Jongere schreef:Wat een achterlijk idee. Net als die e-reader.
Laten we BOEKEN blijven lezen. BOEKEN, BOEKEN en nog eens BOEKEN. En laat elke uitgever de concurrentie met de e-reader aangaan door simpelweg mooie BOEKEN te drukken.
Ja, het zit me hoog.
Ben je werkelijk een Jongere? Zou je niet nog liever kleitabletten lezen?
Vergeet niet dat velen alleen nog maar van een scherm lezen. Voor hen is een e-reader juist een mogelijkheid om met echte BOEKEN in aanraking te kunnen komen.
De e-Reader is iets waar ik al jaren naar uitkijk. De techniek daarvan kan me niet hard genoeg gaan. Het wachten is nog op de full-color versie die kan concureren met de offset techniek.
Voordelen (deels nog in het verschiet):
- Een prettige leeservaring die niet onderdoet voor een boek.
- Geen dure (en millieubelastende) printers nodig; zeker in een kantooromgeving zijn printers een behoorlijke kostenpost.
- Goed alternatief voor het lezen van beeldscherm: minder belastend voor de ogen.
- Dynamische layoutmogelijkheden (Lees je liever in kolomvorm? Dwars? Als normaal boek? Technisch geen enkel probleem)
- Goedkopere boeken (of gratis, maar met advertenties).
- Geen rugverwoestende zware schooltassen nodig.
- Uitgave van reeds digitaal beschikbare bronnen (facsimiles) wordt makkelijker.
- Veel minder (kostbare en -ook weer- millieubelastende) logistiek nodig om boeken bij de lezer te brengen.
Plus nog de voordelen die memento noemde.
Voor boekhandels, drukkers en uitgevers heeft het waarschijnlijk minder voordelen.
Voor technofoben kan wellicht een e-Reader op de markt gezet worden die dezelfde textuur en geur heeft als papier. Of met een paar bladzijden die je echt kunt omslaan en waar echte ezelsoren in kunnen komen ofzo.