Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door memento
Niek, ik denk dat men de mist ingaat door het Woord en de Geest te scheiden. Het is niet meer 'het Woord Gods is een kracht tot zaligheid' maar 'het toegepaste Woord Gods is een kracht tot zaligheid.'
[...]
Memento,
Waar vind de toepassing plaats? In de Woordverkondiging, of in de mens?
Dat is twee-erlij:
1. De prediking hoort één grote toepassing te zijn. De preek hoort niet te gaan over de waarheid, maar over 'wat heeft de waarheid mij te vertellen'. Ik kan je hierover het boekje 'Thruth applied' van Jay Adams aanraden (als je wilt mag je t van me lenen), ik vond dat een zeer verhelderende insteek met betrekking tot toepassing in de prediking, ook al ben ik het niet in alles met hem eens.
2. De toepassende kracht zit in het Woord. Het Woord is namelijk zélf een kracht, en als het mij niet raakt komt dat alleen maar omdat ik van nature mijn ogen sluit voor de waarheid van het woord. Het werk van de Geest bestaat dus niet in de toepassing van het Woord, maar in het wegnemen van ons natuurlijke afweersysteem. De Geest opent onze ogen voor het Woord, zodat het Woord zijn kracht kan doen.
Ik denk dat het goed is om duidelijk te wijzen op de kracht van het Woord. Dat is één van de hoofdpunten van de reformatie. Als het Woord zijn kracht niet doet in mijn leven licht dat niet aan het feit dat ik nog niet ben toebereid, maar aan het feit dat ik mij er voor afsluit! De verantwoordelijkheid ligt bij ons. Zoals ik pas heel prachtig hoorde verwoorden in een preek van ds. van Haaren (vrij verwoord daar ik de preek helaas hier niet heb):
'
Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij. Dat staat er echt, dat is geen foutje. Let op, er staat niet 'indien iemands oren worden geopend zodat hij Mijn stem zal horen, en indien Ik zijn deur geopend zal hebben'. Nee, er staat dat u Zijn stem moet horen, en dat u de deur moet opendoen!'. God staat aan uw deur, en Hij klopt (door Zijn Woord), en Hij vraagt u om open te doen.
Kortom, het Woord moet als een last op de schouders van de hoorders gelegd worden. Ze moeten niet meer om dat Woord heenkunnen. Ze mogen zich geen excuus kunnen maken van 'dat Woord was niet voor mij bedoelt' of 'dat Woord is alleen voor Gods kinderen' of 'dat Woord is alleen voor ontdekte zondaren' of wat dan ook. Het Woord komt tot iedereen, in gelijke kracht. Hoort, en uw ziel zal leven!