Ware bevinding

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Als je zonden vergeven worden dat is niet het begin dan ben je al een eind verder lijkt me.
Een eind verder met wat?
Dat is niet het begin dat God in je gaat werken lijkt me, dat is verder op de weg.
Inderdaad begínt God niet met de vergeving der zonden. Maar dat laatste is wel het doel waar naartoe God werkt!
En daarom begint het échte leven pas waar wij met God verzoend zijn. Dan zijn wij een nieuw schepsel in Christus. Dan is er vrede, vrede met God, door onze Heere Jezus Christus.
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door memento
Niek, ik denk dat men de mist ingaat door het Woord en de Geest te scheiden. Het is niet meer 'het Woord Gods is een kracht tot zaligheid' maar 'het toegepaste Woord Gods is een kracht tot zaligheid.'
[...]
Memento,

Waar vind de toepassing plaats? In de Woordverkondiging, of in de mens?
Dat is twee-erlij:
1. De prediking hoort één grote toepassing te zijn. De preek hoort niet te gaan over de waarheid, maar over 'wat heeft de waarheid mij te vertellen'. Ik kan je hierover het boekje 'Thruth applied' van Jay Adams aanraden (als je wilt mag je t van me lenen), ik vond dat een zeer verhelderende insteek met betrekking tot toepassing in de prediking, ook al ben ik het niet in alles met hem eens.
2. De toepassende kracht zit in het Woord. Het Woord is namelijk zélf een kracht, en als het mij niet raakt komt dat alleen maar omdat ik van nature mijn ogen sluit voor de waarheid van het woord. Het werk van de Geest bestaat dus niet in de toepassing van het Woord, maar in het wegnemen van ons natuurlijke afweersysteem. De Geest opent onze ogen voor het Woord, zodat het Woord zijn kracht kan doen.

Ik denk dat het goed is om duidelijk te wijzen op de kracht van het Woord. Dat is één van de hoofdpunten van de reformatie. Als het Woord zijn kracht niet doet in mijn leven licht dat niet aan het feit dat ik nog niet ben toebereid, maar aan het feit dat ik mij er voor afsluit! De verantwoordelijkheid ligt bij ons. Zoals ik pas heel prachtig hoorde verwoorden in een preek van ds. van Haaren (vrij verwoord daar ik de preek helaas hier niet heb):

'Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij. Dat staat er echt, dat is geen foutje. Let op, er staat niet 'indien iemands oren worden geopend zodat hij Mijn stem zal horen, en indien Ik zijn deur geopend zal hebben'. Nee, er staat dat u Zijn stem moet horen, en dat u de deur moet opendoen!'. God staat aan uw deur, en Hij klopt (door Zijn Woord), en Hij vraagt u om open te doen.

Kortom, het Woord moet als een last op de schouders van de hoorders gelegd worden. Ze moeten niet meer om dat Woord heenkunnen. Ze mogen zich geen excuus kunnen maken van 'dat Woord was niet voor mij bedoelt' of 'dat Woord is alleen voor Gods kinderen' of 'dat Woord is alleen voor ontdekte zondaren' of wat dan ook. Het Woord komt tot iedereen, in gelijke kracht. Hoort, en uw ziel zal leven!
refo

Bericht door refo »

En wie (of Wie) doet de deur nou open? Dat blijkt niet uit die preek en/of jouw toelichting.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door refo
En wie (of Wie) doet de deur nou open? Dat blijkt niet uit die preek en/of jouw toelichting.
De Heilige Geest opent het oor voor het Woord, maar dat is geen lijdelijke bezigheid, in zoverre dan dat een ieder die het Woord hoort er in moet geloven en er naar moet handelen, maar wanneer dit daadwerkelijk gebeurt, dan is dat het werk van de Heilige Geest, want geen natuurlijk mens wil zijn vlees kruizigen voor Christus.

En nee, dat is geen probleem en dat maakt geen remonstrante mensen.
WSO

Bericht door WSO »

Toch krijg ik bij dat 'zie Ik sta aan de deur en ik klop' het gevoel dat Jezus wil dat we Zelf de deur open doen. Dat we dat daarom moeten kunnen. Dat wanneer de deur dicht blijft het schuld is omdat we het konden.

De volgende reactie is: ja maar, we willen niet! Ja, als je niet wilt, dan moet je die deur maar dicht laten. Wat doe je dan nog in de kerk? Ik neem aan omdat je wilt dat de deur open gaat?

Een enkele keer grijpt God een mens geveoelig in z'n haar (paulus b.v.), maar de gewone manier is dat niet. Vraag maar aan Paulus. De gewone manier is dat de mens de deur zelf opendoet en gelooft dat God is en een Beloner van hen die Hem zoeken. Maar er is toch niemand die God zoekt? Staat ook in de Bijbel. Dat is ook de reden van de verkondinging van het Evangelie. Of wou je zeggen dat dat geen verschil maakt?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ariene

Bericht door Ariene »

Oorspronkelijk gepost door WSO
Toch krijg ik bij dat 'zie Ik sta aan de deur en ik klop' het gevoel dat Jezus wil dat we Zelf de deur open doen. Dat we dat daarom moeten kunnen. Dat wanneer de deur dicht blijft het schuld is omdat we het konden.

De volgende reactie is: ja maar, we willen niet! Ja, als je niet wilt, dan moet je die deur maar dicht laten. Wat doe je dan nog in de kerk? Ik neem aan omdat je wilt dat de deur open gaat?

Een enkele keer grijpt God een mens geveoelig in z'n haar (paulus b.v.), maar de gewone manier is dat niet. Vraag maar aan Paulus. De gewone manier is dat de mens de deur zelf opendoet en gelooft dat God is en een Beloner van hen die Hem zoeken. Maar er is toch niemand die God zoekt? Staat ook in de Bijbel. Dat is ook de reden van de verkondinging van het Evangelie. Of wou je zeggen dat dat geen verschil maakt?
Gewoon even een gedachte...

Zijn wij niet teveel aan het wroeten in de dingen die voor ons verborgen zijn?

En werkt de Geest mischien al vvordat wij dat zelf willen zien?

Een dominee zei eens op belijdeniscathechesatie:
"Dat jullie hier zitten is niet omdat jullie dat zelf zo graag willen, nee, de Heere heeft jullie hier gebracht.

Als wij daarover nadenken, is er dan niet veel werk van de Geest dat wij toekennen aan onszelf?
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Goed lezen Refo. Memento zegt dat de kracht opgesloten ligt in Zijn Woord zelf. Natuurlijk is het alles Gods werk. Vergelijk de geschiedenis van de man met de dorre hand. Op Zijn machtswoord stak hij zijn hand uit, maar het was God die hem de kracht gaf om de hand uit te steken.
We moeten dit nooit gaan scheiden, want dan krijg je geestdrijverij.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

"Dat jullie hier zitten is niet omdat jullie dat zelf zo graag willen, nee, de Heere heeft jullie hier gebracht.
Een heel geschikte opmerking om 'vrome' mensen mee te kweken. 'Toch heel wat, dat jullie hier zitten.'
WSO

Bericht door WSO »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Goed lezen Refo. Memento zegt dat de kracht opgesloten ligt in Zijn Woord zelf. Natuurlijk is het alles Gods werk. Vergelijk de geschiedenis van de man met de dorre hand. Op Zijn machtswoord stak hij zijn hand uit, maar het was God die hem de kracht gaf om de hand uit te steken.
We moeten dit nooit gaan scheiden, want dan krijg je geestdrijverij.
Die man met de verdorde hand kon van alles, maar een ding zeker NIET: z'n hand uitstrekken.

Zo ZEGGEN de meer linksen: IK strekte m'n hand uit toen Hij het zei.
Zo ZEGGEN de meer rechtsen: Je moet eerst wachten tot Hij Zelf je hand uitstrekt.

Ik weet wel wat beter is.
WSO

Bericht door WSO »

Een heel geschikte opmerking om 'vrome' mensen mee te kweken. 'Toch heel wat, dat jullie hier zitten.'
Lijkt me niet.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Nee.

Een heel geschikte opmerking om dankbare mensen mee te kweken. 'Toch heel wat dat God al vanaf je jongste jaren jullie leven bestuurt, en wel zo dat je op mag groeien met Zijn Woord.'

---

Jij moet wel wat meegemaakt hebben in je leven om zo negatief te zijn, Afgewezen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik snap ook wel dat er meerdere kanten aan zo'n opmerking zitten. Maar de kant die ik noemde, zit er zeker ook aan. Onwillekeurig ga je dan toch denken: "Zo, ik zit hier dan toch maar", of zoiets. Of zijn alle belijdeniscatechisanten tegenwoordig zó vroom dat ze zulke verzoekingen niet (meer) kennen?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ik snap ook wel dat er meerdere kanten aan zo'n opmerking zitten. Maar de kant die ik noemde, zit er zeker ook aan. Onwillekeurig ga je dan toch denken: "Zo, ik zit hier dan toch maar", of zoiets. Of zijn alle belijdeniscatechisanten tegenwoordig zó vroom dat ze zulke verzoekingen niet (meer) kennen?
Wat mij (!) betreft zou de waardering voor je bijdragen toenemen als je niet alleen uit iedere opmerking een gevaar voor oppervlakkigheid/automatisme haalt.

Die dominee zei 2 dingen:

A. Dat het niet dankzij de wil van die gasten is dat ze de Cathechisatie bijwonen.
B. Dat het feit dat ze er toch zitten Gods leiding en bemoeienis in hun leven is.

Mag dat dan tegenwoordig al niet eens meer gezegd worden?

Bij ons op de preekstoel zei afgelopen zondag een door-en-door bevindelijk prekende predikant van 85 jaar:
'Jeugd, als je nog geen geloof hebt dan moet je 24 uur per dag bidden hoor. er is niets belangrijker in je leven. Bid het maar 'God Je moet me bekeren, Je moet het doen, zonder bekering kan het niet'

Tja, daar kan je ook alle kanten mee op. Gelukkig ook nog de Goede! ;)
Hartelijke groet,

Pim.

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Bij ons op de preekstoel zei afgelopen zondag een door-en-door bevindelijk prekende predikant van 85 jaar:
'Jeugd, als je nog geen geloof hebt dan moet je 24 uur per dag bidden hoor. er is niets belangrijker in je leven. Bid het maar 'God Je moet me bekeren, Je moet het doen, zonder bekering kan het niet'
Dat doe me aan de Galaten denken. Men o men, wat een onmogelijke opdracht. Wie kan er nu 24 uur per dag bidden? Heeft die ds. dat zelf ook zo voor elkaar gekregen? Dan kan hij nu met met trots zeggen: "mwah, ik heb 14 dagen lang, 24 uur per dag gebeden en toen had ik het!"

Dit is niets anders dan (ongetwijfeld onbewuste) misleiding.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door Pim
Dat doe me aan de Galaten denken. Men o men, wat een onmogelijke opdracht. Wie kan er nu 24 uur per dag bidden? Heeft die ds. dat zelf ook zo voor elkaar gekregen? Dan kan hij nu met met trots zeggen: "mwah, ik heb 14 dagen lang, 24 uur per dag gebeden en toen had ik het!"

Dit is niets anders dan (ongetwijfeld onbewuste) misleiding.
Jij hebt er ook een handje van om iets negatiefs ergens uit te halen.
Hartelijke groet,

Pim.

Plaats reactie