Ik denk dat het duidelijk is. Wat dacht je, zou Oud Gerformeerd daar niet tegenover staan? Voor de duidelijkheid: Neo-Gereformeerd is de stroming met min of meer een verbondsautomatrisme. Tegenover de bevindelijk gereformeerden, oftewel oud-gereformeerden (hier niet opgevat als kerkverband)Marnix schreef:Oke, maar waarom heet het dan neo-gereformeerd?
"Neo" doet me denken aan "nieuw" (alsof we nieuwe inzichten zouden hebben)
Aan de andere kant, je hebt het bijvoorbeeld ook in kunststromingen, bijvoorbeeld het neoclassicisme. Daarin probeert men zoveel mogelijk het classicisme zoals het bedoeld was, na te streven. Als Neo-gereformeerd dan inhoudt dat ze de reformatie, zoals het oorspronkelijk bedoeld was, proberen na te streven, vind ik het wel weer een mooie benaming
Refo of Grefo
Re: Refo of Grefo
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Refo of Grefo
Het voorvoegsel neo betekent nieuw en wordt gebruikt voor een nieuwe vorm of een terugkeer van een oude, vaak gericht op accentuering van één specifiek aspect van het oude.Marnix schreef:Oke, maar waarom heet het dan neo-gereformeerd?
Dus inderdaad nieuw-gereformeerd, waarbij men waarschijnlijk één aspect van het gereformeerd-zijn wat meer wil benadrukken. Welk aspect dat is, weet ik ook niet.
Edit> Ik zie dat DIA dat al heeft aangegeven.
Re: Refo of Grefo
Zie deze site: http://www.neocalvinisme.nl/tekstframes.htmlTiberius schreef:Het voorvoegsel neo betekent nieuw en wordt gebruikt voor een nieuwe vorm of een terugkeer van een oude, vaak gericht op accentuering van één specifiek aspect van het oude.Marnix schreef:Oke, maar waarom heet het dan neo-gereformeerd?
Dus inderdaad nieuw-gereformeerd, waarbij men waarschijnlijk één aspect van het gereformeerd-zijn wat meer wil benadrukken. Welk aspect dat is, weet ik ook niet.
neocalvinistisch = neogereformeerd
Re: Refo of Grefo
Oh, zit dat zo..... Het klinkt dat zo vreemd, oud en nieuw. Alsof oud-gereformeerd het oorspronkelijke gereformeerde is, en neo-gereformeerd een nieuwe variant er op. Overigens hebben die kerken helemaal geen verbondsautomatisme, dat je dat zegt geeft wel aan dat je weinig kaas van die stroming gegeten hebt.-DIA- schreef:Ik denk dat het duidelijk is. Wat dacht je, zou Oud Gerformeerd daar niet tegenover staan? Voor de duidelijkheid: Neo-Gereformeerd is de stroming met min of meer een verbondsautomatrisme. Tegenover de bevindelijk gereformeerden, oftewel oud-gereformeerden (hier niet opgevat als kerkverband)Marnix schreef:Oke, maar waarom heet het dan neo-gereformeerd?
"Neo" doet me denken aan "nieuw" (alsof we nieuwe inzichten zouden hebben)
Aan de andere kant, je hebt het bijvoorbeeld ook in kunststromingen, bijvoorbeeld het neoclassicisme. Daarin probeert men zoveel mogelijk het classicisme zoals het bedoeld was, na te streven. Als Neo-gereformeerd dan inhoudt dat ze de reformatie, zoals het oorspronkelijk bedoeld was, proberen na te streven, vind ik het wel weer een mooie benaming
Oh, net zoiets als bij de Nadere Reformatoren, bedoel je? 1 aspect benadrukken?Tiberius schreef:Het voorvoegsel neo betekent nieuw en wordt gebruikt voor een nieuwe vorm of een terugkeer van een oude, vaak gericht op accentuering van één specifiek aspect van het oude.Marnix schreef:Oke, maar waarom heet het dan neo-gereformeerd?
Dus inderdaad nieuw-gereformeerd, waarbij men waarschijnlijk één aspect van het gereformeerd-zijn wat meer wil benadrukken. Welk aspect dat is, weet ik ook niet.
Op de site (zie post Afgewezen) staat een betere omschrijving. Dit is alweer jou subjectieve ingekleurde omschrijving.
Voornamelijk teksten van een drietal Nederlandse theologen uit de jaren zo tussen 1850 en 1950. Ze behoorden tot de Gereformeerde traditie in de protestantse kerken in Nederland en hebben geprobeerd die traditie in hun eigen tijd nieuw leven in te blazen. Samen met nog vele anderen vormden zij de beweging van het zogenaamde Neo-Calvinisme.Afgewezen schreef:Zie deze site: http://www.neocalvinisme.nl/tekstframes.htmlTiberius schreef:Het voorvoegsel neo betekent nieuw en wordt gebruikt voor een nieuwe vorm of een terugkeer van een oude, vaak gericht op accentuering van één specifiek aspect van het oude.Marnix schreef:Oke, maar waarom heet het dan neo-gereformeerd?
Dus inderdaad nieuw-gereformeerd, waarbij men waarschijnlijk één aspect van het gereformeerd-zijn wat meer wil benadrukken. Welk aspect dat is, weet ik ook niet.
neocalvinistisch = neogereformeerd
Prima. Sluit meer aan bij mijn visie. Men probeert terug te keren naar de reformatie en onderscheidt zich daarmee van de stroming van de Nadere Reformatie, waarbij veel van wat echt gereformeerd is, is losgelaten en de focus op 1 aspect van het gereformeerde voor een ongezonde balans en ongereformeerd denken en doen heeft gezorgd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: Refo of Grefo
Subjectief of niet, op de site die Afgewezen geeft worden inderdaad voornamelijk kerkverbanden en theologen genoemd die bekend zijn vanwege hun verbondsautomatisme. Kuyper met zijn veronderstelde wedergeboorte heeft in de Gereformeerde Kerken zijn sporen wel nagelaten op dat gebied en de Vrijgemaakten gaan tegenwoordig nog een stuk verder dan Kuyper.Marnix schreef:Oh, zit dat zo..... Het klinkt dat zo vreemd, oud en nieuw. Alsof oud-gereformeerd het oorspronkelijke gereformeerde is, en neo-gereformeerd een nieuwe variant er op. Overigens hebben die kerken helemaal geen verbondsautomatisme, dat je dat zegt geeft wel aan dat je weinig kaas van die stroming gegeten hebt.-DIA- schreef:Ik denk dat het duidelijk is. Wat dacht je, zou Oud Gerformeerd daar niet tegenover staan? Voor de duidelijkheid: Neo-Gereformeerd is de stroming met min of meer een verbondsautomatrisme. Tegenover de bevindelijk gereformeerden, oftewel oud-gereformeerden (hier niet opgevat als kerkverband)Marnix schreef:Oke, maar waarom heet het dan neo-gereformeerd?
"Neo" doet me denken aan "nieuw" (alsof we nieuwe inzichten zouden hebben)
Aan de andere kant, je hebt het bijvoorbeeld ook in kunststromingen, bijvoorbeeld het neoclassicisme. Daarin probeert men zoveel mogelijk het classicisme zoals het bedoeld was, na te streven. Als Neo-gereformeerd dan inhoudt dat ze de reformatie, zoals het oorspronkelijk bedoeld was, proberen na te streven, vind ik het wel weer een mooie benaming
Oh, net zoiets als bij de Nadere Reformatoren, bedoel je? 1 aspect benadrukken?Tiberius schreef:Het voorvoegsel neo betekent nieuw en wordt gebruikt voor een nieuwe vorm of een terugkeer van een oude, vaak gericht op accentuering van één specifiek aspect van het oude.Marnix schreef:Oke, maar waarom heet het dan neo-gereformeerd?
Dus inderdaad nieuw-gereformeerd, waarbij men waarschijnlijk één aspect van het gereformeerd-zijn wat meer wil benadrukken. Welk aspect dat is, weet ik ook niet.
Op de site (zie post Afgewezen) staat een betere omschrijving. Dit is alweer jou subjectieve ingekleurde omschrijving.
Ik constateer dus, dat Dia behoorlijk wat meer kaas van die stroming gegeten heeft dan jij.
Als je zo'n vijand van de Nadere Reformatie bent, waarom heb je dan de forumregels geaccepteerd?Marnix schreef:Voornamelijk teksten van een drietal Nederlandse theologen uit de jaren zo tussen 1850 en 1950. Ze behoorden tot de Gereformeerde traditie in de protestantse kerken in Nederland en hebben geprobeerd die traditie in hun eigen tijd nieuw leven in te blazen. Samen met nog vele anderen vormden zij de beweging van het zogenaamde Neo-Calvinisme.Afgewezen schreef:Zie deze site: http://www.neocalvinisme.nl/tekstframes.htmlTiberius schreef:Het voorvoegsel neo betekent nieuw en wordt gebruikt voor een nieuwe vorm of een terugkeer van een oude, vaak gericht op accentuering van één specifiek aspect van het oude.Marnix schreef:Oke, maar waarom heet het dan neo-gereformeerd?
Dus inderdaad nieuw-gereformeerd, waarbij men waarschijnlijk één aspect van het gereformeerd-zijn wat meer wil benadrukken. Welk aspect dat is, weet ik ook niet.
neocalvinistisch = neogereformeerd
Prima. Sluit meer aan bij mijn visie. Men probeert terug te keren naar de reformatie en onderscheidt zich daarmee van de stroming van de Nadere Reformatie, waarbij veel van wat echt gereformeerd is, is losgelaten en de focus op 1 aspect van het gereformeerde voor een ongezonde balans en ongereformeerd denken en doen heeft gezorgd.
Re: Refo of Grefo
Tja, en dat is subjectief. Een andere visie op de doop leidt nog niet tot verbondsautomatisme. Haast niemand in de CGK / GKV / NGK stelt dat alle gedoopten zalig worden.Subjectief of niet, op de site die Afgewezen geeft worden inderdaad voornamelijk kerkverbanden en theologen genoemd die bekend zijn vanwege hun verbondsautomatisme. Kuyper met zijn veronderstelde wedergeboorte heeft in de Gereformeerde Kerken zijn sporen wel nagelaten op dat gebied en de Vrijgemaakten gaan tegenwoordig nog een stuk verder dan Kuyper.
Ik constateer dus, dat Dia behoorlijk wat meer kaas van die stroming gegeten heeft dan jij.
Ik word hier gedoogd. Als ik voorstander van de Nadere Reformatie was, waarom zou ik dan nog lid van mijn kerkverband zijn? Dan was ik allang overgestapt naar een bevindelijk kerkverband. Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik het met sommige zaken van de Nadere Reformatie niet eens ben.Als je zo'n vijand van de Nadere Reformatie bent, waarom heb je dan de forumregels geaccepteerd?
Overigens staat in de regels "Nadere" tussen haakjes. Ik sta in de lijn van de reformatie.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: Refo of Grefo
Verbondsautomatisme betekent niet dat álle gedoopten zalig worden. Dus de op die site genoemde kerkverbanden blijven gewoon onder de definitie vallen.
Dat je gedoogd wordt wil niet zeggen dat je als een olifant door een porseleinkast mag denderen. De doelgroep kritisch bevragen, akkoord, maar zonder onderbouwing de Nadere Reformatie afschrijven (waarvan ik denk dat je maar heel weinig of geen schrijvers gelezen hebt) dat gaat m.i. te ver.
Dat je gedoogd wordt wil niet zeggen dat je als een olifant door een porseleinkast mag denderen. De doelgroep kritisch bevragen, akkoord, maar zonder onderbouwing de Nadere Reformatie afschrijven (waarvan ik denk dat je maar heel weinig of geen schrijvers gelezen hebt) dat gaat m.i. te ver.
Re: Refo of Grefo
En het staat in de vorm van een verzoek. Het is geen verbod.Marnix schreef:Tja, en dat is subjectief. Een andere visie op de doop leidt nog niet tot verbondsautomatisme. Haast niemand in de CGK / GKV / NGK stelt dat alle gedoopten zalig worden.Subjectief of niet, op de site die Afgewezen geeft worden inderdaad voornamelijk kerkverbanden en theologen genoemd die bekend zijn vanwege hun verbondsautomatisme. Kuyper met zijn veronderstelde wedergeboorte heeft in de Gereformeerde Kerken zijn sporen wel nagelaten op dat gebied en de Vrijgemaakten gaan tegenwoordig nog een stuk verder dan Kuyper.
Ik constateer dus, dat Dia behoorlijk wat meer kaas van die stroming gegeten heeft dan jij.
Ik word hier gedoogd. Als ik voorstander van de Nadere Reformatie was, waarom zou ik dan nog lid van mijn kerkverband zijn? Dan was ik allang overgestapt naar een bevindelijk kerkverband. Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik het met sommige zaken van de Nadere Reformatie niet eens ben.Als je zo'n vijand van de Nadere Reformatie bent, waarom heb je dan de forumregels geaccepteerd?
Overigens staat in de regels "Nadere" tussen haakjes. Ik sta in de lijn van de reformatie.
Stel je voor: hier alleen mensen als Tiberius en Erasmiaan.
Je moet er niet aan denken!
(Als we toch op de persoon mogen spelen)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Re: Refo of Grefo
Waarom zou je daar niet aan moeten denken?
't Zou overigens wel fijn zijn dat we het (bijna) altijd met elkaar eens zijn
!
't Zou overigens wel fijn zijn dat we het (bijna) altijd met elkaar eens zijn

Re: Refo of Grefo
Maar de uitwerking wat er dan nodig is om zalig te worden, daar hoor je bitter weinig over. En er wordt meer waarde aan de doop toegekend dan dat in de Reformatie werd geleerd. En die discussie heb ik vorig jaar gevoerd met een ambtsdrager uit de GKV die in de vakantieperiode bij ons in de kerk kwam en een leespreek hoorde van een predikant die zeer hooggeacht werd en wordt binnen CGK/HHK/GG/OGG/GGinNed. Het draaide allemaal maar om de zonde, terwijl de voldoening in Christus in die preek de boventoon voerde. Ik heb een goed gesprek met hem gehad, maar de doop was voor hem wel een teken dat er dan heel wat moest gebeuren wil een mens verloren gaan. En daar schrok ik wel van omdat hij zei dat in de CGK waar zij gesprekken mee hadden precies hetzelfde zei als wat hij zei. En dit is een tendens die je steeds meer hoort en inderdaad heel verdrietig ook een tendens binnen de CGK.Marnix schreef:
Tja, en dat is subjectief. Een andere visie op de doop leidt nog niet tot verbondsautomatisme. Haast niemand in de CGK / GKV / NGK stelt dat alle gedoopten zalig worden.
.
Re: Refo of Grefo
Het neo-calvinisme draagt het voorvoegsel "neo", omdat het een stroming was die als doel had om het calvinisme in de nieuwe, veranderde en seculariserende samenleving, uit te dragen en te promoten. Waar de bevindelijk-gereformeerden zich terugtrokken in hun eigen kring, hun eigen zuil, trachtte de mannen van het neo-calvinisme het calvinisme juist uit te dragen in de wereld. De grote voormannen van het neo-calvinisme zijn A. Kuyper, K. Schilder en H. Bavinck. In internationale context zijn de (latere) Princeton-theologen, met name BB Warfield, als voormannen aan te wijzen.
Het neo-calvinisme is een brede stroming. Het kende een bevindelijke tak (Kuyper, Bavinck), maar ook een anti-bevindelijke (of beter gezegd: anti-subjectivisitische) tak (K. Schilder). Onder de meeste behoudende theologen uit gereformeerde (ook bevindelijk-gereformeerde) en evangelicale kring wordt het neo-calvinisme, ondanks haar dwalingen, hoog gewaardeerd.
Het neo-calvinisme kenmerkt zich niet door een specifieke verbondsvisie. Daarin zijn veel verschillen te vinden. Wél kenmerkt het zich door een nadruk op het belang van het verbond voor de theologie, wat een (logisch) gevolg was van het in de schijnwerpers zetten van de leer der reformatoren.
Ook onderscheidde het neo-calvinisme zich door een grote nadruk te leggen op een universitaire vorming voor predikanten. Dat in navolging van de Reformatie en Nadere Reformatie, en tegen bepaalde Afgescheidenen, die een universitaire scholing niet nodig, of soms zelfs goddeloos vonden. Door deze nadruk op universitaire scholing, heeft deze stroming ook vele theologen voortgebracht, die op wetenschappelijk niveau theologie bedreven hebben. Dit leidde er toe dat er op wetenschappelijk niveau interactie kwam tussen theologen en andere wetenschappers. Binnen bepaalde vakgebieden leidde dat zelfs tot het ontstaan van een aparte stroming (denk aan de reformatorische wijsbegeerte).
Het neo-calvinisme is een brede stroming. Het kende een bevindelijke tak (Kuyper, Bavinck), maar ook een anti-bevindelijke (of beter gezegd: anti-subjectivisitische) tak (K. Schilder). Onder de meeste behoudende theologen uit gereformeerde (ook bevindelijk-gereformeerde) en evangelicale kring wordt het neo-calvinisme, ondanks haar dwalingen, hoog gewaardeerd.
Het neo-calvinisme kenmerkt zich niet door een specifieke verbondsvisie. Daarin zijn veel verschillen te vinden. Wél kenmerkt het zich door een nadruk op het belang van het verbond voor de theologie, wat een (logisch) gevolg was van het in de schijnwerpers zetten van de leer der reformatoren.
Ook onderscheidde het neo-calvinisme zich door een grote nadruk te leggen op een universitaire vorming voor predikanten. Dat in navolging van de Reformatie en Nadere Reformatie, en tegen bepaalde Afgescheidenen, die een universitaire scholing niet nodig, of soms zelfs goddeloos vonden. Door deze nadruk op universitaire scholing, heeft deze stroming ook vele theologen voortgebracht, die op wetenschappelijk niveau theologie bedreven hebben. Dit leidde er toe dat er op wetenschappelijk niveau interactie kwam tussen theologen en andere wetenschappers. Binnen bepaalde vakgebieden leidde dat zelfs tot het ontstaan van een aparte stroming (denk aan de reformatorische wijsbegeerte).
Re: Refo of Grefo
Ik heb hier geen nieuwe dingen geroepen en ben ook niet als een olifant in een porseleinkast gedenderd. Het ging hier over de verschillen in visie en ik heb geprobeerd de onderlinge verschillen te noemen. Daarnaast heb ik gereageerd op de eigen visie van bepaalde mensen op die stromingen en heb ik mijn visie daar naast gezegd.Erasmiaan schreef:Verbondsautomatisme betekent niet dat álle gedoopten zalig worden. Dus de op die site genoemde kerkverbanden blijven gewoon onder de definitie vallen.
Dat je gedoogd wordt wil niet zeggen dat je als een olifant door een porseleinkast mag denderen. De doelgroep kritisch bevragen, akkoord, maar zonder onderbouwing de Nadere Reformatie afschrijven (waarvan ik denk dat je maar heel weinig of geen schrijvers gelezen hebt) dat gaat m.i. te ver.
Oke. Ik herken dit niet in eigen gemeenten en gemeenten in de buurt, waar ik kom. Daar wordt niet geleerd dat als je gedoopt bent, je het heel bont kan maken, zonder dat dat invloed heeft. De beloften van de doop maar ook de eis daarbij, hoor ik telkens terug. En als ik dat naast de lijn van bijv. de apostelen leg, vind ik dat het heel dicht bij de Bijbelse waarheid ligt.Auto schreef:Maar de uitwerking wat er dan nodig is om zalig te worden, daar hoor je bitter weinig over. En er wordt meer waarde aan de doop toegekend dan dat in de Reformatie werd geleerd. En die discussie heb ik vorig jaar gevoerd met een ambtsdrager uit de GKV die in de vakantieperiode bij ons in de kerk kwam en een leespreek hoorde van een predikant die zeer hooggeacht werd en wordt binnen CGK/HHK/GG/OGG/GGinNed. Het draaide allemaal maar om de zonde, terwijl de voldoening in Christus in die preek de boventoon voerde. Ik heb een goed gesprek met hem gehad, maar de doop was voor hem wel een teken dat er dan heel wat moest gebeuren wil een mens verloren gaan. En daar schrok ik wel van omdat hij zei dat in de CGK waar zij gesprekken mee hadden precies hetzelfde zei als wat hij zei. En dit is een tendens die je steeds meer hoort en inderdaad heel verdrietig ook een tendens binnen de CGK.Marnix schreef:
Tja, en dat is subjectief. Een andere visie op de doop leidt nog niet tot verbondsautomatisme. Haast niemand in de CGK / GKV / NGK stelt dat alle gedoopten zalig worden.
.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: Refo of Grefo
refo schreef:Stel je voor: hier alleen mensen als Tiberius en Erasmiaan.
Je moet er niet aan denken!

Re: Refo of Grefo
Tja. Verbondsautomatisme. Het vooroordeel zal wel eeuwig blijven bestaan dat vrijgemaakten denken automatisch in de hemel te komen. Wat je ook zegt, het maakt niet uit, want sommigen willen niet anders horen. Als je het van één ambtsdrager hebt (menen te) horen zeggen, dan weet je het voor het hele kerkgenootschap. En het stempel zit stevig: het gaat er de eerste honderd jaar niet meer af.
Feit is inderdaad dat in de GKv het verbondsdenken altijd sterk is geweest. Dat er groot wordt gedacht over het verbond. Als dat in de ogen van sommigen verbondsautomatisme moet heten, dan moet dat maar. Misschien moet ik er maar blij om zijn, verbondsautomatist te zijn. Te mogen bouwen op de vaste grond van Gods beloften en van Zijn verbond. Ik wilde dat er meer dat na konden zeggen.
On topic: Met de post van Memento (3:53 pm) is het eigenlijk wel gezegd, denk ik.
Feit is inderdaad dat in de GKv het verbondsdenken altijd sterk is geweest. Dat er groot wordt gedacht over het verbond. Als dat in de ogen van sommigen verbondsautomatisme moet heten, dan moet dat maar. Misschien moet ik er maar blij om zijn, verbondsautomatist te zijn. Te mogen bouwen op de vaste grond van Gods beloften en van Zijn verbond. Ik wilde dat er meer dat na konden zeggen.
On topic: Met de post van Memento (3:53 pm) is het eigenlijk wel gezegd, denk ik.
Re: Refo of Grefo
Maar het is wel de dood in de pot voor een discussieforum. In zo'n situatie hoef je eigenlijk alleen nog maar topics in de trant van 'Wist u dat...' of 'Wat bent u nu aan het doen' te hebben. Dan ga ik toch liever naar een echte kroeg.Erasmiaan schreef:Waarom zou je daar niet aan moeten denken?
't Zou overigens wel fijn zijn dat we het (bijna) altijd met elkaar eens zijn!


Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)