Kijk je dvd's? dan word je w.s. niet bekeerd.....
Re: Kijk je dvd's? dan word je w.s. niet bekeerd.....
Je kunt bijna elke zonde wegnuanceren, maar zoals ik al aangaf, dvd's kijken past helemaal in het plaatje van de steeds toenemende wereldse leefstijl in reformatorische kring. En het lijkt me zo dat dhr. Post dáár de vinger op heeft willen leggen. En terecht.
Dat is ook terecht. En niet alleen de reformatorische kring. Jammer alleen dat door het niet aanbrengen van een klein beetje nuance de schijn van een algemeen verbod ontstaat. Terwijl het dhr. Post daar waarschijnlijk helemaal niet om te doen was.Afgewezen schreef:Je kunt bijna elke zonde wegnuanceren, maar zoals ik al aangaf, dvd's kijken past helemaal in het plaatje van de steeds toenemende wereldse leefstijl in reformatorische kring. En het lijkt me zo dat dhr. Post dáár de vinger op heeft willen leggen. En terecht.
Natuurlijk verlaagt het die drempel niet, net zozeer als het lezen van goede boeken niet wordt afgeraden omdat het de drempel naar het lezen van verkeerde boeken. Wat goed is en wat niet, daar hebben we volgens mij genoeg toetsingsmateriaal voor. Ook wat dat betreft kan ik je wijzen op hoe we dat met boeken doen. Natuurlijk is er een grijs gebied en een gebied wat voor de een wel goed is en voor de ander niet.Erasmiaan schreef:Dan blijft nog de vraag: wat is goed? en verlaagt het de drempel niet voor andere films (kijk jij weleens Hollywoodfilms, Marnix?);Marnix schreef:Die zijn er genoeg. Maar er zijn ook dvd's met mooie documentaires, leerzame programma's, prachtige natuurfilms, met kerkdiensten, lofzang, films die door christenen zijn gemaakt enzovoorts. Mijn punt is niet dat het best meevalt met "de DVD's" maar dat er hele goede en hele slechte dvd's zijn, en je daar onderscheid in moet maken.Gijs83 schreef:De veelal holle en lege amusement en de sfeer die eruit gaat van scherm en is het maar 1 stap voor onze zondige hart om een grens over te gaan...Marco schreef: En leg eens uit wat er fout is aan het kijken van een DVD.
Wat is er fouter aan het kijken naar een DVD - zelfs onschuldige, maar 'lege' films - dan aan het lezen van een 'neutraal' boek, of het doen van een gezelschapsspelletje, of.. het kloppen van een gezellig berichtje in 'Wist u dat' op dit forum?
Zit het puur in de tijdsbesteding/verspilling? Of is het verschijnsel DVD van nature bezeten van de duivel?
En de andere vraag: kun je die tijd verantwoorden als je nog onbekeerd bent? De mensen op de eerste wereld deden ook hele normale dingen: eten, drinken, ten huwelijk nemen... maar ze vergaten God.
En ja, soms kijk ik wel eens een Hollywood-film, hoewel het heel sporadisch is. Dat zijn dan meestal films met een historisch verhaal dat verfilmd is, niet altijd even historie-getrouw (bijv. over de 2e wereldoorlog of verder terug), films als Narnia, Lord of the Rings etc. Er wordt een hoop rotzooi in Hollywood gemaakt, actiefilms vol zinloos geweld, gevloek etc. maar er worden ook nog wel eens films gemaakt die het kijken wel waard zijn.
Ik denk dat die grens ook niet goed is. Ik heb een poos terug bijvoorbeeld Amazing Grace gezien. Een hele mooie, leerzame en geschikte speelfilm. Dus daar ligt de grens niet.Eilander schreef:k vind de stellingname van ds. Meeuse (in "Schijn bedriegt") wel praktisch: de grens stellen bij speelfilms.
Neemt niet weg dat het aspect "tijdverdrijf" wel een rol speelt. Even extreem gezegd: de hele dag op zichzelf verantwoorde DVD's kijken is niet goed. Maar als het lezen van levensbeschrijvingen van predikanten ten koste gaat van Bijbellezen, is het ook niet goed!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dat is het punt niet. Het punt is dat hij ongenuanceerde uitspraken doet. Veel alcohol drinken past ook helemaal in het plaatje van de steeds toenemende wereldse leefstijl. En daar mag zeker tegen gewaarschuwd worden. Maar als iemand dan zegt: "Wie alcohol drink moet niet verwachten bekeerd te worden" schiet die persoon zijn goede bedoelingen met zo'n ongenuanceerde opmerking helemaal voorbij, wordt de plank volkomen misgeslagen.Afgewezen schreef:Je kunt bijna elke zonde wegnuanceren, maar zoals ik al aangaf, dvd's kijken past helemaal in het plaatje van de steeds toenemende wereldse leefstijl in reformatorische kring. En het lijkt me zo dat dhr. Post dáár de vinger op heeft willen leggen. En terecht.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Soms is een ongenuanceerde uitspraak nodig, wil je iemand wakker schudden.Marnix schreef:Dat is het punt niet. Het punt is dat hij ongenuanceerde uitspraken doet. Veel alcohol drinken past ook helemaal in het plaatje van de steeds toenemende wereldse leefstijl. En daar mag zeker tegen gewaarschuwd worden. Maar als iemand dan zegt: "Wie alcohol drink moet niet verwachten bekeerd te worden" schiet die persoon zijn goede bedoelingen met zo'n ongenuanceerde opmerking helemaal voorbij, wordt de plank volkomen misgeslagen.Afgewezen schreef:Je kunt bijna elke zonde wegnuanceren, maar zoals ik al aangaf, dvd's kijken past helemaal in het plaatje van de steeds toenemende wereldse leefstijl in reformatorische kring. En het lijkt me zo dat dhr. Post dáár de vinger op heeft willen leggen. En terecht.
En ik geloof juist niet zo in 'gereformeerde-ethiekregels', net zomin als in 'gereformeerde-exegeseregels'. Laat de Bijbel zelf maar spreken.memento schreef:Binnen de gereformeerde ethiek, ook zoals het op het CGO gegeven wordt, is het een duidelijke regel: Iets mag pas zonde geheten worden, en verboden worden, als het direct of indirect in Gods woord verboden wordt. In al het andere moet men elkaar de christelijke vrijheid gunnen.
De vraag is: Zijn er DVD's die niet direct of indirect op grond van de Schrift zondig te noemen zijn. Zo ja, dan is de stelling van dhr. Post onjuist, en is het een ethisch onjuiste stelling. Dat de stelling niet klopt, valt heel duidelijk te maken door een stelling uit de zelfde categorie te nemen:
"Wie wel eens schiet met een pistool hoeft er niet op te rekenen dat hij bekeerd wordt". Het achterliggende idee is dan: Pistolen worden meestal gebruikt om iemand dood te schieten, de 10 geboden verbieden het om iemand te doden, dus het gebruik van een pistool is zonde. Helaas voor alle mensen die schieten op de schietbaan als hobby hebben...
En ja, wie extreme uitspraken doet op het gebied van ethiek, moet dat natuurlijk ook op een juiste wijze doen. Zomaar wat roepen kan niet...
Jezus zegt tegen de rijke jongeling, dat hij al zijn goederen moet verkopen en Hem volgen. Het is echter geen zonde tegen de Tien Geboden om goederen te bezitten.
Jezus zegt tegen iemand die eerst zijn vader wil begraven 'volg Mij en laat de doden hun doden begraven'. Toch is het geen zonde tegen de Tien Geboden als je je vader wilt begraven.
Iets 'neutraals' kan in een bepaalde context tot 'zonde' worden. En dát is waar het hierover gaat. En misschien gaat Post dan wel erg kort door de bocht, maar we kunnen ons beter zijn waarschuwing aantrekken dan die te neutraliseren met allerlei voorbeeldjes en regeltjes.
Oh ja... daarom zij Paulus ook: Als je als christen vlees eet, moet je er niet op rekenen bekeerd te worden....Afgewezen schreef:Soms is een ongenuanceerde uitspraak nodig, wil je iemand wakker schudden.Marnix schreef:Dat is het punt niet. Het punt is dat hij ongenuanceerde uitspraken doet. Veel alcohol drinken past ook helemaal in het plaatje van de steeds toenemende wereldse leefstijl. En daar mag zeker tegen gewaarschuwd worden. Maar als iemand dan zegt: "Wie alcohol drink moet niet verwachten bekeerd te worden" schiet die persoon zijn goede bedoelingen met zo'n ongenuanceerde opmerking helemaal voorbij, wordt de plank volkomen misgeslagen.Afgewezen schreef:Je kunt bijna elke zonde wegnuanceren, maar zoals ik al aangaf, dvd's kijken past helemaal in het plaatje van de steeds toenemende wereldse leefstijl in reformatorische kring. En het lijkt me zo dat dhr. Post dáár de vinger op heeft willen leggen. En terecht.
Met dergelijke uitspraken slaat zo iemand de plank helemaal mis. Onwaarheden verkondigen om mensen een beetje wakker te schudden lijkt me niet de juiste manier.
Tja, jij bent zo'n uniek persoon, bij jou heeft het de drempel blijkbaar niet verlaagd. Bij mij vroeger wel hoor! En ik zie het overal om me heen.Marnix schreef:Natuurlijk verlaagt het die drempel niet, net zozeer als het lezen van goede boeken niet wordt afgeraden omdat het de drempel naar het lezen van verkeerde boeken. Wat goed is en wat niet, daar hebben we volgens mij genoeg toetsingsmateriaal voor. Ook wat dat betreft kan ik je wijzen op hoe we dat met boeken doen. Natuurlijk is er een grijs gebied en een gebied wat voor de een wel goed is en voor de ander niet.
En ja, soms kijk ik wel eens een Hollywood-film, hoewel het heel sporadisch is. Dat zijn dan meestal films met een historisch verhaal dat verfilmd is, niet altijd even historie-getrouw (bijv. over de 2e wereldoorlog of verder terug), films als Narnia, Lord of the Rings etc. Er wordt een hoop rotzooi in Hollywood gemaakt, actiefilms vol zinloos geweld, gevloek etc. maar er worden ook nog wel eens films gemaakt die het kijken wel waard zijn.
Het is trouwens te gek voor woorden: kinderen van 2, 3 jaar (in refogezinnen) worden voor de computer gezet (een tv heeft men gelukkig nog niet) om een Nijntje-filmpje te kijken. Men wordt al van kinds af aan met deze dingen opgevoed.
Titanic was in onze tijd een hit: ja, dat was een historisch verhaal, en zo mooi, en het ging over echte liefde. Maar de zonde werd nagespeeld!
Ik snap best wel dat we wat moeten met onze kinderen. Die DVD-speler zit nu eenmaal op de computer. Je zou misschien in het weekend met ze een documentaire over de Tweede Wereldoorlog kunnen kijken. Als je alles verbiedt kun je ook van een kouwe kermis thuis komen: kinderen kunnen dan helemaal los slaan. Maar het zou wel de meest veilige weg zijn.
Want de scheiding tussen goede en foute speelfilms is heel dun.
Nee, maar daarom zei Jezus wel: "Verkoop al uw goederen en volg Mij" en: "Laat de doden hun doden begraven en volg Mij."Marnix schreef: Oh ja... daarom zij Paulus ook: Als je als christen vlees eet, moet je er niet op rekenen bekeerd te worden....
Met dergelijke uitspraken slaat zo iemand de plank helemaal mis. Onwaarheden verkondigen om mensen een beetje wakker te schudden lijkt me niet de juiste manier.
Alles op zijn tijd en plaats.
Kijk Marnix, jij begrijpt Post misschien niet in een keer, omdat jij tot een totaal andere doelgroep behoort. Maar die jongeren begrijpen best wat er met DVD's bedoeld wordt; DVD's die niet door de beugel kunnen.Marnix schreef:Oh ja... daarom zij Paulus ook: Als je als christen vlees eet, moet je er niet op rekenen bekeerd te worden....Afgewezen schreef:Soms is een ongenuanceerde uitspraak nodig, wil je iemand wakker schudden.Marnix schreef:Dat is het punt niet. Het punt is dat hij ongenuanceerde uitspraken doet. Veel alcohol drinken past ook helemaal in het plaatje van de steeds toenemende wereldse leefstijl. En daar mag zeker tegen gewaarschuwd worden. Maar als iemand dan zegt: "Wie alcohol drink moet niet verwachten bekeerd te worden" schiet die persoon zijn goede bedoelingen met zo'n ongenuanceerde opmerking helemaal voorbij, wordt de plank volkomen misgeslagen.Afgewezen schreef:Je kunt bijna elke zonde wegnuanceren, maar zoals ik al aangaf, dvd's kijken past helemaal in het plaatje van de steeds toenemende wereldse leefstijl in reformatorische kring. En het lijkt me zo dat dhr. Post dáár de vinger op heeft willen leggen. En terecht.
Hij had het over ergernis geven.Marnix schreef:Oh ja... daarom zij Paulus ook: Als je als christen vlees eet, moet je er niet op rekenen bekeerd te worden....
En nee, ik ben het met hem eens, dat iemand niet op zijn plek is door een ander willens en wetens te ergeren.
-
Ik ken in mijn omgeving tenminste één iemand die tot geloof is gekomen door het bekijken van een DvD/ film.Tiberius schreef: Voor het overige geldt, dat de bekering gewerkt wordt in de weg van de genademiddelen. Daar horen DVD's zeker niet bij.
Hiermee ga ik niet beweren dat we alles maar moeten bekijken...juist niet zelfs. Inderdaad 99% is troep. Maar als je daar zorgvuldig keuze's in maakt dan staat het kijken van een film tegenover iedere andere vorm van verantwoorde tijdbesteding.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Is jouw mening.Democritus schreef:Ik ken in mijn omgeving tenminste één iemand die tot geloof is gekomen door het bekijken van een DvD/ film.Tiberius schreef: Voor het overige geldt, dat de bekering gewerkt wordt in de weg van de genademiddelen. Daar horen DVD's zeker niet bij.
Hiermee ga ik niet beweren dat we alles maar moeten bekijken...juist niet zelfs. Inderdaad 99% is troep. Maar als je daar zorgvuldig keuze's in maakt dan staat het kijken van een film tegenover iedere andere vorm van verantwoorde tijdbesteding.

De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Zin-in is voor +21. Wel jong maar niet meer zo jong.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Oke, dat zou idd kunnen. Alleen voor iemand die af en toe een DVD kijkt kan het wat vervelend zijn als iemand zegt: Als je dvd's kijkt moet je niet rekenen dat je bekeerd wordt. Daarmee spreekt hij namelijk alle dvd-kijkers aan. Ook degenen die er niet verkeerd mee omgaan.Erasmiaan schreef:Kijk Marnix, jij begrijpt Post misschien niet in een keer, omdat jij tot een totaal andere doelgroep behoort. Maar die jongeren begrijpen best wat er met DVD's bedoeld wordt; DVD's die niet door de beugel kunnen.Marnix schreef:Oh ja... daarom zij Paulus ook: Als je als christen vlees eet, moet je er niet op rekenen bekeerd te worden....Afgewezen schreef:Soms is een ongenuanceerde uitspraak nodig, wil je iemand wakker schudden.Marnix schreef:
Dat is het punt niet. Het punt is dat hij ongenuanceerde uitspraken doet. Veel alcohol drinken past ook helemaal in het plaatje van de steeds toenemende wereldse leefstijl. En daar mag zeker tegen gewaarschuwd worden. Maar als iemand dan zegt: "Wie alcohol drink moet niet verwachten bekeerd te worden" schiet die persoon zijn goede bedoelingen met zo'n ongenuanceerde opmerking helemaal voorbij, wordt de plank volkomen misgeslagen.
Titanic heeft weinig met historie te maken. Het enige is dat er een schip op een ijsberg vaart en zinkt. De rest is er bij verzonnen.Erasmiaan schreef:Tja, jij bent zo'n uniek persoon, bij jou heeft het de drempel blijkbaar niet verlaagd. Bij mij vroeger wel hoor! En ik zie het overal om me heen.Marnix schreef:Natuurlijk verlaagt het die drempel niet, net zozeer als het lezen van goede boeken niet wordt afgeraden omdat het de drempel naar het lezen van verkeerde boeken. Wat goed is en wat niet, daar hebben we volgens mij genoeg toetsingsmateriaal voor. Ook wat dat betreft kan ik je wijzen op hoe we dat met boeken doen. Natuurlijk is er een grijs gebied en een gebied wat voor de een wel goed is en voor de ander niet.
Het is trouwens te gek voor woorden: kinderen van 2, 3 jaar (in refogezinnen) worden voor de computer gezet (een tv heeft men gelukkig nog niet) om een Nijntje-filmpje te kijken. Men wordt al van kinds af aan met deze dingen opgevoed.
Titanic was in onze tijd een hit: ja, dat was een historisch verhaal, en zo mooi, en het ging over echte liefde. Maar de zonde werd nagespeeld!
Ik snap best wel dat we wat moeten met onze kinderen. Die DVD-speler zit nu eenmaal op de computer. Je zou misschien in het weekend met ze een documentaire over de Tweede Wereldoorlog kunnen kijken. Als je alles verbiedt kun je ook van een kouwe kermis thuis komen: kinderen kunnen dan helemaal los slaan. Maar het zou wel de meest veilige weg zijn.
Want de scheiding tussen goede en foute speelfilms is heel dun.
Wat kinderen betreft, die moet je niet alles verbieden, maar ze proberen te leren wat goed is en wat slecht is. Ik keek als kind bijvoorbeeld regelmatig mee met het Kleine Huis op de Prairie en christelijk verantwoorde tekenfilms als Jodie en het Hertenjong enzo