Puriteinen en presbyterianen

Zonderling

Re: Puriteinen en presbyerianen

Bericht door Zonderling »

Bert Mulder schreef:Precies. Zoals ik ook wiki citeerde. Presbyerianisme is, in de eerste plaats, een naam voor de vorm van kerkregering. Als je het anders gebruikt, werkt het verwarrend. Iemand die lid bleef in de Anglicaanse kerk onderhield dus het Epicopalisme, met de toevoeging dat hun sentiment non-conformist was.
Nee, Bert, jij citeerde over het congregationalisme. Ik over het nonconformisme. Dat zijn andere zaken. Wat ik beweer is dat een nonconformist heel goed tevens een presbyteriaan kan zijn (wat jij ontkende).

Over het presbyterianisme zijn we het eens. Echter, het is niet waar dat iemand in de Anglicaanse kerk per definitie het episcopalisme (bisschoppelijke systeem) aanhing, de puriteinen wilden nu juist van dit systeem AF.

Dus:
- puriteinen werden door de dwang zich te conformeren en waaraan zij zich niet konden onderwerpen, vanaf 1662 ook nonconformisten en uit de Engelse (Anglicaanse) Kerk gezet. Vóór dit tijd maakten zij dikwijls deel uit van die Kerk, hoewel niet allen.
- puriteinen waren ofwel presbyteriaans (aanhangers van de gereformeerde kerkopvatting), ofwel independenten/congregationalisten (aanhangers van zelfstandige gemeenten, maar verder calvinistisch), ofwel baptist.
- puriteinen waren niet episcopaals in hun hart, behalve dat zij soms genoodzaakt waren deel uit te maken van het episcopale systeem (bisschoppelijke kerkregering).
- de Westminster Confessie is geschreven door hoofdzakelijk theologen uit de Anglicaanse (episcopaalse) Kerk, terwijl de belijdenis voluit presbyteriaans (Gereformeerd) was.

Ik hoop dat we het over bovenstaande vier bullits eens zijn, dat geeft wat meer duidelijkheid naar de anderen toe.
Het is al verwarrend genoeg.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Zonderling schreef: Dus:
- puriteinen werden door de dwang zich te conformeren en waaraan zij zich niet konden onderwerpen, vanaf 1662 ook nonconformisten en uit de Engelse (Anglicaanse) Kerk gezet. Vóór dit tijd maakten zij dikwijls deel uit van die Kerk, hoewel niet allen.
- puriteinen waren ofwel presbyteriaans (aanhangers van de gereformeerde kerkopvatting), ofwel independenten/congregationalisten (aanhangers van zelfstandige gemeenten, maar verder calvinistisch), ofwel baptist.
- puriteinen waren niet episcopaals in hun hart, behalve dat zij soms genoodzaakt waren deel uit te maken van het episcopale systeem (bisschoppelijke kerkregering).
- de Westminster Confessie is geschreven door hoofdzakelijk theologen uit de Anglicaanse (episcopaalse) Kerk, terwijl de belijdenis voluit presbyteriaans (Gereformeerd) was.

Ik hoop dat we het over bovenstaande vier bullits eens zijn, dat geeft wat meer duidelijkheid naar de anderen toe.
Het is al verwarrend genoeg.
En dat is precies wat ik zei.

Het werkt verwarrend om een puritan die in de Anglicaanse Kerk lid is, een presbyterian te noemen, doet er niet toe waar zijn sympathie ligt.

En niet te vergeten, dat ook de Anglicaanse Kerk (hoewel niet altijd) een gereformeerde kerk was, en dat de verschilpunten zelfs ook voor Calvijn niet zo groot waren dat ze onoverkomelijk waren.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

En wat waren,

Ds. James Durham (1622 - 1658)
en
Ds. Robert Traill (1642 - 1716)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Johann Gottfried Walther schreef:En wat waren,

en
Dat kun je nu zelf wel uitvogelen toch, met de punten van Zonderling in je achterhoofd.

Overigens dacht ik dat jij alleen geïnteresseerd was in onbekende reformators?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik snap er inmiddels geen hout meer van. En kan de topictitel aangepast worden: presbyterianen in plaats van presbyerianen?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

en

wikipedia.org

Doe je eigen huiswerk joh!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

en
Schotse presbyterianen.
Robert Traill werkte ook een tijdlang in Engeland.
Plaats reactie