Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

Marie-Henriëtte

Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

Bericht door Marie-Henriëtte »

-
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 12 sep 2009, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Auto

Bericht door Auto »

Er is eerder aan de bel getrokken vanwege het feit dat de kerkvisitatoren een advies hadden gegeven aan de desbetreffende kerkenraad. (Daar heeft iemand nog een column over geschreven) Een advies die niet conform de kerkorde is. Toch wel heel appart om dan in het krantenartikel te lezen dat ds. Quant zegt dat het niet kan want het is niet naar de kerkorde ............ terwijl hij 1 van de 2 kerkvisitatoren was die het advies hadden gegeven. Dan rijst er bij mij een vraag "spreekt er iemand met een dubbele tong?"
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Luther schreef:
Oude-Waarheid schreef:
Bert Mulder schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Nood breekt wet, zouden ze daar wel gedacht hebben in het Purmerendse.
Als een gemeente geen voldoende mannen heeft om de ambten te vullen, dan is een gemeente niet langer van machte in stand te blijven.... Helaas

God heeft daar dus Zijn kandelaar weggehaald.
Zo zou ik het ook niet durven zeggen maar het is wel triest daar evenals in Amsterdam Noord.
Misschien is het in Amsterdam-Noord inderdaad beter om te gemeenten Zaandam, Westzaan, Amsterdam-Noord bijeen te voegen.
Westzaan is van oudsher een redelijk behoudende gemeente tov Zaandam,Purmerend en Amsterdam-Noord,en Westzaan werkt al samen met Beverwijk alhoewel ook daar het aantal kerkgangers daalt,
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Nu we het toch ook over het Noord-Hollandse en het samenvoegen van gemeenten hebben: in Velsen komen gemeenteleden van de CGK en GKV iedere zondag samen.
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Marie-Henriëtte schreef:Nu we het toch ook over het Noord-Hollandse en het samenvoegen van gemeenten hebben: in Velsen komen gemeenteleden van de CGK en GKV iedere zondag samen.
de CGK van Ijmuiden was erg klein geworden daarom is men SOW met de Vrijgemaakten gegaan
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

HHKtE schreef:
Luther schreef:Misschien is het in Amsterdam-Noord inderdaad beter om te gemeenten Zaandam, Westzaan, Amsterdam-Noord bijeen te voegen.
Westzaan is van oudsher een redelijk behoudende gemeente tov Zaandam,Purmerend en Amsterdam-Noord,en Westzaan werkt al samen met Beverwijk alhoewel ook daar het aantal kerkgangers daalt,
Ik bedoelde in dit geval een samenvoeging van de GG's Amsterdam-Noord, Westzaan en Zaandam.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Lourens

Bericht door Lourens »

T.a.v. Purmerend was mijn eerste gedachte... als er een ouderling aanwezig was, waarom heeft hij de preek dan niet gelezen?

Totdat ik gisteren een ouderling van onze gemeente sprak die fysiek dus níet in staat is om een dienst te leiden.
Purmerend is een kleine gemeente, als de andere ouderlingen op vakantie zijn en de fysiek onmogelijke ouderling is er alleen, tja dan blijft er weinig keuze over en heb ik met deze zijstap geen moeite.

Laten we niet meteen zeggen dat de kandelaar is weggenomen of veroordelen zonder dat we alle feiten kennen.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
jvdg

Bericht door jvdg »

fluitje schreef:T.a.v. Purmerend was mijn eerste gedachte... als er een ouderling aanwezig was, waarom heeft hij de preek dan niet gelezen?

Totdat ik gisteren een ouderling van onze gemeente sprak die fysiek dus níet in staat is om een dienst te leiden.
Purmerend is een kleine gemeente, als de andere ouderlingen op vakantie zijn en de fysiek onmogelijke ouderling is er alleen, tja dan blijft er weinig keuze over en heb ik met deze zijstap geen moeite.

Laten we niet meteen zeggen dat de kandelaar is weggenomen of veroordelen zonder dat we alle feiten kennen.
Met die uitspraak heb ik ook moeite.
Maar het lijkt me gewenst dat een geordend ambtsdrager de gebeden doet, en aan deze Deborah het lezen van de preek overlaat.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Dus ik heb weer eens iets gezegd dat helemaal uit het verband gerukt wordt. Dit schreef ik:

Bert Mulder schreef: Als een gemeente geen voldoende mannen heeft om de ambten te vullen, dan is een gemeente niet langer van machte in stand te blijven.... Helaas

God heeft daar dus Zijn kandelaar weggehaald.
Met andere woorden, als een kerk geen mannen heeft om de ambten te vullen, dan kan er geen gemeente zijn, dus dan heeft God daar Zijn kandelaar weggehaald. Dan kun je mij radicaal noemen, maar dat is helemaal volgens de DKO.

En ik schreef niet, dat God in Purmerend Zijn kandelaar weggenomen had, of dat Zijn kandelaar weg is, omdat een vrouw een preek las in de gemeente (hoe erg ik dat ook vind).

Maar zie wel dat velen hier ook niet lezen kunnen....

(or are too busy jumping to conclusions to read what is written)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
jvdg

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:Maar zie wel dat velen hier ook niet lezen kunnen....

(or are too busy jumping to conclusions to read what is written)
Bert, hoewel ik hierin ver met je mee kan gaan, vind je dit niet erg arrogant?

Als er geen goud is, neem dan zilver, ontbreekt dat, neemt dan koper of ijzer.
Is ook dat er niet, neem dan hout.
Desnoods karton.

Uiteindelijk moet Zijn Woord voortgang vinden, ook al past het niet in onze tradities.
Laat die vrouw toch lezen, onder ambtelijke begeleiding zoals de Heere die geeft.
Lourens

Bericht door Lourens »

@ Bert,

Ik heb je woorden niet uit het verband gerukt want jij schrijft zelf: 'God heeft dáár.' Lijk me duidelijk hoe jij het bedoelt.

Verder sluit ik me bij jvdg aan.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

jvdg schreef: Uiteindelijk moet Zijn Woord voortgang vinden, ook al past het niet in onze tradities.
Laat die vrouw toch lezen, onder ambtelijke begeleiding zoals de Heere die geeft.
Ik ben het geheel met je eens.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ds. M. Henry zei, als we niet kunnen doen wat we moeten, dan moeten we doen wat we kunnen.
Maar wel in die volgorde, dus ALS....dat is denk ik de goede gedachtegang, en niet een vrouw kan ook best, waarom een man/ambtsdrager zoeken?
Ik zou het misschien niet zeggen als Bert Mulder, maar toch als er geen ambtsdragers meer zijn....
zegt dat toch wel iets...niet alles maar wel iets...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
jvdg

Bericht door jvdg »

Johann Gottfried Walther schreef:Ds. M. Henry zei, als we niet kunnen doen wat we moeten, dan moeten we doen wat we kunnen.
Maar wel in die volgorde, dus ALS....dat is denk ik de goede gedachtegang, en niet een vrouw kan ook best, waarom een man/ambtsdrager zoeken?
Ik zou het misschien niet zeggen als Bert Mulder, maar toch als er geen ambtsdragers meer zijn....
zegt dat toch wel iets...niet alles maar wel iets...
Wat is dan jouw conclusie?
Je blijft nu haken in iets en niets.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

fluitje schreef:@ Bert,

Ik heb je woorden niet uit het verband gerukt want jij schrijft zelf: 'God heeft dáár.' Lijk me duidelijk hoe jij het bedoelt.

Verder sluit ik me bij jvdg aan.
God heeft daar, maw, in elke plaats waar geen kerkeraad meer zijn kan....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie