Balkenendes politieke einde nadert

Als Balkenende vertrekt, doet het CDA er goed aan om als lijsttrekker te kiezen:

Piet-Hein Donner, thans minister van SZ&W
6
17%
Camiel Eurlings, thans minister van V&W
16
46%
Pieter van Geel, thans fractievoorzitter van de CDA-TK-fractie
0
Geen stemmen
Jan-Kees de Jager, thans staatssecretaris van Financiën
0
Geen stemmen
Ab Klink, thans minister van VWS
0
Geen stemmen
Maxime Verhagen, thans minister van BuZa
10
29%
Jack de Vries, thans staatssecretaris van Defensie
3
9%

Totaal aantal stemmen: 35

Luther
Contacteer:

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door Luther »

Marie-Henriëtte schreef:
Luther schreef:Wat bazel je nu over Rutte. Dat is toch allemaal politiek debat. Het gaat erom met welke standpunten je onze verzorgingsstaat eens goed kunt hervormen.
Realiseer je dat alles met elkaar samenhangt, Luther. Oze verzorgingsstaat is nu bijvoorbeeld erg gericht op het ‘verzorgen van’ werklozen. Een uitkering krijg je zo. Ik zie graag de functie van onze verzorgingsstaat veranderen naar een systeem dat burgers voorbereid op risico’s zoals werkloosheid. Op allerlei manieren kan de overheid burgers stimuleren om een goede start te maken met hun carrière, maar dit vereist wel dat er binnen onze maatschappij en ook op de werkvloer een open en welkome houding is naar elkaar. Sluit bijvoorbeeld geen bevolkingsgroepen uit, dan zal een staat ook zeker een lager werkloosheidspercentage kennen. Door beledigingen toe te staan, zoals de VVD het graag ziet, zal het een puinhoop worden binnen onze maatschappij, er bestaat dan heen handhaving meer. Dus je kunt de verzorgingsstaat wel willen hervormen, maar ook antidiscriminatie-wetgeving etc. speelt daarbij een belangrijke rol, en daar neem de VVD het volgens mij niet zo nauw mee. Het CDA is hier wel een groot voorstander van.
De VVD neemt het ook nauw met het anti-discriminatie-artikel. Maar dat vind ik nou niet echt het belangrijkste hoor.
Ik doe echt moeite om je redeneerbocht mee te beleven, maar het lukt me niet.
Ik bedoelde met hervormen: de AOW aanpakken, de WIA aanpakken, de Wajong aanpakken, de AWBZ terugbrengen naar de basis, ons pensioen stelsel omvormen etc.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Luther schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Luther schreef:Wat bazel je nu over Rutte. Dat is toch allemaal politiek debat. Het gaat erom met welke standpunten je onze verzorgingsstaat eens goed kunt hervormen.
Realiseer je dat alles met elkaar samenhangt, Luther. Oze verzorgingsstaat is nu bijvoorbeeld erg gericht op het ‘verzorgen van’ werklozen. Een uitkering krijg je zo. Ik zie graag de functie van onze verzorgingsstaat veranderen naar een systeem dat burgers voorbereid op risico’s zoals werkloosheid. Op allerlei manieren kan de overheid burgers stimuleren om een goede start te maken met hun carrière, maar dit vereist wel dat er binnen onze maatschappij en ook op de werkvloer een open en welkome houding is naar elkaar. Sluit bijvoorbeeld geen bevolkingsgroepen uit, dan zal een staat ook zeker een lager werkloosheidspercentage kennen. Door beledigingen toe te staan, zoals de VVD het graag ziet, zal het een puinhoop worden binnen onze maatschappij, er bestaat dan heen handhaving meer. Dus je kunt de verzorgingsstaat wel willen hervormen, maar ook antidiscriminatie-wetgeving etc. speelt daarbij een belangrijke rol, en daar neem de VVD het volgens mij niet zo nauw mee. Het CDA is hier wel een groot voorstander van.
De VVD neemt het ook nauw met het anti-discriminatie-artikel. Maar dat vind ik nou niet echt het belangrijkste hoor.
Ik bedoelde met hervormen: de AOW aanpakken, de WIA aanpakken, de Wajong aanpakken, de AWBZ terugbrengen naar de basis, ons pensioen stelsel omvormen etc.
Precies, het aanpakken van werkloosheidsuitkeringen vallen daar ook onder en daar had ik het eigenlijk over.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Marie-Henriëtte schreef:
Luther schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Precies, het aanpakken van werkloosheidsuitkeringen vallen daar ook onder en daar had ik het eigenlijk over.
Ja dat wil de VVD. Tot je 27e: of je werkt, of je leert, maar je hebt GEEN uitkering.
En terecht!!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marie-Henriëtte

Wat te doen dan als veel niet-westerse allochtonen telkenmale worden afgewezen bij sollicitaties? Vooral ten tijde van deze crisis schijnen zij het onderspit te delven. Wat doet de VVD voor hen? De VVD is toch juist de partij die zoveel vrijheid voorstaat, dat bevolkingsgroepen beledigd mogen worden en dat alleen oproepen tot geweld als gevaarlijk aangemerkt kunnen worden? Dat allemaal om de vrijheid van meningsuiting te kunnen waarborgen. Op deze manier geef je werkgevers ook de ruimte om te discrimineren, immers beledigen mag ook, de stap naar discriminatie op de werkvloer en bij het aannamebeleid van personeel, is dan ook een stuk makkelijker.
refo

Bericht door refo »

Luther schreef:Ja dat wil de VVD. Tot je 27e: of je werkt, of je leert, maar je hebt GEEN uitkering.
En terecht!!
Ja geweldig. De vraag is alleen: waarom maken we er niet meteen 67 jaar van.

Ik zie het voor me. Scholen met gemotiveerde, werkloze leerlingen. Ahum.
Prettige docenten, die er duidelijk zin in hebben.
Geweldig!
Het is al een probleem om de mensen die niet kunnen leren, maar iets willen DOEN met hun handjes in de schoolbanken te houden. Die zien de zin van dat leren helemaal niet.

Als je jong bent en werk hebt in een sector waar geen problemen zijn, kun je zo'n liberaal idee wel aardig vinden. Jij werkt en de rest van de wereld zijn uitvretertjes.

Toch is het niet te hopen dat het gaat gebeuren.
A) Omdat die leerlingen aan de slag willen. Na 12 jaar scholing is het mooi geweest. Niet nog eens 9 jaar. (In het ergste geval)
B) Welke docenten gaan dat doen?
C) Als ze werk vinden gaan ze (half of minder opgeleid) weer weg.
Als keuze is het leuk. Je kunt kiezen: een uitkering en je zoekt actief werk of: een uitkering en je gaat scholing volgen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo

Bericht door refo »

Maar in de poll komen helemaal geen meisjes voor. Hoewel ik zo snel geen stemmentrekkende dame weet binnen het CDA.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
Luther schreef:Ja dat wil de VVD. Tot je 27e: of je werkt, of je leert, maar je hebt GEEN uitkering.
En terecht!!
Ja geweldig. De vraag is alleen: waarom maken we er niet meteen 67 jaar van.

Ik zie het voor me. Scholen met gemotiveerde, werkloze leerlingen. Ahum.
Prettige docenten, die er duidelijk zin in hebben.
Geweldig!
Het is al een probleem om de mensen die niet kunnen leren, maar iets willen DOEN met hun handjes in de schoolbanken te houden. Die zien de zin van dat leren helemaal niet.

Als je jong bent en werk hebt in een sector waar geen problemen zijn, kun je zo'n liberaal idee wel aardig vinden. Jij werkt en de rest van de wereld zijn uitvretertjes.

Toch is het niet te hopen dat het gaat gebeuren.
A) Omdat die leerlingen aan de slag willen. Na 12 jaar scholing is het mooi geweest. Niet nog eens 9 jaar. (In het ergste geval)
B) Welke docenten gaan dat doen?
C) Als ze werk vinden gaan ze (half of minder opgeleid) weer weg.
Als keuze is het leuk. Je kunt kiezen: een uitkering en je zoekt actief werk of: een uitkering en je gaat scholing volgen.
Wat is nu precies je probleem met Luthers idee? Ik snap er geen sikkepit van.
Marie-Henriëtte

Wat ik vooral van Luther zou willen weten, is hoe hij het wil realiseren dat mensen óf een studie volgen tot hun 27e, of dat zij meteen fulltime aan de slag gaan. Daar zijn toch wel een aantal middelen voor nodig. En misschien nog wel het belangrijkste, hoe houd je mensen aan het werk, tot hun 72e?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Marie-Henriëtte schreef:Wat ik vooral van Luther zou willen weten, is hoe hij het wil realiseren dat mensen óf een studie volgen tot hun 27e, of dat zij meteen fulltime aan de slag gaan. Daar zijn toch wel een aantal middelen voor nodig. En misschien nog wel het belangrijkste, hoe houd je mensen aan het werk, tot hun 72e?
Hoe je dat realiseert?
Wel: zeggen dat er geen uitkering ligt te wachten op het moment dat ze geen werk hebben en ook geen studie volgen.
Nou, dan gaan mensen zo naar een studie toe, of accepteert men ook banen die men anders liet lopen.
Let wel: er zijn op dit moment meer vacatures in Nederland dan dat er werkelozen zijn.
Marie-Henriëtte

Luther schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Wat ik vooral van Luther zou willen weten, is hoe hij het wil realiseren dat mensen óf een studie volgen tot hun 27e, of dat zij meteen fulltime aan de slag gaan. Daar zijn toch wel een aantal middelen voor nodig. En misschien nog wel het belangrijkste, hoe houd je mensen aan het werk, tot hun 72e?
Hoe je dat realiseert?
Wel: zeggen dat er geen uitkering ligt te wachten op het moment dat ze geen werk hebben en ook geen studie volgen.
Nou, dan gaan mensen zo naar een studie toe, of accepteert men ook banen die men anders liet lopen.
Let wel: er zijn op dit moment meer vacatures in Nederland dan dat er werkelozen zijn.
Geen werk, geen uitkering? Je kunt je wel zo hard opstellen, maar het is belangrijker om de oorzaak te achterhalen waarom jongeren geen werk hebben. Een oorzaak kan zijn dat jongeren veel vaker, in tegenstelling tot oudere werknemers, een arbeidscontract krijgen voor bepaalde tijd. Krijg je binnen die termijn een conflict met je werkgever, terwijl jou niets verwijtbaar is, dan is de kans groot dat het arbeidscontract niet wordt verlengd met (tijdelijke) werkloosheid als gevolg. Stel je voor, dat je dan jong getrouwd bent en je hebt een gezinnetje, dan zul je toch rond moeten komen, je kunt moeilijk op een houtje gaan bijten. “Geen werk, geen uitkering” lijkt mij dan totaal ongepast om te zeggen. Uit verschillende onderzoeken m.b.t. de arbeidsmarkt in Nederland, komt naar voren dat Nederlandse jongeren een kwetsbare positie hebben op de arbeidsmarkt, daar moet dus verandering in komen. Dat laatste wat je schreef, hoe kom je daar eigenlijk bij? Heb je voor mij een verwijzing?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Marie-Henriëtte schreef:
Luther schreef:
Hoe je dat realiseert?
Geen werk, geen uitkering? Je kunt je wel zo hard opstellen, maar het is belangrijker om de oorzaak te achterhalen waarom jongeren geen werk hebben. Een oorzaak kan zijn dat jongeren veel vaker, in tegenstelling tot oudere werknemers, een arbeidscontract krijgen voor bepaalde tijd. Krijg je binnen die termijn een conflict met je werkgever, terwijl jou niets verwijtbaar is, dan is de kans groot dat het arbeidscontract niet wordt verlengd met (tijdelijke) werkloosheid als gevolg. Stel je voor, dat je dan jong getrouwd bent en je hebt een gezinnetje, dan zul je toch rond moeten komen, je kunt moeilijk op een houtje gaan bijten. “Geen werk, geen uitkering” lijkt mij dan totaal ongepast om te zeggen. Uit verschillende onderzoeken m.b.t. de arbeidsmarkt in Nederland, komt naar voren dat Nederlandse jongeren een kwetsbare positie hebben op de arbeidsmarkt, daar moet dus verandering in komen. Dat laatste wat je schreef, hoe kom je daar eigenlijk bij? Heb je voor mij een verwijzing?
- Ik heb niet gesproken over mensen met een gezin. Daar zijn veel faciliteiten voor.
- Natuurlijk moet er een soort overgangs-ww-uitkering blijven, maar het lijkt me ongepast dat jongeren al in de bijstand verdwijnen. Mijn ervaring is dat hardwerkende, eerlijke jongeren mét een diploma altijd geliefd zijn bij werknemers.
- Ik moet mezelf corrigeren. Ik zat met verkeerde cijfers in m'n hoofd. Er zijn thans 127.000 vacatures en meer dan 400.000 werkelozen.
- Het staat voor mij buiten kijf dat mensen die wel werken willen, maar niet werken willen een ruime uitkering verdienen. Dat geldt voor alle vormen van steun die nodig zijn.
- Waar het hier om ging, is de discussie dat onze verzorgingsstaat onbetaalbaar gaat worden. Daar moet echt in gesneden worden, anders zijn we als land straks failliet.
- Enkele voorbeelden:
* de AWBZ is ooit bedoeld als noodvangnet voor die gezondheidskosten, die geen enkele verzekeraar wilde dekken, omdat dat onbetaalbaar was. Inmiddels is er sluipenderwijs zoveel onder de noemer van AWBZ gebracht (o.a. bijv. rollators) dat de AWBZ-kosten echt de pan uit rijzen.
* de Wajong. Op dit moment zitten daar ook mensen in die met aanpassingen best kunnen werken, maar deze aanpassingen niet willen. Daar is de uitkering niet voor bedoeld.
* Een bekende van ons heeft nooit gewerkt. Was als moeder thuis. Ze kreeg echter last van haar rug en besloot toen het volgende: Ze solliciteert als postbode, werkt zich de blubbers en zit binnen een halfjaar in de zorgmolen vanwege ernstige rugklachten. Inmiddels zijn we twee jaar verder en is ze volledig afgekeurd en heeft ze WIA. (Dat was ook precies de bedoeling: ze wilde graag een extra inkomen hebben.) Dit gaat ten koste van mensen die het echt nodig hebben, maar wat mij betreft mag daar hard in gesneden worden als het om dit soort misbruik gaat.
- Tot slot: We zullen met elkaar 20% van onze welvaart in moeten gaan leveren om überhaupt de financiële crisis te boven te komen. Met het linkse beleid van PvdA en CU is het bijkans onmogelijk om bovengenoemde drastische hervormingen door te voeren, die m.n. het verkeerde gebruik van de genoemde regelingen aanpakken.
refo

Bericht door refo »

Luther, ik ben van mening dat jij minstens 25% moet inleveren. Jij hebt werk en dus kansen volop. Het is nu even slikken, maar over een paar jaar heb je dat weer ingehaald.

Beetje merkwaardig liberaal geklets. Net zoiets als: als we alle mensen scholen hebben we geen gevangenissen nodig.
We mogen heel blij zijn met de verzorgingsstaat. Het is onzin dat we dat niet kunnen betalen. Dat kan best.

We hebben 12 jaar Zalm achter de rug. Dat blijkt achteraf toch funest. En we waren zo blij. Onder zijn toeziend oog is er al van alles uitgekleed. Nu hebben we een tegenslag en de hele boel blijkt niet crisisproof. Terwijl hij dat wel had beloofd.

In de WIA komen is trouwens een hele kunst. Die dame moet dan wel ongeveer bedlegerig zijn.
--------------
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:Luther, ik ben van mening dat jij minstens 25% moet inleveren. Jij hebt werk en dus kansen volop. Het is nu even slikken, maar over een paar jaar heb je dat weer ingehaald.
Inderdaad, daar ben ik het mee eens.
refo schreef:We mogen heel blij zijn met de verzorgingsstaat. Het is onzin dat we dat niet kunnen betalen. Dat kan best.
En hoe gaan we dat betalen dan? Denk alleen al aan de kosten van de gezondheidszorg.
refo schreef:We hebben 12 jaar Zalm achter de rug. Dat blijkt achteraf toch funest. En we waren zo blij. Onder zijn toeziend oog is er al van alles uitgekleed. Nu hebben we een tegenslag en de hele boel blijkt niet crisisproof. Terwijl hij dat wel had beloofd.
Het is Zalm niet gegeven om zijn karwei af te maken; Balkenende werd gedwongen om over links te gaan regeren. Sindsdien ligt de boel stil.
In de WIA komen is trouwens een hele kunst. Die dame moet dan wel ongeveer bedlegerig zijn.
Klopt, was voor de invoering van de WIA en nog onder de WAO.
Marie-Henriëtte

refo schreef:We mogen heel blij zijn met de verzorgingsstaat. Het is onzin dat we dat niet kunnen betalen. Dat kan best.
Ik deel je mening dat wij blij moeten zijn met de verzorgingsstaat, alleen moet je je wel gaan afvragen of de verzorgingsstaat in haar huidige vorm wel houdbaar is. Bij jongeren wekt het bijvoorbeeld weerstand op dat oudere burgers binnen onze maatschappij meer profijt hebben van de sociale zekerheidsarrangementen. Het is niet in evenwicht met elkaar. Jongeren kunnen straks opdraaien voor de kosten van de protestgeneratie (AOW) terwijl er voor henzelf geen eens zekerheid bestaat of zij ooit van deze voorziening gebruik kunnen maken. Een groep die klein van omvang is, moet de AOW gaan bekostigen voor een groep die nogal groot van omvang is. Vanwege de vergrijzing is de vraag naar zorg groot, ook dit moet bekostigd worden. Dan is er nog een ander groot probleem, wie gaat al deze mensen verzorgen? Daarvoor zijn veel te weinig handen beschikbaar. Dit alles roept bij mij wel vraagtekens op over de houdbaarheid van onze verzorgingsstaat in haar huidige vorm.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Marie-Henriëtte schreef:
Ik deel je mening dat wij blij moeten zijn met de verzorgingsstaat, alleen moet je je wel gaan afvragen of de verzorgingsstaat in haar huidige vorm wel houdbaar is. Bij jongeren wekt het bijvoorbeeld weerstand op dat oudere burgers binnen onze maatschappij meer profijt hebben van de sociale zekerheidsarrangementen. Het is niet in evenwicht met elkaar. Jongeren kunnen straks opdraaien voor de kosten van de protestgeneratie (AOW) terwijl er voor henzelf geen eens zekerheid bestaat of zij ooit van deze voorziening gebruik kunnen maken. Een groep die klein van omvang is, moet de AOW gaan bekostigen voor een groep die nogal groot van omvang is. Vanwege de vergrijzing is de vraag naar zorg groot, ook dit moet bekostigd worden. Dan is er nog een ander groot probleem, wie gaat al deze mensen verzorgen? Daarvoor zijn veel te weinig handen beschikbaar. Dit alles roept bij mij wel vraagtekens op over de houdbaarheid van onze verzorgingsstaat in haar huidige vorm.
Hééé, MH, nu sla je de spijker op z'n kop. Volgens mij beweer ik dit ook steeds.
Plaats reactie