Ik vond een donkere kast ook altijd erg wreed.Marie-Henriëtte schreef:Ik keur het ook niet goed, maar het schijnt toch veel voor te komen. Ik weet niet wat ik erger vind, een paar dagen lang een kind negeren, of het slaan tot de striemen op de huid mogen staan.. Het valt beide niet goed te praten. De corrigerende tik is in Nederland trouwens ook verboden, en terecht, zo kunnen kwaadwillige ouders hun kind niet meer onder het mom van de corrigerende tik mishandelen.Bert Mulder schreef:Dat is wreed! Dat is pas echt kindermishandeling!Marie-Henriëtte schreef:
Bijvoorbeeld een paar dagen lang niets tegen een kind zeggen en hem/haar negeren. Dat vind ik ingrijpend.
Niet dat ik alle methodes van Ds. Goldscheding onderschrijf...
reformatorische visie en pedagogische tik
- Bert Mulder
- Contacteer:
Re: reformatorische visie en pedagogische tik
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zie hier: duidelijke taal over slaan
http://www.natuurlijkouderschap.org/dui ... ver-slaan/
Helaas herken ik hier iets van op sommige punten. Op adnere onderdelen vind ik het overdreven.
Helaas herken ik hier iets van op sommige punten. Op adnere onderdelen vind ik het overdreven.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Op de meeste (alle?) punten is dat artikel erg overdreven.arti schreef:Zie hier: duidelijke taal over slaan
Wat duidelijk is, dat het van een humanistisch gezichtspunt geschreven is, en niet van een christelijk gezichtspunt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-KNIP-
Spreek met respect over ambtsdragers!
Spreek met respect over ambtsdragers!
- Bert Mulder
- Contacteer:
arti schreef:-KNIP-
Neem even de zorg zijn naam correct, en met respect weer te geven: Ds. Goldscheding Is nog steeds gebruikelijk hier, om met respect over ambsdragers te spreken. Zelfs al zijn ze niet refo....
Voor het gemak even genummerd:
1. Hij meent (en ik ook) dat het een Bijbels gegeven is dat de roede letterlijk genomen wordt. Je kent de teksten. Komt hij in overeen met heel veel christenen vandaag de dag, en was ook altijd zo geaccepteerd historisch. Ik kan de reden voor de wetgeving er tegen inzien, daar het ook in deze verschrikkelijke tijd vaak tot kindermishandeling leidt. Omdat men Gods wetten niet serieus neemt, en alleen pikt wat in onze kraam te pas komt. Zo staat er ook 'verwek uw kinderen niet tot toorn'.
2a) lijkt mij gewenst. Geeft tijd om er over na te denken, in plaats van er driftig gelijk 'op los te slaan'.
2b) latje=roede. Kastijding dus. Op zichzelf gezien, volop bijbels. Zeg niet dat hij niet te hardhandig is.
2c) Leer jij je kinderen niet te bidden nadat ze gezondigd hebben, ter vergeving der zonde? Lijkt mij het beste moment te zijn direkt na de overtreding.
2d) Om het kind eraan te herinneren dat, niettegenstaande de kastijding, dat de ouders in liefde met hem/haar handelen. Net zoals God ons vertroost na kastijding.
3. Ons foute gebruik van de geboden Gods maakt Gods geboden niet fout.
4. Dat zou de godsdienstvrijheid ook lekker aanpakken. Hoewel, zoals ik al zei, hij me een beetje hardhandig lijkt....
Het gaat over zoon en niet over kind. Dus dit gaat niet op. Kastijden doet God ook degene die |Hij liefheeft, dit is geen slaan, maar iets onthouden of een kruis in je leven ed, om je terug tebrengen op de goede weg. gr Samanthihelma schreef:samanthi schreef:Waarom niet er staat toch geen leeftijd bij?EvanWettisch schreef:tuurlijk moet je indien nodig een kind weleens een tik geven
niet harder dan nodig
een kind begint al te huilen als je een ik ga slaan beweging maakt.
oudere kinderen kan je m.i. moeilijk gaan lopen slaan
stemverheffing doet m.i. al bijna al het werk
Maar een kind heeft geen tikken nodig, maar tuchtiging dat is terugbrengen naar de goede weg.
Dar doet God ook Hij kastijd die Hij liefheeft!
gr Samanthi
volgens mij was je in de Bijbelse tijd kind tot 12 jaar
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
'Opvoedende tik moet gelegaliseerd'
AMSTERDAM - Een corrigerende tik moet niet strafbaar zijn. Dat vindt twee op de drie Nederlanders, blijkt uit een onderzoek dat het televisieprogramma Netwerk heeft laten uitvoeren.
© ANPOndanks dat het uitdelen van een tik sinds 2007 strafbaar is, zegt 73 procent van de ondervraagden een enkele keer een tik uit te delen. Vijf procent zegt regelmatig met harde hand op te treden.
De discussie over de corrigerende tik laaide opnieuw op door uitspraken van de Amersfoortse voorganger Gertjan Goldschmeding.
Hij werd vorige week verhoord omdat hij de corrigerende tik bepleit. Ook wordt hij verdacht van kindermishandeling. In 2007 was daarom aangifte tegen hem gedaan.
Uit uitgelekte video's blijkt dat de predikant ook opriep om door te slaan als een kind al huilt. Anders zou de kind het huilen als een uitweg gaan zien. In Pauw en Witteman zei Goldschmeding dat hij dat nu anders zou zeggen.
BRON: NU.nl
AMSTERDAM - Een corrigerende tik moet niet strafbaar zijn. Dat vindt twee op de drie Nederlanders, blijkt uit een onderzoek dat het televisieprogramma Netwerk heeft laten uitvoeren.
© ANPOndanks dat het uitdelen van een tik sinds 2007 strafbaar is, zegt 73 procent van de ondervraagden een enkele keer een tik uit te delen. Vijf procent zegt regelmatig met harde hand op te treden.
De discussie over de corrigerende tik laaide opnieuw op door uitspraken van de Amersfoortse voorganger Gertjan Goldschmeding.
Hij werd vorige week verhoord omdat hij de corrigerende tik bepleit. Ook wordt hij verdacht van kindermishandeling. In 2007 was daarom aangifte tegen hem gedaan.
Uit uitgelekte video's blijkt dat de predikant ook opriep om door te slaan als een kind al huilt. Anders zou de kind het huilen als een uitweg gaan zien. In Pauw en Witteman zei Goldschmeding dat hij dat nu anders zou zeggen.
BRON: NU.nl
-
Door de evangelische voorganger Goldschmeding raak ik er juist van overtuigd, dat een pedagogische tik ten eeuwige tijde strafbaar moet blijven zolang de gedachte wordt gekoesterd dat het slaan van kinderen die huilen van de pijn en waarbij striemen op de huid zichtbaar worden, gelijk staat aan het geven van een pedagogische tik.
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 18 sep 2009, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ds. Goldschmeding .......Marie-Henriëtte schreef:Mensen als Goldschmeding overtuigen mij er juist van dat een pedagogische tik ten eeuwige tijde strafbaar moet blijven zolang de gedachte wordt gekoesterd dat het slaan van huilende kinderen waar de striemen op de huid zichtbaar worden, gelijk staat aan het geven van een pedagogische tik.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
-
Hij behoort toch niet tot de gereformeerde gezindte, of wel?vlinder schreef:Ds. Goldschmeding .......Marie-Henriëtte schreef:Mensen als Goldschmeding overtuigen mij er juist van dat een pedagogische tik ten eeuwige tijde strafbaar moet blijven zolang de gedachte wordt gekoesterd dat het slaan van huilende kinderen waar de striemen op de huid zichtbaar worden, gelijk staat aan het geven van een pedagogische tik.
Zijn die meer dan?Marie-Henriëtte schreef:Hij behoort toch niet tot de gereformeerde gezindte, of wel?vlinder schreef:Ds. Goldschmeding .......Marie-Henriëtte schreef:Mensen als Goldschmeding overtuigen mij er juist van dat een pedagogische tik ten eeuwige tijde strafbaar moet blijven zolang de gedachte wordt gekoesterd dat het slaan van huilende kinderen waar de striemen op de huid zichtbaar worden, gelijk staat aan het geven van een pedagogische tik.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Zijn er alleen predikanten of ambtsdragers in de gereformeerde gezindte dan?Marie-Henriëtte schreef:Hij behoort toch niet tot de gereformeerde gezindte, of wel?
-
Gecorrigeerd.
Bij ons spreekt men ook over: dominee's, ouderlingen en diakenen.
-
Dan is er dus -zoals zo vaak gebeurt- een onderscheiding aangebracht in het oudstenambt. De Heilige Schrift kent mijns inziens in ieder geval maar twee ambten. Veel gemeenten kennen er tegenwoordig drie, of meer.Lassie schreef:Bij ons spreekt men ook over: dominee's, ouderlingen en diakenen.