Daarom had ik ook mijn voorbehoud gemaakt, dat ik niet al zijn conclusies deel.Tiberius schreef:Nu trek je je standpunt behoorlijk in, want dat stelde Rekcor wel (met wie je eerder instemming betoonde).memento schreef:Erasmiaan, je zegt dingen die ik niet gezegd hebt.Erasmiaan schreef: Maar wie zegt er hier nu dat een kind van God net zo goed kan fietsen als naar de kerk gaan? Een kind voelt toch aan dat dat je reinste kul is. Waar is een heiligmaking voor nodig? Alle zonden in het verleden, heden en toekomst zijn weggenomen door Christus gerechtigheid. Maar dat betekend niet dat ons leven om het even is? Dat riekt naar antinomianisme.
Ik stel niet dat je net zo goed naar de kerk kan gaan als fietsen. Wel stel ik dat beiden even heilig is. Maar hoe meer iemand zijn eigen zondige hart leert kennen, des te meer zal hij zien dat hij dingen als kerk-gaan nodig heeft om zijn gerichtheid, die steeds weer trekt naar deze aarde en naar zichzelf, weer te laten richten op God.
Alleen, kerk-gaan is geen doel op zich. Het gewone leven en het "geestelijke" leven (kerkgaan, bidden, Bijbellezen) zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Het één kan niet zonder het ander. Géén van beiden is belangrijker of heiliger. Het doel is om ons hele leven tot Gods eer te leven. Het gewone leven staat voorop, maar daarvoor zijn dingen als bidden, kerkgaan, Bijbellezen, etc onmisbaar.
Maar ik ageer tegen het standpunt wat bijvoorbeeld Erasmiaan openbaart, dat dingen als een rondje fietsen niet geestelijk zijn. Dan mis je de belangrijke notie dat God de mens schiep om in zijn dagelijkse bezigheid tot Gods eer te leven. God schiep de mens niet als engel, maar als mens die de hof moest bebouwen.