Bijwonen doopdiensten?
Bijwonen doopdiensten?
De laatste tijd komen er met enige regelmaat 'uitnodigingen' binnen van familieleden en vrienden. De vraag die wat komt bovendrijven is wat we eigenlijk moeten met dergelijke uitnodigingen. In hoeverre is een doopdienst een feestelijke dienst waarbij familie en vrienden (van heinde en ver) aanwezig behoren te zijn? Is het in de eerste plaats niet een dienst die de plaatselijke gemeente aangaat? Hoe komt het dat deze 'praktijk' is ontstaan?
- Bonny
- Contacteer:
Re: Bijwonen doopdiensten?
Eerlijk gezegd begrijp ik het 'probleem' niet. Belangrijke momenten in je leven wil je toch delen met familie, naast de gemeente?Mister schreef:De laatste tijd komen er met enige regelmaat 'uitnodigingen' binnen van familieleden en vrienden. De vraag die wat komt bovendrijven is wat we eigenlijk moeten met dergelijke uitnodigingen. In hoeverre is een doopdienst een feestelijke dienst waarbij familie en vrienden (van heinde en ver) aanwezig behoren te zijn? Is het in de eerste plaats niet een dienst die de plaatselijke gemeente aangaat? Hoe komt het dat deze 'praktijk' is ontstaan?
The Groom's still waiting at the altar
Nee, naar mijn mening niet.Mister schreef: Is het in de eerste plaats niet een dienst die de plaatselijke gemeente aangaat? Hoe komt het dat deze 'praktijk' is ontstaan?
Het is een zaak tussen de doopouders en de Heere (en de dopeling natuurlijk).
De belofte van de Heere wordt bezegelt en de ouders geven hun belofte.
En daar doen ze in het openbaar, waar de gemeente getuige van is maar ook naar hun familie en vrienden toe. Zij mogen die ouders ook aanspreken op hun belofte of bemoedigen en vertroosten met de beloften van de Heere.
Als het alleen die gemeente aan zou gaan dan zouden ze ook niet kunnen verhuizen.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Dank voor je aanvulling, Fluitje.fluitje schreef:Nee, naar mijn mening niet.Mister schreef: Is het in de eerste plaats niet een dienst die de plaatselijke gemeente aangaat? Hoe komt het dat deze 'praktijk' is ontstaan?
Het is een zaak tussen de doopouders en de Heere (en de dopeling natuurlijk).
De belofte van de Heere wordt bezegelt en de ouders geven hun belofte.
En daar doen ze in het openbaar, waar de gemeente getuige van is maar ook naar hun familie en vrienden toe. Zij mogen die ouders ook aanspreken op hun belofte of bemoedigen en vertroosten met de beloften van de Heere.
Als het alleen die gemeente aan zou gaan dan zouden ze ook niet kunnen verhuizen.
Ik denk vanwege het feit dat kinderen bij hun huwelijk steeds minder in dezelfde burgerlijke gemeente als hun ouders blijven wonen. 50 jaar geleden zag je dat nog wel.Mister schreef:De laatste tijd komen er met enige regelmaat 'uitnodigingen' binnen van familieleden en vrienden. De vraag die wat komt bovendrijven is wat we eigenlijk moeten met dergelijke uitnodigingen. In hoeverre is een doopdienst een feestelijke dienst waarbij familie en vrienden (van heinde en ver) aanwezig behoren te zijn? Is het in de eerste plaats niet een dienst die de plaatselijke gemeente aangaat? Hoe komt het dat deze 'praktijk' is ontstaan?
Dat vind ik ook altijd lastig. Toen mijn zus haar zoon liet dopen, zijn wij o.a. om die reden niet gegaan. Het is een uur en een kwartier rijden voor alleen de heenweg. Ik vind dat het doel voorbij streven....Mister schreef:(van heinde en ver)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Wij hadden hetzelfde probleem en zijn toen za-av al gegaan (mn ouders wonen in de buurt). Voor de rest was het een feestelijke zondag - een nieuw kind in het Verbond! - met de familie.vlinder schreef:Dat vind ik ook altijd lastig. Toen mijn zus haar zoon liet dopen, zijn wij o.a. om die reden niet gegaan. Het is een uur en een kwartier rijden voor alleen de heenweg. Ik vind dat het doel voorbij streven....Mister schreef:(van heinde en ver)
Aangezien in dit geval de ouders bij voorbaat al wisten dat ze slechts bij hoge uitzondering de kerk van binnen gingen bezien (één keer per jaar is al erg veel), vond ik deze doop meer heiligheidsschennis dan een troostvolle gebeurtenis.rekcor schreef:Wij hadden hetzelfde probleem en zijn toen za-av al gegaan (mn ouders wonen in de buurt). Voor de rest was het een feestelijke zondag - een nieuw kind in het Verbond! - met de familie.vlinder schreef:Dat vind ik ook altijd lastig. Toen mijn zus haar zoon liet dopen, zijn wij o.a. om die reden niet gegaan. Het is een uur en een kwartier rijden voor alleen de heenweg. Ik vind dat het doel voorbij streven....Mister schreef:(van heinde en ver)
-
Een kind wordt gedoopt ómdat het een verbondskind is. Door de doop wordt het geen verbondskind.rekcor schreef:Wij hadden hetzelfde probleem en zijn toen za-av al gegaan (mn ouders wonen in de buurt). Voor de rest was het een feestelijke zondag - een nieuw kind in het Verbond! - met de familie.vlinder schreef:Dat vind ik ook altijd lastig. Toen mijn zus haar zoon liet dopen, zijn wij o.a. om die reden niet gegaan. Het is een uur en een kwartier rijden voor alleen de heenweg. Ik vind dat het doel voorbij streven....Mister schreef:(van heinde en ver)
Laatst gewijzigd door Johannes 3:16 op 05 okt 2009, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zat enkele jaren geleden met hetzelfde toen ik gedoopt ben. Mijn familie kwam (en komt) nooit in de kerk, maar is toen wel geweest. Men heeft toen echter wel een aardig stukje moeten reizen, maar ik ben toch blij dat ze er waren.
Zeg heren, volgens mij is dit ontzettend
Wij gingen vroeger ook niet naar doop diensten waarvoor we moesten gaan reizen op zondag.
En als dat nu zou voor komen zou ik dat ook niet doen.
Als ik soms zie en hoor wat voor een poespas er allemaal bij komt kijken in die doopdiensten.

Wij gingen vroeger ook niet naar doop diensten waarvoor we moesten gaan reizen op zondag.
En als dat nu zou voor komen zou ik dat ook niet doen.
Als ik soms zie en hoor wat voor een poespas er allemaal bij komt kijken in die doopdiensten.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Hij zal voor u zorgen;
Kan dit topic niet even gesplitst worden ?
Zeg jij als administrator moet toch weten dat jullie hier totaal of topic bezig zijn?
Open daarvoor dan een ander topic.

Open daarvoor dan een ander topic.

Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal voor u zorgen;
Als hier mensen incl. het moderaille mijn topic kapen:

Nee, het is helemaal niet off-topic. Want daar hangt nl. het antwoord vanaf of je zo lang moet rijden voor een doopdienst.joepie schreef:Zeg jij als administrator moet toch weten dat jullie hier totaal of topic bezig zijn?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)