Rick Warren wil tweede Reformatie
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Ik neem aan dat het voor jouw geen vreemde taal is Marnix. Natuurlijk zou ik zo niet tegen een buitenstaander beginnen.
De apostelen pasten hun boodschap niet aan! Hooguit kun je zeggen dat Paulus zijn didactische methode op de Areopagus aanpaste. Hij gebruikte het beeld van de 'onbekende God' om het Evangelie te verkondigen. De inhoud van de boodschap [Wet en Evangelie] pasten ze niet aan!
Helaas moet ik constateren dat waar in Nederland de didactische methode verandert wordt, ook de prediking verandert en niet ten goede. Ds. Harteman schreef ooit in de Waarheidsvriend: zeg mij hoe uw liturgie is, dan vertel ik u hoe uw prediking is. Deze laatste opmerking is helaas op vele plaatsen waarheid.
De apostelen pasten hun boodschap niet aan! Hooguit kun je zeggen dat Paulus zijn didactische methode op de Areopagus aanpaste. Hij gebruikte het beeld van de 'onbekende God' om het Evangelie te verkondigen. De inhoud van de boodschap [Wet en Evangelie] pasten ze niet aan!
Helaas moet ik constateren dat waar in Nederland de didactische methode verandert wordt, ook de prediking verandert en niet ten goede. Ds. Harteman schreef ooit in de Waarheidsvriend: zeg mij hoe uw liturgie is, dan vertel ik u hoe uw prediking is. Deze laatste opmerking is helaas op vele plaatsen waarheid.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Ik zei dat hij de vorm aanpaste.
Ook het taalgebruik.
Wat je net zei snap ik wel.... maar het is grammaticaal zwaar bagger.
Als je dat op die manier tegen een ongelovige zegt zal hij je niet of nauwelijks begrijpen en je vreemd aankijken. Probeer wat je daar net zei eens in normaal nederlands te zeggen
Vind ik overigens ook veel prettiger lezen 
Ook het taalgebruik.
Wat je net zei snap ik wel.... maar het is grammaticaal zwaar bagger.
Als je dat op die manier tegen een ongelovige zegt zal hij je niet of nauwelijks begrijpen en je vreemd aankijken. Probeer wat je daar net zei eens in normaal nederlands te zeggen


Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kerkdiensten zelf misschien niet... maar bij evangelisatie sowieso wel.... en kerkdiensten mogen in ieder geval wat taalgebruik bijvoorbeeld best wat meer aangepast worden aan deze tijd. Dat dit niet gebeurt is puur omdat mensen te krampachten aan tradities vasthouden.
Overigens, voor niet gelovigen hoef je de kerkdienst niet aan te passen, want hoeveel mensen die niet geloven komen er in een jaar nou naar een kerkdienst toe?
Maar ik denk niet dat we het initiatief bij de ongelovige die God niet kent en niet weet dat hij verloren gaat zonder Jezus, moeten leggen.... maar dat we er alles aan moeten doen om de waarheid zo begrijpelijk mogelijk te brengen.
Een motto als "jij moet maar mee rje best doen om het te begrijpen en je niet door de onbegrijpelijkheid laten afstoten, en als je dat niet wil ga je maar lekker eeuwig verloren" moeten we als christen niet hebben. Helaas zie ik het toch teveel. Die ander moet zijn best maar doen.... wat een naastenliefde. Het is puur egoisme.... net als bij veel andere zaken, bijvoorbeeld samensprekingen tussen kerkverbanden. We willen best dat iemand tot geloof komt... we willen best samen met die kerk die bijna het zelfde leert als wij... als wij maar niks hoeven te veranderen... die ander moet zich maar aanpassen. Walgelijk.
Overigens, voor niet gelovigen hoef je de kerkdienst niet aan te passen, want hoeveel mensen die niet geloven komen er in een jaar nou naar een kerkdienst toe?
Maar ik denk niet dat we het initiatief bij de ongelovige die God niet kent en niet weet dat hij verloren gaat zonder Jezus, moeten leggen.... maar dat we er alles aan moeten doen om de waarheid zo begrijpelijk mogelijk te brengen.
Een motto als "jij moet maar mee rje best doen om het te begrijpen en je niet door de onbegrijpelijkheid laten afstoten, en als je dat niet wil ga je maar lekker eeuwig verloren" moeten we als christen niet hebben. Helaas zie ik het toch teveel. Die ander moet zijn best maar doen.... wat een naastenliefde. Het is puur egoisme.... net als bij veel andere zaken, bijvoorbeeld samensprekingen tussen kerkverbanden. We willen best dat iemand tot geloof komt... we willen best samen met die kerk die bijna het zelfde leert als wij... als wij maar niks hoeven te veranderen... die ander moet zich maar aanpassen. Walgelijk.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
(Marnix) die ander moet zich maar aanpassen. Walgelijk.
Marnix dat is al in heel veel kerken gebeurt en wat is het eindresultaat? alleen maar leeglopende kerken.
Er was eens een onderzoek naar een kerkdienst voor onkerkelijken. velen hadden aan de oproep gehoor gegeven, er werd veel gezongen en muziek gemaakt. Zelfs een band was binnen de kerk gehaald. En wat was het eindresultaat toen men de kerkgangers na afloop vroeg hoe men de kerkdienst had ervaren was het antwoordt. We hadden verwacht dat we meer over de Heere Jezus zouden horen en dat ons gewezen zou zijn dat we zondaren zijn. Jezus was hun wel heel matig verkondigd en over zonden was maar niet gesproken, tenslotte moest men blij zijn dat deze mensen naar deze dienst gekomen waren, maar dat deze mensen daarna niet meer kwamen omdat ze niet vonden in de kerk van wat ze verwacht hadden, daaraan ging men voorbij.
Alle verlichting en modernisering heeft de kerk alleen maar leger gemaakt en de menen op een verkeerd spoor gezet, met het gevolg dat het binnen veel kerken een puinhoop is geworden.
Marnix dat is al in heel veel kerken gebeurt en wat is het eindresultaat? alleen maar leeglopende kerken.
Er was eens een onderzoek naar een kerkdienst voor onkerkelijken. velen hadden aan de oproep gehoor gegeven, er werd veel gezongen en muziek gemaakt. Zelfs een band was binnen de kerk gehaald. En wat was het eindresultaat toen men de kerkgangers na afloop vroeg hoe men de kerkdienst had ervaren was het antwoordt. We hadden verwacht dat we meer over de Heere Jezus zouden horen en dat ons gewezen zou zijn dat we zondaren zijn. Jezus was hun wel heel matig verkondigd en over zonden was maar niet gesproken, tenslotte moest men blij zijn dat deze mensen naar deze dienst gekomen waren, maar dat deze mensen daarna niet meer kwamen omdat ze niet vonden in de kerk van wat ze verwacht hadden, daaraan ging men voorbij.
Alle verlichting en modernisering heeft de kerk alleen maar leger gemaakt en de menen op een verkeerd spoor gezet, met het gevolg dat het binnen veel kerken een puinhoop is geworden.
Ik heb het niet over kerkdiensten. Kerkdiensten zijn bijeenkomsten voor christenen. Je kan natuurlijk af en toe een kerkdienst organiseren voor niet-christenen, maar inderdaad, kerkdiensten hoeven niet aan ongelovigen te worden aangepast.... Maar er wordt naar mijn mening veel te weinig voor die mensen gedaan, en als er dingen worden gedaan gebeurt het helemaal in de stijl van de kerkcultuur, die voor ongelovigen onbegrijpelijk is.... daar heb ik het even over.
En daarnaast kan kerkcultuur en traditie, waardoor onze vormen in de kerkdienst ontstaan zijn, wel een obstakel zijn voor niet gelovigen. Ik kom bij de jeugdkerken waar ik in bezig ben best vaak tegen dat jongeren een ongelovige vriend/vriendin/collega/kennis meenemen naar de jeugddienst, niet naar eigen kerk omdat die cultuur zo ver van die mensen afstaat en de diensten te hoogdrempelig (niet wat betreft inhoud maar wat betreft vorm) zijn. Ik zie tijdens 1 viering van een jeugdkerk meer ongelovigen dan dat ik in een heel jaar in eigen kerk zie.
Opvallend is wel dat in kerken die wat vormen betreft moderner zijn, er ook veel mensen die niet geloven zich bij die kerken aansluiten. Er zullen vast mensen zijn die beweren dat dit te maken heeft met andere dingen, maar volgens mij speelt begrijpelijkheid een hele grote rol. In die kerken laten ze zien dat je heel goed het evangelie in vormen van deze tijd kan brengen (inhoud laat ik even buiten beschouwing, dat is een andere discussie).
En daarnaast kan kerkcultuur en traditie, waardoor onze vormen in de kerkdienst ontstaan zijn, wel een obstakel zijn voor niet gelovigen. Ik kom bij de jeugdkerken waar ik in bezig ben best vaak tegen dat jongeren een ongelovige vriend/vriendin/collega/kennis meenemen naar de jeugddienst, niet naar eigen kerk omdat die cultuur zo ver van die mensen afstaat en de diensten te hoogdrempelig (niet wat betreft inhoud maar wat betreft vorm) zijn. Ik zie tijdens 1 viering van een jeugdkerk meer ongelovigen dan dat ik in een heel jaar in eigen kerk zie.
Opvallend is wel dat in kerken die wat vormen betreft moderner zijn, er ook veel mensen die niet geloven zich bij die kerken aansluiten. Er zullen vast mensen zijn die beweren dat dit te maken heeft met andere dingen, maar volgens mij speelt begrijpelijkheid een hele grote rol. In die kerken laten ze zien dat je heel goed het evangelie in vormen van deze tijd kan brengen (inhoud laat ik even buiten beschouwing, dat is een andere discussie).
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik heb ook geen definitie gegeven.Oorspronkelijk gepost door PimWat is 'de cultuur van de kerk'? Daar lopen de meningen in dit kikkerlandje flink over uiteen.Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Tja, de vraag is maar: moet de wereld zich qua cultuur aanpassen aan de kerk of moet de kerk zich qua cultuur aanpassen aan de wereld?
Jezus stuurt zijn apostelen de wereld in.... Hij zegt niet dat de wereld maar naar de apostelen toe moet komen.Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Tja, de vraag is maar: moet de wereld zich qua cultuur aanpassen aan de kerk of moet de kerk zich qua cultuur aanpassen aan de wereld?
Als wij onze naaste liefhebben willen we ze ook over God vertellen... en dan wel op een manier die ze begrijpen. Als we onze vormen totaal niet willen aanpassen omdat we ze zo fijn en vertrouwd vinden, en daardoor zorgen dat steeds minder mensen het evangelie op een duidelijk manier te horen krijgen, zijn we egocentrisch, op onszelf gericht bezig... en hebben we geen oog voor onze naaste, want die moet zich maar aanpassen als ze zo graag gered willen worden, daar willen wij echt geen offers voor brengen....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix,
1. Ik ben het me je eens dat de rechtse kerken egoïstisch zijn mbt evangelisatie. Er ligt geen nadruk op het belang van 'getuigen' naar buiten toe, ja soms wordt dat zelfs verdacht geheten. Ik denk dat de oorzaak hiervan ligt in het over-voorzichtig zijn; zekerheid van je geloof, zeker als dit snel op de bekering volgt, is in veler visie meer uitzondering dan gewoonte.
2. Ik denk dat de kerk er goed aan doet haar liturgie altijd kritisch te bezien, en waar nodig te herzien. Als kerken van de reformatie zijn we vrij om tradities los te laten. Laten we er echter op letten dat we niets van het evangelie gaan afdoen!
3. Ik denk dat het een taak is van de predikant om het evangelie zo eenvoudig mogelijk te brengen. Hiermee bedoel ik niet dat hij moeilijke of onaangename onderwerpen maar moet laten liggen. Nee, het is zijn taak om deze moeilijke onderwerpen zo eenvoudig mogelijk uit te leggen, en zo direct en herkenbaar mogelijk toe te passen.
Tenslotte: Wacht u voor kerken (zoals Warren's), waar devolgende boodschap niet meer gehoord wordt:
Jes 3:10, 11: Zegt den rechtvaardige, dat het hem wel gaan zal; dat zij de vrucht hunner werken zullen eten. Wee den goddeloze, het zal hem kwalijk gaan, want de vergelding zijner handen zal hem geschieden.
1. Ik ben het me je eens dat de rechtse kerken egoïstisch zijn mbt evangelisatie. Er ligt geen nadruk op het belang van 'getuigen' naar buiten toe, ja soms wordt dat zelfs verdacht geheten. Ik denk dat de oorzaak hiervan ligt in het over-voorzichtig zijn; zekerheid van je geloof, zeker als dit snel op de bekering volgt, is in veler visie meer uitzondering dan gewoonte.
2. Ik denk dat de kerk er goed aan doet haar liturgie altijd kritisch te bezien, en waar nodig te herzien. Als kerken van de reformatie zijn we vrij om tradities los te laten. Laten we er echter op letten dat we niets van het evangelie gaan afdoen!
3. Ik denk dat het een taak is van de predikant om het evangelie zo eenvoudig mogelijk te brengen. Hiermee bedoel ik niet dat hij moeilijke of onaangename onderwerpen maar moet laten liggen. Nee, het is zijn taak om deze moeilijke onderwerpen zo eenvoudig mogelijk uit te leggen, en zo direct en herkenbaar mogelijk toe te passen.
Tenslotte: Wacht u voor kerken (zoals Warren's), waar devolgende boodschap niet meer gehoord wordt:
Jes 3:10, 11: Zegt den rechtvaardige, dat het hem wel gaan zal; dat zij de vrucht hunner werken zullen eten. Wee den goddeloze, het zal hem kwalijk gaan, want de vergelding zijner handen zal hem geschieden.
Moeten we, ter wille van de evangelisatie, dan maar geen orgel meer in de kerk, maar een band (want dat willen de mensen liever)?
Moet de Bijbel maar in de meest moderne vertaling gelezen worden (want anders begrijpen de mensen het niet)?
Moeten alle voor kerkmensen bekende begrippen vertaald of weggelaten worden (anders snappen de mensen het niet)?
Erop uitgaan en mensen toebrengen, is wat anders dan zelf als een kameleon met de wereld meekleuren.
Moet de Bijbel maar in de meest moderne vertaling gelezen worden (want anders begrijpen de mensen het niet)?
Moeten alle voor kerkmensen bekende begrippen vertaald of weggelaten worden (anders snappen de mensen het niet)?
Erop uitgaan en mensen toebrengen, is wat anders dan zelf als een kameleon met de wereld meekleuren.
Helemaal mee eens Momento, alleen jammer wat je in de laatste zin zegt. Ik ben nooit in Warren's kerk geweest en weet niet of wat in Jesaja staat, daar niet klinkt. Ik vraag het me af.
Het instrument dat onze "grote man" Calvijn nog het "fluytekastje van de duivel" noemde.... is nu voor velen heilig. Wat heeft traditie toch een invloed op kerken en kerkmensen.
Als er 1 iemand tot geloof komt of 1 verdwaald schaap terugkomt is er inde hemel grote blijdschap. Als de manier waarop het evangelie (wat betreft vormen) invloed daarop heeft moeten we dat veranderen. Ontzettend veel mensen hebben het beeld dat de kerk saai en ouderwets is. Dat lees ik niet over de eerste gemeenten
Als wij dat beeld kunnen bijstellen door een begrijpelijke vertaling en begrijpelijke teksten te gebruiken, door begrijpelijk te zijn, en niet als mensen die uit een andere eeuw lijken te komen, dan raad ik zeker aan dat te doen. Dat wij waarde hechten aan kerkcultuur mag nooit betekenen dat mensen daardoor niet over God horen of niet begrijpen wat ze horen vanwege hoe het vertelt wordt. En dat is heel wat anders dan als een kameleon met de wereld meekleuren. Want Gods Woord blijft en het evangelie verandert niet als je een orgel vervang door een ander instrument.
Ach Afgewezen, wat laten we ons toch lijden door uiterlijk vertoon he... Leuke is dat dat net zo goed gebeurt als je perse het orgel wilt houdenMoeten we, ter wille van de evangelisatie, dan maar geen orgel meer in de kerk, maar een band (want dat willen de mensen liever)?
Moet de Bijbel maar in de meest moderne vertaling gelezen worden (want anders begrijpen de mensen het niet)?
Moeten alle voor kerkmensen bekende begrippen vertaald of weggelaten worden (anders snappen de mensen het niet)?
Erop uitgaan en mensen toebrengen, is wat anders dan zelf als een kameleon met de wereld meekleuren.

Als er 1 iemand tot geloof komt of 1 verdwaald schaap terugkomt is er inde hemel grote blijdschap. Als de manier waarop het evangelie (wat betreft vormen) invloed daarop heeft moeten we dat veranderen. Ontzettend veel mensen hebben het beeld dat de kerk saai en ouderwets is. Dat lees ik niet over de eerste gemeenten

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Andere vertaling kiezen? Zou ik niet doen hoor. Ik heb al van 2 evangelisten (waaronder 1 gevangenispredikant) gehoord die mensen het liefst uit de Statenvertaling horen lezen en niét uit een andere vertaling. "Dat is tenminste de échte Bijbel", zijn veelgehoorde reacties.Oorspronkelijk gepost door Marnix
Als wij dat beeld kunnen bijstellen door een begrijpelijke vertaling en begrijpelijke teksten te gebruiken, door begrijpelijk te zijn, en niet als mensen die uit een andere eeuw lijken te komen, dan raad ik zeker aan dat te doen.
Dat zegt toch wel wat, vind ik.
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug