Joannah schreef:Ik zal de laatste zijn om te zeggen wie verloren gaat en wie niet, dat is niet aan mensen om te bepalen of zelfs maar te bespreken.
De moordenaar aan het kruis was geheel niet gedoopt.
Ik bemerk alleen dat er in de bijbel nooit een voorbeeld wordt gegeven van een babydoop of van een andere betekenis dan dat de doop als onderdompeling werd uitgevoerd voor hen die berouw toonden van hun zondige oude leven en met een goed geweten voor God opnieuw mochten beginnen.
Klopt. Evenals dat er geen concrete Bijbeltekst is waarin wordt aangegeven dat "ook kinderen gedoopt moeten worden".
Als dat voor jou het breekpunt is, dan heeft verdere discussie geen zin. Dan is volgens jou de doop van kleine kinderen onbijbels en ongeoorloofd en zal niemand je tot andere gedachten kunnen brengen.
De 'voorstanders' zullen zich dan ook nooit beroepen op zulke teksten of voorbeelden. Zelfs de huisteksten bewijzen in dezen niets: als je gelooft dat alleen volwassenen werden gedoopt, zul je deze teksten op alle volwassenen laten slaan, als je gelooft dat ook kleine kinderen werden gedoopt, kom je allicht tot de veronderstelling dat deze mede gedoopt zullen zijn. Ook dat lost niets op dus.
De enige reden waarom er tóch veel voor de kinderdoop te zeggen is, is deze: kinderen van gelovige ouders horen bij Jezus. Dat heeft Jezus Zelf bewezen door de kleine kinderen bij Zich toe te laten en hun het Koninkrijk Gods* toe te zeggen. Wél bij Jezus horen, wél bij het Koninkrijk horen, maar niet het teken van Jezus en van Zijn Koninkrijk ontvangen: kán dat?
* Tegen Nicodemus zegt Jezus dat niemand het Koninkrijk kan zien tenzij hij wederomgeboren worde! Dus je zou zeggen dat Jezus die kinderen 'ten onrechte' het Koninkrijk der hemelen toezegt: die kinderen moeten toch éérst wedergeboren worden/zijn voor Jezus zoiets zeggen kan?