Evangelisch

Hendrikus

Re: Evangelisch

Bericht door Hendrikus »

Erasmiaan schreef:Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart;
Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart.

Dit gaat niet over onze gezangen of geestelijke liederen; dit gaat over de opschriften van de psalmen, alle psalmen wordt hiermee bedoeld.
Jaja, die uitleg heb ik vaker gehoord. En het komt sommige mensen uitstekend in de kraam te pas om dit vast te houden.
Maar ik heb ook tal van andere uitleggingen heb gehoord, die wel degelijk wijzen op andere liederen dan psalmen.
Het citaat "Ontwaakt gij die slaapt" is ook ontleend aan een lied, niet aan een psalm.
En wat zouden al die "nieuwe liederen" dan moeten zijn, waartoe de Bijbel ons oproept? Psalmen voor nu, of zo?
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 10 nov 2009, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:Ik snap niet dat mensen van afgescheiden kerken zo voor gezangen (in de eredienst) zijn. Zijn we de geschiedenis vergeten (zomaar twee namen: ds. Ledeboer en ds. De Cock)?
Ik daarentegen snap dat wel.
Ik ben benieuwd. Want volgens mij ben je dan ver van je wortels weggegroeid.
Democritus

Bericht door Democritus »

albion schreef: Vraag mij eens om de straattaal van tegenwoordig te volgen van de jongeren en dat is voor mij echt abacadabra..
En dat moet dan wel als hedendaags Nederlands worden gezien. En dan niet te spreken over de MSN of SMS taal!
Ja dat is voor een bepaalde subgroep hedendaags Nederlands.
albion schreef: Nee, dan vind ik het Nederlands wat in de psalmen staat toch wat beter te begrijpen.
Hieruit blijkt hoe subjectief je mening is. In jouw beleving is het oude Nederlands beter te begrijpen dan SMS taal. Dat klopt op het moment dat je in een bepaalde cultuur (jeugdcultuur of kerkelijke cultuur) groot wordt.

Waarom ga je er dan niet in mee dat net zoals voor jouw straattaal abacadabra kan zijn het Oud Nederlands dat voor de jeugd is. Wat geeft jouw het recht om straattaal als geen taal of onbegrijpbaar te zien en andersom niet.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:Ik snap niet dat mensen van afgescheiden kerken zo voor gezangen (in de eredienst) zijn. Zijn we de geschiedenis vergeten (zomaar twee namen: ds. Ledeboer en ds. De Cock)?
Ik daarentegen snap dat wel.
Ik ben benieuwd. Want volgens mij ben je dan ver van je wortels weggegroeid.
Je slaat de spijker op de kop.
albion

Bericht door albion »

Democritus schreef:
albion schreef: Vraag mij eens om de straattaal van tegenwoordig te volgen van de jongeren en dat is voor mij echt abacadabra..
En dat moet dan wel als hedendaags Nederlands worden gezien. En dan niet te spreken over de MSN of SMS taal!
albion schreef: Nee, dan vind ik het Nederlands wat in de psalmen staat toch wat beter te begrijpen.
Hieruit blijkt hoe subjectief je mening is. In jouw beleving is het oude Nederlands beter te begrijpen dan SMS taal. Dat klopt op het moment dat je in een bepaalde cultuur (jeugdcultuur of kerkelijke cultuur) groot wordt.

Waarom ga je er dan niet in mee dat net zoals voor jouw straattaal abacadabra kan zijn het Oud Nederlands dat voor de jeugd is. Wat geeft jouw het recht om straattaal als geen taal of onbegrijpbaar te zien en andersom niet.

Omdat het geschrevene overeenkomt met elkaar, maar ik kan het geschrevene van een SMS/MSN echt niet terugbrengen op het Nederlands van deze tijd.
CU :huhu
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Zacheüs

Bericht door Zacheüs »

Hier in de buurt is er een Singin-club waar mensen uit de Ger. Gem., Herst Hervormde Kerk en Chr. Ger kerk elke maand een zondagavond komen praisen. Wat vinden jullie van dat fenomeen?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Hendrikus schreef:
Erasmiaan schreef:Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart;
Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart.

Dit gaat niet over onze gezangen of geestelijke liederen; dit gaat over de opschriften van de psalmen, alle psalmen wordt hiermee bedoeld.
Jaja, die uitleg heb ik vaker gehoord. En het komt sommige mensen uitstekend in de kraam te pas om dit vast te houden.
Maar ik heb ook tal van andere uitleggingen heb gehoord, die wel degelijk wijzen op andere liederen dan psalmen.
Het citaat "Ontwaakt gij die slaapt" is ook ontleend aan een lied, niet aan een psalm.
En wat zouden al die "nieuwe liederen" dan moeten zijn, waartoe de Bijbel ons oproept? Psalmen voor nu, of zo?
Ik heb die uitleg van jou nog nooit gehoord...

Wat betreft een "nieuw lied"; lees de kanttekening bij psalm 33 eens (voor het gemak heb ik hem even voor je gekopieerd):
nieuw
Dat nimmermeer veroude, maar steeds vernieuwd worde, en in verse gedachtenis blijve, vanwege de nieuwe en verse weldaden, die God telkens aan zijn volk bewijst. Verg. 1 Joh. 2:7,8, en Job 29:20.
Oftewel; als God in ons hart komt te werken dan legt hij ons een lied in de mond dat nieuw is (voor ons hart).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:Het citaat "Ontwaakt gij die slaapt" is ook ontleend aan een lied, niet aan een psalm.
Waar staat er trouwens, dat dit lied gezongen zou moeten worden?
Hendrikus schreef:En wat zouden al die "nieuwe liederen" dan moeten zijn, waartoe de Bijbel ons oproept? Psalmen voor nu, of zo?
In het Oude Testament wordt daartoe opgeroepen.
albion

Bericht door albion »

Zacheüs schreef:
Hier in de buurt is er een Singin-club waar mensen uit de Ger. Gem., Herst Hervormde Kerk en Chr. Ger kerk elke maand een zondagavond komen praisen. Wat vinden jullie van dat fenomeen?
Lijkt me wel wat. Als de jeugd er ook bij betrokken is. In Engeland (bij de Strict Baptist) doen ze dat op zaterdagavond. OP 5 december 2009 in Hailsham (dit jaar).
Ontmoet de jeugd elkaar ook... Het geeft wel verbondenheid denk ik. (In onze parochie is dit wel een onmogelijkheid, moet ik zeggen)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:Het citaat "Ontwaakt gij die slaapt" is ook ontleend aan een lied, niet aan een psalm.
Waar staat er trouwens, dat dit lied gezongen zou moeten worden?
Algemeen wordt aangenomen dat dit een citaat is uit een lied dat in die tijd gezongen werd.
Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:En wat zouden al die "nieuwe liederen" dan moeten zijn, waartoe de Bijbel ons oproept? Psalmen voor nu, of zo?
In het Oude Testament wordt daartoe opgeroepen.
De vraag was niet waar die oproep staat, de vraag was wat die nieuwe liederen dan zouden moeten zijn. Of denk je dat er in OT tijden alleen psalmen gedicht werden?
En wat zou het nieuwe lied in Openbaring dan moeten zijn?
~~Soli Deo Gloria~~
Democritus

Bericht door Democritus »

albion schreef:
Democritus schreef:

Omdat het geschrevene overeenkomt met elkaar, maar ik kan het geschrevene van een SMS/MSN echt niet terugbrengen op het Nederlands van deze tijd.
Dus het probleem zit blijkbaar bij jouw want de jeugd lukt het prima om er mee te communiceren.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Zacheüs

Bericht door Zacheüs »

Hier in de buurt is er een Singin-club waar mensen uit de Ger. Gem., Herst Hervormde Kerk en Chr. Ger kerk elke maand een zondagavond komen praisen. Wat vinden jullie van dat fenomeen?[/quote]

(In onze parochie is dit wel een onmogelijkheid, moet ik zeggen)[/quote]

Maar het gaat buiten de kerkenraad om, hoor.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Hendrikus schreef: De vraag was niet waar die oproep staat, de vraag was wat die nieuwe liederen dan zouden moeten zijn. Of denk je dat er in OT tijden alleen psalmen gedicht werden?
Jesaja 42 vers 10 kanttekening 35)
een nieuw lied,
Dat is, een voortreffelijk lied. Zie Ps. 32:3.
Erasmiaan schreef: Wat betreft een "nieuw lied"; lees de kanttekening bij psalm 33 eens (voor het gemak heb ik hem even voor je gekopieerd):
nieuw
Dat nimmermeer veroude, maar steeds vernieuwd worde, en in verse gedachtenis blijve, vanwege de nieuwe en verse weldaden, die God telkens aan zijn volk bewijst. Verg. 1 Joh. 2:7,8, en Job 29:20.
Oftewel; als God in ons hart komt te werken dan legt hij ons een lied in de mond dat nieuw is (voor ons hart).
albion

Bericht door albion »

Democritus schreef:
albion schreef:
Democritus schreef:

Dus het probleem zit blijkbaar bij jouw want de jeugd lukt het prima om er mee te communiceren.
Natuurlijk ligt het probleem bij degenen die het lézen. En ik moet me moeite getroosten om het te kunnen volgen om me er in te verdiepen, waarom mogen we het dan ook niet verwachten van mensen die moeite hebben met het oud Nederlands? Een beetje inspanning is niet erg....
Zacheüs

Bericht door Zacheüs »

Erasmiaan schreef:
Hendrikus schreef: De vraag was niet waar die oproep staat, de vraag was wat die nieuwe liederen dan zouden moeten zijn. Of denk je dat er in OT tijden alleen psalmen gedicht werden?
Jesaja 42 vers 10 kanttekening 35)
een nieuw lied,
Dat is, een voortreffelijk lied. Zie Ps. 32:3.
Erasmiaan schreef: Wat betreft een "nieuw lied"; lees de kanttekening bij psalm 33 eens (voor het gemak heb ik hem even voor je gekopieerd):
nieuw

Ja, dan is het: De zangtijd genaakt!
Gesloten