Luther schreef:
Maar nu even de spiegel naar onszelf: Hoe komt het dat we het met z'n allen zo moeilijk vinden om over onze verhouding tot de Heere te spreken?
Tweede vraag: Hoe zouden jullie het liefst huisbezoek willen?
Ik durf van mijzelf te zeggen dat ik, sinds dat de Heere mij weer terugbracht in de gemeente er veel vrijer over kan en mag praten. Niet alleen met ambtsdragers maar ook onderling.
Maar ik ervaar wel dat we over veel persoonlijke dingen kunnen praten, ja zelfs over je relatie, maar dat het het praten over het geloof toch altijd weer iets aparts is. Iets wat moeilijker ligt.
Maar als je de Heere mag kennen in je leven, als je Zijn liefde mag ervaren dan kan je er je mond niet over houden, Dan móet je erover spreken.
Hoe zou ik het huisbezoek willen?
In ieder geval niet in zwarte pakken. Kom alsjeblieft als jezelf. Sta als ambtsdrager open en durf ook jezelf kwetsbaar op te stellen.
Dan ontstaat er een open gesprek en dan vanuit Gods Woord waarmee begonnen mag worden.
En houd het niet alleen bij dat ene huisbezoek in het jaar.
Een kort gesprekje na de dienst, in de supermarkt kan ook veel betekenen.
Zorg dat je contact blijft houden met je, hoe moet ik dat zeggen, schapen.
Ik verwacht zeker geen ouderling die de wijsheid in pacht heeft en perse gelijk moet hebben. Ik verwacht allereerst een ouderling die luistert en die zijn kudde kent.
Overigens een tip voor de ambtsdragers die hier waarschijnlijk ook zitten: kijk voorafgaand aan het huisbezoek eens of de gezinsleden een hyvespagina hebben. Daar haal je ook informatie van af die aanleiding kunnen geven tot gespreksstof en van waaruit je kan aangeven dat je werkelijk belangstelling hebt voor wat bij hen leeft. Gewoon een goede voorbereiding.
Laatste 2 jaar kan ik bij mijn wijkouderling ook merken dat hij werkelijk goed voorbereidt en ook goed betrokken is.