Balkenendes politieke einde nadert

Als Balkenende vertrekt, doet het CDA er goed aan om als lijsttrekker te kiezen:

Piet-Hein Donner, thans minister van SZ&W
6
17%
Camiel Eurlings, thans minister van V&W
16
46%
Pieter van Geel, thans fractievoorzitter van de CDA-TK-fractie
0
Geen stemmen
Jan-Kees de Jager, thans staatssecretaris van Financiën
0
Geen stemmen
Ab Klink, thans minister van VWS
0
Geen stemmen
Maxime Verhagen, thans minister van BuZa
10
29%
Jack de Vries, thans staatssecretaris van Defensie
3
9%

Totaal aantal stemmen: 35

refo

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door refo »

Marie-Henriëtte schreef:
refo schreef:Jack de Vries.Dat is het slimste jongetje van het CDA.
Je moet flink bezuinigingen, maar de missie in Afghanistan laat je wat betreft bezuinigingen volledig buiten het schot. Ik weet niet hoor, maar is dat slim?
Is dat alles wat tegen hem is?

De vraag is of we daar moeten blijven. Maar áls we in Uruzgan blijven dan denk ik dat het slim is niet te bezuinigen op deze missie. Dat kost extra doden.

De andere types in de poll zijn stuk voor stuk niet de personen die de CDA naar een goede verkiezingsuitslag kunnen leiden.
Donner zit in het brandpunt van de AOW materie. Ik geloof wel dat hij een kundig man is, maar stemmen trekken zal hij niet. Ik denk dat hij dat zelf weet.
Eurlings heeft te veel lastige dossiers. Pas werd het rekeningrijden weer uitgesteld.
Van Geel? Wie is dat? Die heeft zich verkocht aan de coalitie. Mister invisible. Niet profileren ten koste van het kabinet. Dat is gelukt. Hij zal geen stemmentrekker zijn.
De Jager. Een goeie minister van Financiën. Die moeten er ook zijn. Maar geen lijsttrekker.
Ab Klink. Vind ik een goeie minister. Maar te 'gereformeerd' in het huidig tijdsgewricht. Hoewel ik het zou toejuichen als hij het zou worden: geen stemmentrekker.
Verhagen? Zou misschien tweede kunnen zijn, maar dat 'lekken' van zijn eigen ideeën over Uruzgan doet vermoeden dat hij niet weet hoe hij binnen zijn partij het vertrouwen krijgt.

Onderaan de poll staat Jack de Vries. Bij mij dus bovenaan. Dat lijkt me de man voor het CDA.
Het gaat namelijk AD 2009 bij verkiezingen veel meer om mensen dat om programma's. Hoewel die laatste gedegen moeten zijn. Maar volgens mij kan hij het debat aan. En aangeven waarom Nederland niet op de praatjesmaker Wilders moet stemmen. Of op de zalvende Pechtold. Of de gerestylde Rutte. Als het hem lukt de regering een Yes we can imago aan te meten, niet te jonge maar toch jonge vent, kan mogelijk zelfs de PvdA er nog garen bij spinnen. Want Agnes Kant fileren in het politieke debat is niet zo'n grote kunst. En dan wint de PvdA misschien ook nog.
Nadeel binnen de partij is misschien dat hij evenals Balkenende uit de protestantse hoek komt, waar een RK aan de beurt is.

De CU zal zijn zetels wel kunnen halen. Zeker als nog wat meer SGP-ers CU gaan stemmen.
De huidige coalitie verdient nog steeds mijn voorkeur. Hoewel het voor de CU miischien beter is niet meer mee te doen, maar oppositie te voeren voor een CDA-PvdA kabinet.

En over de tik is al een topic.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
albion

Bericht door albion »

refo schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Je moet flink bezuinigingen, maar de missie in Afghanistan laat je wat betreft bezuinigingen volledig buiten het schot. Ik weet niet hoor, maar is dat slim?

En over de tik is al een topic.
Ja, maar over mr. Donner praten we, dacht ik, in dit topic... :huhu
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

refo schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Is dat alles wat tegen hem is?
Ja, en dat is voor mij al genoeg. Geld besteden aan een uitzichtloze missie waar onze jongens sterven (en voor wat?) terwijl een hulpbehoevende bejaarde in Nederland uren moet wachten om eens gedouched te worden. "Sorry mevrouw, u zult nog even moeten wachten, personeeltekort en geen geld" ‘Ja, ja’ denk ik dan.
refo schreef:Ab Klink. Vind ik een goeie minister. Maar te 'gereformeerd' in het huidig tijdsgewricht. Hoewel ik het zou toejuichen als hij het zou worden: geen stemmentrekker.
Ik heb getwijfeld tussen Klink en Donner. Ik vind dat Donner net iets prominenter aanwezig is dan Klink. Donner of Klink mogen dan wel beiden geen stemmentrekkers zijn, of ‘niet commercieel verkoopbaar’, maar van velen valt dat te zeggen, zelfs van Premier Balkenende, en hij is er toch ook gekomen.
Gian

Bericht door Gian »

Ga voor Jack de Vries of Verhagen
De rest heeft zeker kwaliteiten, maar missen ook allemaal wat.

t Zal me overigens benieuwen wat de nieuwe coalitie zal worden als pvv op het huidig peil weet te blijven.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Hmm, ik weet het niet. Niemand uit het lijstje heeft de statuur van premier en/ of CDA-leider. Het zou wellicht goed zijn om in een volgend kabinet meer zaakministers te hebben. Die hebben doorgaans minder binding met het parlement, waardoor het dualisme weer tot uiting kan komen.
The Groom's still waiting at the altar
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ik vind minister Eurlings persoonlijk de meestbelovende politicus van het CDA. Logisch dat het dossier rekeningrijden wordt doorgeschoven. Ik zou er ook mijn handen niet aan willen branden. Deze minister krijgt toch wel het nodige voor elkaar wat bij de voorgangsters niet lukte.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Mister schreef:Ik vind minister Eurlings persoonlijk de meestbelovende politicus van het CDA. Logisch dat het dossier rekeningrijden wordt doorgeschoven. Ik zou er ook mijn handen niet aan willen branden. Deze minister krijgt toch wel het nodige voor elkaar wat bij de voorgangsters niet lukte.
Rekeningrijden ligt al 20 jaar op de bureaus. Vanwege de politieke consequenties gebeurt er dus helemaal niets. Daarom zou het goed zijn dat enkele onafhankelijke personen eens een ministerspost gingen bezetten. Zij hebben geen last van ruggespraak uit de partijtop
The Groom's still waiting at the altar
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mister schreef:Ik vind minister Eurlings persoonlijk de meestbelovende politicus van het CDA. Logisch dat het dossier rekeningrijden wordt doorgeschoven. Ik zou er ook mijn handen niet aan willen branden. Deze minister krijgt toch wel het nodige voor elkaar wat bij de voorgangsters niet lukte.
Helemaal met je eens Mister.
Wie had gedacht dat de A4-middendelfland er toch eens zou gaan komen.
En nu is t zover.
Hij hakt gewoon knopen door en kan het ok goed verkopen; heeft contact met mensen en kan keihard debatteren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Auto

Bericht door Auto »

Gian schreef:Ga voor Jack de Vries of Verhagen

t Zal me overigens benieuwen wat de nieuwe coalitie zal worden als pvv op het huidig peil weet te blijven.
Alleen Jack de Vries heeft een paar hoofdpijn dossiers bij defensie, het risico is veel te groot dus dan lijkt mij dat Verhagen een grote voorsprong heeft.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Auto schreef:
Gian schreef:Ga voor Jack de Vries of Verhagen

Alleen Jack de Vries heeft een paar hoofdpijn dossiers bij defensie, het risico is veel te groot dus dan lijkt mij dat Verhagen een grote voorsprong heeft.
Jack de Vries is wel de slimste campagnevoerder, maar dan vooral voor de campagne die door een ander moet worden verricht. Zelf komt hij niet goed over en heeft hij teveel het imago van een geslepen mannetje.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Laat Jack de Vries eerst nog maar een paar jaartjes werkervaring opdoen voordat er zo groot over hem gesproken wordt.
Auto

Bericht door Auto »

Marie-Henriëtte schreef:Laat Jack de Vries eerst nog maar een paar jaartjes werkervaring opdoen voordat er zo groot over hem gesproken wordt.
Inderdaad helemaal mee eens, 2e viool spelen is heel wat anders dan de eerste viool!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Auto schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Laat Jack de Vries eerst nog maar een paar jaartjes werkervaring opdoen voordat er zo groot over hem gesproken wordt.
Inderdaad helemaal mee eens, 2e viool spelen is heel wat anders dan de eerste viool!
Helemaal mee eens.
refo

Bericht door refo »

Je hebt helemaal geen of veel 'werkervaring' nodig.
Tweede Kamer
In 1998 werd hij gekozen tot lid van de Tweede Kamer. Het CDA had toen net de tweede verkiezingsnederlaag op rij geleden en kwam in de oppositie tegen het tweede paarse kabinet terecht. Balkenende werd financieel woordvoerder van het CDA. Daarnaast hield hij zich bezig met sociale zaken, justitie en binnenlandse zaken. Nadat CDA-fractievoorzitter Jaap de Hoop Scheffer na een machtsstrijd met partijvoorzitter Marnix van Rij het veld had moeten ruimen, werd Balkenende op 1 oktober 2001 fractievoorzitter. Korte tijd later werd hij gekozen tot nieuwe lijsttrekker van het CDA voor de komende Tweede-Kamerverkiezingen. Op dat moment was Balkenende bij het grote publiek nog een grote onbekende.
Het gaat me erom: met welke lijsttrekker gaat het CDA stemmen trekken. Al die andere mensen in de poll zouden erg geschikt zijn in 1929 of 1969, maar niet in 2009.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:Je hebt helemaal geen of veel 'werkervaring' nodig.
Tweede Kamer
In 1998 werd hij gekozen tot lid van de Tweede Kamer. Het CDA had toen net de tweede verkiezingsnederlaag op rij geleden en kwam in de oppositie tegen het tweede paarse kabinet terecht. Balkenende werd financieel woordvoerder van het CDA. Daarnaast hield hij zich bezig met sociale zaken, justitie en binnenlandse zaken. Nadat CDA-fractievoorzitter Jaap de Hoop Scheffer na een machtsstrijd met partijvoorzitter Marnix van Rij het veld had moeten ruimen, werd Balkenende op 1 oktober 2001 fractievoorzitter. Korte tijd later werd hij gekozen tot nieuwe lijsttrekker van het CDA voor de komende Tweede-Kamerverkiezingen. Op dat moment was Balkenende bij het grote publiek nog een grote onbekende.
Het gaat me erom: met welke lijsttrekker gaat het CDA stemmen trekken. Al die andere mensen in de poll zouden erg geschikt zijn in 1929 of 1969, maar niet in 2009.
Wat vind jij dan zo ongeschikt aan iemand als Camiel Eurlings?
Plaats reactie