Bijwonen doopdiensten?

Mister
Administrator

Re: Bijwonen doopdiensten?

Bericht door Mister »

Luther schreef:
joepie schreef:Zeg jij als administrator moet toch weten dat jullie hier totaal of topic bezig zijn?
Nee, het is helemaal niet off-topic. Want daar hangt nl. het antwoord vanaf of je zo lang moet rijden voor een doopdienst.
Dat is mijn vraag niet helemaal. Waarom zou ik vele kilometers maken voor familieleden en vrienden die een doopdienst hebben van een kleine? Stukje morele druk zit erbij. Afstand speelt een rol. Wonderlijke scheiding van de 2 sacramenten qua zwaartebeleving. Maar niet verbondsbreuk en afsnijding etc.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Mister schreef:Als hier mensen incl. het moderaille mijn topic kapen: :lock
:mad
Sorry mister...

van mij mag het afgesplitst worden....

(maar het is niet RF, als het niet :offtopic is....)

(maar daar heb ik vorige week (of 2 weken geleden?) al genoeg heibel over gehad)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mister schreef:
Luther schreef:
joepie schreef:Zeg jij als administrator moet toch weten dat jullie hier totaal of topic bezig zijn?
Nee, het is helemaal niet off-topic. Want daar hangt nl. het antwoord vanaf of je zo lang moet rijden voor een doopdienst.
Dat is mijn vraag niet helemaal. Waarom zou ik vele kilometers maken voor familieleden en vrienden die een doopdienst hebben van een kleine? Stukje morele druk zit erbij. Afstand speelt een rol. Wonderlijke scheiding van de 2 sacramenten qua zwaartebeleving. Maar niet verbondsbreuk en afsnijding etc.
Het was ook enigszins cynisch bedoeld...;)
Morele druk moet je niet voor bezwijken. Gewoon je eigen lijn trekken en vriendelijk blijven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
joepie

Bericht door joepie »

Luther schreef:
Ja zo kun je elk topic wel gaan vernachelen.
Het gaat hier heel gewoon of je op zondag wel zo een stuk moet gaan rijden voor een doopDIENST, en wat we vinden van al die uit gebreide uitnodigingen.
Het gaat er niet om wat de doop inhoud. En voor wie die enz
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Lassie

Bericht door Lassie »

joepie schreef:Zeg heren, volgens mij is dit ontzettend :offtopic

Wij gingen vroeger ook niet naar doop diensten waarvoor we moesten gaan reizen op zondag.
En als dat nu zou voor komen zou ik dat ook niet doen.
Als ik soms zie en hoor wat voor een poespas er allemaal bij komt kijken in die doopdiensten.
wat bedoel je hier mee? Kun je dat misschien iets meer uit leggen? Want ik kan me niet echt een voorstelling bij maken. Want de doopdiensten die wij mee maken zijn gewoon net zoals ze vroeger in de kerk gehouden werden.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

joepie schreef:
Luther schreef:
Ja zo kun je elk topic wel gaan vernachelen.
Het gaat hier heel gewoon of je op zondag wel zo een stuk moet gaan rijden voor een doopDIENST, en wat we vinden van al die uit gebreide uitnodigingen.
Het gaat er niet om wat de doop inhoud. En voor wie die enz
Het hangt ervan af wie het vraagt. En verder lijkt me dit vooral een onderwerp waarin iedereen zelf keuzes moet maken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

@Iedereen met een splitsingswens of -eis:
:garde
En wel hierheen.
joepie

Bericht door joepie »

Lassie schreef:

Wij gingen vroeger ook niet naar doop diensten waarvoor we moesten gaan reizen op zondag.
Als ik soms zie en hoor wat voor een poespas er allemaal bij komt kijken in die doopdiensten.
wat bedoel je hier mee? Kun je dat misschien iets meer uit leggen? Want ik kan me niet echt een voorstelling bij maken. Want de doopdiensten die wij mee maken zijn gewoon net zoals ze vroeger in de kerk gehouden werden.
Vroeger was er in de GKv gewoon ook dopen. En zonder kinderen uit de crèche die erbij gehaald moeten worden, zonder kinderen uit de kerk die naar voren moeten komen, zonder dat gedoe op het podium en voor en na het dopen het praatje van de dominee tegen de kinderen of de doopouders, waarbij de meeste staan te stuntelen.
Er was gewoon dopen. De pappa van het kind droeg het kind ten doop. En vaak was de moeder daar niet bij. Gewoon omdat het om God en het kind ging.
Maar ook dit is volgens mij of topic.
Hij zal voor u zorgen;
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

joepie schreef:
Lassie schreef:

Vroeger was er in de GKv gewoon ook dopen. En zonder kinderen uit de crèche die erbij gehaald moeten worden, zonder kinderen uit de kerk die naar voren moeten komen, zonder dat gedoe op het podium en voor en na het dopen het praatje van de dominee tegen de kinderen of de doopouders, waarbij de meeste staan te stuntelen.
Er was gewoon dopen. De pappa van het kind droeg het kind ten doop. En vaak was de moeder daar niet bij. Gewoon omdat het om God en het kind ging.
Ik ben blij dat het nu wel iets anders is
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

joepie schreef:
Lassie schreef:

Het is wel wat rommelig misschien, maar ik zie dat niet als zo'n bezwaar. Haal de kinderen er maar even bij in plaats dat ze zich in hun bank een whiplash zitten te rekken om maar wat te kunnen zien.
Bij een avondmaaldienst wordt er doorgaans ook naar voren gelopen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:Het is wel wat rommelig misschien, maar ik zie dat niet als zo'n bezwaar. Haal de kinderen er maar even bij in plaats dat ze zich in hun bank een whiplash zitten te rekken om maar wat te kunnen zien.
nee, dat ben ik niet met je eens. Dat leidt veel te veel af van waar het echt om gaat: het teken van de doop, het water dat op het hoofd van de zuigeling gesprenkeld wordt en dat ons aanschouwelijk het evangelie predikt.

Als daar een schare kinderen omheen staat dan weet ik precies hoe het gaat: dan heeft iedereen het over dat kind dat hardop iets zei of dat een beetje water uit het doopvont haalde, etc.

Bij ons zeggen ze ook altijd bij de doopzitting: zorg dat je zo gekleed gaat dat men niet naar jullie kijkt maar naar het water van de doop. En iedereen begrijpt dan wel zo'n beetje wat er bedoeld wordt.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:Het is wel wat rommelig misschien, maar ik zie dat niet als zo'n bezwaar. Haal de kinderen er maar even bij in plaats dat ze zich in hun bank een whiplash zitten te rekken om maar wat te kunnen zien.
nee, dat ben ik niet met je eens. Dat leidt veel te veel af van waar het echt om gaat: het teken van de doop, het water dat op het hoofd van de zuigeling gesprenkeld wordt en dat ons aanschouwelijk het evangelie predikt.

Als daar een schare kinderen omheen staat dan weet ik precies hoe het gaat: dan heeft iedereen het over dat kind dat hardop iets zei of dat een beetje water uit het doopvont haalde, etc
In onze gemeente mogen de kinderen van de doopouders erbij staan, maar ik heb nog nooit afleidende situaties meegemaakt hoor.

Daarnaast: wie het besnijdenis-ritueel uit het OT vergelijkt, zal zien dat dat een feestelijke connotatie had. Het feit dat wij er een ernstig, plechtig moment van gemaakt hebben, waarbij elke dissonantie als onheilig gezien wordt, zegt meer over onze traditie, dan over hoe het onder het oude verbond functioneerde.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:

Als daar een schare kinderen omheen staat dan weet ik precies hoe het gaat: dan heeft iedereen het over dat kind dat hardop iets zei of dat een beetje water uit het doopvont haalde, etc
In onze gemeente mogen de kinderen van de doopouders erbij staan, maar ik heb nog nooit afleidende situaties meegemaakt hoor.

Daarnaast: wie het besnijdenis-ritueel uit het OT vergelijkt, zal zien dat dat een feestelijke connotatie had. Het feit dat wij er een ernstig, plechtig moment van gemaakt hebben, waarbij elke dissonantie als onheilig gezien wordt, zegt meer over onze traditie, dan over hoe het onder het oude verbond functioneerde.
memento ik snap niet waar je deze dingen vandaan haalt. Waar staat feestelijk tegenover plechtig?

En wilde je een protestantse eredienst vergelijken met een joodse synagoge? Moet dat hetzelfde zijn? Nee, het gaat erom of je de voordelen van iets ziet. Die zie ik zeer duidelijk.

Verder: sinds Calvijn is het volgens mij de bedoeling dat het Woord in het middelpunt staat. Niets mag daarvan afleiden. Vandaar de vaak sobere aankleding van protestantse kerken (in vergelijking met bijv. Roomse). Vandaar ook het sobere karakter.
joepie

Bericht door joepie »

Kijk ik ben er niet voor dat geloop en gedoe met de kinderen. En inderdaad leid het af van wat er nu werkelijk gebeurd.
Kort geleden is onze kleinzoon gedoopt in de GKv (wij zijn niet meer lid van de GKv) en daar mochten ook al de kinderen komen. Uit de crèche en de kerk, iedereen vol aandacht voor de hele kinderschare die binnen kwamen. Onze kleindochter van 1 1/2 die haar vriendje Sem zag en dat moest roepen door de doop heen. Onze andere drie kleinzoons die op het podium met de collecte zakken ervan door gingen, het was één en al afleiding. En heb ik nu de doop goed gevolgd en kunnen zien? Nee. En hadden de mensen het na de dienst over de doop en dopeling? Nee.
Het was een heel circus waardoor de aandacht van de doop werd afgeleid.
En dan het praatje van de dominee, die dan meestal heeft uitgezocht wat de namen van het kind betekenen en daar dan maar iets over zegt.
Wat dan weer niet klopt. Enz enz.
Nee, geef mij maar gewoon een doop dienst waarbij het dus nog werkelijk om de doop en Gods belofte gaat. Waarbij Gods woord centraal staat en niet de mens.
Hij zal voor u zorgen;
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik denk dat de verschillende gebruiken per gemeente anders is. Bij ons gaan de "eigen" kinderen mee naar voren. Het hangt een beetje af wie er doopt, of de doopouders worden toegesproken en wanneer dat gebeurde, heb ik dat altijd als fijn ervaren. En dit alles deed niets af van de inhoud van de doop, integendeel! En ook thuis komt het inhoudelijk te sprake.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie