tekenen tegen zondagsopenstelling op www.winkelrust.nl

jvdg

Re: tekenen tegen zondagsopenstelling op www.winkelrust.nl

Bericht door jvdg »

Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:Getekend en even op de mail gezet naar bekenden. Hopen dat de sneeuwbal gaat rollen...
Wanneer de sneeuwbal echt gaat rollen, komt ongetwijfeld het verwijt, dat de petitie gemanipuleerd is door toedoen van (christelijke) fora.
Het doel heiligt, in dit geval, de middelen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

jvdg schreef:
Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:Getekend en even op de mail gezet naar bekenden. Hopen dat de sneeuwbal gaat rollen...
Wanneer de sneeuwbal echt gaat rollen, komt ongetwijfeld het verwijt, dat de petitie gemanipuleerd is door toedoen van (christelijke) fora.
Dat klopt. Het is alleen de vraag of het middel dan nog geaccepteerd wordt.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:
jvdg schreef:
Tiberius schreef:
Dat klopt. Het is alleen de vraag of het middel dan nog geaccepteerd wordt.
Ik denk het wel hoor. Er zijn al meer dan 5000 ondertekenaars, die komen niet allemaal van refoforum ;) (gezien de bezoekersaantallen). Ook zijn deze oproepen geëigende middelen. Een soort van deur tot deur gaan maar dan per email.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Ik ga het zeker niet ondertekenen. *Praat met zondagsarbeiders, want op deze wijze komt het over alsof je ze iets probeert op te dringen. Opdringen werkt in dit geval zeer tegenstrijdig, dat is al eerder gebleken.
Gian schreef:Wat heeft de wereld aan ons principiële bezwaar? *Breng het Evangelie, dat is getuigen!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Marie-Henriëtte schreef:Ik ga het zeker niet ondertekenen. *Praat met zondagsarbeiders, want op deze wijze komt het over alsof je ze iets probeert op te dringen. Opdringen werkt in dit geval zeer tegenstrijdig, dat is al eerder gebleken.
Gian schreef:Wat heeft de wereld aan ons principiële bezwaar? *Breng het Evangelie, dat is getuigen!
heb je je plan van aanpak klaar? want als dat dé methode is, dan neem ik aan dat je hard aan de slag gaat.

Het een sluit het ander niet uit weet je... hier een handtekening en praten met wie je erover te spreken krijgt.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

MarthaMartha schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Ik ga het zeker niet ondertekenen. *Praat met zondagsarbeiders, want op deze wijze komt het over alsof je ze iets probeert op te dringen. Opdringen werkt in dit geval zeer tegenstrijdig, dat is al eerder gebleken.
heb je je plan van aanpak klaar? want als dat dé methode is, dan neem ik aan dat je hard aan de slag gaat.

Het een sluit het ander niet uit weet je... hier een handtekening en praten met wie je erover te spreken krijgt.
Daar ben ik ook wel erg benieuwd naar! En als je het hier uiteenzet, kunnen wij het ook leren en dan zal in een mum van tijd de hele actie overbodig zijn :super
Ik weet, mijn Verlosser leeft
helma

Bericht door helma »

Marie-Henriëtte

Ja, vind ik ook. Ik ben overigens wel benieuwd hoe dat 'actie voeren' in Amsterdam Noord is uitgevoerd.
Gian

Bericht door Gian »

Aan de hand van de Bijbel zou ik niet weten hoe ik duidelijk moet maken dat zondags werken niet mag. Ik kan wel een aanbeveling geven, vertellen dat het goed is voor de gezondheid, goed voor de sociale contacten ed.
Met name zou ik kunnen vertellen hoe heerlijk het is om een dag te hebben die ik kan wijden aan mijn Schepper en Verlosser. Een dag waarop ik alles van de week even los mag laten.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Marie-Henriëtte

Gian schreef:Aan de hand van de Bijbel zou ik niet weten hoe ik duidelijk moet maken dat zondags werken niet mag.
Dan zou werken op zaterdag dus niet mogen, getuige de gebeurtenis met de houtsprokkelaar op sabbatdag.
Gian schreef:Ik kan wel een aanbeveling geven, vertellen dat het goed is voor de gezondheid, goed voor de sociale contacten ed.
Dit is een goed argument om aan te voeren. Het leven bestaat niet alleen uit werken, en zoals God voor ons de nachtrust heeft bepaald, zo heeft Hij ook de arbeidsvrije dag bepaald om bij te komen en Hem te eren.
Marie-Henriëtte

MarthaMartha schreef:heb je je plan van aanpak klaar? want als dat dé methode is, dan neem ik aan dat je hard aan de slag gaat.Het een sluit het ander niet uit weet je... hier een handtekening en praten met wie je erover te spreken krijgt.
JolandaOudshoorn schreef:Daar ben ik ook wel erg benieuwd naar! En als je het hier uiteenzet, kunnen wij het ook leren en dan zal in een mum van tijd de hele actie overbodig zijn
Ik heb geen plan van aanpak. Maar verdiep jullie eens in die zondagsarbeiders, wie zijn dat eigenlijk? Als je dat zult doen, kom je erachter dat het om een groot percentage jongeren gaat die op zondag een bijbaan hebben. Nu verwachten de Vakbonden al dat deze jongeren in de toekomst kapitalen gaan neerleggen om hun grijze ledenbestand te onderhouden, en nu eisen zij als klap op de vuurpijl ook nog dat jongeren hun bijbaan op zondag aan banden leggen. Zó denken die jongeren daarover. Deze hele actie zal dus geen sympathie bij hen wekken. Het zal een averechts effect hebben. En wat trouwens als de Vakbonden hun beoogde doelstelling weten te bewerkstelligen? Gaan deze jongeren dan plotseling vanaf hun eerste werkloze zondag diensten bezoeken? Ik zou het hopen, maar het lijkt mij sterk. Pas als jongeren inzien wat voor ware betekenis de zondag heeft, zal dit zegevieren. Dit kan alleen gebeuren door een goed debat of gesprek, en veelal niet door dit soort acties waarbij iedere willekeurige anonieme inzender zonder opgave van reden kan instemmen met een petitie. Het is erg makkelijk, dat wel ja.
Josephus

Bericht door Josephus »

Marie-Henriëtte schreef:Maar verdiep jullie eens in die zondagsarbeiders, wie zijn dat eigenlijk? Als je dat zult doen, kom je erachter dat het om een groot percentage jongeren gaat die op zondag een bijbaan hebben. Nu verwachten de Vakbonden al dat deze jongeren in de toekomst kapitalen gaan neerleggen om hun grijze ledenbestand te onderhouden, en nu eisen zij als klap op de vuurpijl ook nog dat jongeren hun bijbaan op zondag aan banden leggen. Zó denken die jongeren daarover. Deze hele actie zal dus geen sympathie bij hen wekken. Het zal een averechts effect hebben. En wat trouwens als de Vakbonden hun beoogde doelstelling weten te bewerkstelligen? Gaan deze jongeren dan plotseling vanaf hun eerste werkloze zondag diensten bezoeken? Ik zou het hopen, maar het lijkt mij sterk. Pas als jongeren inzien wat voor ware betekenis de zondag heeft, zal dit zegevieren. Dit kan alleen gebeuren door een goed debat of gesprek, en veelal niet door dit soort acties waarbij iedere willekeurige anonieme inzender zonder opgave van reden kan instemmen met een petitie. Het is erg makkelijk, dat wel ja.
Je vergeet nog te vermelden dat het grootste deel van de op zondag werkende jongeren dat in de horeca doet. En dat terrein valt buiten de petitie, die betrekking heeft op de Winkeltijdenwet.

Ik vind overigens dat je m.b.t. de koopzondagen je pijlen veel meer moet richten op de werkgevers dan op de werknemers.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Marie-Henriëtte

Josephus schreef:Je vergeet nog te vermelden dat het grootste deel van de op zondag werkende jongeren dat in de horeca doet. En dat terrein valt buiten de petitie, die betrekking heeft op de Winkeltijdenwet.
Het percentage werknemers op koopzondagen bij de Hema, Blokker, supermarkten en allerlei kledingwinkels, zijn ook voornamelijk jongeren. Dat geniet natuurlijk ook de voorkeur van de werkgevers, jongeren op zondag in de zaak. Een lager uurloon met toeslagen is 'voordeliger' dan een hoog uurloon met toeslag daarboven op.
Josephus schreef:Ik vind overigens dat je m.b.t. de koopzondagen je pijlen veel meer moet richten op de werkgevers dan op de werknemers.
Mee eens, geen manager die op zondag in de winkel zou staan, maar ze willen wel graag dat hun werknemers op deze dag werken. Om de managers te kunnen bedienen.
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Gian schreef:Aan de hand van de Bijbel zou ik niet weten hoe ik duidelijk moet maken dat zondags werken niet mag. Ik kan wel een aanbeveling geven, vertellen dat het goed is voor de gezondheid, goed voor de sociale contacten ed.
Met name zou ik kunnen vertellen hoe heerlijk het is om een dag te hebben die ik kan wijden aan mijn Schepper en Verlosser. Een dag waarop ik alles van de week even los mag laten.
Gian, Jij geeft hier nou net de sterkste argumenten, dat proberen wij hier ook, want die ene dag rust - met ook zoveel mogelijk rust om je heen - werkt stress bestrijdend!!! Wij proberen ook het argument van een geestelijk en lichamelijk gezonde werknemer is het produktiefst!
En dat in een land dat zich als het meest Christelijke profileren wil..Nou ja...Weet je met een beroep op de rustdag, als in Genesis , krijg je bijval en men draait zich om en gaat aan het werk..
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Is hele brede actie volgens mij. Moet haast wel wat doen in politiek Den Haag!
Plaats reactie