Laatst gekochte boeken

Upquark

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door Upquark »

Ach... laten we al deze kwalificaties gewoon vergeten en simpelweg al deze mannen Gods gewoon in ere houden.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Upquark schreef:Bert, ik neem aan dat jij met 'oudvaders' bedoelt allen die in het verleden de reformatie van de kerk voorstonden? Dus ook Irenaeus om maar iemand te noemen? Of is dat dan weer een kerkvader? Verwarrend...
wat zijn oudvaders?

Mijn definitie:

Alle theologen en predikanten, van de tijd der apostelen tot de recente geschiedenis (vroeg 20e eeuw) die rechtzinnig in de leer waren, en zodoende hebben bijgedragen in de ontwikkeling van ons verstaan van de leer. Met andere woorden, degenen op wiens schouders we staan kunnen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
jvdg

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:
Upquark schreef:Bert, ik neem aan dat jij met 'oudvaders' bedoelt allen die in het verleden de reformatie van de kerk voorstonden? Dus ook Irenaeus om maar iemand te noemen? Of is dat dan weer een kerkvader? Verwarrend...
wat zijn oudvaders?

Mijn definitie:

Alle theologen en predikanten, van de tijd der apostelen tot de recente geschiedenis (vroeg 20e eeuw) die rechtzinnig in de leer waren, en zodoende hebben bijgedragen in de ontwikkeling van ons verstaan van de leer. Met andere woorden, degenen op wiens schouders we staan kunnen.
Ik denk dat een discussie (debat ;) ) over wie of wat een oudvader is, maar niet moet worden gevoerd.
Jacobse

Bericht door Jacobse »

bij een afscheid een poosje geleden vermeende iemand mij een plezier te doen door mij als afscheidscadeau te geven het boek getiteld "het psalmenoproer" van maarten 't hart Het fatsoen t.a.v. de gever van het boek bracht mee dat ik het wel moest aannemen.Thuisgekomen heb ik enkele bladzijden gelezen, en het boek toen in het oud-papier weggedaan.In mijngedachten kwam Dr.Abraham Kuyper, van wie wordt gezegd dat hij van een boek de eerste en de laatste bladzijde las en dan het boek wel kon recenseren. Ik kan nergens in de schaduw staan van de grote Dr.Kuyper - afkomstig uit Maassluis, de regio waar 't Hart ook is opgegroeid - ; maar de eerste en de laatste bladzijden plus een enkele bladzijde in het midden, waren al wel weer meer dan genoeg voor mij om dit boek naar het oud-papier te brengen. Uit Wikepedia blijkt dat de auteur een reeks boeken op zijn naam heeft staan.De inhoud lijkt, voor zover bekend, eenzelfde stramien te volgen: gelovigen zijn en dom en oneerlijk en huichelachtig, en God is belachelijk en wordt belachelijk gemaakt. Dat van iemand afkomstig van orthodoxe huize, die aan het geloof vijandig is geworden, en nu dat uitleeft in fantasierijke gelieg met als doel zoals gezegd het geloof en vooral de Heere bespotten en belachelijk maken. Dat in de vorm van boeken in eenzelfde genre als gezegd, die nogal aftrek schijnen te hebben; en aan de auteur vermoedelijk behoorlijk geld opbrengen. God en het geloof beschimpen, tegen dikke betaling. Hij schreef en schrijft: "Wie God verlaat, heeft niets te vrezen ".De Bijbel leert gans anders: en roept ieder mens, U en mij, en ook 't Hart toe: keer om, wendt U tot MIJ, want waarom zoudt ge sterven. Moge het ons gegeven zijn, iedereen in het bijzonder onze kinderen en kleinkinderen, te behoeden voor de Gods-vijandschap van 't Hart, en te doen zien en voor te leven, dat de HEERE goed is, de HEERE in Wie geen onrecht is, en Die aan ieder van ons voorhoudt: het loon dat de zonde geeft is de dood, maar de genadegift die God geeft is het eeuwige leven in Jezus Christus onze Heer.
Thomas
refo

Bericht door refo »

Wat wij geloven. Interviews door Rik Valkenburg met 20 predikanten door heel NL. Uitgegeven in 1967. De predikanten JJ Buskes, HJ Hegger, R Kok, F Mallan, J Overduin, J vd Poel en A Vergunst staan er o.a. in.

Klopt het dat ds Mallan de theologische school al drie jaar bezocht voor hij naar het curatorium ging?

En nog een boekje van Wilma om me in te lezen voor m'n cursusje.

(Verder zag ik vandaag ds Steenblok gebroederlijk tegen Pietje Puk geleund staan.)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
helma

Bericht door helma »

refo schreef:Wat wij geloven. Interviews door Rik Valkenburg met 20 predikanten door heel NL. Uitgegeven in 1967. De predikanten JJ Buskes, HJ Hegger, R Kok, F Mallan, J Overduin, J vd Poel en A Vergunst staan er o.a. in.

Klopt het dat ds Mallan de theologische school al drie jaar bezocht voor hij naar het curatorium ging?

(Verder zag ik vandaag ds Steenblok gebroederlijk tegen Pietje Puk geleund staan.)

welke van Wilma?
refo

Bericht door refo »

helma schreef:
refo schreef:Wat wij geloven. Interviews door Rik Valkenburg met 20 predikanten door heel NL. Uitgegeven in 1967. De predikanten JJ Buskes, HJ Hegger, R Kok, F Mallan, J Overduin, J vd Poel en A Vergunst staan er o.a. in.

welke van Wilma?
De lichte nacht.

Ik heb 'Gods gevangene gelezen' = redelijk
en de Kruisboom = minder
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:(Verder zag ik vandaag ds Steenblok gebroederlijk tegen Pietje Puk geleund staan.)
:mdr
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

refo schreef: (Verder zag ik vandaag ds Steenblok gebroederlijk tegen Pietje Puk geleund staan.)
en ik ds Vreugdenhil tegen Simon Carmiggelt. :bobo
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Wonderen van genade door Ds. A.J.Wijnmalen
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Luther schreef:
refo schreef:(Verder zag ik vandaag ds Steenblok gebroederlijk tegen Pietje Puk geleund staan.)
:mdr
gillen!

dat is het leuke van boekenkasten (of boekenmarkten)

ooit verzuchtte een dominee bij mij in huis: "Van Boston tot Pinkeltje"......
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

VERKOCHTE ZIELEN

Het verhaal van het Armeense Christenmeisje Aurora Mardiganian dat de Armeense genocide overleefde.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog worden onder het Turks-mohammedaanse schrikbewind honderdduizenden in Turkije wonende Armeniërs gedeporteerd, uitgemergeld, mishandeld en vermoord.
Deze barbaarse volkenmoord maakt Aurora van nabij mee. Wat haar, haar familie en haar volk wedervaren is, heeft zij achteraf met behulp van een tolk aan het papier toevertrouwd. Opdat niet vergeten worde het gruwelijke onrecht dat het Armeense volk is aangedaan.
Een schokkend relaas.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Afbeelding
Heb ik maandag weer wat te lezen in de trein :livre
~~Soli Deo Gloria~~
refo

Bericht door refo »

"De kerk van alle tijden" van Praamsma. 2 delen voor een zacht prijsje.

("Da's heel goedkoop, hoor' zei die man beschuldigend tegen me. "Ik ding toch ook niet af?")
--------------
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

En Zijn Godgeheiligd zaad

Van J. Burghout

Uitgeverij: Om Sions Wil
ISBN 978-90-74787-46-8

Waar gebeurd verhaal
Ontroerend getuigenis van een zwijgende en een sprekende
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gesloten