zo denk ik er ook overvlinder schreef: Maar ik heb altijd respect voor mensen die er bovenop komen en dan sterker zijn geworden dan ze voorheen waren!
Spreuk van de dag
Re: Spreuk van de dag
Laatst gewijzigd door henriët op 25 sep 2009, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
- Bert Mulder
- Contacteer:
En wat zegt de Schrift erover:henriët schreef: zo denk ik er ook over
Spreuken 3:12
Want de HEERE kastijdt dengene dien Hij liefheeft, ja, gelijk een vader den zoon in denwelken hij een welbehagen heeft.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- JolandaOudshoorn
Dat heb ik ook. Maar ik vond je stelling dat mensen met een lastige jeugd juist sterker zijn wel erg overtrokken. Gelukkig nuanceerde je zelf ook wel het een en ander!henriët schreef:zo denk ik er ook overvlinder schreef: Maar ik heb altijd respect voor mensen die er bovenop komen en dan sterker zijn geworden dan ze voorheen waren!
Aan de andere kant denk ik dat er maar weinig mensen te vinden zijn die een geheel vlekkeloze jeugd hebben gehad of die nooit iets vervelends of ingrijpends hebben meegemaakt.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ik vind er dan ook een verschil in zitten of mensen weleens wat vervelends meemaken, of een groot deel van hun jeugd. En of het een traumatische ervaring is, of iets vervelends wat van voorbijgaande aard is. Ik bedoel bijv. verkrachting, overlijden van één van de ouders, wonen in pleeggezin, liefde thuis. De meeste andere dingen zijn denk ik wel minder ingrijpend.JolandaOudshoorn schreef:Dat heb ik ook. Maar ik vond je stelling dat mensen met een lastige jeugd juist sterker zijn wel erg overtrokken. Gelukkig nuanceerde je zelf ook wel het een en ander!henriët schreef:zo denk ik er ook overvlinder schreef: Maar ik heb altijd respect voor mensen die er bovenop komen en dan sterker zijn geworden dan ze voorheen waren!
Aan de andere kant denk ik dat er maar weinig mensen te vinden zijn die een geheel vlekkeloze jeugd hebben gehad of die nooit iets vervelends of ingrijpends hebben meegemaakt.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
- MarthaMartha
Luther schreef:Aanvulling:... als ze hun masker afdoen en hun zwakke plekken aan kunnen wijzen.henriët schreef:zojuist gelezen in t rd,
"Mensen met een lastige jeugd, kunnen toch heel sterk zijn."

aanvulling: niet alleen aanwijzen maar leren hoe daarmee om te gaan!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
- JolandaOudshoorn
Ik denk dat dit van een kind zelf afhangt. Gebeurtenissen op zich zijn geen graadmeters of iemand een moeilijke jeugd heeft gehad of niet. Overigens is dit lijstje nog wel uit te breidenvlinder schreef:Ik vind er dan ook een verschil in zitten of mensen weleens wat vervelends meemaken, of een groot deel van hun jeugd. En of het een traumatische ervaring is, of iets vervelends wat van voorbijgaande aard is. Ik bedoel bijv. verkrachting, overlijden van één van de ouders, wonen in pleeggezin, liefde thuis. De meeste andere dingen zijn denk ik wel minder ingrijpend.JolandaOudshoorn schreef:Dat heb ik ook. Maar ik vond je stelling dat mensen met een lastige jeugd juist sterker zijn wel erg overtrokken. Gelukkig nuanceerde je zelf ook wel het een en ander!henriët schreef:zo denk ik er ook overvlinder schreef: Maar ik heb altijd respect voor mensen die er bovenop komen en dan sterker zijn geworden dan ze voorheen waren!

Uiteraard is dit lijstje uit te breiden. Ik zei ook bewust niet: al het andre is minder aangerijpend, maar het meeste andere...JolandaOudshoorn schreef:Ik denk dat dit van een kind zelf afhangt. Gebeurtenissen op zich zijn geen graadmeters of iemand een moeilijke jeugd heeft gehad of niet. Overigens is dit lijstje nog wel uit te breidenvlinder schreef:Ik vind er dan ook een verschil in zitten of mensen weleens wat vervelends meemaken, of een groot deel van hun jeugd. En of het een traumatische ervaring is, of iets vervelends wat van voorbijgaande aard is. Ik bedoel bijv. verkrachting, overlijden van één van de ouders, wonen in pleeggezin, liefde thuis. De meeste andere dingen zijn denk ik wel minder ingrijpend.JolandaOudshoorn schreef: Dat heb ik ook. Maar ik vond je stelling dat mensen met een lastige jeugd juist sterker zijn wel erg overtrokken. Gelukkig nuanceerde je zelf ook wel het een en ander!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
"Als je weinig verwacht in het leven, is alles een cadeau."
Uitspraak van Rik Felderhof in het ND van vandaag
Uitspraak van Rik Felderhof in het ND van vandaag
Aanvulling: en toch blijft dit altijd als een brandwond, die schrijnt als de zon erop schijnt.MarthaMartha schreef:Luther schreef:Aanvulling:... als ze hun masker afdoen en hun zwakke plekken aan kunnen wijzen.henriët schreef:zojuist gelezen in t rd,
"Mensen met een lastige jeugd, kunnen toch heel sterk zijn."![]()
aanvulling: niet alleen aanwijzen maar leren hoe daarmee om te gaan!
- Johann Gottfried Walther
"... Dat wij dan vrijmoedig komen tot onzen Heere Jezus Christus, en Hij zal wel genoegzaam zijn voor allen. Maar wie herwaarts en derwaarts afdwaalt en zich niet vermag te helpen met het geneesmiddel, dat God hem aanbiedt, maar het verwerpt, voor zoveel aan hem ligt, zo belet zijn ondankbaarheid hem, zich te verheugen in de genade, welke hem wordt aangeboden. En temeer zullen wij niet te verontschuldigen zijn, aangezien dit ons dagelijks wordt gepredikt. Want God heeft er zich niet mee tevreden gesteld, Zijn Zoon voor een keer te hebben gezonden en Hem te hebben overgegeven aan den dood, Hem te hebben geslage in Zijn toorn, hoewel hij Hem als Zijn enige Zoon liefhad (want hoewel Hij Hem klaarblijkelijk heeft willen nederstoreten en alle hardheid jegens Hem heeft geoefend, toch is Hij altijd de geliefde Zoon geweest, zoals we hebben gezegd, maar alles is geschied, opdat wij zouden vrijgesproken worden), daarmee, zeg ik, heeft Hij Zich niet tevreden gesteld. Maar dagelijks biedt Hij ons dezen schat aan, opdat wij er van zullen genieten; Hij verklaart ons, dat Jesus Christus, Wiens zijde doorstoken is, heden Zijn harrt als 't ware geopend heeft, opdat wij verzekerd mogen zijn van de liefde, die Hij ons toedraagt, en dat, gelijk Hij Zijn armen aan het kruis heeft aangehecht gehad, Hij ze nu uitgebreid heeft om omns tot Zich te trekken, en dat Hij wil, dat al die dingen ons baat zulen brengen, en dat, gelijk Hij Zijn bloed uitgestort heeft, Hij wil, dat wij heden daarin gedompeld zullen worden. Wanneer dan God ons zo vriendelijk nodigt en ook Jezus Christus ons aanbiedt de vrucht van Zijn dood en lijden, en ons voorhoudt, dat Zijn bloed altijd vers is (zoals de apostel daarvan spreekt in zijn brief aan de Hebreeën(, dat het niet bloed is dat opdroogt noch zijn kracht verlist, gelijk ook de apostel dat woord heeft gebruikt, dat wij dan weten, dat zijn kracht niet is verminderd en dat zij altijd haar volle en gehele werking bezit, nog zo als ze van den beginne geweest is, opdat allen ons komen scharen bij onze Heere Jezus Christus."
(ds. Jean Cauvin)
(ds. Jean Cauvin)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
- JolandaOudshoorn
J Piper„God wordt het meest verheerlijkt als wij onze diepste voldoening in Hem vinden.”
- jakobmarin
Het goede is soms vijand van het beste
Een Collega
Een Collega
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
''Afscheid nemen is met zachte vingers wat voorbij is dichtdoen en verpakken in de goede gedachten der herinnering.''
Hoe minder sommigen begrijpen, des te meer willen zij bewijzen. (C.F. Gellert)
"Ten eerste moet gij verstaan dat al de uitspraken en oordelen van de Heilige Schrift, die iets van ons eisen, wat niet in ons vermogen en in onze vrije wil staat, uitspraken zijn op grond van de Wet en voor ons dienen als een leidman tot Christus. Of die uitspraken nu voorkomen in het Oude of Nieuwe Testament, door Mozes, Christus of Paulus gesproken zijn, doet daar niets van af. De volmaaktheid die van ons geëist wordt moeten wij niet in onszelf, maar in Christus zoeken en vinden. Als wij dat niet doen hebben wij nooit een bestendige troost. Wij moeten ons tevreden houden met de mate der genade Gods, die Hij ons gegeven heeft, ook al is het dat onze wil met ons vlees, dat is, met het deel, dat in ons nog niet wedergeboren is, de Wet der zonde dienen. Wij mogen ervan verzekerd zijn, dat er nochtans niets verdoemelijks in ons is, omdat wij in Christus Jezus zijn, die het einde der Wet is, en ons van de macht en de vervloeking verlost heeft, zelfs heeft vernietigd en aan het kruis gehangen en genageld. Daarom zijn wij derzelve Wet door de Wet gestorven en hebben met haar niet meer van doen, maar zijn van een andere man, te weten, van Jezus Christus, om Hem in de liefde vrijwillig te dienen, naar de gave en genade, die Gods ons geeft door Zijn Heilige Geest, niet in het oude wezen van de doodslaande en verdoemde letter, maar in een nieuw wezen, door de Geest der aanneming tot kinderen Gods.”
Ds. Petrus Datheen (1531 - 1588)
Ds. Petrus Datheen (1531 - 1588)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
“Het tweede punt betreft de eeuwige zaligheid. Deze komt ons noch in het geheel, nog ook gedeeltelijk uit onze werken toe, maar alleen uit Gods genade, door het geloof in Jezus Christus. Leer dit uit het voorbeeld van de beide moordenaars verstaan, die met Christus gekruisigd waren. Zij waren beiden om dezelfde misdaad ter dood veroordeeld, doch niettegenstaande de gelijkheid in de zonde en in de welverdiende straf op de zonde, handelt God met hen niet gelijk zonder onrechtvaardig te zijn. Want de een laat Hij door Zijn rechtvaardig oordeel verstokt blijven en alzo sterven; de andere buigt Hij door Zijn genade tot een hartelijk leedwezen over zijn zonden, tot kennis en waarachtige aanroepen van Jezus Christus, en vervolgens tot de eeuwige zaligheid. Zo handelt God ook met mensen, die in zichzelf allen doodwaardige zondaars zijn voor God; maar sommigen laat Hij, volgens Zijn verborgen rechtvaardige oordelen in zonde en ongeloof blijven en sterven, terwijl Hij anderen in genade ontvangt en zalig maakt. Dat wil Christus ons ook leren, als Hij zegt, dat Hij niet voor de wereld bidt, maar Zichzelf opoffert voor degene, die Hem van de Vader gegeven zijn, opdat zij geheiligd zijn mogen in der eeuwigheid, niettegenstaande zij in zichzelf, zolang zij hier elven, altijd arme zondaars zijn en blijven. Zoals er nu tussen de beide zondaars geen onderscheid was, zo is er ook geen onderscheid tussen Adams kinderen, zoveel de verdorven natuur aangaat. Maar zoals de een, volgens Gods rechtvaardig oordeel, halsstarrig en verstokt bleef, en de ander uit louter genade tot kennis van zijn zonde en tot het geloof in Jezus Christus gebracht werd, zo gaat het ook toe met het gehele menselijk geslacht. “
Ds. Petrus Datheen
Ds. Petrus Datheen