Met of zonder pijn kinderen baren?
Re: Met of zonder pijn kinderen baren?
Ik las ergens:
Een vrouw moet tijdens de bevalling weten waar ze aan toe is. De arts moet haar een belofte durven doen. Zodat de vrouw weet: nog even knokken maar als ik het niet red, krijg ik hulp.'
Een vrouw moet tijdens de bevalling weten waar ze aan toe is. De arts moet haar een belofte durven doen. Zodat de vrouw weet: nog even knokken maar als ik het niet red, krijg ik hulp.'
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
-
Dat die pijn niet onderschat moet worden dat geloof ik zeker:Bloempje28 schreef:Ben je ooit eens bevallen zonder verdoving, Marie-Henriëtte? De pijn zelf heeft geen functie.... allen wordt door de wee drukt het kind in de baarmoederopening waardoor deze ontsluit. Het is een verkramping van de baarmoeder waardoor het kindje naar beneden gedrukt wordt. Niet te onderschatten!
Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.
Welke functie heeft bovenstaande vers voor jou, Bloempje28?
- JolandaOudshoorn
Volgens mij (en meerdere) heeft die smart niet alleen te maken met het punt van bevallen op zich. wat denk je van alle zogenaamde zwagerschapskwaaltjes? De nasleep na de bevalling? Al zou je een pijnloze beavlling hebben, zonder smart is deze echt niet!Marie-Henriëtte schreef:Dat die pijn niet onderschat moet worden dat geloof ik zeker:Bloempje28 schreef:Ben je ooit eens bevallen zonder verdoving, Marie-Henriëtte? De pijn zelf heeft geen functie.... allen wordt door de wee drukt het kind in de baarmoederopening waardoor deze ontsluit. Het is een verkramping van de baarmoeder waardoor het kindje naar beneden gedrukt wordt. Niet te onderschatten!
Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
-
Wie weet de wat de toekomst nog allemaal biedt aan medicamenteuze middelen om de zwangerschap helemaal pijnloos te maken en zonder kwalen. Er is nu al heel veel op de markt. Men hoort de kassalades al gestaag rinkelen. Maar iedere vrouw mag wat mij betreft zelf de keuze maken hoe en met wat zij de zwangerschap door wilt komen. Echter ik wilde een Bijbels onderbouwd antwoord zien, en die heeft Zonderling keurig gegeven.JolandaOudshoorn schreef:Volgens mij (en meerdere) heeft die smart niet alleen te maken met het punt van bevallen op zich. wat denk je van alle zogenaamde zwagerschapskwaaltjes? De nasleep na de bevalling? Al zou je een pijnloze beavlling hebben, zonder smart is deze echt niet!Marie-Henriëtte schreef:Dat die pijn niet onderschat moet worden dat geloof ik zeker:Bloempje28 schreef:Ben je ooit eens bevallen zonder verdoving, Marie-Henriëtte? De pijn zelf heeft geen functie.... allen wordt door de wee drukt het kind in de baarmoederopening waardoor deze ontsluit. Het is een verkramping van de baarmoeder waardoor het kindje naar beneden gedrukt wordt. Niet te onderschatten!
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 10 nov 2009, 00:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Jongere schreef:Ik zie die uitspraken veel meer als een uitspraak over de veranderde situatie sinds het paradijs. Er wordt uitgesproken wat de vloek betekent voor de schepping en de positie van de mens daarin. Het zijn geen opdrachten waarnaar we handelen moeten, bij wijze van spreken. Het zet veel meer uiteen hoe de situatie verandert. Geen vrij genieten meer van Gods levensonderhoud, maar met moeite daar 'zelf' in moeten voorzien. Niet meer zonder, maar met pijn kinderen baren.
Ik vind het wat vergezocht om aan de hand hiervan te zien welke dingen wij onszelf moeten opleggen. Bovendien, is God niet altijd uit op het herstel van Zijn schepping, juist ook door Jezus Christus?
Is pijn hebben nog nodig dan ?
Ik heb er welliswaar geen verstand van maar God heeft de mens toch ook de gave gegeven om pijnstillers te ontwikkelen ?
Of zeg ik nu iets heel doms
Ik heb er welliswaar geen verstand van maar God heeft de mens toch ook de gave gegeven om pijnstillers te ontwikkelen ?
Of zeg ik nu iets heel doms

Dat is niet helemaal waar. Er zijn mensen die alle verdovingen op principiële gronden afwijzen, ook die bij de tandarts, etc.Bloempje28 schreef:Vroeger ja.... nu niet meer! dat zegt genoeg... toen de verdoving uitgevonden werd, dachten we ook niet: Is dat wel bijbels... want we moeten pijn dragen door de zonde! Toen vonden we het maar al te fijn!
Maar dat zijn er inderdaad niet veel meer.
Ik vind deze zin interessant. Hoe weet je dit? Stel dat de mens niet gevallen was, zouden er dan ook baby's geboren zijn? En zou dat dan zonder pijn gegaan zijn?Marie-Henriëtte schreef: (het geboortekanaal bij de vrouw heeft God hier speciaal voor gemaakt)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Het risico zit hem in twee redenen: 1. de baby kan de verdoving ook binnenkrijgen zodat er kans is op lagere hartfrequentie. Daarnaast ben je met een spinaal (ruggenprik) vanaf je heupen tot je tenen ongeveer verdoofd. Stel dat de bevalling onverwacht snel doorzet, kun je als moeder op dat moment niet meer meehelpen omdat je geen gevoel meer in je onderlichaam hebt. Dit is riskant en dat is ook de reden dat ze bij ons vanaf ongeveer 8 cm ontsluiting geen ruggenprik meer geven. Je zou kunnen vragen voor andere pijnstilling in de vorm van tabletten.Bert Mulder schreef:Nog nooit van gehoord, en heb 8 bevallingen meegemaakt (als man)Marie-Henriëtte schreef:Het gaat hier niet over een kies en de tandarts. Zie mijn beginposting. Er zijn veel artsen die bij voorkeur de vrouw zien bevallen zonder ruggenprik omdat de pijn bij een bevalling een signaleringsfunctie heeft voor de moeder én haar baby. De moeder kan en mag gerust kiezen voor een ruggenprik (ik houd niemand tegen) maar bedenk wel dat de baby geen stem heeft om te kiezen, en als de vrouw op dat moment totaal verdoofd is, kleven er ook zeker risico's aan vast.
Daphne: misschien heb jij nog leuke toevoegingen en praktijkverhalen?

Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Is het zo dat Eva geen baby's heeft gekregen in het paradijs?vlinder schreef:Ik vind deze zin interessant. Hoe weet je dit? Stel dat de mens niet gevallen was, zouden er dan ook baby's geboren zijn? En zou dat dan zonder pijn gegaan zijn?
God gaf Adam en Eva voor de zondeval de opdracht zich te vermenigvuldigen en de aarde te vervullen en die te onderwerpen. Dan, na de zondeval, zegt God tegen Eva: Ik zal zeer vermeerderen de moeite uwer zwangerschap.
Als je nog nooit iets gehad hebt, dan kan het ook niet zeer vermeerderd worden. God verwijt Adam en Eva ook niet dat zij niet aan hun opdracht tot vermenigvuldigen hebben voldaan, Hij zegt alleen: vanaf nu zal dat heel veel moeilijker gaan.
Adam en Eva hebben voor de zondeval kinderen gehad. Hoeveel? Dat weten we niet, maar het moeten er genoeg zijn geweest om Kain later in de gelegenheid te stellen een vrouw te vinden en om bang te zijn door die “anderen” te worden vermoord.
Adam was voor de zondeval een zoon van God. Zijn kinderen van voor de zondeval zijn dan ook zonen van God!
En die zonen van God kwamen tot de dochters van de mensen van na de zondeval. Dat was niet goed volgens God. De Geest van God die in de zonen Gods was zou van het worden weggenomen. Zij waren niet langer geestelijk, maar vleselijk.
Niet mijn mening, maar dit is wat ik pas tegenkwam.

Misschien iets voor een nieuwe topic?

- JolandaOudshoorn
Bij de eerste heb ik een lichte verdoving gekregen (ook omdat de bevalling toen werd opgewekt) bij de laatste 2 niet. De laatste bevalling was eigenlijk het fijnst, ook qua begeleiding. Ik had een ontzettend lieve en ervaren zuster die mij nijstond en de gynaecologe was zo knap dat ze na afloop maar 1 hechting hoefde te plaatsen.vlinder schreef:Het risico zit hem in twee redenen: 1. de baby kan de verdoving ook binnenkrijgen zodat er kans is op lagere hartfrequentie. Daarnaast ben je met een spinaal (ruggenprik) vanaf je heupen tot je tenen ongeveer verdoofd. Stel dat de bevalling onverwacht snel doorzet, kun je als moeder op dat moment niet meer meehelpen omdat je geen gevoel meer in je onderlichaam hebt. Dit is riskant en dat is ook de reden dat ze bij ons vanaf ongeveer 8 cm ontsluiting geen ruggenprik meer geven. Je zou kunnen vragen voor andere pijnstilling in de vorm van tabletten.Bert Mulder schreef:Nog nooit van gehoord, en heb 8 bevallingen meegemaakt (als man)Marie-Henriëtte schreef:Het gaat hier niet over een kies en de tandarts. Zie mijn beginposting. Er zijn veel artsen die bij voorkeur de vrouw zien bevallen zonder ruggenprik omdat de pijn bij een bevalling een signaleringsfunctie heeft voor de moeder én haar baby. De moeder kan en mag gerust kiezen voor een ruggenprik (ik houd niemand tegen) maar bedenk wel dat de baby geen stem heeft om te kiezen, en als de vrouw op dat moment totaal verdoofd is, kleven er ook zeker risico's aan vast.
Daphne: misschien heb jij nog leuke toevoegingen en praktijkverhalen?
Aan de verdoving kleven inderdaad nadelen en ik zou ook iedere vrouw adviseren om het zonder te doen, zoveel mogelijk. Alleen moet je niet vergeten dat pijn erg vermoeiend is en dat bij een langdurige bevalling dus pijnstilling ook even rust kan brengen. Iedere bevalling en zwangerschap is anders en dient dus ook iedere keer opnieuw te worden beoordeeld, in plaats van een algemeen oordeel en standpunt uit te spreken.
En of er ooit een pijnloze en kwaalloze zwangerschap komt, dat bewijfel ik. En ik zou eiegnlijk niet weten wat er dan allemaal op de markt daarvoor is. Misschien zou je dat kunnen toelichten.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Is het woord 'smart' hetzelfde als 'pijn'? Het lijkt me dat daar een wereld van verschil tussen zit. In het Engels is het woord 'grief' gebruikt. Dat wordt vrijwel nooit vertaald met pijn. (Volgens mijn woordenboek)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Smart is psychische pijn.refo schreef:Is het woord 'smart' hetzelfde als 'pijn'? Het lijkt me dat daar een wereld van verschil tussen zit. In het Engels is het woord 'grief' gebruikt. Dat wordt vrijwel nooit vertaald met pijn. (Volgens mijn woordenboek)

Precies. Daar helpen geen ruggenprikken tegen.vogeltje schreef:Smart is psychische pijn.refo schreef:Is het woord 'smart' hetzelfde als 'pijn'? Het lijkt me dat daar een wereld van verschil tussen zit. In het Engels is het woord 'grief' gebruikt. Dat wordt vrijwel nooit vertaald met pijn. (Volgens mijn woordenboek)
En anderzijds: een ruggenprik behoeft niet theologisch benaderd te worden.
--------------
Klopt.refo schreef:Precies. Daar helpen geen ruggenprikken tegen.vogeltje schreef:Smart is psychische pijn.refo schreef:Is het woord 'smart' hetzelfde als 'pijn'? Het lijkt me dat daar een wereld van verschil tussen zit. In het Engels is het woord 'grief' gebruikt. Dat wordt vrijwel nooit vertaald met pijn. (Volgens mijn woordenboek)
En anderzijds: een ruggenprik behoeft niet theologisch benaderd te worden.
En persoonlijk vind ik angst tijdens de bevalling ( =psychisch pijn ) veel erger dan lichamelijke pijn.
Dit zeg ik niet omdat ik geen pijn had tijdens de bevalling.