Nee, ik geloof niet dat dit wordt bedoeld. Dit noem ik mishandeling.Marie-Henriëtte schreef:Goldschmeding: Blijf slaan
AMERSFOORT – De in opspraak geraakte evangelische voorganger G. Goldschmeding heeft ouders niet alleen aangespoord tot het gebruik van de corrigerende tik, maar heeft hen geadviseerd te blijven slaan als kinderen huilen van de pijn.
„Daarmee mag je doorgaan tot de wil van het kind is gebroken”, zei hij in 2007 in een preek. „Kinderen hebben na een paar keer in de gaten dat het slaan stopt als ze huilen. Dat gaan ze simuleren. Je moet dus doorgaan tot er echt een hartsverandering waar te nemen is, tot het kind echt berouw toont.” Letsel toebrengen mag niet, „maar striemen op het lijf is niet erg.”
Verder lezen kan hier: http://www.refdag.nl/artikel/1432482/Go ... slaan.html
Hoe denken jullie over deze uitspraken van de evangelische voorganger? Zijn deze uitspraken, waarbij hij naar eigen zeggen geïnspireerd is door de Bijbel, toelaatbaar?
reformatorische visie en pedagogische tik
Re: reformatorische visie en pedagogische tik
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
-
Ik vind zijn uitspraken niet toelaatbaar, zeker niet omdat hij propageert door te slaan. Kastijden is niet hetzelfde als slaan, er zijn ook andere manieren om een kind duidelijk te maken dat een grens is overschreden.Marie-Henriëtte schreef: Hoe denken jullie over deze uitspraken van de evangelische voorganger? Zijn deze uitspraken, waarbij hij naar eigen zeggen geïnspireerd is door de Bijbel, toelaatbaar?
-
Persoonlijk vind ik dit ook té ver gaan. Ik pas wel eens op, op kindjes van naaste familieleden. Die zijn soms dwars en vervelend, maar meestal zijn ze lief. Ik heb er eentje hooguit een keer bij het armpje beet gepakt, en gezegd: “en nu is het afgelopen!” Dat hielp heel goed. Het ligt denk ik ook aan je intonatie, daar hoor ik deze voorganger helemaal niet over, het is meteen maar slaan, dat vind ik verfoeilijk. Het prediken van het slaan van kinderen zoals Goldschmeding heeft gedaan, kan wat mij betreft absoluut niet door de beugel.
-
De vraag die je moet stellen is of je de bijbel letterlijk moet nemen, of dat je een stapje verder moet gaan en je af te vragen wat er met dit bedoeld wordt. Welke visie schuilt erachter het gedeelte waarin een vader wordt opgeroepen zijn zoon te kastijden.
De Bijbel letterlijk nemen doet volgens mij niemand meer. Ook degenen die in topics als deze een ogenschijnlijk letterlijke en dus ogenschijnlijk boven alle discussie verheven opvatting hanteren, zijn op andere punten selectief in de mate waarin ze Bijbelse voorschriften al dan niet letterlijk opvatten. Ik ben dus niet zo snel onder de indruk van letterlijke interpretaties.Bureaucraat schreef:De vraag die je moet stellen is of je de bijbel letterlijk moet nemen, of dat je een stapje verder moet gaan en je af te vragen wat er met dit bedoeld wordt. Welke visie schuilt erachter het gedeelte waarin een vader wordt opgeroepen zijn zoon te kastijden.
~~Soli Deo Gloria~~
-
Eigenlijk denk ik dat een lichte tik geen kwaad kan, want als je ziet hoe mild sommige kinderen tegenwoordig worden opgevoed, dan kan ik wel begrijpen waarom de jeugdinrichtingen voor ontspoorde jongeren als paddestoelen de grond uitschieten. Ik denk dan ook dat die Bijbeltekst het beste gezien kan worden in het kader van de opvoeding en de eigen bestwil voor het kind. Als laatste hulpmiddel een lichte opvoedkundige tik, nadat je het kind uiteraard verschillende malen hebt gewaarschuwd. Of die roede daarbij letterlijk aan te pas moet komen, dat betwijfel ik ten zeerste. Mijn hulpmiddel zou het in ieder geval niet wezen.
http://www.depers.nl/binnenland/337374/ ... e-tik.html
Aan de ene kant vind ik dit allemaal erg overtrokken.
Aan de andere kant: het is ook niet handig om uitspraken te doen zoals in de posting van M.H.
Aan de ene kant vind ik dit allemaal erg overtrokken.
Aan de andere kant: het is ook niet handig om uitspraken te doen zoals in de posting van M.H.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Ach " die jeugd van tegenwoordig " die opvoeding van vandaag de dag " "dat zou ik eens hebben moeten proberen, daar wisten (ouder, onderwijzer) wel raad mee. Die dingen hoor ik mijn hele leven al,ja ook als kind en ik ben nu oma ,dus dat maakt geen enkele indruk op mij.Marie-Henriëtte schreef:Eigenlijk denk ik dat een lichte tik geen kwaad kan, want als je ziet hoe mild sommige kinderen tegenwoordig worden opgevoed, dan kan ik wel begrijpen waarom de jeugdinrichtingen voor ontspoorde jongeren als paddestoelen de grond uitschieten. Ik denk dan ook dat die Bijbeltekst het beste gezien kan worden in het kader van de opvoeding en de eigen bestwil voor het kind. Als laatste hulpmiddel een lichte opvoedkundige tik, nadat je het kind uiteraard verschillende malen hebt gewaarschuwd. Of die roede daarbij letterlijk aan te pas moet komen, dat betwijfel ik ten zeerste. Mijn hulpmiddel zou het in ieder geval niet wezen.
Je moet consequent en duidelijk zijn. Hoe je dat invult hangt van je eigen persoonlijkheid en ervaringen af. Enne fouten maken we er allemaal bij!! Trouwens, ik heb de indruk dat er veel minder getolereerd wordt dan vroeger..... Dus makkelijker? Geloofhet niet
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
- jakobmarin
Ik bedoel hier geen mishandeling, maar weet een kind nou werkelijk zoveel van een tik van zijn ouders?
Zelf ben ik vroeger ook (soms) 'geslagen' door mijn ouders als ik het soms echt te bont maakte, maar heb ik daarom minder liefde voor mijn ouders? Ik merk er niets van. Wel zal ik zelf mijn kids nooit op die manier straffen, maar wel eens een gezonde tik op de vingers, of tegen de billen ofzo. Daar weten ze echt niet van.
Er zijn soms gewoon situatie waar praten echt niet helpt.
Zelf ben ik vroeger ook (soms) 'geslagen' door mijn ouders als ik het soms echt te bont maakte, maar heb ik daarom minder liefde voor mijn ouders? Ik merk er niets van. Wel zal ik zelf mijn kids nooit op die manier straffen, maar wel eens een gezonde tik op de vingers, of tegen de billen ofzo. Daar weten ze echt niet van.
Er zijn soms gewoon situatie waar praten echt niet helpt.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
-
Welke posting bedoel je, die van 11.42 of 12.17 uurvlinder schreef:Aan de andere kant: het is ook niet handig om uitspraken te doen zoals in de posting van M.H.

mijn vader stompte (soms) tegen je bovenarm
deed erg zeer maar 'k heb daarom nooit minder van 'm gehouden
van m'n moeder kreeg je, als je het heel bont maakte, een klap op je blote bil
dat voelde je ook goed. Maar het heeft nooit tot verwijdering of wat dan ook geleidt
je wist dat ze toch van je hielden, ook al kreeg je een kastijding.
en ik denk dat dat het verschil maakt. Je merkt als kind echt wel of je ouders echt van je houden en je af en toe "moeten" slaan
of dat je stelselmatig mishandeld wordt...
ik vind emotionele mishandeling trouwens ingrijpender dan af en toe een tik
deed erg zeer maar 'k heb daarom nooit minder van 'm gehouden
van m'n moeder kreeg je, als je het heel bont maakte, een klap op je blote bil
dat voelde je ook goed. Maar het heeft nooit tot verwijdering of wat dan ook geleidt
je wist dat ze toch van je hielden, ook al kreeg je een kastijding.
en ik denk dat dat het verschil maakt. Je merkt als kind echt wel of je ouders echt van je houden en je af en toe "moeten" slaan
of dat je stelselmatig mishandeld wordt...
ik vind emotionele mishandeling trouwens ingrijpender dan af en toe een tik
http://www.nd.nl/artikelen/2009/septemb ... nder-slaan
een heldere, evenwichtige kijk op deze kwestie
een heldere, evenwichtige kijk op deze kwestie
-
Bijvoorbeeld een paar dagen lang niets tegen een kind zeggen en hem/haar negeren. Dat vind ik ingrijpend.helma schreef:ik vind emotionele mishandeling trouwens ingrijpender dan af en toe een tik
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dat is wreed! Dat is pas echt kindermishandeling!Marie-Henriëtte schreef:Bijvoorbeeld een paar dagen lang niets tegen een kind zeggen en hem/haar negeren. Dat vind ik ingrijpend.helma schreef:ik vind emotionele mishandeling trouwens ingrijpender dan af en toe een tik
Niet dat ik alle methodes van Ds. Goldscheding onderschrijf...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-
Ik keur het ook niet goed, maar het schijnt toch veel voor te komen. Ik weet niet wat ik erger vind, een paar dagen lang een kind negeren, of het slaan tot de striemen op de huid mogen staan.. Het valt beide niet goed te praten. De corrigerende tik is in Nederland trouwens ook verboden, en terecht, zo kunnen kwaadwillige ouders hun kind niet meer onder het mom van de corrigerende tik mishandelen.Bert Mulder schreef:Dat is wreed! Dat is pas echt kindermishandeling!Marie-Henriëtte schreef:
Bijvoorbeeld een paar dagen lang niets tegen een kind zeggen en hem/haar negeren. Dat vind ik ingrijpend.
Niet dat ik alle methodes van Ds. Goldscheding onderschrijf...