Rick Warren wil tweede Reformatie

Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Het spijt mij, maar ik bekijk Warren met een flinke dosis wantrouwen.Hij heeft het ontzettend goed met zichzelf getroffen, hij heeft een zeer selectief bijbelgebruik.Hij flirt met new age en gebruikt dat schaamteloos in zijn opvatting van Christendom. Hij probeert de Bijbelse Boodschap te populariseren.Zijn kerkdiensten zijn meer entertainment, een one man show.
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

Ik wil onderbouwingen Margriet! Dit is gewoon een beetje geblaat in de rondte.

Micha: bedankt voor die link, tis idd nogal een lap tekst, maar voor zover ik kan zien zeer zeker de moeite waard. Ik ben het boek namelijk aan het lezen.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Jezus is, als dit allemaal waar is, meer een wondermiddeltje dan verlosser, zoals Hij gebracht wordt door Warren.

Toch denk ik dat de kern van zijn - hier geplaatste - betoog niet onwaar is.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ow ja: Volgens mij hebben we dat boekje hier ook. Wat ik gelezen heb is allemaal waar en scherper dan je voor mogelijk zou houden. Hij schuwt de ernstige waarschuwingen niet. De inhoud van het boekje, in zoverre ik het gelezen heb, past niet bij de link van Empee.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door empee
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Ow ja: Volgens mij hebben we dat boekje hier ook. Wat ik gelezen heb is allemaal waar en scherper dan je voor mogelijk zou houden. Hij schuwt de ernstige waarschuwingen niet. De inhoud van het boekje, in zoverre ik het gelezen heb, past niet bij de link van Empee.
Bedoel je 'doelgericht leven' of 'doelgerichte gemeente'? De eerstgenoemde titel wordt klik hier besproken.
Ik ga het boek eerst lezen en dan oordelen. Sommige kritiek in die link vind ik van slechte kwaliteit. Warren is onbijbels wanneer hij iets afdoet in 3 zinnen terwijl de schrijver vind dat het veel meer aandacht moet hebben. Ik maak me nu ook zorgen om het marktgerichte evangelie die Warren zou preken, maar de kritiek heeft naar mijn mening een gekleurde zelfingenomen, van te voren al afgekeurd, karakter.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Gabrielle
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
BIRMINGHAM - Rick Warren vindt de tijd rijp voor een tweede Reformatie. "De eerste Reformatie ging over ons geloof. Nu we weten wat we geloven, wordt het tijd dat wij daar ook naar gaan handelen.''
In sommige gemeenten weten we nog niet wat we geloven?
tja, dan valt er ook niet naar te handelen, en kun je veilig blijven zitten waar je zit.

wel zo makkelijk , kritiek leveren op deze man en zijn ( verrijkende) boeken is dan niet zo moeilijk.

ben het met hem eens dat er een tweede reformatie hard nodig is.
gelukkig worden zijn boeken in veel gemeenten gebruikt en zijn mensen er mee bezig.
Gods werk gaat dóór, en daar gebruikt Hij gewone mensen voor.
zoals Rick Warren bijvoorbeeld.......
Wat is een tweede Reformatie? Een reformatie van heiliging? Ik denk zeker dat er voor Nederland gebed nodig voor een tweede Reformatie. Niet de Reformatie van de heiliging, maar de Reformatie over de rechtvaardigmaking!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
memento

Bericht door memento »

Wat is een tweede Reformatie? Een reformatie van heiliging? Ik denk zeker dat er voor Nederland gebed nodig voor een tweede Reformatie. Niet de Reformatie van de heiliging, maar de Reformatie over de rechtvaardigmaking!
Precies. En dan gaat de heiligmaking vanzelf :)
ndonselaar
Contacteer:

Oorspronkelijk gepost door memento
Dat is waar, maar er kan wel verschil van mening over bestaan. Zie bijvoorbeeld Kohlbrugge / da Costa.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door memento
Dat is waar, maar er kan wel verschil van mening over bestaan. Zie bijvoorbeeld Kohlbrugge / da Costa.
Dát is waar. Maar zonder waar geloof in Christus Jezus, en de verzekering daarvan, kan er nooit volledige heiligmaking zijn. En dát is iets wat meneer Warren vergeet.
zekharyahu

Dus, wat nu? We weten precies waar het probleem ligt hier in Nederland, maar het blijft ook zo... we blijven zo op ons zelf gericht! Wij hebben het evangelie al! Maar nog zo veel mensen niet.. Hoe komt het dat er alleen maar mensen van de kerk afgaan en er zo weinig juist bijkomen? Er gaat dan echt iets grondig mis, want juist in de kerk is veiligheid en geborgenheid te vinden! Tenminste.. dat zou wel zo moeten zijn.... Hoe komt het dat onkerkelijke mensen niet meer jaloers worden op kerkelijke mensen? Dat komt door onze onchristelijke levenswandel, we moeten naar buiten gericht zijn en niet zo naar binnen in onze eigen gemeenschap.

We doen iets verkeerd, dáárom zegent God kerkelijk Nederland niet. Niet andersom. Tuurlijk werkt God wel, ook nog in Nederland. Dat is soms heel duidelijk te zien, maar het gebeurd slechts hier en daar... niet meer massaal zoals dat vroeger gebeurde!

Het wordt tijd dat we onze theologische discussies gaan staken en ons eens gaan afvragen wat wij eigenlijk met de zielen doen buiten de kerk, voordat God het ons zelf vraagt. De mensen in de kerk hebben hun kans gehad, het evangelie is bekend! Neem het aan!!!
ndonselaar
Contacteer:

Zacharias,

Het antwoord vinden we in Galaten 5,13-26:

Want gij zijt tot vrijheid geroepen, broeders, alleenlijk gebruikt de vrijheid niet tot een oorzaak voor het vlees; maar dient elkander door de liefde. Want de gehele wet wordt in een woord vervuld, namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben, gelijk uzelven. Maar indien gij elkander bijt en vereet, ziet toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt. En ik zeg: Wandelt door den Geest en volbrengt de begeerlijkheden des vleses niet. Want het vlees begeert tegen den Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet, hetgeen gij wildet. Maar indien gij door den Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet. De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid, afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen, nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beerven. Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. Tegen de zodanigen is de wet niet. Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden. Indien wij door den Geest leven, zo laat ons ook door den Geest wandelen. Laat ons niet zijn zoekers van ijdele eer, elkander tergende, elkander benijdende.

Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist en mogen door de Geest leven. Het gaat er dus om Zacharias of wij het eigendom van Christus zijn. Is dit niet hét probleem van onze kerken?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het valt me op dat mensen bij dit soort topics nogal eens in algemeenheden vervallen.
We moeten onze discussies staken...
We moeten meer laten zien dat we geloven...
We moeten niet zo naar binnen gericht zijn...
We moeten leven naar de Geest en niet naar het vlees.
Het komt op mij een beetje over als open deuren, waarbij ik me concreet ook niet zoveel voor kan stellen.
zekharyahu

Je hebt wel gelijk Niek, maar toch is het geen antwoord! Laten we die boodschap nu eens naar buiten verkondigen. Binnen de kerk weten we het al. Het blijft een persoonlijke keus. Een keus die niet een ander voor je kan maken.

Afgewezen: Doe jij eens een voorstel, of laat je het maar liever zoals het nu is. De duivel vindt dat ook best, zolang het maar geen vruchten oplevert!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik denk dat het goed is als een kerk evangelisatie-activiteiten onderneemt. Dat is 1.
En 2. Hoe staan wij persoonlijk (in ons werk, waar dan ook) met ons geloof in de wereld? Daar kan óók wat van uitgaan op onze medemensen.
Maar ik geloof niet zo in georganiseerde methodes.
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ik denk dat het goed is als een kerk evangelisatie-activiteiten onderneemt. Dat is 1.
En 2. Hoe staan wij persoonlijk (in ons werk, waar dan ook) met ons geloof in de wereld? Daar kan óók wat van uitgaan op onze medemensen.
Maar ik geloof niet zo in georganiseerde methodes.
Ik geloof wél in goede methodes voor evangelisatie.

Alleen ik wil de methode van Rick Warren juist slecht noemen. Wat hij doet (en trouwens ook vol trots toegeeft!) is dat hij zn prediking aanpast op zn hoorders. Saldleback Church is een 'seeker-friendly' kerk, wat volgens hem inhoudt dat je niet alles uit de Schrift kan zeggen, dat schrikt nieuwkomers af. Je moet de positieve dingen uit het evangelie brengen. Kortom: Breng wat mensen graag willen horen. Dat God je liefheeft, dat je heel speciaal bent, dat je trots mag zijn op zoals je bent, etc etc. Kortweg gezegd: feel-good preken. Uiteraard zijn er 3 verschillende diensten, elk met hun eigen muziekstijl.

En ja, dat is mijn bezwaar bij Rick Warren. Bij hem staat de mens centraal, en niet God (een kritisch lezer van zn boeken kan niets anders concluderen). En mijn visie is dat evangelisatie juist Jezus centraal zet, met op de zwarte achtergrond de verloren mens.
Plaats reactie