Bijwonen doopdiensten?

Marco

Re: Bijwonen doopdiensten?

Bericht door Marco »

Upquark schreef:Ach ja, ik denk dat het vergelijkbaar is met het woord 'jeugdkerk'. Geen echte kerk, maar het woord is gewoon ingeburgerd.
Of die vergelijking nou echt opgaat? Volgens mij zien sommigen 'jeugdkerk' wel degelijk als vervanging van normaal kerkbezoek. Maar dat wordt dan wel off-topic.

Andere vraag, wel weer on-topic (met name als het om roomse doopdiensten gaat): in hoeverre ben je bereid, de bijeenkomst van je eigen gemeente te verzuimen om een doopdienst in een andere kerk(genootschap) te bezoeken?
caprice

Bericht door caprice »

vlinder schreef:
Mister schreef:(van heinde en ver)
Dat vind ik ook altijd lastig. Toen mijn zus haar zoon liet dopen, zijn wij o.a. om die reden niet gegaan. Het is een uur en een kwartier rijden voor alleen de heenweg. Ik vind dat het doel voorbij streven....
Is het dan niet mogelijk om de zondag over te blijven?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

caprice schreef:
vlinder schreef:
Mister schreef:(van heinde en ver)
Dat vind ik ook altijd lastig. Toen mijn zus haar zoon liet dopen, zijn wij o.a. om die reden niet gegaan. Het is een uur en een kwartier rijden voor alleen de heenweg. Ik vind dat het doel voorbij streven....
Is het dan niet mogelijk om de zondag over te blijven?
Dat is helemaal een gedoe.
Onlangs heb ik twee uur en een kwartier naar een doopdienst gereden in een Gereformeerde Kerk. Ik heb dat toch gedaan uit het oogpunt van de instandhouding van enigszins herstelde familiebetrekkingen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Wij hebben ook wel eens 2 uur gereden voor een doopdienst. Maar wij hebben dan ook een speciale band met die gemeente.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Het is toch wel een beetje vreemd gesteld met 'ons soort mensen': voor een feestje bij wie of van wat dan ook waarvoor we een invitatie krijgen rijden we ons te ....(lelijk woord)...bij wijze van spreken en dat is vaak 's avonds tot diep in de nacht en voor een doopdienst van een ons al dan niet al te bekend kind maar met wiens ouders er familie- of vriendschapsbanden zijn, daat zitten we over te mekkeren.
Gewoon gaan dus en je meelevendheid tonen!
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Eppo Gremdaat schreef:Het is toch wel een beetje vreemd gesteld met 'ons soort mensen': voor een feestje bij wie of van wat dan ook waarvoor we een invitatie krijgen rijden we ons te ....(lelijk woord)...bij wijze van spreken en dat is vaak 's avonds tot diep in de nacht en voor een doopdienst van een ons al dan niet al te bekend kind maar met wiens ouders er familie- of vriendschapsbanden zijn, daat zitten we over te mekkeren.
Mee eens(!) Voor een bruiloft rijden mensen vaak wel uren af, maar brengt God bij datzelfde gehuwde echtpaar een kindje in het midden, dan wil men niet naar de doopdienst omdat het 'te ver' rijden is.
Auto

Bericht door Auto »

Marie-Henriëtte schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Het is toch wel een beetje vreemd gesteld met 'ons soort mensen': voor een feestje bij wie of van wat dan ook waarvoor we een invitatie krijgen rijden we ons te ....(lelijk woord)...bij wijze van spreken en dat is vaak 's avonds tot diep in de nacht en voor een doopdienst van een ons al dan niet al te bekend kind maar met wiens ouders er familie- of vriendschapsbanden zijn, daat zitten we over te mekkeren.
Mee eens(!) Voor een bruiloft rijden mensen vaak wel uren af, maar brengt God datzelfde gehuwde echtpaar een kindje in het midden, dan wil men niet naar de doopdienst omdat het 'te ver' rijden is.
Muv dat een bruiloft door de weeks is en doopdienst over het algemeen op de zondag ........... en daar vind ik wel een groot verschil tussen zitten.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Auto schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Mee eens(!) Voor een bruiloft rijden mensen vaak wel uren af, maar brengt God datzelfde gehuwde echtpaar een kindje in het midden, dan wil men niet naar de doopdienst omdat het 'te ver' rijden is.
Muv dat een bruiloft door de weeks is en doopdienst over het algemeen op de zondag ........... en daar vind ik wel een groot verschil tussen zitten.
Ik houd er toch liever dezelfde instelling op na als mijnheer Gremdaat inzake deze kwestie. Op zondag kun je twee diensten bezoeken.
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 08 okt 2009, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
caprice

Bericht door caprice »

Marie-Henriëtte schreef:
Mee eens(!) Voor een bruiloft rijden mensen vaak wel uren af, maar brengt God bij datzelfde gehuwde echtpaar een kindje in het midden, dan wil men niet naar de doopdienst omdat het 'te ver' rijden is.
Dat is 1 paradijsbloem, maar de twee paradijsbloemen bloeien nooit op dezelfde dag...
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Marie-Henriëtte schreef:
Hoho, wat een veralgemeniseer gelijk weer. Het gaat me glad niet om de te rijden afstand, het gaat erover of het karakter van de dienst en de doop de aanwezigheid veronderstelt van familie/vrienden/kennissen/collega's etc.
joepie

Bericht door joepie »

Nee, in principe niet. Het is al eerder gezegd, God heeft een verbond met het kind en dat wil Hij bevestigen door middel van de doop.
Daarbij zijn de belangrijkste: God, het kind en één van de ouders.
En de rest is allemaal totaal onbelangrijk.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
jvdg

Bericht door jvdg »

joepie schreef:Nee, in principe niet. Het is al eerder gezegd, God heeft een verbond met het kind en dat wil Hij bevestigen door middel van de doop.
Daarbij zijn de belangrijkste: God, het kind en één van de ouders.
En de rest is allemaal totaal onbelangrijk.
Waarom slechts één der ouders?
De aanspraak vanuit het formulier is toch.....waarvan gij vader en moeder zijt.....
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

jvdg schreef:
Waarom slechts één der ouders?
De aanspraak vanuit het formulier is toch.....waarvan gij vader en moeder zijt.....
Omdat er slechts een ouder nodig is voor het presenteren (wat vroeger meestal de praktijk was)...

Hoewel predikant en (tenminste 1) ouderling ook noodzakelijk zijn...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
jvdg

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:Omdat er slechts een ouder nodig is voor het presenteren (wat vroeger meestal de praktijk was)...
Tja, ik herinner me de doop van Tijl Uilenspiegel. :)
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

......pfffft.... Dank je wel voor je steunbetuiging Marie Henriette.

En, jvdg. waar slaat dat op. Is Tijl U. dan gedoopt? Waar dan?
Plaats reactie