jezus heeft ons hier het voorbeeld in gegeven ook hij heeft zich laten dopen ook al was hij besneden...en dus vebondskind.
Klopt. Maar wel één met oude papieren. De Joden hadden een dergelijke ceremonie ook al als jongens 13 jaar werden in de tijd van de Heere Jezus.Geborenomvrijtezijn schreef:Dus als we voor besnijdenis de kinderdoop plaatsen om tot het verbond te mogen behoren..... wat moeten we dan doen als we tot geloof gekomen zijn........belijdenis doen? Dat staat nergens in de bijbel. Dit is een door mensen bedachte ceremonie.
Nee, dat is geen voorbeeld, maar om alle gerechtigheid te vervullen.Geborenomvrijtezijn schreef:Nee Jezus gaf ons het voorbeeld....Hij liet zich dopen. Hij werd volledig ondergedompeld wat het woord dopen ook betekend trouwens.
-
Tiberius schreef:Maar goed, dan vind je dus eigenlijk dat de kinderen onder het Nieuwe Testament minder rijk gezegend dan die van het Oude Testament. Of niet?
Absoluut niet God heeft enkel goede gedachten over ons van heil en van voorspoed en ik geloof dat hij daar ook onze kinderen mee bedoelt.
Maar goed, als je zo door redeneert, ontvangen de kinderen van het Nieuwe Testament niet het teken van het verbond en die van Oude Testament wel. Dat klopt dan toch niet?Geborenomvrijtezijn schreef:Tiberius schreef:Maar goed, dan vind je dus eigenlijk dat de kinderen onder het Nieuwe Testament minder rijk gezegend dan die van het Oude Testament. Of niet?
Absoluut niet God heeft enkel goede gedachten over ons van heil en van voorspoed en ik geloof dat hij daar ook onze kinderen mee bedoelt.
(Dit naast mijn andere vragen, zie vorige posting).
-
Tiberius schreef:Klopt. Dat zal niemand ontkennen. Maar dan geldt het verbond ook voor je kinderen.Geborenomvrijtezijn schreef:Welke tekst je ook leest in het N.T. overal staat dat je eerst moet geloven of dat je je moet bekeren of dat je dicipel worden moet en dat je dan moet laten dopen.
Dat blijkt nergens uit in deze teksten Je zult het oude verbond bedoelen maar dat was voor de Joden niet voor ons
Nee, dat zie je verkeerd.Geborenomvrijtezijn schreef:Ik zie de kinderdoop dan ook als een soort inlijvingsdoop.
Inlijven waarin dan? Omdat ze in de gemeente geboren zijn, zijn ze al in het verbond. De doop is een teken en zegel van het verbond.
Inlijven in jullie kerk lijkt me voor de hand liggend. Net zo als in ander gemeentes kinderen worden opgedragen.
Klopt. Maar ook hier weer: dat geldt ook voor je kinderen. Als in het Oude Testament mensen zich bij de Israëlieten voegden, werden ze besneden en hun hele gezin.Geborenomvrijtezijn schreef:De bijbel spreekt dat er maar één soort doop is. En dat is de doop die volgt op geloof en bekering.
Maar dit gold voor het volk Israël en daar heeft God een verbond mee gesloten. Het Nieuwe verbond is compleet wat anders en hier heeft God dus ook andere voorwaarden aangesteld om deel van uit te mogen maken.
Dat was om alle gerechtigheid te voldoen, niet om een voorbeeld te geven.Geborenomvrijtezijn schreef:Zelfs Jezus heeft ons hier het voorbeeld in gegeven ook hij heeft zich laten dopen ook al was hij besneden...en dus vebondskind.
Hij heeft hier absoluut een voorbeeld gegeven. Sterker nog Hij heeft toch zelf ook gezegd maak alle volken tot mijn discipelen en doopt hen. Als je discipel wilt worden zul je toch op zijn minst moeten kunnen praten en begrijpen als iemand wat tegen je zegt. En dat wordt toch wel lastig voor een zuigeling...
Klopt. Maar wel één met oude papieren. De Joden hadden een dergelijke ceremonie ook al als jongens 13 jaar werden in de tijd van de Heere Jezus.Geborenomvrijtezijn schreef:Dus als we voor besnijdenis de kinderdoop plaatsen om tot het verbond te mogen behoren..... wat moeten we dan doen als we tot geloof gekomen zijn........belijdenis doen? Dat staat nergens in de bijbel. Dit is een door mensen bedachte ceremonie.
Maar blijft een door mensen bedachte ceremonie...
Ik zeg niet dat een belijdenis doen verkeerd is. Natuurlijk is het geweldig als je je hart aan God geeft en dit voor in de kerk hard op uit spreekt.
Maar in de Bijbel wordt het nergens onderwezen
Nee, dat is geen voorbeeld, maar om alle gerechtigheid te vervullen.Geborenomvrijtezijn schreef:Nee Jezus gaf ons het voorbeeld....Hij liet zich dopen. Hij werd volledig ondergedompeld wat het woord dopen ook betekend trouwens.
-
Tiberius schreef:Maar goed, als je zo door redeneert, ontvangen de kinderen van het Nieuwe Testament niet het teken van het verbond en die van Oude Testament wel. Dat klopt dan toch niet?Geborenomvrijtezijn schreef:Tiberius schreef:Maar goed, dan vind je dus eigenlijk dat de kinderen onder het Nieuwe Testament minder rijk gezegend dan die van het Oude Testament. Of niet?
(Dit naast mijn andere vragen, zie vorige posting).
Jezus zegende de kinderen dus dit lijkt me duidelijk.
Ook wij mogen (moeten) onze kinderen zegen
Als je consequent blijft redeneren dan gaat die redenatie niet op. Jezus zegende joodse kinderen, geen kinderen van heidenen. Niet knippen en plakken.Geborenomvrijtezijn schreef:
-
Auto schreef:Als je consequent blijft redeneren dan gaat die redenatie niet op. Jezus zegende joodse kinderen, geen kinderen van heidenen. Niet knippen en plakken.Geborenomvrijtezijn schreef:
Dit is wel een lichte vorm van muggenzifterij. Op basis van deze zin menen jullie kleine kinderen te moeten dopen en ik mag er niet een lering uit halen dat ik mijn kinderen moet zegenen?
Govtz: @Dat blijkt nergens uit in deze teksten. Je zult het oude verbond bedoelen maar dat was voor de Joden niet voor ons
Dan is er sprake van een leerverschil
Het is niet juist om een radicale tegenstelling te maken tussen de twee verbonden. Er is een wezenlijke eenheid.
Het verschil met het Oude testament bestaat hierin dat ook heidenen deel uit kunnen maken van het Nieuwe verbond.
n de Schrift is er een doorgaande lijn van het Oude naar het Nieuwe Testament. Daarvoor kan worden verwezen naar Exodus 19 en 1 Petrus 2. Mozes zegt in Exodus 19 dat wanneer het volk de Heere gehoorzaamt en Zijn verbond houdt, het Zijn eigendom zal zijn. Petrus noemt de gemeente een uitverkoren geslacht en een heilig volk. Het verbond is vol van de beloften van de Heere Jezus, de kerk is gegrond op Hem als Middelaar.
Dan is er sprake van een leerverschil

Het is niet juist om een radicale tegenstelling te maken tussen de twee verbonden. Er is een wezenlijke eenheid.
Het verschil met het Oude testament bestaat hierin dat ook heidenen deel uit kunnen maken van het Nieuwe verbond.
n de Schrift is er een doorgaande lijn van het Oude naar het Nieuwe Testament. Daarvoor kan worden verwezen naar Exodus 19 en 1 Petrus 2. Mozes zegt in Exodus 19 dat wanneer het volk de Heere gehoorzaamt en Zijn verbond houdt, het Zijn eigendom zal zijn. Petrus noemt de gemeente een uitverkoren geslacht en een heilig volk. Het verbond is vol van de beloften van de Heere Jezus, de kerk is gegrond op Hem als Middelaar.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Wat jij ons verwijt moet je dus zelf niet gaan doen. Je moet wel knippen en plakken om enigszins ruimte te maken dat kinderen in de handen van God gelegd worden want je wilt immers zelf de keuze maken. Je zegt het zelf "dat IK mijn kinderen MOET zegenen"Geborenomvrijtezijn schreef:Auto schreef:Als je consequent blijft redeneren dan gaat die redenatie niet op. Jezus zegende joodse kinderen, geen kinderen van heidenen. Niet knippen en plakken.Geborenomvrijtezijn schreef:
Dit is wel een lichte vorm van muggenzifterij. Op basis van deze zin menen jullie kleine kinderen te moeten dopen en ik mag er niet een lering uit halen dat ik mijn kinderen moet zegenen?