Legelisme in strijd met antinomianisme

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Legelisme in strijd met antinomianisme

Bericht door Bert Mulder »

Er zijn twee dingen die opvallen, ook op te maken uit de recensie van het boek van ds. Uitslag:
Eenzijdige benadrukking van de uitverkiezing geeft dat de verantwoordelijkheid van de mens buiten beeld blijft wat wereldgelijkvormigheid in de hand kan werken.
Moeite met het aanzeggen van de totale verdorvenheid van de mens leidt in de praktijk tot verschuivingen op ethisch gebied.
Deze stelling geeft wat te denken...

Natuurlijk is het zo, dat degenen die de totale verdorvenheid niet 'ingeleefd hebben', niet als zonde zien wat zonde is. En wel namelijk, dat ons oude vlees altijd zonde is en blijft. Maar dat spreekt niet zo zeer over het probleem 'wereldgelijkvormigheid'..

De Bijbelse definitie van 'wereldgelijkvormigheid' heeft te maken met het feit dat we, als christenen, wel in de wereld moeten zijn, maar niet van de wereld.

Dus hoort ons hart niet uit te gaan naar het mooie huis, de mooie kleren, het lekkere eten, enz.

Maar de Refocultuur heeft, blijkbaar, aan 'wereldgelijkvormigheid' een andere betekenis gegeven, en wel, dat men 'wereldgelijkvormigheid' verward met, onder andere, 'modern' en 'postmodern' vaak.

Zo beschrijft de Schrift niet wat mannen en vrouwen kleding is. De refocultuur wel, namelijk, min of meer als de kleding van de 19e eeuw van man en vrouw. Terwijl zo ongeveer elke eeuw, van Bijbelse tijden af, haar 'specifieke dracht' gehad heeft.

Zo beschrijft de Schrift niks over baarden en snorren, behalve dat in het OT het een oneer voor een man was om te scheren... De refocultuur, daar op tegen in, ook om uitwassen in de jaren '60 misschien, maakt opeens baarden en snorren 'wereldgelijkvormigheid'...

Zo even een paar specifieke voorbeelden, ik kan er nog veel meer vinden, maar deze voorbeelden illustreerden het best.

Als tegenvoorbeelden, is het gewoon 'degelijk' in de refocultuur om een mooi huis te hebben, mooie kleren te dragen, een mooie auto te rijden, enz., hetwelk zelfs de wereld 'materialisme' noemt. Maar in de refocultuur wordt dit niet als wereldgelijkvormig gezien, maar als een deugd....

Om dingen zoals overmatig drankgebruik, hard rijden, enz. te vereenzelvigen met wereldgelijkvormigheid... dat is het natuurlijk, even terzijde dat het gewoon groffe openbare zonde is....

Dat wordt daarin nog de 'misnomers' 'rechtse' en 'linkse' kerken verward... Rechts en links zul je in de politiek vinden, maar het slaat niet op de kerk. Daar spreken we van rechtzinnig (orthodox) en vrijzinnig. Omdat de Bijbel onze maatstaf is.

Dus zit de definitie van wereldgelijkvormigheid vast aan de definitie van zonde, enerzijds, en die van goede werken, anderszijds...

In plaats van dat we ons hechten aan de 'goede dingen' in de wereld, die ondertussen, in en van zichzelf niet goed of kwaad zijn, slecht goede gaven van God om in Zijn Koninkrijk verantwoordelijk te gebruiken, moeten we ons hechten aan de dienst van God, en door onze goede werken, die de wereld zien zal, reden geven dat men vraagt naar de hoop die in ons leeft.

En dat doen we niet door zwarte lange rokken te dragen, of een zwart pak....

Dat doen we door onze naaste liefde te betonen, in heel ons leven... thuis, op werk, op school, in de kerk, op straat, je noemt maar...

En daarin streukelen we allen in velen. Zodat het een wetstrijd wordt om met Paulus te zeggen: "ik ben de grootste zondaar"

Daarnaast is het een treffende uitspraak van dr. M. Loyd Jones: „We zijn geneigd de betekenis van wereldsgezindheid tot een aantal bepaalde dingen te beperken en dat zijn altijd de dingen waar we zelf niet schuldig aan zijn.”
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Legelisme in strijd met antinomianisme

Bericht door Toeschouwer »

Bert Mulder,

Met je analyse over wereldgelijkvormigheid kan ik instemmen. Het zijn in deze maatschappij en cultuur en het deelnemen daaraan staat dan in de context van het komende rijk van God.
Dat geeft een leven dat leeft in hoop en verwachting en dan worden we ook niet potsierlijk, maar zijn we verder gewone burgers.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Legelisme in strijd met antinomianisme

Bericht door Ander »

Waar ligt de kiem van wereldgelijkvormigheid? In de zondeval. Daar hebben we voor de duivel, de wereld gekozen en God de rug toegekeerd. En de duivel zal er werkelijk alles aan doen om dat zo te houden. Men leze de Heilige oorlog van Bunyan.
Dus elk mens, godsdienstig, links, rechts, werelds is van nature een wereldgelijkvormige goddeloze. En dat zal zo blijven totdat God ingrijpt. Al is het zo, dat wanneer wij geen levende lidmaten zijn van de Kerk we moeten leven zoals God dat van ons vraagt.
Hij gebruikt daartoe het middel bij uitstek: (de prediking van) Zijn Woord.
Als de Heere in een mensenleven komt, komt er tegelijk een strijd. Een strijd tussen de oude mens en de nieuwe mens. De oude mens zoekt de wil van het vlees en de nieuwe mens zoekt de wil van God. Dat eerste gaat vanzelf, het tweede gaat alleen met de hulp van Gods Geest. Paulus vermaant in Galaten 5 om niet naar het vlees te wandelen maar door de Geest. Dat kan alleen door de kracht van de Heere Jezus in ons hart. Christus heeft ons vrijgemaakt (Gal. 5). Vrijgemaakt van de ceremoniële wet en vrijgemaakt van de schrik van de zedelijke wet. En dat openbaart zich naar buiten door te willen leven vanuit het gebod God lief te hebben boven alles en de naaste als onszelf, de samenvatting van de tien geboden. Vanuit die liefde willen we geen aanstoot geven en ons richten op wat Gods Woord van ons vraagt. Het is een feit dat daarbij veel zaken cultuurgebonden zijn zoals het ook een feit is dat dit geen reden is om de refocultuur terzijde te schuiven, omdat die cultuur zich wil baseren op het Woord van God. En op details kun je daarover van mening verschillen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Legelisme in strijd met antinomianisme

Bericht door Luther »

Ander schreef:Waar ligt de kiem van wereldgelijkvormigheid? In de zondeval. Daar hebben we voor de duivel, de wereld gekozen en God de rug toegekeerd. En de duivel zal er werkelijk alles aan doen om dat zo te houden. Men leze de Heilige oorlog van Bunyan.
Dus elk mens, godsdienstig, links, rechts, werelds is van nature een wereldgelijkvormige goddeloze. En dat zal zo blijven totdat God ingrijpt. Al is het zo, dat wanneer wij geen levende lidmaten zijn van de Kerk we moeten leven zoals God dat van ons vraagt.
Hij gebruikt daartoe het middel bij uitstek: (de prediking van) Zijn Woord.
Als de Heere in een mensenleven komt, komt er tegelijk een strijd. Een strijd tussen de oude mens en de nieuwe mens. De oude mens zoekt de wil van het vlees en de nieuwe mens zoekt de wil van God. Dat eerste gaat vanzelf, het tweede gaat alleen met de hulp van Gods Geest. Paulus vermaant in Galaten 5 om niet naar het vlees te wandelen maar door de Geest. Dat kan alleen door de kracht van de Heere Jezus in ons hart. Christus heeft ons vrijgemaakt (Gal. 5). Vrijgemaakt van de ceremoniële wet en vrijgemaakt van de schrik van de zedelijke wet. En dat openbaart zich naar buiten door te willen leven vanuit het gebod God lief te hebben boven alles en de naaste als onszelf, de samenvatting van de tien geboden. Vanuit die liefde willen we geen aanstoot geven en ons richten op wat Gods Woord van ons vraagt. Het is een feit dat daarbij veel zaken cultuurgebonden zijn zoals het ook een feit is dat dit geen reden is om de refocultuur terzijde te schuiven, omdat die cultuur zich wil baseren op het Woord van God. En op details kun je daarover van mening verschillen.
Eens, met de toevoeging dat de werkelijke kennis van onze wereldgelijkvormigheid pas ontstaat als de Heere ons stilzet. En dan blijkt het hoe waar het is wat in Ezechiël 8 staat: "Graaf maar dieper mensenkind en gij zult nog meerdere gruwelen vinden."
Christusgelijkvormigheid zal zeker leiden tot de levenshouding waarin we proberen geen aanstoot te zijn voor anderen. MAAR: Wij hebben ook de opdracht (en dat moet misschien wat meer benadrukt worden in de gereformeerde gezindte) om niet zomaar aanstoot te nemen aan een ander.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Legelisme in strijd met antinomianisme

Bericht door Ander »

Luther schreef: Christusgelijkvormigheid zal zeker leiden tot de levenshouding waarin we proberen geen aanstoot te zijn voor anderen. MAAR: Wij hebben ook de opdracht (en dat moet misschien wat meer benadrukt worden in de gereformeerde gezindte) om niet zomaar aanstoot te nemen aan een ander.
Klopt. En dan te beoefenen de minste te zijn. En dat is voor de oude mens heel moeilijk.
Plaats reactie